Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.

Welke distilleerderij heeft ten onrechte een slecht of stoffig imago?

Edradour
17
14%
Tomintoul
16
13%
Deanston
12
10%
Tullibardine
11
9%
Braeval
3
3%
Dalwhinnie
7
6%
Glen Moray
7
6%
Tamnavulin
2
2%
Royal Brackla
4
3%
Glenturret
12
10%
Glenrothes
28
24%

Totaal aantal stemmen: 119

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 19 Dec 2016, 10:20

Dat is ook niet zonder reden he. De meeste blends zijn gewoon niet goed (genoeg). En de meeste blends die wel de moeite waard zijn zijn vaak stervensduur.

Ik weet niet of ik iets ten onrechte in een verdomhoekje zet. Ik geef eigenlijk elke distillery de "kans" om zich te bewijzen.
De enige die ik wel in een verdomhoekje zet zijn; Dalwhinnie, (nog nooit iets interessants van gehad) Glen Scotia, (staat me echt altijd tegen) Edradour, (er zijn vast hele knappe te vinden maar die zijn schaars. De meeste van die vogelhuisjes die ik geproefd heb zijn niet te zuipen) en Jura. (Al heb ik daar 1 briljante 3yo IB van op.
0 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Welke distilleerderij wordt volgens jou ten onrechte in een verdomhoekje geplaatst?

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 19 Dec 2016, 10:48

Bovendien gaat het in het topic over distilleerderijen, niet om hun producten ;).

Overigens weet ik niet of mensen snel wegkijken als ze een blend zien, wel als ze een "bland" blend zien ;). Blends kunnen erg goed zijn (zie bijv. Compass Box), maar de meesten is gewoon bulk. De normale standaardthee English Blend van Pickwick is overigens ook niet het echte werk. Dat werkt nu eenmaal zo. Tenzij er mensen aan een marketing/verdienwiel zitten, is de prijs toch wel enigszins een graadmeter voor kwaliteit.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

FGG
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor FGG » 19 Dec 2016, 12:38

Deze kan ik niet beantwoorden, te weinig kennis, maar:

edwinedje schreef:Maar ik krijg soms het gevoel dat Kilchoman "op zich wel interessant is" maar dat "het nog wel dure whisky's zijn voor zo'n jonge leeftijd" en dat we "benieuwd zijn als er straks 10 jarige bottelingen uitkomen".
Terwijl ze toch mooie producten afleveren in mijn bescheiden mening.

Hier ben ik 't wel mee eens. Ik heb gisteren nog een review van de Sanaig gekeken en deze wordt ondanks z'n lage leeftijd gezien als een 'volwassen' whisky.
Dat verdient wel een :hoedaf
0 x
Whisky is the answer... (I don't remember the question)

Afbeelding

Mijn samplelijst

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 19 Dec 2016, 14:22

Tullibardine.

Goede whisky en je hoort of ziet er weinig van, ook tijdens proeverijen kom ik ze niet vaak tegen. Heb al een paar single cask's geproefd en dat is echt wel goed.

ik neig ook een beetje naar Edradour, maar omdat ik al eens schimmel geproefd en geroken heb in mijn glas is het misschien ook wel terecht dat ze in dat hoekje staan.

Ik hoorde ooit eens van David Stirk (jaar of 4 geleden?) dat de washbacks van Edradour in de open lucht staan. Vogels die over vliegen en een cadeautje achterlaten zal wel niet goed zijn voor de smaak...
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 21 Dec 2016, 16:43

Verdomhoekje weet ik niet, maar Dalwhinnie is volgens mij wel serieus onderschat. De Dalwhinnie 15 is gewoon een erg goede instapper, terwijl de DE's ook lekker zijn. En de 25yo Special Release uit 2012 is heerlijk. Probleem is dat er verder weinig van uitkomt (Diageo verkoopt geen vaten), waardoor Dalwhinnie enorm onder de radar blijft. De laatste onafhankelijke release is volgens mij van ruim 10 jaar geleden bijvoorbeeld.
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Dec 2016, 17:20

Van dit lijstje zou ik Glenrothes kiezen, maar als het vrije keuze is noem ik Dailuaine. Daar heb ik ik eigenlijk alleen maar goede whisky's van geproefd, maar bij het grote publiek blijft het een grote onbekende.
1 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 21 Dec 2016, 17:28

edwinedje schreef:Verdomhoekje is misschien een groot woord...

Maar ik krijg soms het gevoel dat Kilchoman "op zich wel interessant is" maar dat "het nog wel dure whisky's zijn voor zo'n jonge leeftijd" en dat we "benieuwd zijn als er straks 10 jarige bottelingen uitkomen".
Terwijl ze toch mooie producten afleveren in mijn bescheiden mening.

De zaken die je hier noemt sluiten elkaar niet uit, ik denk er net zo over. Maar als liefhebber heb ik graag waar voor m'n geld, dus heb ik al jaren slecht een fles ervan in de kast staan. Als ze hun 5-jarigen aan de prijs van een 5-jarige zouden verkopen, had ik er ongetwijfeld veel meer.
0 x
Afbeelding

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 21 Dec 2016, 18:08

Kay schreef:Van dit lijstje zou ik Glenrothes kiezen, maar als het vrije keuze is noem ik Dailuaine. Daar heb ik ik eigenlijk alleen maar goede whisky's van geproefd, maar bij het grote publiek blijft het een grote onbekende.

In mijn gedachten zit Dailuaine niet zo in het verdomhoekje, maar wellicht onterecht. Oudere Dailuaine vind ik ook in het algemeen zeer aangenaam (edit: net nog maar eentje geproefd). Jong vind ik het nogal een snoepjesfabriek en poedersuiker-achtig karakter hebben. Dat moet je liggen, ik vind het net té.
0 x

André
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor André » 21 Dec 2016, 20:47

Ik stemde Deanston, omdat die in de lijst stond, maar ze zijn daar goed bezig uit het verdomhoekje te komen.
Ik dacht toen ik het topic zag aan Knockando.
Ook daar liep ik vaak aan voorbij, maar afgelopen weekend hadden we een 21 jarige op de tafel staan.....en die kon er wat van hoor. :goedgedaan
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 21 Dec 2016, 21:15

ik heb voor de Dahlwinnie gestemd omdat ik dat vroeger nog niet eens zo'n slechte whisky vond, overigens al lang niet meer geprobeerd. Ik heb de overige niet echt op het netvlies staan, misschien toch eens wat meer onbekende whisky's gaan proberen. En waarschijnlijk te beginnen met Edradour :D
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 05 Jan 2017, 20:12

Op de lijst Glenrothes. M.i. een distillery die meer aandacht verdiend. Off the list: Auchentoshan. 1 van de 2 actieve overgebleven lowlanders die krakers van whisky's maken met een geheel eigen manier van distilleren. Lekker eigen wijs alles triple distilled maar ze houden de eer van een zachte lowlander meer dan hoog!
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 05 Jan 2017, 21:24

Auchentoshan wordt volgens mij niet in een verdomhoekje geplaatst hoor.
0 x

Arthur1988
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Arthur1988 » 05 Jan 2017, 21:26

caskstrength schreef:Auchentoshan wordt volgens mij niet in een verdomhoekje geplaatst hoor.

Tis maar net wat je onder 'verdomhoekje' verstaat :) ik vind dat ie niet de aandacht krijgt die t verdiend
0 x
Afbeelding
Al kost reizen je je laatste cent, je komt altijd rijker thuis..op naar Schotland dus!
Slàinte

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 05 Jan 2017, 21:31

Arthur1988 schreef:
caskstrength schreef:Auchentoshan wordt volgens mij niet in een verdomhoekje geplaatst hoor.

Tis maar net wat je onder 'verdomhoekje' verstaat :) ik vind dat ie niet de aandacht krijgt die t verdiend

Ik voel een nieuw topic aankomen...
1 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 06 Jan 2017, 13:10

Topic wat opgeschoond.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”