Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Breedút_Genietsje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 22 Sep 2021, 19:45

En minder aantrekkelijk voor collectors (lees: investeerders).

Wordt dan wel weer de achterste fles uit het schap trekken
omdat die het donkerst heeft gestaan...
2 x
46%, Non Chill-Filtered, Natural Colour; it's a sign of quality
Breedút Genietsje

AndyDelft
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor AndyDelft » 22 Sep 2021, 23:01

Breedút_Genietsje schreef:En minder aantrekkelijk voor collectors (lees: investeerders).

Volgens mij staat de meeste Springbank over het algemeen niet zo lang in het schap? ;)
1 x
Andy
Afbeelding

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 22 Sep 2021, 23:21

Reichenbach schreef:De prijs voor papier en karton zal daar ook wel de pan uit vliegen. Wellicht dat we dit meer gaan zien.
Wat mij betreft een prima ontwikkeling, een koker of doos is eigenlijk niet nodig en gaat toch bij het oud papier. Naast dat het Liam een hoop rotzooi scheelt is het ook duurzamer.

Ik las in een mail van de society iets van vertraging met de nieuwe kokers. Daardoor nu (tijdelijk) zonder verpakking in het schap omdat leveringen anders wel heel lang op zich gaan laten wachten. En in het kader van duurzaamheid gaan ze nu inderdaad nog eens tegen het licht houden of die nieuwe kokers er nog gaat komen. Of iets anders. Of niks. Dat horen we vanzelf wel weer..
0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 23 Sep 2021, 10:05

Breedút_Genietsje schreef:En minder aantrekkelijk voor collectors (lees: investeerders).

Dat verwacht ik inderdaad ook wel. Een fles zonder koker of doos is minder aantrekkelijk voor mensen die de whisky willen in waarde doen stijgen of doorverkopen. (goed voor ons dan :Proost )
Geen idee wat het licht echt van invloed heeft op een fles. In een koker of doos kan je hem sowieso wel beter bewaren lijkt mij.

Kikkerneve schreef:Ik las in een mail van de society iets van vertraging met de nieuwe kokers. Daardoor nu (tijdelijk) zonder verpakking in het schap omdat leveringen anders wel heel lang op zich gaan laten wachten. En in het kader van duurzaamheid gaan ze nu inderdaad nog eens tegen het licht houden of die nieuwe kokers er nog gaat komen. Of iets anders. Of niks. Dat horen we vanzelf wel weer..

Wat ik begrepen heb, is dat het wel definitief is. Het lijkt me ook nergens op slaan om het klimaat erbij te betrekken, om dan x aantal maand later de flessen gewoon weer in kokers of dozen te gaan steken.
0 x
Afbeelding
(open flessen)

Kikkerneve
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 23 Sep 2021, 12:43

JoachimV10 schreef:

Dat verwacht ik inderdaad ook wel. Een fles zonder koker of doos is minder aantrekkelijk voor mensen die de whisky willen in waarde doen stijgen of doorverkopen. (goed voor ons dan :Proost )
Geen idee wat het licht echt van invloed heeft op een fles. In een koker of doos kan je hem sowieso wel beter bewaren lijkt mij.

Kikkerneve schreef:Ik las in een mail van de society iets van vertraging met de nieuwe kokers. Daardoor nu (tijdelijk) zonder verpakking in het schap omdat leveringen anders wel heel lang op zich gaan laten wachten. En in het kader van duurzaamheid gaan ze nu inderdaad nog eens tegen het licht houden of die nieuwe kokers er nog gaat komen. Of iets anders. Of niks. Dat horen we vanzelf wel weer..

Wat ik begrepen heb, is dat het wel definitief is. Het lijkt me ook nergens op slaan om het klimaat erbij te betrekken, om dan x aantal maand later de flessen gewoon weer in kokers of dozen te gaan steken.

Denk dat je mbt core range idd gelijk hebt. Net nog ff teruggelezen, dat communiceren ze idd als een permanente keuze. Wat ze nog gaan afwegen gaat om de "more rare and exclusive whiskies". Daarvoor lijkt wel degelijk nog naar verpakking te worden gekeken.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 23 Sep 2021, 17:15

Als het licht een probleem is moet je allen de 10 en 15 Springbank kopen. De andere uitgaven zitten in kartonnen 'doorkijkdozen'. Die zijn niet lichtdicht en het is een bekend feit dat die door het gestraalde licht erg snel in kwaliteit achteruitgaan.

Tenminste, dat kan de verklaring zijn dat ze erg snel uit de schappen verdwijnen. Ze worden zo voor verder verval behoedt.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 24 Sep 2021, 12:52

Voor de Springbank fans die hoopten dat ie dan deze of volgende week zou binnenkomen..... Helaas, levering is weer uitgesteld; het wereldwijde problemen van flessen/dozen/transport. Vrees dat het probleem nog wel eens bij veel meer partijen kan gaan spelen als dat niet snel verbeterd.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Sep 2021, 17:52

De Lagavulin 16 wordt ook schaarser in de schappen. Als je de recente commentaren van de Britse Youtubers moet geloven is het daar op het ogenblik helemaal een drama.
0 x

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 24 Sep 2021, 18:18

Cor - Vinabc schreef: .. Helaas, levering is weer uitgesteld ..

Crap.
:HitHead
;)
Dirk
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 24 Sep 2021, 19:18

Cor - Vinabc schreef:Voor de Springbank fans die hoopten dat ie dan deze of volgende week zou binnenkomen..... Helaas, levering is weer uitgesteld; het wereldwijde problemen van flessen/dozen/transport. Vrees dat het probleem nog wel eens bij veel meer partijen kan gaan spelen als dat niet snel verbeterd.

Met name transport. Wat een drama. M’n 2e release staat klaar om afgehaald te worden. Hillebrand (daar ben ik klant) heeft alles wat niet structureel is qua UK vervoer stop gezet; tekort aan chauffeurs omdat alle ex EU Oostblokkers niet zonder meer in de UK mogen werken… :Scratch Dus er is een tekort aan chauffeurs, ongeveer 100.000 man.
Ook andere vervoerders benaderd maar niemand wil UK werk aannemen. Buiten capaciteit is ook bij deelladingen (pallets van meerdere opdrachtgevers) de foutkans op een verkeerde HS code of een niet volledige factuur dermate groot dat een onnozel foutje kan leiden tot 4 weken vertraging van de hele trailer. Ik snap dat vervoerders er niet veel trek aan hebben op deze manier. Het begint de UK nu ook te raken want ik zag net dat de brandstof letterlijk op rantsoen gaat. Jaja. Die Brexit was een geniaal plan. Mijn tip; nog even wachten met kopen van flessen in de UK want de kans dat het pond - euro richting de 1 op 1 gaat. Analisten voorspellen die koers al jaren trouwens.
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 25 Sep 2021, 01:01

0 x

JoachimV10
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JoachimV10 » 28 Sep 2021, 08:54

Deze is ook uit: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/192086/springbank-12-year-old
Zal waarschijnlijk de weg naar NL/België moeilijk vinden :roll:
5 x
Afbeelding
(open flessen)

DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DvdB » 28 Sep 2021, 13:38

Dat ziet er zeker interessant uit ; 100% Bourbon
Benieuwd hoe deze is naast de Local Barley 100% Oloroso

:bottomsup
Dirk
1 x

BasG94
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor BasG94 » 03 Okt 2021, 09:38

Ben zelf groot fan van de Springbank 12 CS batches. Elke keer weer een feestje om te drinken en vergelijken. Kijk in het bijzonder uit naar de nieuwe 100% bourbon batch. Helaas tegenwoordig niet makkelijk om aan een flesje te komen, laat staan dat je nog oudere batches treft.

Nu liep ik gisteren een willekeurig lokale slijterij binnen in de regio Rijnmond. Tot mijn verbazing zie ik daar nog 6 Springbank 12 CS staan. Zelfs 2 verschillende batches (viel mij later op). Maar mijn enthousiasme veranderde snel in teleurstelling toen ik de prijs zag. 137,95 voor een Springbank 12 CS, echt waar… Ik ben nog bij de kassa gaan vragen of die prijs echt voor alle batches gold. “Ja zegt de beste man, Springbank is schaars hè”. Nou ze mogen hem houden hoor. Gun slijters zeker een paar euro meer voor zulke flessen, maar nog geen 1,5 jaar geleden kocht ik een Springbank 12 voor 72 euro.

Verder overigens een prima slijter met prima prijzen. Alleen de Springbank viel echt uit de toon.
3 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 03 Okt 2021, 10:29

JoachimV10 schreef:Deze is ook uit: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/192086/springbank-12-year-old
Zal waarschijnlijk de weg naar NL/België moeilijk vinden :roll:

Denk dat er als de distributie naar EU op gang is beschikbaarheid geen enkel probleem is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de 12CS al uitverkocht is voor ie in de winkels staat. Gewoon even geduld.
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”