Bruichladdich en zijn range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Bruichladdich en zijn range

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 06 Apr 2010, 20:20

Kijk, dit vind ik echt prachtig! Iedereen die hier gewoon zijn mening geeft op een normale manier. Ik heb het op een ander forum (waarschijnlijk hetzelfde als René bedoelde) al wel anders meegemaakt. Jock, je betoog en je achtergrondinformatie hebben mij ook geraakt. Ik hoop nog veel van jou te leren. Je bent een echte Bruichladdich Ambassadeur. Ik beloof bij deze plechtig dat ik meer Bruichladdich whisky's ga proeven.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

jpvdw
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jpvdw » 06 Apr 2010, 22:09

Ik ben wel into Briuichladdich. Heb nog maar drie expressies in de kast staan en (zit momenteel aan de Peat) ben zeker van plan deze nog wat aan te vullen.

De vele uitvoeringen en bottelingen komen bij mij juist over als experimenteel en creatief. Inderdaad, ook daar moet geld verdiend worden en moet men zich onderscheiden van traditionele en hele grote bedrijven. Het credo Progressive Hebridean Distillery spreekt me aan. Zeker als ik Jock's verhaal lees over het bedrijf, de mensen die er werken etc.

'Vroeger' vonden we het heel gewoon toen we in de supermarkt een pakje English blend tea van Pick Wick kochten, bijzonder was het als er nog een Earl Grey variant te koop kwam en nog leuker werd het toen er de smaak Bosvruchten bij kwam. Tegenwoordig staat het schap vol met dozijnen varianten thee van Pickwick....

...waarom zou dat met whisky van 1 distllery niet kunnen?
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 06 Apr 2010, 22:15

En zij zijn er debet aan dat ik dit onderwerp begon:

Het Design Award gaat naar ?

Wat mij betreft staat dit qua "design" nog steeds hoog in mijn shortlist.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Apr 2010, 22:54

JayDie schreef:
Jock schreef:Laphroag

Het blijft lastig ;-) :lol:

Jock, binnenkort in Wageningen wil ik ook wat 'andere' Bruichladdies proeven. Bereid je maar vast voor :goedgedaan

Het is inderdaad lastig om gewoon Laphroaig te schrijven als je niet concentreerd John ;) .
Maar ik zie erg uit naar de Woudenberg dag in Wageningen. Dan sta ik juist achter de Bruichladdich kraam. Come to Uncle Jock and get some Laddy :duimop
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 06 Apr 2010, 23:08

johan brugge schreef:Kijk, dit vind ik echt prachtig! Iedereen die hier gewoon zijn mening geeft op een normale manier. Ik heb het op een ander forum (waarschijnlijk hetzelfde als René bedoelde) al wel anders meegemaakt. Jock, je betoog en je achtergrondinformatie hebben mij ook geraakt. Ik hoop nog veel van jou te leren. Je bent een echte Bruichladdich Ambassadeur. Ik beloof bij deze plechtig dat ik meer Bruichladdich whisky's ga proeven.

LOL. Johan. Dat hoef je mij niet te beloven echt waar niet. Je mag ook je eigen ding uitvinden. Zoals gezegd gaat het mij om de bejegening en beleving. Het is uberhaupt een beleving die maakt dat je wat dan ook lekker vindt. Niets is zomaar lekker of niet lekker. Als je, je favoriete dram dronk op het moment dat je partner zou zeggen dat ze een verhouding heeft met je beste vriend, krijg je ineens hele andere associaties met die dram.
Wat ik bedoel te zeggen is, dat wat je lekker vindt of juist niet lekker,met een situatie en beleving te maken heeft. Ik heb geen aandelen in Bruichladdich helaas, maar ben een gepassioneerd mens zowiezo, en daar waarvoor ik ga, ga ik voor.
Hopelijk op 12 mei kan ik ook jullie enthousiast maken. Yellow Submarine WMD. Weapons of Mass Distraction :-P
0 x

laddie teun
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor laddie teun » 07 Apr 2010, 01:28

Jock schreef:
I_SPEY schreef:....Ik hoop je binnenkort 'ns te ontmoeten en 'n lekkere Bruichladdich samen te drinken.

Cheers,

René

René als je ooit tijd hebt en in de buurt van Arnhem bent. Kom dan langs. Maak een afspraak en ik schenk je 25 verschillende Bruichladdich's. Allemaal naast elkaar. Als het moet, blijf je bij ons slapen. Je partner ook hoor.

Jock

Dat aanbod geldt ook als je eens in Nijmegen bent. Zeker weten dat je een Bruichladdich krijgt die je lekekr vindt. misschien moeten we het een keer combineren Jock ;-)
0 x
Uw persoonlijk reisadviseur voor al uw reiswensen: http://www.thetravelclub.nl/teunvanwel

Whiskysamples: www.mywhiskysamples.com

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Apr 2010, 08:53

laddie teun schreef:misschien moeten we het een keer combineren Jock ;-)

Het moet er een keer van KOmen Teun. We hebben het er een tijdje al over.
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 07 Apr 2010, 11:44

Als ik deze hele thread op het forum heb gelezen is mijn interesse in de
Bruichladdich in elk geval gewekt. Ik heb deze malt nog niet eerder mogen
proeven, maar hoop dat op zeer korte termijn eens te kunnen doen.
MIsschien dat ik aankomende zaterdag in St. Oedenrode maar eens in de buidel
moet tasten en tijdens de proeverij daar een flesje moet aanschaffen.
Voor mij dus : to be continued!

Jock - misschien een suggestie voor een eerste kennismaking?

Groet,
Victor
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Apr 2010, 11:55

Ruval schreef:Jock - misschien een suggestie voor een eerste kennismaking?

Als ik ook mag adviseren: Ik heb tot nu toe de Rocks, Peat en 2001 Ressurection Dram gehad (van de huidige bottelingen). Deze drie zijn opzich wel aan te raden en betaalbaar.
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

saintjimmy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 07 Apr 2010, 12:10

Na nog maar 3 Bruichladdich's geproefd te hebben heb ik er niet heel veel verstand van. Wel zijn deze 3 echt van super kwaliteit! Ook de prijzen waren best aangenaam.

Ze brengen wel veel uit, dat is voor Jock misschien vervelend om te verzamelen. Wel heeft iedereen de mogelijkheid om zijn eigen 'favoriete' dram te kiezen. Toch vind ik dat ze bij de 'turquoise' flessen moeten blijven, dit heeft toch echt het typische Bruichladdich imago.
0 x
Afbeelding

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Apr 2010, 12:28

JayDie schreef:Ik heb tot nu toe de Rocks, Peat en 2001 Ressurection Dram gehad (van de huidige bottelingen)

Excusez de moi... :oops: Ik heb ook nog de Port Charlotte 6 en 8 (weet niet 100% zeker) gehad. En nog de Bruichladdich, 10yo, 58,2%, James Mac Arthur's "Old Masters" en Bruichladdich 3D3 - Norrie Campbell. Maar goed... deze vallen allen niet direct binnen een 'leuk om te proberen' prijs range. Je wilt ze vast eerst proeven voordat je besluit dat deze whiskies het geld waard zijn (zoals Pano eerder omschreef).

Zie ook Van Zuylen.

Ik ben wel benieuwd naar de Rum Cask finish 17yo 1992 ~ 2009.
0 x

Jock
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Jock » 07 Apr 2010, 15:10

Ruval schreef:Jock - misschien een suggestie voor een eerste kennismaking?

Beste Victor,

Het hangt af van wat je lekker vindt. Als je van mooie fruitige whiskies houdt, dan beveel ik van harte een van de "Links" serie. Ik zou niet echt met "Rocks" beginnen. Dat is echt om jonge mensen van de Vodka af te krijgen. Het is een makkelijk drinkbare whisky eerst op Bourbon en daarna heeft het 25 weken op Grenache wijnvaten gelegen. Erg jong en niet heel veel karakter. Ik schenk het graag in voor jongeren die net beginnen om te bewijzen dat als ze white spirits kunen drinken, kunnen ze zeker whisky drinken.

Maar terug naar jou vraag. Zoals gezegd "Links" als het je om een fruitige whisky gaat, of Yellow Submarine WMD. Dat laatste is wat gerafineerder. Als je van een gedestingeerde dram houdt die op een Armagnac lijkt, dan is Bruichladdich 15 2nd Edition wel heel erg lekker. Als je van peated houdt, maar niet té peated, dan "Infinity" 3rd Edition. Die heeft wat meer "bite" zonder té peated te zijn met een PPM van 15, maar een alc percentage van 50%.

Mag het ietsje meer peated? Dan "Peat". Is wel peated, maar niet zo medicinaal. Is wat ronder dan ander peated whiskies. Nog ietsje meer peated? Dan 3D3 Norrie Campbell. Veel accenten van peat ( turf dus) maar assertiever dan de hiervoor genoemde drams. Je moet eerst langs de turf heen die als een vuurbal is te beleven. Heeft wat Octomore in de "assemblage" en ook wat lichter peated whisky. Dit maakt het complexer dan de "Bruichladdich Peat". Is ex sherry en ex bourbon. De sherry geeft z'n typische nootachtigheid. Maar om dit te bereiken, moet je eerst langs de turf heen als je weet wat ik bedoel. Heeft een hele lange afdronk van zwarte peper en tofee en uiteraard peat. Aards, maar niet té. Erg all round whisky. Je moet 3D3 op of rond de €40 kunnen krijgen. De 2001 Resurection Dram is ook een mooi drinkbare whisky om mee te beginnen. ook rond de €40. Is rond, fruitig en heeft een rokerige afdronk. Licht gepeat. Mooie fles en koker. Heeft een heel klein beetje munt in zich. Apart dat wel.

Kijk maar of je, jezelf hier in herkent Victor in deze beschrijvingen en zie wel of het de investering waard is.
In jou favoriete smaakprofiel zit een passend Bruichladdich. Laat het weten Victor.

Groet,

Jock
0 x

JayDie
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor JayDie » 07 Apr 2010, 15:56

Die "Links" serie kende ik nog niet... :?
0 x

Ruval
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ruval » 07 Apr 2010, 16:26

Vreemd, mijn reactie is verdwenen - misschien een verkeerd knopje gedrukt.

Jock, en anderen uiteraard ook, bedankt voor je info. Gezien je beschrijving zal ik zeker
iets uit de "Links"-serie gaan proberen, maar ook de 2001 Resurection Dram spreekt me aan.

Dit antwoord iets beknopter, maar mijn vorige reactie komt er op neer dat ik mezelf zeker
nog als een beginnend "drinker" zie. Vandaar dat mijn aankopen zich grotendeels zullen
focussen op "makkelijke" of gevestigde whiskies. Bij het proeven ga ik zeker de uitersten
niet uit de weg, maar het is voor mij nog zeer lastig om de smaaknuances te ontdekken.
De hoofdsmaken proef ik wel, maar het is al zeer lastig om de smaak te ontdekken zoals
Jock dat zo mooi omschrijft :

Maar om dit te bereiken, moet je eerst langs de turf heen als je weet wat ik bedoel. Heeft een hele lange afdronk van zwarte peper en tofee en uiteraard peat.

Ik ga zeker iets met deze input doen - hetzij a.s. zaterdag, hetzij op een iets later tijdstip.
Mijn reactie volgt uiteraard!

Groetjes & bedankt,
Victor
0 x

saintjimmy
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor saintjimmy » 07 Apr 2010, 17:34

Misschien kan je straks hun Gin proberen:

http://www.laddieblog.com/laddieblog/Bl ... Genie.html
0 x