Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 26 Sep 2022, 21:33

Ruud2612 schreef:
JeroendeR schreef:Zonet sb10 besteld bij D12. Ook de SB15 is daar op voorraad

Hebben zij dit normaal op voorraad of heb ik geluk?

Voor dat geld liet ik ze toch echt staan..

Mwah als je ze graat wilt én ze kan betalen en verder niet teveel gedoe wilt, prima toch? :-D
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 26 Sep 2022, 22:03

€195,- voor een springbank 15. Weet niet of ik nou moet lachen of huilen.
1 x

Jimbeau
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jimbeau » 26 Sep 2022, 22:09

Ik vond 2 SB 15’s voor 1 euro meer.. nu hopen dat ze ook geleverd worden haha
2 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 27 Sep 2022, 11:16

JeroendeR schreef:Wat zijn eigenlijk de normale prijzen voor de 10 en 15?

En als die al bestaan, is het voor een gewone sterveling mogelijk om tegen die prijzen nog te kopen?

Normale prijzen en whisky..... Dat is lang geleden.

Ik denk zo begin corona kreeg je de 10 nog voor €40-45. Niemand wilde het, want die oude zooi daar, met hun inconsistente kwaliteit, dat hoefde men niet.
En ineens werk het authentiek, craft en small-batch enzo.
Nu worden slijters in Nederland vanuit Signapore gebeld of ze nog SB10 hebben staan. Die bieden dan €10,- per fles over en laten het opsturen.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Sep 2022, 11:22

defeatless schreef:
JeroendeR schreef:Wat zijn eigenlijk de normale prijzen voor de 10 en 15?

En als die al bestaan, is het voor een gewone sterveling mogelijk om tegen die prijzen nog te kopen?

Normale prijzen en whisky..... Dat is lang geleden.

Ik denk zo begin corona kreeg je de 10 nog voor €40-45. Niemand wilde het, want die oude zooi daar, met hun inconsistente kwaliteit, dat hoefde men niet.
En ineens werk het authentiek, craft en small-batch enzo.
Nu worden slijters in Nederland vanuit Signapore gebeld of ze nog SB10 hebben staan. Die bieden dan €10,- per fles over en laten het opsturen.

Nou dit dus. En ondanks dat ik Springbank als distillery hoog heb zitten voor het sentiment van ambachtelijk produceren en de community purpose als sociale werkplaats voor een uithoek als Campbeltown, vind ik hun producten in de core range veel te onvoorspelbaar. De ene keer is sb10 een peatbom, de andere keer een subtiele turfdram. Ook de 12 schommelt m.i. te veel. Het is jammer dat de distillery gehyped is en, ondanks actief, al dezelfde cultstatus aan het verwerven is als brora en Port Ellen. Maar 60-70€ voor een onvoorspelbare 10yo? No way. Dan koop ik wel een IB’er. Bij OB wil ik consistente kwaliteit en smaakbeleving. Iets afwijking prima, zoveel is een no go voor mij. Wat dat aangaat heb ik zelfdes geen enorme last van die idioterie rond SB.

Het enige dat ze daar nog eens moeten doen is een on-site cooperage openen en een paar ervaren coopers in dienst nemen. Dan is het helemaal sky rocking omdat ze dan écht alles zelf doen rond de productie. Ze kappen dan nog net niet zelf de bomen voor de etiketten en hebben geen glasblazers in dienst voor de flessen maar other then that… :bigsmile
4 x
Afbeelding

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 27 Sep 2022, 12:13

195 voor een SB15

:nono :nono

Groet Cor
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Sep 2022, 12:24

JvR schreef:€195,- voor een springbank 15. Weet niet of ik nou moet lachen of huilen.

Springbank 15 :violin Dat was de whisky die mij destijds de wondere wereld der single malts introk. In 2013 voor €46 een fles van gekocht, dat vond ik toen erg veel geld voor een fles drank... Daarna was nog ie jarenlang te verkrijgen voor €50 a €70 bij de gemiddelde (online) slijter. En de 10 voor €40, in de aanbieding soms zelf voor €30. Sinds corona is het hek van de dam voor alles wat Springbank komt. Die exponentiële prijsstijging moet haast wel door investeerders veroorzaakt zijn. Laten wij als liefhebbers voortaan roepen dat Springbank waardeloos is. Inconsistent spul, met smaken van zilt, leer, rook, bittere sinaasappelen :nono
5 x
Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 27 Sep 2022, 12:34

Cask1988 schreef:Het enige dat ze daar nog eens moeten doen is een on-site cooperage openen en een paar ervaren coopers in dienst nemen. Dan is het helemaal sky rocking omdat ze dan écht alles zelf doen rond de productie.

Interessant weetje: ze gebruiken hun vaten maar 2 keer, de 3rd fills worden gebruikt als marriage casks voor een periode van 6-7 maanden alvorens te bottelen. De meeste van hun vaten komen van vatenbrokers, dus ze hebben geen directe lijn met producenten van bourbon of sherry (of port/madeira/rum). Verklaart dan volgens mij ook waarom er vaak zwavel in hun sherry casks zit - quality control zal niet zeer hoog zijn bij zulke brokers. Zelfs in de grote sample first fill sherry die ik had voor het zelf blenden van m'n fles zat die zwavelgeur.

Over die hype zijn de mensen van de distillery zelf ook niet echt heel tevreden - hoe zou je zelf zijn: je probeert producten in de markt te zetten aan een mooie prijs voor een zeer klein nichepubliek binnen de al zeer kleine single malt wereld en je ziet dat zowel retailers als eindconsumenten met de grootste winsten gaan lopen. Plus de verhalen die je daar hoort over mensen die binnen kwamen en de hele distillery shop leegkochten (letterlijk) schetsen ook het beeld dat het vaak "investeerders" op grote schaal zijn die voor schaarste - en dus hype - en dus exponentiële prijzen op de tweedehandsmarkt zorgen.
2 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 27 Sep 2022, 13:17

Casketje schreef:
Cask1988 schreef:Het enige dat ze daar nog eens moeten doen is een on-site cooperage openen en een paar ervaren coopers in dienst nemen. Dan is het helemaal sky rocking omdat ze dan écht alles zelf doen rond de productie.

Interessant weetje: ze gebruiken hun vaten maar 2 keer, de 3rd fills worden gebruikt als marriage casks voor een periode van 6-7 maanden alvorens te bottelen. De meeste van hun vaten komen van vatenbrokers, dus ze hebben geen directe lijn met producenten van bourbon of sherry (of port/madeira/rum). Verklaart dan volgens mij ook waarom er vaak zwavel in hun sherry casks zit - quality control zal niet zeer hoog zijn bij zulke brokers. Zelfs in de grote sample first fill sherry die ik had voor het zelf blenden van m'n fles zat die zwavelgeur.

Over die hype zijn de mensen van de distillery zelf ook niet echt heel tevreden - hoe zou je zelf zijn: je probeert producten in de markt te zetten aan een mooie prijs voor een zeer klein nichepubliek binnen de al zeer kleine single malt wereld en je ziet dat zowel retailers als eindconsumenten met de grootste winsten gaan lopen. Plus de verhalen die je daar hoort over mensen die binnen kwamen en de hele distillery shop leegkochten (letterlijk) schetsen ook het beeld dat het vaak "investeerders" op grote schaal zijn die voor schaarste - en dus hype - en dus exponentiële prijzen op de tweedehandsmarkt zorgen.

Dit is exact wat er gebeurt is met Macallan en Springbank gaat hetzelfde doen. Niemand gaat in deze tijd/ markt de prijzen verlagen. Misschien moeten wij stoppen met zeuren over hoe duur whisky wel niet (geworden) is. Kijk eens in de supermarkt wat je moet betalen voor groente en fruit. Een kiwi is duurder dan een doos frikadellen....
2 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 27 Sep 2022, 14:58

Paulini schreef:Een kiwi is duurder dan een doos frikadellen....

Gelukkig maar :P
2 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 27 Sep 2022, 15:18

Ruud2612 schreef:
Paulini schreef:Een kiwi is duurder dan een doos frikadellen....

Gelukkig maar :P

Frikadellen kennen tegenwoordig overigens ook hun savoureurs, die vol passie verfijnde toetsen ontwaren uit deze exquise vleesproducten!
2 x
Afbeelding

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 27 Sep 2022, 20:23

Springbank is er helemaal niet gelukkig mee. Begreep dat ze er ook naar kijken om handelaren die absurde prijzen vragen aan banden willen leggen.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Sep 2022, 20:29

Die is leuk. En nog even, net zo schaars als Springbank:

https://www.telegraaf.nl/financieel/932 ... llentekort
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 27 Sep 2022, 20:32

Cor - Vinabc schreef:Springbank is er helemaal niet gelukkig mee. Begreep dat ze er ook naar kijken om handelaren die absurde prijzen vragen aan banden willen leggen.
Het kan zelfs gevaarlijk zijn voor de continuïteit van zo'n familiebedrijf.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 27 Sep 2022, 20:49

Reichenbach schreef:
Cor - Vinabc schreef:Springbank is er helemaal niet gelukkig mee. Begreep dat ze er ook naar kijken om handelaren die absurde prijzen vragen aan banden willen leggen.
Het kan zelfs gevaarlijk zijn voor de continuïteit van zo'n familiebedrijf.

Nogal wiedes. Vraag die het aanbod overstijgt is nooit goed. Linksom of rechtsom gaat je product daaronder lijden. Maargoed dit riepen ze in 2019 ook al tegen mij toen ik er was en voorlopig ‘zie’ ik nog steeds 95% bij investeerders eindigen. Iets zegt me dat ze het ook wel makkelijk vinden. Snel geld, nul risico. En voor de bühne maar roepen dat ze het zo verschrikkelijk vinden.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”