Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Ardking
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Ardking » 18 Jan 2021, 18:06

Helemaal met Anton eens, ook al al in een ander topic besproken. Dit is het, take it or leave it. We kunnen er allemaal wat van vinden hier op HWF maar we veranderen helemaal niets.

Je koopt de fles voor teveel geld, of je koopt hem niet, maar mensen die de illusie hebben dat we wat kunnen veranderen,..... NO WAY!

On topic, de Hazelburn 13 echt een prima whisky! :lekker
2 x
"Volo et Valeo"

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 18 Jan 2021, 18:55

HammerHead schreef:
Deze mindset is nu precies een groot deel van het probleem. Zolang de meerderheid zo denkt zal de trein inderdaad niet stoppen, maar als er maar genoeg mensen van de trein afstappen stopt ie uiteindelijk echt wel hoor.

Maar wordt het dan geen rinse & repeat?

stel een fles Springbank kost 600 euro 22 jaar single cask, iedereen laat hem staan.
Als hij 200 euro gaat kosten, wat gaat er dan gebeuren? iedereen en zn moeder springt dan weer op de trein met als gevolg dat de prijs weer gaat stijgen omdt de vraag het aanbod overstijgt.

Het blijft voor mij gewoon marktwerking. iedereen bepaalt zelf wat hij of zij aan een fles wilt uitgeven. Als het meeste blijft staan op de planken zal er wel een correctie naar beneden komen, tot het moment dat de vraag het aanbod dan weer gaat overstijgen.
(daar entegen zie ik bijvb nog niet de oudere Diageo annual special releases goedkoper worden en overal nog op de planken staan :P)
1 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2021, 19:44

Reichenbach schreef:Dat je whisky als hobby kan noemen zal er al op wijzen dat je vast niet hoeft aan te sluiten bij de voedselbank.

Psssst.... dat was ons geheimpje :sst :gnif
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 18 Jan 2021, 19:48

Ik vraag me af of de trein te stoppen is, maar als je t niet probeert weet je zeker dat ie doordendert :bigsmile

Afbeelding
4 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Jan 2021, 20:01

In het specifieke geval Springbank is het te beperkte aanbod ook zeker onderdeel van het probleem. En marktwerking is opzich best prima, zorgt uiteindelijk ook voor meer diversiteit en betere afstemming van het aanbod op de vraag. Kijk bijvoorbeeld eens hoeveel whisky er tegenwoordig wordt gebotteld met een fatsoenlijke presentatie (46%, niet bijgekleurd, geen chill filtering), da's toch wel een gevolg van veranderingen aan de vraagkant de laatste 10 jaar. Ik hoop ook nog altijd dat de jaarlijkse special release Springbanks naar een batchgrootte richting de 20.000 ipv 9.000 flessen gaan, maar dat ziet er gezien de productiecapaciteit waarschijnlijk niet in.

Wat mij wel enorm blijft storen zijn de profiteurs, die zonodig alles wat ze met hun vette grijpgrage vingertjes aan kunnen raken achterover moeten drukken om direct met dikke opslag weer te verkopen. Als er 9.000 flessen Madeira of rum of weet ik veel wat voor casks worden gebotteld is daar misschien een 1,5x zo grote vraag naar (hypothetisch uiteraard). De flippertjes komen daar nog bij want die romen een deel van het aanbod af, wat de uiteindelijke prijsstijgingen volgens mij alleen maar groter maakt.
Als dit voorheen met concertkaartjes gebeurde sprak iedereen er schande van en hier wordt ook van overheidswege werk van gemaakt, maar in de whiskywereld wordt het als onderdeel van de marktwerking gezien. Ik blijf dat uiterst merkwaardig vinden.
8 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jan 2021, 20:46

HammerHead schreef:...Als dit voorheen met concertkaartjes gebeurde sprak iedereen er schande van en hier wordt ook van overheidswege werk van gemaakt, maar in de whiskywereld wordt het als onderdeel van de marktwerking gezien. Ik blijf dat uiterst merkwaardig vinden.
Ik hoop toch echt dat de overheid zich hier helemaal niet mee gaat bemoeien. Het is één kant van de medaille die aan de andere kant een enorme keus en verscheidenheid oplevert.
Als een overheid zich met prijsstelling gaat bezig houden kom je in het uiterste geval uit op een aantal voor jou geselecteerde standaarddrankjes die je in de staatswinkel mag kopen (wel aansluiten in de rij).
Bijlagen
3deeaded-0001-0004-0000-000000640586_w520_r0.jpg
3deeaded-0001-0004-0000-000000640586_w520_r0.jpg (58.97 KiB) 1323 keer bekeken
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 18 Jan 2021, 21:40

Reichenbach schreef:
HammerHead schreef:...Als dit voorheen met concertkaartjes gebeurde sprak iedereen er schande van en hier wordt ook van overheidswege werk van gemaakt, maar in de whiskywereld wordt het als onderdeel van de marktwerking gezien. Ik blijf dat uiterst merkwaardig vinden.
Ik hoop toch echt dat de overheid zich hier helemaal niet mee gaat bemoeien. Het is één kant van de medaille die aan de andere kant een enorme keus en verscheidenheid oplevert.
Als een overheid zich met prijsstelling gaat bezig houden kom je in het uiterste geval uit op een aantal voor jou geselecteerde standaarddrankjes die je in de staatswinkel mag kopen (wel aansluiten in de rij).

Hoe het aanpakken van woekerdoorverkoop tot staatswinkels met een beperkt aanbod zou moeten leiden zie ik niet helemaal. Volgens mij is hier gewoon de VVD aan de macht en niet de familie Marijnissen. En dan nog: in extremis bestaat er hier ook zoiets als een vaste boekenprijs en ook dat leidt niet tot een verschraald aanbod in staatswinkels.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 18 Jan 2021, 21:57

Dat is dan wel weer zo.
Maar vastgestelde prijzen voorkomen dan weer niet de woekerprijzen die ontstaan als een boek niet meer uitgegeven wordt. Laatst was ik op zoek naar een kookboek: https://www.bol.com/nl/p/het-kookboek-v ... 001462112/

Ik heb hem uiteindelijk in een antiquariaat gevonden voor 25 euro.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Jan 2021, 22:21

Anton schreef:
Oogadal schreef:De kant bottelaar

En dan de kopers kant

De trein is vertrokken en je zal als bottelaar/koper mee op die trein moeten springen of ‘alleen’ achterblijven. In je eentje ga je hem heus niet kunnen stoppen. Wat whiskybroker gedaan heeft om het vat te ‘gunnen’ aan hun klanten? Zou kunnen, maar kom op zeg. Voor niets gaat de zon op.

Als jij en je kennis en daar een kennis van de flessen niet koopt, staan er wel 100 andere in de rij om hem wel te kopen. Vraag en aanbod?

Geef mij maar de gewone 10 of 12, die zijn nog betaalbaar en lekker! Wie weet komt er ook een moment dat deze behoorlijk gaan stijgen in prijs en dan moet je gewoon uitmaken of je je geld er nog aan wil uitgeven.

En dat probeer ik dus uit te leggen; je kunt momenteel als bottelaar niet meer ‘op de trein springen’. Je moet het vat al een jaar of 10 in je portfolio hebben liggen, en dan nog zal het in veel gevallen aantrekkelijker zijn m als vat te verkopen aan een debiel die er nog meer voor wil betalen.
Inmiddels zijn we in een markt beland waarbij je als bottelaar nu een vat single malt ouder als 2007 wilt aankopen al met de grootst mogelijke moeite onder de € 150 retail per fles kunt blijven en dan heb je geen levensvatbaar business model. 1 X een vat lek tijdens transport en je kunt er 40 bottelen om dat recht te trekken. In het geval van Springbank lopen de prijzen zo uit de pas (er zijn er wel meer hoor, alles van Islay, muv Lagavulin) dat je een 20 yo nog amper voor € 400 de winkel in kunt krijgen. Ik heb niet de behoefte om er amper iets aan te verdienen en ook nog voor woekeraar te worden gezien. Gelukkig is er meer prima spul te koop wat wel voor normaal geld kan.

Ik snap dat je de 10 of 12 pakt, die zijn gewoon echt prima voor het geld. En ik wil best € 250 voor een Springbank aftikken maar dan wil ik ‘m vooraf proeven en moet ie me van de stoel blazen. En aangezien het tegenwoordig door FOMO totaal onmogelijk is om vooraf te proeven heb ik Springbank maar van m’n lijstje gehaald. Nieuwsbrief van Cadenhead ook stopgezet, is alleen maar irritatie want al klik je onmiddellijk door als je ‘m binnen ziet komen, het is altijd al op. Nu zie ik het niet meer en hoef ik me er ook niet meer aan te ergeren. ;)
12 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 18 Jan 2021, 22:54

Mijn bescheiden mening hierin is dat ik het ontzettend jammer vind dat de gemiddelde liefhebber geen " speciale " botteling meer kan scoren omdat er zakenlieden zijn die vinden dat ze moeten cashen.
Deze zakenlieden willen alleen maar flessen scoren waarop " flink " te verdienen valt.
Ik vind dat dit uiteindelijk hobbys kapot maakt.
Hoe kun je nou vol blijven houden dat ieder maar zelf moet kunnen beslissen wat hij of zij betaalt, zg marktwerking, terwijl dit bv voor prijzen zorgt van 750 euro per fles, heb het al eerder gezegd, maar wie kan dit nog betalen.
In mijn omgeving zeggen mensen van, Goh ik zou wel eens wat aparts willen scoren, maar ik kan en wil geen 500 euro betalen, en vind het eigenlijk niet meer leuk, want ik ben gehouden aan de standaard welke onze cashers links laten liggen.
En dan kun je wel zeggen van sluit je aan bij bv een whiskyclub en deel de kosten, maar 35 euro voor een Sample is veel geld voor Jan Modaal.

Oei, teruglezende zie ik dat ik behoorlijk heb zitten mopperen, maar moest het effe kwijt.

Groet Cor.
11 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 24 Jan 2021, 15:36

Weet iemand of er in januari of februari al een botteling van SB 12 CS komt. Kan nergens wat vinden, maar misschien weten jullie wat meer?

Wat mij ook opvalt en ik ben een tijd weggeweest, dat als ik draadjes terugleest eigenlijk driekwart van de berichten gaat over de prijs van whisky. Terwijl wij als liefhebbers zoveel meer te delen hebben. Ook ik heb even gedacht te stoppen met het hebben van teveel flessen als verzameling en heb het een en ander verkocht, maar geen enkele andere vrijetijdsbesteding brengt zoveel plezier.
Natuurlijk is de portemonnee bepalend en wordt de markt verziekt, maar dat is zo en door naar de flessen die we nog wel drinken. Er wordt gevraagd naar de CS 12 batch 21 omdat ie meer wijn heeft dan normaal en niemand die echt inhoudelijk reageerd, omdat het weer over een te dure fles gaat wel of niet. Dat is wel jammer. Zo wordt niet alleen de markt verziekt, maar ook dit forum voor mooie mensen. En ik wil niemand voor het hoofd stoten. Ik ben weer terug in the game zij het wat meer beschaafd. Moet ook wel met vijf kids. :D
5 x
Afbeelding

Sander79
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Sander79 » 25 Jan 2021, 14:02

whisky4wood schreef:Weet iemand of er in januari of februari al een botteling van SB 12 CS komt. Kan nergens wat vinden, maar misschien weten jullie wat meer?

Wat mij ook opvalt en ik ben een tijd weggeweest, dat als ik draadjes terugleest eigenlijk driekwart van de berichten gaat over de prijs van whisky. Terwijl wij als liefhebbers zoveel meer te delen hebben. Ook ik heb even gedacht te stoppen met het hebben van teveel flessen als verzameling en heb het een en ander verkocht, maar geen enkele andere vrijetijdsbesteding brengt zoveel plezier.
Natuurlijk is de portemonnee bepalend en wordt de markt verziekt, maar dat is zo en door naar de flessen die we nog wel drinken. Er wordt gevraagd naar de CS 12 batch 21 omdat ie meer wijn heeft dan normaal en niemand die echt inhoudelijk reageerd, omdat het weer over een te dure fles gaat wel of niet. Dat is wel jammer. Zo wordt niet alleen de markt verziekt, maar ook dit forum voor mooie mensen. En ik wil niemand voor het hoofd stoten. Ik ben weer terug in the game zij het wat meer beschaafd. Moet ook wel met vijf kids. :D

Goed punt, discussies over prijzen zijn eindeloos en horen m.i. niet op deze manier te escaleren binnen een distillery topic. Dus snel terug on-topic dan maar :)

"Er wordt gevraagd naar de CS 12 batch 21 omdat ie meer wijn heeft dan normaal en niemand die echt inhoudelijk reageert".
Van batch 21 ben ik nog steeds niet kapot, ook niet nu de fles een paar maanden open staat. Dat zal mede door de wijnfinishes komen waar ik normaal al niet zo'n grote fan van ben maar ook doordat ik dit niet vind passen bij wat ik van een 12CS verwacht. Dat rauwe randje ontbreekt voor mij in deze batch.

"Weet iemand of er in januari of februari al een botteling van SB 12 CS komt. Kan nergens wat vinden, maar misschien weten jullie wat meer?"
Zover ik weet nog geen berichten over voor wanneer batch 22 van de SB12CS gepland staat. Enkel de local barley en longrow red worden nog verwacht.
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Jan 2021, 16:14

whisky4wood schreef:Wat mij ook opvalt en ik ben een tijd weggeweest, dat als ik draadjes terugleest eigenlijk driekwart van de berichten gaat over de prijs van whisky. Terwijl wij als liefhebbers zoveel meer te delen hebben.

Eens. En aangezien je forum naam mij totaal onbekend in de oren klonk heb ik ff je gebruikers berichten teruggekeken; ik zou zeggen, als je vindt dat we zoveel meer te delen hebben, pak de handschoen op..., je laatste post buiten ‘aanbod’ dateert van augustus 2019 tenslotte. :bigsmile
Met 1 post in de 15 maanden bloedt t hier ook dood tenslotte.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 25 Jan 2021, 18:17

Klopt, maar zoals ik al zei, ik ben er een tijd tussenuit geweest. En ik reageer niet zozeer op het aantal keren dat iemand plaatst, maar dat het jammer is dat de inhoud negen van de 10 keer over geld gaat. Beetje flauw om iets te bevestigen wat ik zelf al had gezegd. Maar ik zal wat vaker mijn steentje bijdragen.

Dank Sander voor je inhoudelijk bericht. Ik ben het met je eens dat dit een afwijkende smaakprofiel heeft en ik ook deze niet goed onder springbank kan plaatsen. Wijn was meer iets bij longrow red. Daarentegen vind ik het spannend dat springbank met verschillende vaten werkt. Zou dit onder de noemer experimenteren vallen of hebben ze dit daadwerkelijk zo bedacht.

Ik vind het in ieder geval fijn dat iedere batch weer een andere smaak heeft al was de batch 16 echt wel het minst en ik ben pas ingestapt bij batch 14.
Laatst gewijzigd door whisky4wood op 25 Jan 2021, 18:31, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 25 Jan 2021, 18:22

Denk dat je m’n reply niet helemaal juist interpreteert... Kun je zeggen ‘beetje flauw’, maar ik lees dat we van drie kwart over de prijs in 2 posts naar 90% zijn gegaan.

Wat ik bedoel is dat het makkelijk is om aan de zijlijn te zeggen dat het jammer is dat het zoveel over prijs gaat terwijl je zelf inhoudelijk niks bijdraagt. Da’s niet erg, maar ik neem aan dat je de opmerking met een doel maakt?
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”