Glenrothes expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glenrothes expressies

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 15 Apr 2016, 22:40

Ohja, en mijn ervaringen met de OB's zijn tot nu toe allemaal teleurstellend. Niet de oudjes geproefd weliswaar. Volgens mij was de 1995 vintage mijn oudste van de OB's die ik heb geproefd.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Apr 2016, 22:48

Je bent me net voor Thijs.... :goedgedaan

Buiten dat ze bij Glenrothes in verschrikkelijk lelijke flessen bottelen (one man's opinion hé..) ga ik er ook niet van op de banken. En er zijn best veel Glenrothes bottelingen die in de neus een beetje (nou ja..) het weeïge van babykots hebben. Dan niet de Olvarit variant maar de flesvoeding variant. Glenkothes wordt het dan.
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 15 Apr 2016, 23:02

thijs100 schreef:Hoe oud is oud?

70's IB en 33yo gerijpt in een sherry butt.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 15 Apr 2016, 23:34

De 1995 heb ik hier ook open staan. Zwavelbom. Die kunnen ze in Duitsland misschien wel kwijt, maar ik vind het niet te zuipen.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Apr 2016, 23:53

Babykots ook zeker? Gaat vaak hand in hand... Beetje zwavel vind ik wel lekker, maar als het smaakt alsof je een doosje Zwaluw aan het opvreten bent haak ik ook af :(
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 16 Apr 2016, 00:01

johan brugge schreef:Heeft iemand van jullie wat ervaring met oude Glenrothes IB cask strength en dan nog liefst sherry matured? Mijn enige ervaringen met Glenrothes hebben betrekking op de commerceële standaard OB flessen die aangelengd zijn tot 43 %

Ja, de 1978 van G&M, echt een top whisky. In werkelijk niets te vergelijken met de slappe OB's. Heeft alles wat ie zou moeten hebben, geen foutjes. Voor mij persoonlijk boven de 90 punten. Het gebeurt me niet heel vaak dat ik kippenvel krijg van een whisky maar van deze kreeg ik het wel. En dat in een gezelschap van een Teaninich 1973, Glen Elgin 1977, Tamdhu 1973 en dat soort spul :bigsmile https://www.whiskybase.com/whisky/5520/ ... es-1978-gm
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 16 Apr 2016, 19:11

Michaël schreef:
Thesinglemalt schreef:Volgens mij heeft Gall & Gall nu een 1995 staan voor rond de €. 70,=.

Ben ik ook wel benieuwd naar. Iemand ervaring mee ??

Die is dan bij drankdozijn toch wel veel goedkoper: http://www.drankdozijn.nl/artikel/fles- ... -1995-70cl

Ik heb 'm sinds december in huis. Zeker een interessante en lekkere whisky, maar ik heb deze nog niet vaak genoeg gedronken om echt een eindoordeel te kunnen geven. De whisky is fruitig en er is ook butterscotch in te vinden. Een complexe malt waarvoor je veel tijd moet nemen. Ben dan ook zelf pas sinds vorige zomer met whisky bezig. Maar prijs/kwaliteit doe je zeker een goede zaak met deze fles (de whisky is toch 18 jaar oud).

Heb een klantenkaart. En als ik in de winkel koop geen verzendkosten dus dan is het verschil niet zo groot.

Gezien jouw verhaal maar eens een flesje halen.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Apr 2016, 00:31

defeatless schreef:De 1995 heb ik hier ook open staan. Zwavelbom. Die kunnen ze in Duitsland misschien wel kwijt, maar ik vind het niet te zuipen.

Toevallig (want de discussie over deze whisky daarna pas gelezen) heb ik vanavond een sample van jouw fles gedronken. Zelf vind ik het predikaat "niet te zuipen" niet helemaal van toepassing (heb het glaasje op zich toch zonder al te grote problemen op gekregen), maar vind het wel één van de matigste whisky's die ik tot dusverre heb gedronken. Ik kon er geen vat op krijgen.
De geur was eerst zuur en ziltig, maar dan van het wat onaangenamere soort, zeg het geelgroene schuim dat na vloed nog wel eens achterblijft op het strand. Maar dan opeens overheerst prettig fruit, sinaasappel e.d., daarna komt opeens heel sterk zoet/karamel door. En dan opeens weer dat zeeschuim. En zo door.
De initiële smaak daarentegen was dan wel weer lekker, fruitig, beetje peperig, maar ook wat mint kwam door. Maar dan daarna opeens een gekke bitterheid, en dan opeens weer karamel. En in de finish werd ie droog, ook weer wat mint, maar ook weer karamel, kruidig en ook bitter. Ik moet zeggen dat de whisky aanzienlijk opknapte van een paar druppels water, toen was de bitterheid nagenoeg verdwenen (behalve in de finish).
Al met al: Geen balans, het ene moment ietwat onaangenaam, maar dan opeens best wel weer lekker, en dan toch af en toe nog een minder speldenprikje tussendoor. Mijn eerste Glenrothes (die ik me kan herinneren) tot nu toe, en het nodigt al met al niet heel erg uit naar meer.
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Apr 2016, 11:20

Ja het is inderdaad niet het pareltje uit mijn kast. Maar volgens mij wel één die je geproefd moet hebben. Ik zelf vind het een pracht exemplaar om te laten zien dat oud en wat duurder niet per definitie lekkerder is.

Zelf heb ik nog een '88 en een '78 dicht staan, maar die durf ik niet open te maken. Moet toch eerst maar eens mezelf in die twee gaan verdiepen.
1 x

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Apr 2016, 12:58

defeatless schreef:Ja het is inderdaad niet het pareltje uit mijn kast. Maar volgens mij wel één die je geproefd moet hebben. Ik zelf vind het een pracht exemplaar om te laten zien dat oud en wat duurder niet per definitie lekkerder is.

Eens, zeker ook wel weer leuk om eens iets te proeven waar je je even geen raad mee weet. Wat ik dan wel weer extra bijzonder vind, is dat het hier wel gewoon een OB betreft. Dat je eens een onevenwichtig vat hebt die in handen van een IB is gekomen, daar kan ik me iets bij voorstellen. Dit is toch een ander verhaal.
Check bovendien de geurnotities van deze whisky op D12: "Delikaat, bloemig, rokerig". En hier: "babykots, zwavelbom, achtergebleven zeeschuim" :P
0 x

Thesinglemalt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Thesinglemalt » 20 Apr 2016, 13:14

Ik laat hem dan toch maar even voor wat het is. Ben blij dat ik al een tijd van babykots af ben. Iemand misschien nog een andere tip wat betreft glenrothes??? Zelf vind ik de select reserve wel aangenaam.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Apr 2016, 13:21

Thesinglemalt schreef:Ik laat hem dan toch maar even voor wat het is. Ben blij dat ik al een tijd van babykots af ben. Iemand misschien nog een andere tip wat betreft glenrothes??? Zelf vind ik de select reserve wel aangenaam.

Als het maar geen OB is, dan ben je al een heel eind. Een IB van Glenrothes die gerijpt heeft op sherryvaten is (bij mij dan) vaak garantie voor succes.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 20 Apr 2016, 13:23

0 x
Afbeelding

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 20 Apr 2016, 13:29

Bijvoorbeeld :bigsmile

Maar er is ook genoeg betaalbaarder spul te vinden. Adelphi heeft een shitload aan vaten (nummers 35xx) uit 2007 uitgebracht, de een nog beter dan de ander.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 12 Nov 2016, 12:59

http://www.whisky-faessle.de/shpSR.php?A=1442&p1=427

Vragen bijna het dubbele van WhB... Autsj. Blij dat ik geen vijver heb :lol: .
0 x
2 ∞ & →

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”