Edradour expressies
Re: Edradour expressies
Ik ben er in oktober nog geweest.
Eén grote toeristische meute en maar 2 drammetjes.
Van de 10 destilleerderijen die wij hebben gedaan wat dit samen met Glenlivet (vanwege de massaliteit) de minste.
Blair Atholl in Pitlochry is ook leuker.
Van de 10 destilleerderijen die wij hebben gedaan wat dit samen met Glenlivet (vanwege de massaliteit) de minste.
1 x
- edwinedje
- Forum goeroe

Tsja, zoveel mensen, zo veel ervaringen.
Wij waren met z'n vieren op 20 April 2015 de helft van een 8 persoons-groepje.
Daar moet wel bij vermeld worden dat we de laatste tour van een Maandag hadden.
Dus zeker niet massaal, maar idd wel maar twee drammetjes.
Je mocht kiezen uit twee van deze drie.

Wij waren met z'n vieren op 20 April 2015 de helft van een 8 persoons-groepje.
Daar moet wel bij vermeld worden dat we de laatste tour van een Maandag hadden.
Dus zeker niet massaal, maar idd wel maar twee drammetjes.
Je mocht kiezen uit twee van deze drie.

0 x
/ Mijn Website met mijn Distillery VisitsIk wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}
Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}
CptRedEye schreef:Vrij opmerkelijk dat zo'n 'kleine' distillery wel 1360 (!) reviews op Tripadvisor heeft in vergelijking tot Glenfiddich met 1225, Laphroaig met 713 of The Glenlivet met 462..
Dat komt omdat het relatief goed te rijden is vanuit de grote steden Edinburgh en Glasgow. Reken maar dat er vanuit die steden dan ook tourbussen naartoe rijden.
Wolf2112 schreef:Ik ben er in oktober nog geweest.
Jammer, ik hoopte dat de situatie beter was geworden. Aan de andere kant schijnen ze dus zo'n 100.000 bezoekers per jaar te krijgen. Dat levert vast een flinke duit op. Waarom zou je daar als eigenaar iets aan willen veranderen?
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Heel wat buschauffeurs hebben in het verleden een gratis borrel kunnen krijgen, dan willen ze wel omrijden. Blijkbaar is dat nu dus afgelopen.CptRedEye schreef:thijs100 schreef:... en dat hele bussen vol met toeristen nu geweerd worden.
Vrij opmerkelijk dat zo'n 'kleine' distillery wel 1360 (!) reviews op Tripadvisor heeft ....
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Een paar jaar geleden informeerde mijn vriendin bij The Old Pipe naar een Madeira whisky en kreeg Ballechin aangeraden. We namen 'm mee (toen onze eerste 'dure' whisky € 90,-) en ik vond 'm geniaal. Hij was gelimiteerd, maar toen de fles leeg was, kon ik er toch nog een bij halen. Niet eens zo gek lang geleden zag ik 'm weer staan bij dezelfde winkel. Het bleek te gaan om badge 2. Ook gekocht, dezelfde prijs, net zo goed.
Afgelopen najaar kwamen we langs Edradour en ik zag daar badge 3 staan waar ik wel al van gehoord had, maar ik had hem nog niet gezien. In plaats van een oranje verpakking is hij deze keer groen. Ik had nog een bijna volle fles badge 2 en had bedacht om de nieuwe fles pas open te maken als de oude bijna leeg is. Dat was dus afgelopen week.
De nieuwe is schrikken! Hij is veel scherper, minder complex en misschien zelfs minder rokerig (en nòg donkerder, 10 jaar gerijpt in plaats van vijf?). In tegenstelling tot de vorige badges is deze cask strength, maar ook met een klets water vind ik hem in de verste verte niet in de buurt komen van de vorige edities. Ik moet nog eens wat verder 'oefenen' met aanlengen (daar ben ik toch al niet zo goed in...), maar het zou me verbazen als het oude niveau wordt gehaald... Het goede nieuws is wel dat ik voor een CS heb betaald wat ik eerder betaalde voor een 46%.
Afgelopen najaar kwamen we langs Edradour en ik zag daar badge 3 staan waar ik wel al van gehoord had, maar ik had hem nog niet gezien. In plaats van een oranje verpakking is hij deze keer groen. Ik had nog een bijna volle fles badge 2 en had bedacht om de nieuwe fles pas open te maken als de oude bijna leeg is. Dat was dus afgelopen week.
De nieuwe is schrikken! Hij is veel scherper, minder complex en misschien zelfs minder rokerig (en nòg donkerder, 10 jaar gerijpt in plaats van vijf?). In tegenstelling tot de vorige badges is deze cask strength, maar ook met een klets water vind ik hem in de verste verte niet in de buurt komen van de vorige edities. Ik moet nog eens wat verder 'oefenen' met aanlengen (daar ben ik toch al niet zo goed in...), maar het zou me verbazen als het oude niveau wordt gehaald... Het goede nieuws is wel dat ik voor een CS heb betaald wat ik eerder betaalde voor een 46%.
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

-Roy- schreef:Madeira
Ballechin
ik vond 'm geniaal
badge 2
badge 3
De nieuwe is schrikken!
Volgens mij heb je het over deze serie
https://www.whiskybase.com/search?q=Ballechin+batch
Klopt dat?
Elke batch is op een ander vat gerijpt.
Ik heb zelf batch 5 gehad, die heeft gerijpt op een Marsala vat. Vond hem heel interessant en kon de Marsala invloed er goed uit halen.
Batch 2 is dus Madeira
Batch 3 is Port
Leeftijd kan ik overigens nergens ontdekken
Maar dat je er verschil tussen proefde klopt dus helemaal!
0 x
Nee, er zijn verschillende badjes voor verschillende vaten. Dit is de derde badge Madeira. De eerste twee waren (volgens mij) vijf jaar oud, de derde heeft 10 jaar gerijpt, dus dat verklaart wel het verschil in smaak denk ik.
Of misschien heten het geen badjes. Hoe dan ook dit is "#2" en dit de meest recente.
Ik zie nu dat er ook nog een 15-jarige is.
Of misschien heten het geen badjes. Hoe dan ook dit is "#2" en dit de meest recente.
Ik zie nu dat er ook nog een 15-jarige is.
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Je geeft nu voorbeelden van heel andere series, dan kan je sowieso een verschil verwachten.
De eerste is inderdaad batch 2 van een serie, dat staat er ook op. Ik gaf van die serie ook linkjes naar batch 3 en 5.
Je 2 andere voorbeelden behoren niet tot die serie. Ik zie zo snel ook geen batch nummer.
Je eerste voorbeeld heeft volgens WB trouwens ook geen leeftijd, volgens mij stond die op mijn batch 5 ook niet vermeld. Hoe kwam jij aan die info?
De eerste is inderdaad batch 2 van een serie, dat staat er ook op. Ik gaf van die serie ook linkjes naar batch 3 en 5.
Je 2 andere voorbeelden behoren niet tot die serie. Ik zie zo snel ook geen batch nummer.
Je eerste voorbeeld heeft volgens WB trouwens ook geen leeftijd, volgens mij stond die op mijn batch 5 ook niet vermeld. Hoe kwam jij aan die info?
0 x
De groene fles is me bij Edradour verkocht als "de nieuwe Ballechin Madeira". Misschien dat ze overgaan van een experimentele serie naar een vaste collectie met een oudere whisky, geen idee.
Ah, je bedoelt dat "#2" slaat op de tweede fles uit de serie (duh). Ik heb die jaren geleden bij The Old Pipe twee keer gekocht. Volgens mij is die badge lang en breed uitverkocht. Iets van jaar geleden hadden ze 'm weer en zeiden ze dat het een nieuwe was. De verpakking was precies hetzelfde, maar ik ging er denk ik vanuit dat die #2 sloeg op de tweede versie van de Madeira variant. Misschien heb ik allebei de flessen nog en kan ik kijken of het verschillende vatnummers zijn.
Een van de flessen (b)lijkt in elk geval gedistilleerd in 2002 en gebotteld in 2007. Ik weet zo niet of ik dat van de fles heb (ik ben niet thuis), maar Van de Zuylen zegt het bijvoorbeeld (ook).
Ah, je bedoelt dat "#2" slaat op de tweede fles uit de serie (duh). Ik heb die jaren geleden bij The Old Pipe twee keer gekocht. Volgens mij is die badge lang en breed uitverkocht. Iets van jaar geleden hadden ze 'm weer en zeiden ze dat het een nieuwe was. De verpakking was precies hetzelfde, maar ik ging er denk ik vanuit dat die #2 sloeg op de tweede versie van de Madeira variant. Misschien heb ik allebei de flessen nog en kan ik kijken of het verschillende vatnummers zijn.
Een van de flessen (b)lijkt in elk geval gedistilleerd in 2002 en gebotteld in 2007. Ik weet zo niet of ik dat van de fles heb (ik ben niet thuis), maar Van de Zuylen zegt het bijvoorbeeld (ook).
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Yes, #2 slaat op batch 2.
En je aanname dat ze na de experimentele serie voor een vaste botteling zijn gegaan klinkt heel logisch inderdaad.
En je aanname dat ze na de experimentele serie voor een vaste botteling zijn gegaan klinkt heel logisch inderdaad.
0 x
Ik heb gisteren even de flessen geïnspecteerd. De eerste twee flessen die ik jaren geleden kocht, zijn precies hetzelfde als de fles die ik vorig jaar kocht. Geen vatnummers, badges of wat dan ook. Wat wel raar is, want jaren geleden was de Madeira variant snel uitverkocht en opeens staan er toch weer flessen van in de winkel. Hoe dan ook, dat is toch het meest waarschijnlijke scenario.
Nu is het natuurlijk ook niet onwaarschijnlijk dat Edradour na de Madeira badge nog meer Madeira vaten had liggen en die zijn na nog eens vijf jaar cask de fles in zijn gegaan. Alleen jammer dat de vijfjarige me veel mee bevalt...
Nu is het natuurlijk ook niet onwaarschijnlijk dat Edradour na de Madeira badge nog meer Madeira vaten had liggen en die zijn na nog eens vijf jaar cask de fles in zijn gegaan. Alleen jammer dat de vijfjarige me veel mee bevalt...
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

-Roy- schreef:Ik heb gisteren even de flessen geïnspecteerd. De eerste twee flessen die ik jaren geleden kocht, zijn precies hetzelfde als de fles die ik vorig jaar kocht. Geen vatnummers, badges of wat dan ook. Wat wel raar is, want jaren geleden was de Madeira variant snel uitverkocht en opeens staan er toch weer flessen van in de winkel. Hoe dan ook, dat is toch het meest waarschijnlijke scenario.
Heb je een pb gestuurd
0 x
wow, dit draadje is al een jaar niet gebruikt. Ik hoop niet dat dit iets zegt over de populariteit van Edradour.
natuurlijk brengen ze net als ieder huis wel eens wisselende kwaliteit op de markt en hun eigen flessen met leeftijd worden ook wel aardig aan de prijs.
Maar de vatsterke ultimates zijn in mijn beleving allemaal wel prima, misschien ietwat eendimensionaal maar voor de liefhebber van zware sherrie is dat geen probleem. Gisteravond heb ik de sauternes versie opengetrokken en die is, als je van zoet houdt, toch echt wel top.
Dit is die in het houten doosje als 925e botteling van Van Wees.
natuurlijk brengen ze net als ieder huis wel eens wisselende kwaliteit op de markt en hun eigen flessen met leeftijd worden ook wel aardig aan de prijs.
Maar de vatsterke ultimates zijn in mijn beleving allemaal wel prima, misschien ietwat eendimensionaal maar voor de liefhebber van zware sherrie is dat geen probleem. Gisteravond heb ik de sauternes versie opengetrokken en die is, als je van zoet houdt, toch echt wel top.
1 x
André schreef:wow, dit draadje is al een jaar niet gebruikt. Ik hoop niet dat dit iets zegt over de populariteit van Edradour.![]()
Ikzelf de SV CS edities gekocht voor tasttoe (hampden Rum finish) die ik geniaal vond bij het proeven. En nog bijkomend die van the nectar. Vond die van tasttoe beter maar die van the nectar ook een heel lekkere dram. Ik wil er in ieder geval wel regelmatig eentje van inslaan

1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”