Het Glendronach experiment

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Het Glendronach experiment

Ongelezen berichtdoor Daan » 22 Nov 2015, 14:17

Klein beginnen is in elk geval wel een goede tip :D Maar uiteindelijk wil ik er ook wel een fles van maken die bij te sturen is, dat idee staat me ook wel aan. Laat het nog een paar weken doorwerken in de hersenpan, is toch geen haast bij!
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Rozenbankje
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rozenbankje » 10 Dec 2015, 09:02

Een van de laatste experimenten die ik deed was 75% Balvenie 12y doublewood opleuken met 25% Glenfarclas 105.
Was best aardig :lol:
0 x
Afbeelding

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Mei 2016, 17:24

Een half jaar geleden heb ik hier besloten een eigen Glendronach blend te maken (technisch nog steeds een single malt).
Nu, nadat de verschillende single malts een half jaar de tijd hebben gehad om aan elkaar te wennen in hun nieuwe fles was het tijd om de vruchten te plukken!

(En ja, ik zie de ironie er ook van in dat ze in een A'bunadh fles zitten maar dat was nou eenmaal de makkelijkst te hervullen fles qua formaat, hij is uiteraard meerdere malen grondig gereinigd ;) )

Kleur : zie foto.

Neus : begint met een licht scherp lijmgeurtje die ik vaker tegenkom bij Glendronachs (en ook andere sherry-whiskies). Verdwijnt echter snel en vervolgens blijft de geur veranderen, van karamel en oloroso-sherry, naar zoete rozijnen, fudge en ergens in de verte een pepertje.
De neus is veelbelovend!

Hij komt ietwat ongebalanceerd en "lomp" (stroef?) binnen maar vervolgens prikkelt hij aangenaam en wordt warm. De smaak is een kakafonie, het is moeilijk om er één uit te pikken. Ik vermoed dat dit komt doordat de cask strength de andere malts overstemt. Na wat water toegevoegd te hebben, worden de smaken die als geur ook bij de neus binnenkwamen waarneembaar.

De afdronk is vrij lang en enigszins kruidig (gek genoeg), wel iets droger en scherper dan ik van de losse Glendronachs ben gewend.

Zeker een leuk experiment geweest, en de fles gaat ook zeker wel op. Misschien wordt hij beter naarmate er meer zuurstof bijkomt, dat is me eerder al opgevallen aan verschillende andere -ook weer vooral sherry-whiskies. Gelukkig leverde het geen niveau-gootsteen materiaal op (had ik ook niet verwacht) maar om te zeggen dat het geheel groter is dan de som der delen, helaas ook niet.

Fijn weekend! :Slainte
Bijlagen
experiment.jpg
experiment.jpg (230.91 KiB) 661 keer bekeken
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 31 Mei 2016, 11:03

leuk experiment!

Wat oogadale al aangeeft; een turf whisky overheerst het geheel heel erg sterk, als je de turf niet zo lekker vind dan kun je erdoor mengen wat je wilt maar dan maak je alleen de rest slechter. Ik hoopte ooit eens een talisker te "verbeteren" dus niet :HitHead

Ikzelf doe er ook wel eens een goede single grain door, (north british van MOS 2000) geeft ook een goed effect. Wel belangrijk dat je het even de tijd geeft om te mengen (een dag is niet genoeg)

Momenteel heb ik een fles waarin ballantines 17, North British, famouse grouse married strenght en Girvan 2006 whb zit. Je haalt de North British wat naar beneden maar het resultaat is voor mij echt beter dan de andere flessen op zichzelf.

Let wel; ik doe het met een 250ml flesje, dus het valt mee. Hoeveelheden houd ik niet bij. Scheutje van dit, scheutje van dat :nat
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”