Springbank, Longrow en Hazelburn expressies
-
whisky4wood
- Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies
Zeker. In ieder geval niet om anderen te kwetsen. De reden dat ik ooit hier kwam was oa om iets meer kennis te vergaren over whisky. Dat kan door te proeven van samples , maar ook door hier veel te lezen. Dat is eigenlijk wat ik mis. Dus verder niet kwetsend bedoeld ik probeer zelf ook weer even de draad op te pakken. Gr en laten we dit snel achter ons laten.
5 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

whisky4wood schreef:De reden dat ik ooit hier kwam was oa om iets meer kennis te vergaren over whisky. Dat kan door te proeven van samples , maar ook door hier veel te lezen. Dat is eigenlijk wat ik mis.
Oogadal schreef:Wat ik bedoel is dat het makkelijk is om aan de zijlijn te zeggen dat het jammer is dat het zoveel over prijs gaat terwijl je zelf inhoudelijk niks bijdraagt. Da’s niet erg, maar ik neem aan dat je de opmerking met een doel maakt?
Dit dus
Ik vind niet dat je met een gemiddelde van 0.09 berichten per dag én na een hele lange tijd van afwezigheid, hier ineens even aan kan komen geven dat er niets gepost wordt wat je kennelijk aan staat of interesseert. Dat valt bij mij een beetje binnen als een ‘gestrekt been’. Alsof het forum een soort 50 cent automaat is waar jij geld in mag gooien, waar wij dan vervolgens als forum een trucje voor je mogen doen
Het is een forum... Een community waarin gelezen maar óók geschreven wordt door alle leden. Iets wat je samen doet, met elkaar. De 1 is minder actief met plaatsen dan de ander en dat is helemaal niet erg. Iedereen zoekt een rol en manier van bijdragen die hem past en dat is 100% prima. Maar met dit soort uitspraken erin komen na een tijd afwezigheid vind ik wat ongepast
Daarnaast constateer ik dat je niet echt goed opgelet hebt, noch het forum goed hebt onderzocht. Het forum is alive and kicking, met een beste positieve vibe en gaat zéker niet alleen maar over centen. Het is wel een actueel onderwerp. Maar dat heeft met de overspannen markt én de Brexit te maken
Ik nodig je uit om actief deel te gaan nemen, het forum nog eens even goed door te spitten en te herontdekken en dan je mening te heroverwegen

Laatst gewijzigd door Cask1988 op 25 Jan 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
7 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

- Reichenbach
- Moderator

Volgens mij heeft Bert het wel begrepen en dat ook al aangegeven.
Aan de andere kant zijn de ontwikkeling whiskyprijzen een wezenlijk onderdeel van onze hobby en vooral een bedreiging hiervan. Dat er veel hierover gepost wordt lijkt me dan niet meer dan begrijpelijk.
Zeker wanneer je een distilleerderij als Springbank ten prooi ziet vallen aan de geldwolven. Laat ze bij Macallan blijven.
En wat de 12CS betreft; zelf vind ik de mix bourbon en sherry altijd wel aangenaam, en aangezien ik Springbank het erg goed vind doen op bourbon mag het zwaartepunt wat mij betreft daar liggen.
Veel nieuwe aanwas en herintreders de laatste tijd.
Aan de andere kant zijn de ontwikkeling whiskyprijzen een wezenlijk onderdeel van onze hobby en vooral een bedreiging hiervan. Dat er veel hierover gepost wordt lijkt me dan niet meer dan begrijpelijk.
Zeker wanneer je een distilleerderij als Springbank ten prooi ziet vallen aan de geldwolven. Laat ze bij Macallan blijven.
En wat de 12CS betreft; zelf vind ik de mix bourbon en sherry altijd wel aangenaam, en aangezien ik Springbank het erg goed vind doen op bourbon mag het zwaartepunt wat mij betreft daar liggen.
Het is inderdaad wel eens rustiger geweest.Het forum is alive and kicking,
Veel nieuwe aanwas en herintreders de laatste tijd.

2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
- Reichenbach
- Moderator

Nog steeds goed te betalen! Maar de 91 punten moet je in naar mijn mening wel in perspectief zien.
0 x
Reichenbach schreef:https://www.youtube.com/watch?v=xWBhQhcHlZI
Nog steeds goed te betalen! Maar de 91 punten moet je in naar mijn mening wel perspectief zien.
Grappig dat je deze net post, was /m net aan het kijken. 91 punten is wel erg hoog, ben benieuwd waarom hij de 10 zo hoog scoort.
0 x
Mark schreef:91 punten is wel erg hoog, ben benieuwd waarom hij de 10 zo hoog scoort.
Naast dat het technisch ook wel erg goede whisky is voor een zeer schappelijk bedrag, is Ralfy ook groot fan van Springbank, haar ambacht en alles wat erbij hoort. Dat zal allicht helpen
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Zijn punten zijn niet absoluut, eerder een prijs/kwaliteit verhouding in vergelijking met whisky's in een vergelijkbare categorie. Natuurlijk geeft hij punten voor de smaak en complexiteit die je van een whisky van dat type mag verwachten. Daarnaast geeft hij extra punten voor ongefilterd én ongekleurd én op ten minste 46%. Als dat op het etiket staat is dat ook een pre.
Ook heeft de wijze waarop de whisky wordt gemaakt invloed; een ambachtelijk proces met direct gestookte ketels en wormtubbs levert wat meer op dan de fabricage in een strakke steriele fabriek met veel roestvast staal. Al is dat laatste niet altijd het geval.
En wat Arthur zegt, Springbank kan weinig fout doen bij hem.
Ook heeft de wijze waarop de whisky wordt gemaakt invloed; een ambachtelijk proces met direct gestookte ketels en wormtubbs levert wat meer op dan de fabricage in een strakke steriele fabriek met veel roestvast staal. Al is dat laatste niet altijd het geval.
En wat Arthur zegt, Springbank kan weinig fout doen bij hem.
0 x
Heb de video gezien, snap zn punt wel enigszins in tijden dat massaproductie, marketing en snel geld verdienen helaas ook de whiskywereld beinvloed. Neemt niet weg dat ik 91 nog steeds erg hoog vind, al is dat ook maar een getal.
Deze video is in ieder geval een mooie reminder om weer eens een fles Hazelburn te kopen en proeven. Heb de 8 jaar wel eens gehad in een ver verleden, vond ik een beetje tegenvallen. Springbank 10 vond ik destijds veel indrukwekkender.
Deze video is in ieder geval een mooie reminder om weer eens een fles Hazelburn te kopen en proeven. Heb de 8 jaar wel eens gehad in een ver verleden, vond ik een beetje tegenvallen. Springbank 10 vond ik destijds veel indrukwekkender.
0 x
Hazelburn 10 kan je jezelf m.i. Geen buil aan vallen. Ik prefereer m boven de SB 10 maar ik houd dan ook wel van dat iets subtielere. Daarnaast heb ik wel eens het gevoel dat Hazelburn 10 constanter is qua smaak dan bv de SB 10. Daar heb ik toch wel wat flinke uitschieters in gehad in termen van peat level. En teveel peat is niet wat ik van een SB 10 verwacht.
0 x
Cask1988 schreef:Hazelburn 10 kan je jezelf m.i. Geen buil aan vallen. Ik prefereer m boven de SB 10 maar ik houd dan ook wel van dat iets subtielere. Daarnaast heb ik wel eens het gevoel dat Hazelburn 10 constanter is qua smaak dan bv de SB 10. Daar heb ik toch wel wat flinke uitschieters in gehad in termen van peat level. En teveel peat is niet wat ik van een SB 10 verwacht.
Nee zeker niet, kwalitatief een erg goede whisky. Bij mij gaat het (vooral het laatste jaar) juist weer de andere kant op, ben weer gek op de Islay whisky's en whisky's met wat peat of een vuil randje erin (Ledaig, Ardmore, heerlijk!!).
Dat wat je zegt over de SB10 heb ik wel eens vaker gehoord over Springbank. Is me zelf nog nooit opgevallen, maar daarvoor drink ik te weinig Springbank.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Dan is de Longrow toch ook aan te bevelen? Heeft wel een minpunt bij Ralfy omdat het een NAS is.Mark schreef: Bij mij gaat het (vooral het laatste jaar) juist weer de andere kant op, ben weer gek op de Islay whisky's en whisky's met wat peat of een vuil randje erin (Ledaig, Ardmore, heerlijk!!)..
0 x
Ik vond de 10 y.o. Local Barley erg lekker en ben op zoek naar een vergelijkbare Springbank (liefst OB, cask strength en weinig tot geen sherry-invloed; en graag onder de €100
). Iemand tips?
0 x
Dan zou ik voor de 12 CS batch 19 of 20 gaan.
Beide hebben wel een percentage sherry maar dat is in deze batches het kleinst (35%).
Beide hebben wel een percentage sherry maar dat is in deze batches het kleinst (35%).
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”