Lagavulin expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin 12yo CS

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Apr 2010, 21:01

Jim Beam schreef:Dat klinkt zeer spannend...is dat van een bourbonbarrel? Ik kan via mijn gebruikelijke kanalen alleen aan de 2009, 2008, 2002 en 1995 versies komen :Cry

Ik dacht dat het een refill American oak cask was. De 2006 was in ieder geval zo. Die 1995 is de release 2007. Ik kon een paar maanden geleden nog aan een 2005 geraken. Niet ver van waar ik woon zelfs.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Re: Lagavulin 16yo 43% OB

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 21:04

johan brugge schreef:Die 1995 is de release 2007.

Dus dat is die van 48%? Volgens de site van Slijterij Ton Overmars (Amsterdam) is die van European Oak...(?)
0 x
Fortune! if thou'll but gie me still
Hale breeks, a scone, an' whisky gill,
An' rowth o' rhyme to rave at will,
Take a' the rest,
An' deal't about as thy blind skill
Directs thee best.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin 12yo Cask Strength

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Apr 2010, 21:09

Nee, dat is een andere. De cask strenght van 2007 is aan 56.4% vol. Die van 48% vol is een botteling voor Friends Of the Classic Malts. Die is gerijpt in European oak casks. Die heb ik ook gehad. Gekocht bij Zonneveld (was toen in promotie). Ik vond hem niet zo bijzonder.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 21:19

Kijk, kijk. Goed dat je dat zegt. Die is namelijk een stuk duurder dan de anderen en dat vond ik al opmerkelijk. Zit al een tijdje te twijfelen of ik mezelf eens ga wagen aan een Laga12, een Airgh Nam Beist of een Corryvreckan... :Help
0 x
Take a' the rest,
Directs thee best.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Apr 2010, 21:29

Jim Beam schreef:of ik mezelf eens ga wagen aan een Laga12, een Airgh Nam Beist of een Corryvreckan... :Help

Ja, ja en ja. Alleen is de Laga 21 haast onbetaalbaar geworden. Voor de ANB zal je niet te lang meer mogen wachten. Die wordt niet meer gemaakt. Hij wordt nl. vervangen door de Corry.
0 x

Jim Beam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Jim Beam » 19 Apr 2010, 22:19

Ik neig ook naar de ANB...en ik had het niet over de Laga21, maar de Laga12. De 21yo is gewoon echt buiten mijn prijsklasse :(
0 x
Take a' the rest,
Directs thee best.

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 19 Apr 2010, 22:42

Oops. Verkeerd gelezen. De Laga 12 is wel heel anders van de ANB. Veel directer, krachtiger, veel meer turf dan de ANB. Deze heeft meer sherrysmaak. Ik heb een lichte voorkeur voor de Laga 12. Het hangt af van de stemming waarin ik verkeer. En de Laga 21. Tja, die prijzen zijn niet meer normaal. Ik heb met veel geluk vorig jaar een fles kunnen kopen aan 179.90 Euro plus 10 Euro verzendkosten. Van een shop in NL nog wel.
0 x

Mikeba
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Lagavulin Distillers Edition vs Lagavulin 16yo

Ongelezen berichtdoor Mikeba » 24 Okt 2013, 22:01

Beste vrienden,

Ik ben nu ongeveer een jaartje bezig met wiskeys en dus nog een beginnertje :) Te dinsdag ben ik eens een whiskey tasting gaan doen over de Islay whiskeys. Terwijl ik geen echte peat fan ben, heb ik er toch van genoten en weer veel bijgeleerd.

Maar nu sprong er toch wel 1 whiskey tussenuit, namelijk de Lagavulin Distillers Edition. Wow, wat een lekkere whiskey zeg! :duimop

Nu was mijn vraag eigenlijk: in hoeverre verschilt de Distillers Edition met de standaard 16y? Ik vind de Distillers Edition wel wat prijzig en heb de 16y toch al vaak voor een schappelijk prijsje zien liggen. Eigenlijk ben ik een beetje bang dat de 16y toch weer iets te peaty gaat zijn voor mij :oops:

Enige peat whiskey die ik tot nu toe thuis heb staan is de Bowmore 12 en Highland park 12. Bowmore kan ik zéér goed appreciëren. Laphroaig en Ardbeg vond ik op de tasting iets te heftig, (nog) niet mijn ding dus.

Dus wat denken jullie: safe spelen en Distillers Edition kopen of toch de 16y eens proberen?
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin Distillers Edition vs Lagavulin 16yo

Ongelezen berichtdoor totalatool » 24 Okt 2013, 22:09

Mikeba schreef:Dus wat denken jullie: safe spelen en Distillers Edition kopen of toch de 16y eens proberen?

Die 16 kun je ook in een klein 20cl-flesje kopen. Dat lijkt me de veiligste optie.
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Lagavulin expressies

Ongelezen berichtdoor Kay » 24 Okt 2013, 23:14

De Classic of Islay van Jack Wieber is misschien ook een optie, die heeft zo'n beetje het zelfde smaakprofiel als de Lagavulin Distillers Edition en is een paar tientjes goedkoper, en is hoogstwaarschijnlijk ook een sherried Lagavulin. Niet dat ik je wil ontmoedigen om een van die Lagavulins te kopen hoor, ook dit zijn prachtige whisky's.
Weet je ook welke DE je geproefd hebt? Er zijn namelijk verschillende jaargangen van en zowel 16 als 18 jaar oude. Die kunnen onderling wel wat verschillen. Mijn ervaring is dat bij de 16-jarige de turf de sherry nog overheerst en dat het bij de 18 jaar oude andersom is.
0 x
Afbeelding

Mikeba
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Mikeba » 24 Okt 2013, 23:56

Kay schreef:De Classic of Islay van Jack Wieber is misschien ook een optie, die heeft zo'n beetje het zelfde smaakprofiel als de Lagavulin Distillers Edition en is een paar tientjes goedkoper, en is hoogstwaarschijnlijk ook een sherried Lagavulin. Niet dat ik je wil ontmoedigen om een van die Lagavulins te kopen hoor, ook dit zijn prachtige whisky's.
Weet je ook welke DE je geproefd hebt? Er zijn namelijk verschillende jaargangen van en zowel 16 als 18 jaar oude. Die kunnen onderling wel wat verschillen. Mijn ervaring is dat bij de 16-jarige de turf de sherry nog overheerst en dat het bij de 18 jaar oude andersom is.

Bedankt voor de tips!

Het ging om Distillers Edition 1991, deze volgens mij. Lijkt me toch compleet anders als zijn 16y broertje als ik die reviews zo lees, of ben ik mis?
0 x

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 23 Dec 2013, 11:27

Ik heb vorige week een Lagavulin 16y (literfles) van de White Horse Distillers op de kop kunnen tikken.
Er staat wel geen bottlingcode op de fles!? Is dit normaal? Op een 70cl fles dat ik hier heb staan staat er wel zo een code.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 23 Dec 2013, 11:37

Dram The Man schreef:Ik heb vorige week een Lagavulin 16y (literfles) van de White Horse Distillers op de kop kunnen tikken.
Er staat wel geen bottlingcode op de fles!? Is dit normaal? Op een 70cl fles dat ik hier heb staan staat er wel zo een code.

Heb je al op het achterlabel gekeken, of aan de binnenkant van de fles achter voor- of achterlabel? De code staat ergens daar, vermoed ik.
0 x
Afbeelding

Dram The Man
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Dram The Man » 23 Dec 2013, 11:47

totalatool schreef:
Dram The Man schreef:Ik heb vorige week een Lagavulin 16y (literfles) van de White Horse Distillers op de kop kunnen tikken.

Heb je al op het achterlabel gekeken, of aan de binnenkant van de fles achter voor- of achterlabel? De code staat ergens daar, vermoed ik.

Gevonden! :bravo
Als ik met een zaklamp in de fles schijn zie ik de code (=LLJL02877990) achter het voorlabel staan.
Bedankt totalatool.
0 x
Dram The Man @ Whiskybase
There are two things a Highlander likes naked, ... and the other one is Malt Whisky.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 23 Dec 2013, 12:43

Oftewel een fles uit 1998. Die gaat lekker smaken :) Ik heb hier een fles laga 16 uit 2002 en die smaakt toch duidelijk anders (beter!) dan de huidige 16, die ik ook al niet te versmaden vind.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”