Arran expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
RvdB
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Arran expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor RvdB » 18 Okt 2016, 20:34

Hype, geen hype, cask strength, geen cask strength; die Glenrothes gaat gewoon gedronken worden idd. Daarbij zocht ik al een tijdje een IB sherry'd Glenrothes waarbij ik vaak mis getast heb. Enigszins een gok, maar voor EUR78 voor een fles (incl. verzenden want met 6 man gedeeld) durf ik wel een keer een gokje te nemen. M'n ervaringen met sherry'd Glenrothes zijn doorgaans goed.
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Okt 2016, 20:36

Vond al dat het een vrij groot aantal flessen op CS was (al hoor ik dat dat nog wel mogelijk is..) ..

F*cking misleading.. als je dus geen FB hebt krijg je een afgewaterd flesje thuis? Ik cancel mijne iig., 1 omdat dit zaakje stinkt, 2 omdat ik geen fan ben van afgewaterde drammetjes (dat kan ik prima zelf :lol: ).
Laatst gewijzigd door squaadgras op 18 Okt 2016, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
2 ∞ & →

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 18 Okt 2016, 20:36

squaadgras schreef:This Single Malt Scotch Whisky distilled at Glenrothes Distilery was filled into a 480 litre Spanish Oak sherry butt on 28th April 1997 and matured for over 19 years before being bottled by Whiskybroker on 17th October 2016. Each bottle is individually numbered. The cask yielded 643 x 700ml bottles at a strength of 53.5% vol.

Lijkt me gewoon CS hoor? En anders is het fucking misleading.. als je dus geen FB hebt krijg je een afgewaterd flesje thuis? :?

Bericht van Whiskybroker:
Also - just realised - this was not cask strength.
There was actually around 405 litres at 59.5%
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 18 Okt 2016, 20:38

squaadgras schreef:Vond al dat het een vrij groot aantal flessen op CS was (al hoor ik dat dat nog wel mogelijk is..) ..

F*cking misleading.. als je dus geen FB hebt krijg je een afgewaterd flesje thuis?

Ja en neen.
Het staat duidelijk (niet) op het etiket.
Er staat dus nergens dat je een cask strength botteling hebt gekocht...
Eerst de kleine lettertjes lezen voor je impulsief een aankoop doet! ;)
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Okt 2016, 20:43

Dit slaat natuulijk als een l*l op een drumstel? Moet de klant ruiken dat 'ie is afgewaterd als die (nu nog) zo staat aangeprijsd:

Afbeelding

0.7 Bulk Liters, Volume: 53.5%... ADD TO CART :lol: !

Distillery: Glenrothes Distillery
Type of Cask: Sherry Butt
Cask Number: 7157
Bulk Litres: 0.70
Bottled: 17th October 2016
Volume: 53.5%

Edit: naar wat schijnt toch 53.5%
Laatst gewijzigd door squaadgras op 18 Okt 2016, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
1 x
2 ∞ & →

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 18 Okt 2016, 20:45

Uiteindelijk was dit ook een beetje mijn punt.
Hoe kan het onbegrijpelijk zijn dat mensen absoluut de nieuwste release van Arran willen?
Maar is het wel begrijpelijk dat mensen zich storten op een botteling waarvan je eveneens niet weet wat de kwaliteit is...
En waarvan blijkbaar de meesten ook niet eens weten dat deze niet cask strength en dus 100% puur is...
Op het eerste zicht valt hij inderdaad reuze mee van prijs maar 66 pond is ook teveel voor een botteling die uiteindelijk niet goed zou zijn.
Hetgeen je net zoals bij de Arran alleen maar weet als je 'm proeft...
0 x

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 18 Okt 2016, 20:47

Anyway, als ie caskstrenght (59,5%) zou zijn geweest, was ie 13 eutjes duurder :P
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 18 Okt 2016, 20:48

squaadgras schreef:Dit slaat natuulijk als een l*l op een drumstel? Moet de klant ruiken dat 'ie is afgewaterd als die (nu nog) zo staat aangeprijsd:

Afbeelding

0.7 Bulk Liters, Volume: 53.5%... ADD TO CART :lol: !

Distillery: Glenrothes Distillery
Type of Cask: Sherry Butt
Cask Number: 7157
Bulk Litres: 0.70
Bottled: 17th October 2016
Volume: 53.5%

Tja, er staat duidelijk "at a strength of" en niet cask strength...
Op zich hebben ze niets fout gecommuniceerd... Het is inderdaad wel wat ongelukkig...
0 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 18 Okt 2016, 20:49

Aaaaah ik zie wat jij aan het doen bent....

Jij wil ze allemaal voor jezelf houden! :sst
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 18 Okt 2016, 20:49

Klopt, als het CS is staat het op het etiket. Vindt de communicatie op hun site aardig vaag, precies wat Sören aangeeft. "The cask yielded en wij schonken er nog wat water bij om aan 643 flessen te komen", dat hadden ze moeten zeggen.
ik heb ze genannuleerd in ieder geval! Bedankt voor het opletten Kris! :goedgedaan

Liever duurder en dan zelf bepalen of er water bij moet.... Maar..., ik vraag me af of de rekensom zo werkt want imho ga je verdunnen om meer opbrengst te halen. En dan bedoel ik niet meer opbrengst in flessen maar in harde valuta.
2 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 18 Okt 2016, 20:51

nigel_tufnel schreef:Uiteindelijk was dit ook een beetje mijn punt.
Hoe kan het onbegrijpelijk zijn dat mensen absoluut de nieuwste release van Arran willen?
Maar is het wel begrijpelijk dat mensen zich storten op een botteling waarvan je eveneens niet weet wat de kwaliteit is...
En waarvan blijkbaar de meesten ook niet eens weten dat deze niet cask strength en dus 100% puur is...
Op het eerste zicht valt hij inderdaad reuze mee van prijs maar 66 pond is ook teveel voor een botteling die uiteindelijk niet goed zou zijn.
Hetgeen je net zoals bij de Arran alleen maar weet als je 'm proeft...

Als je het zo bekijkt is het inderdaad verstandiger de Smuggler te kopen, dan heb je in ieder geval nog een boek over mocht het niet te drinken zijn, en dit (leeg) boek kun je dan weer gebruiken om je lekkere whisky in te verstoppen voor je vrouw :bigsmile
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Okt 2016, 20:53

Kijk de vertaling van yielded er maar eens goed op na.. dat betekent niet dat je er nog tig liter wat bij pleurt. Want dan kunnen alle afgewaterde OB's vanaf nu ook wel gaan adverteren met yielded at XX,X% (maar stiekem gewoon 43%). En nog wat.. The cask yielded 643 x 700ml bottled at a strength of 53.5% is dan ook niet juist.. want op die sterkte kwamen er een stuk minder flessen uit. Anyway, let's agree to disagree, we gaan nu in discussie over bepalingen, betekenissen, etc, etc. We dwalen off-topic.
Laatst gewijzigd door squaadgras op 18 Okt 2016, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
2 ∞ & →

Dyson81
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dyson81 » 18 Okt 2016, 20:54

Oogadal schreef:Liever duurder en dan zelf bepalen of er water bij moet.... Maar..., ik vraag me af of de rekensom zo werkt want imho ga je verdunnen om meer opbrengst te halen. En dan bedoel ik niet meer opbrengst in flessen maar in harde valuta.

Ik probeer het voor mezelf altijd zo optimistisch mogelijk te maken, maar ik ben bang dat jij gelijk hebt :domdom
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 18 Okt 2016, 21:02

Oogadal schreef:Klopt, als het CS is staat het op het etiket. Vindt de communicatie op hun site aardig vaag, precies wat Sören aangeeft. "The cask yielded en wij schonken er nog wat water bij om aan 643 flessen te komen", dat hadden ze moeten zeggen.
ik heb ze genannuleerd in ieder geval! Bedankt voor het opletten Kris! :goedgedaan

Liever duurder en dan zelf bepalen of er water bij moet.... Maar..., ik vraag me af of de rekensom zo werkt want imho ga je verdunnen om meer opbrengst te halen. En dan bedoel ik niet meer opbrengst in flessen maar in harde valuta.

Graag gedaan hoor! Ik ging er vanuit dat iedereen dit wel gezien zou hebben! ;)
Ik ben minder goed in de VBT maar lees de kleine letters overal wel goed! :bigsmile
Btw om het geheel nog wat moeilijker te maken is er ook nog een verschil tussen cask strength en natural cask strength.
Daarom dat er zo'n hele hoop single cask Kavalans zijn met hetzelfde alcohol percentage.
Ze zijn namelijk niet natural cask strength... :?
En geloof me, dit is niet alleen zo bij Kavalan.
2 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 18 Okt 2016, 21:05

Na wat verdere research: als ik het goed begrijp is die afgewaterd van 59.5% naar 53.5%. Dat is nog wel een mooi percentage (en zoals geadverteerd).
0 x
2 ∞ & →

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”