The Glenlivet Alpha

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: The Glenlivet Alpha

Ongelezen berichtdoor totalatool » 07 Mei 2013, 17:04

Piet schreef:Verbazing al om, althans in elk geval bij mij.
Ik weet dat The Glenlivet hier niet een van de meest populaire single malts is maar dat het er zo bar voor staat :HitHead

Geen aanmeldingen dus.

Tja, ik heb op die dag net iets belangrijkers te doen. ;)
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 07 Mei 2013, 18:25

Ik lees deze berichten helaas nu pas Piet anders had ik wel interesse gehad hoor! Al moet ik zeggen dat ik wel 1 juni van plan was om om 12:00 in Rijswijk te staan voor de Ardbog, maar daar had ik mss wel een vriend naartoe kunnen sturen.
0 x

pim
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor pim » 07 Mei 2013, 23:39

Allen,
Is de zwarte fles het gevolg van het afkijken bij Bruichladdich/octomore..en voor een review kijk je bij Johan van samang/oversneden...

ps: ook ik heb een klein sampeltje al goed 2 weken thuis in de kast staan.....maar ik ben er nog niet aan toe gekomen :gnif

pim
0 x
Afbeelding Pascal's PROOF, N&T in midden en west-Brabant.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 08 Mei 2013, 09:19

Ik zie dit topic ook nu pas. Zou graag bij de tasting aanwezig zijn maar helaas heb ik 1 juni al wat anders...

Ik moet wel zeggen dat ik het Alpha concept heel gaaf vind. Daar zit zeker een heel sterk marketing idee achter. De zwarte fles, doek eromheen, minimale informatie (NAS oa) en de algehele mysterie vind ik erg leuk bedacht. Als het nou óók nog eens een fantastisch goede whisky is, is het natuurlijk wel een instant verzamelaar. Alhoewel ruim 3300 exemplaren nog redelijk ruim is (maar €90 - €100 nog heel schappelijk!).
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 08 Mei 2013, 10:07

Acht, laat ik eens gek doen. Na een licht ontbijt en koffie nu nog maar een Alpha genomen en de notitie afgerond.
Deze staat met score-poll ook in: The Glenlivet Alpha, 50% OB.

Uiterlijk: Goudgeel met amber teint, vrij dik plakkend met dunne traantjes.

Geur: Een fijne fruitige-bloemige neus met zowel frisse als licht-zoete tonen. Ook wat etherisch. Vooral geel (tropisch) fruit (pruim, appel, peer, banaan,...?), witte-wijn iets zoetig van (acacia) honing, kruidigheid (nootmuskaat, munt) en wat notig, cederhout en hooi. Met water wat meer (zoet)hout.

Smaak/afdronk: Zachte ronde binnenkomst om langzaam mondvullend, verwarmend en pittig peperig te worden met een klein bittertje en iets zilt. Je kunt er aardig op kauwen, iets opwekkend.
Gemiddeld lange afdronk met fruit o.a. nectarine, zoethout, kruidigheid en marsepein. Goede balans.

Gezien het depot is deze niet koud gefilterd.
Zou een soort Solera of muti-vintage (single malt) vatting kunnen zijn. De smaak doet jonger aan dan de neus. Ik schat een gemiddelde leeftijd van pak weg 14 jaar.
Als hij al een finishing zou hebben zou het witte wijn kunnen zijn maar dat springt er in elk geval niet uit. Lijkt meer op bourbon/sherry lagering. Wellicht een korte periode of klein deel op nieuw eiken.
Score 86. Een lekker fruitmandje en eigenlijk best wel heel, The Glenlivet en Spey-side-achtig.
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

semtex
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor semtex » 08 Mei 2013, 11:34

Indien je teveel kandidaten hebt, Piet, dan kan ik melden dat je ook via WhiskyPassion kan kans maken om mee te gaan naar de lancering van het Alfa-mannetje.
Meer info te vinden op de webstek van whiskypassion!
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 09 Mei 2013, 08:06

Willem vd K schreef:Alhoewel ruim 3300 exemplaren nog redelijk ruim is (maar €90 - €100 nog heel schappelijk!).

Hoe weet je nou of dat schappelijk is als je niet weet wat voor whisky erin zit?
0 x
Afbeelding

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 09 Mei 2013, 14:55

Ik weet dat we niet te moeilijk moeten doen om wat marketeers van distilleerderijen allemaal aan onzin uitkramen, maar op Facebook zag ik zojuist een post mbt de Alpha, waar ik mij dan wel weer mateloos aan irriteer. https://www.facebook.com/photo.php?fbid=469434129808343&set=a.127819220636504.34534.122125377872555&type=1&theater

Mocht de link niet werken, er staat een soort kleurenwiel met leeftijden en dan hoe ouder de whisky hoe donkerder de kleur, met de volgende tekst erbij:

What can a whisky's colour tell you about its character? To the trained eye, plenty...

Why not use our handy The Glenlivet colour guide below, then check out the Master Your Senses tab to see if you can uncover the The Glenlivet Alpha's secrets?

TheGlenlivet-color-radar.jpg
TheGlenlivet-color-radar.jpg (46.63 KiB) 1015 keer bekeken
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mei 2013, 19:07

Ah, had ik nog niet gezien.
Piet schreef:Uiterlijk: Goudgeel met amber teint, vrij dik plakkend met dunne traantjes.....

....De smaak doet jonger aan dan de neus. Ik schat een gemiddelde leeftijd van pak weg 14 jaar.

Kijk, dan zou ik volgens deze radar nog niet zo gek zitten met mijn schatting ! Als ik die nu eerder gehad had :lol:

Ik begrijp je irritatie Pieter en/maar let wel, dit gaat over The Glenlivet (niet over whisky in het algemeen) en aangezien ze het kleuren zelf in de hand hebben kun je inderdaad een min of meer directe relatie met en lineair verloop van de kleur tot leeftijd ratio maken (hoewel, zie alleen al de verscheidenheid in gradatie en teint op de 12 of 15 jaar assen :Scratch ).
Maar of dit nu verstandig is :HitHead
0 x

Soundwave
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Soundwave » 09 Mei 2013, 20:11

Ja en die gradaties zijn gewoon willekeur joh. Dit is het werk van een op hol geslagen grafisch vormgever die een paar algemene instructies heeft gekregen. Kan het weten want, ik heb er dagelijks mee te maken. Verder mag ik aannemen dat een 30yo OB dan waarschijnlijk inktzwart is ;)
0 x

QPO-80-03
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor QPO-80-03 » 09 Mei 2013, 20:27

V.w.b Karnemelk kan ik u allen vertellen dat er erg veel smaak verschil zit tussen de diverse merken alsmede de diverse leveranciers en producenten.

:P :P :boos :P

sh.. it ik heb weer te veel gezopen vandaag ( rode wijn )
0 x
Iemand zei ooit eens tegen mij: "Blijven lachen, het kan altijd erger."
Ik lachte, wat denk je...... het werd erger!!!

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mei 2013, 20:34

....The Glenlivet Alpha met alle bijbehorende smaaknotities aan het einde van de vier weken durende campagne door de Master Distiller Alan Winchester online onthuld.

Ik kan me voorstellen dat deze marketing aanpak, mb.t. dit onderdeel "sight", voor een Master Distiller toch wel even slikken is :o
0 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 10 Mei 2013, 16:10

De plaatsing van de Nàdurra is ook wel erg vreemd, wetend dat die 16 jaar oud is :domdom
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Mei 2013, 17:02

Kay schreef:
Willem vd K schreef:Alhoewel ruim 3300 exemplaren nog redelijk ruim is (maar €90 - €100 nog heel schappelijk!).

Hoe weet je nou of dat schappelijk is als je niet weet wat voor whisky erin zit?

Er vanuit gaande dat het idd geen bocht is ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Mei 2013, 18:55

Willem vd K schreef:
Kay schreef:

Er vanuit gaande dat het idd geen bocht is ;)

En dan gebruik je deze proefnotitie als richtlijn: The Glenlivet Alpha, 50% OB. En om heel zeker te zijn wacht je desnoods nog een paar dagen zodat volgende week ook John en Matthijs hun beoordeling er aan toe voegen ;)
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”