Glen Scotia Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
ovanpuyvelde
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Glen Scotia Expressies

Ongelezen berichtdoor ovanpuyvelde » 11 Jul 2017, 21:06

Mijn interesse voor de 15 jarige OB en de Victoriana zijn gewekt, maar blind kopen is me nét een brugje te ver.
Ga ergens proberen proeven eerst :goedgedaan
0 x
Afbeelding

easmits
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor easmits » 21 Jul 2017, 16:01

Braveheart schreef:Hoe smaakt "ordinaire vanille"?

Ik doel op het verschil tussen echte vanille van vanille stokjes en het substituut dat wat bijna iedereen kent als 'echte vanille smaak'. Ter illustratie, wanneer je kinderen een siroop van echte aardbeien voorschoteld of van Karvan Cevitam, zullen de meeste kinderen als het gevraagd wordt de Karvan Cevitam aanwijzen als 'echt naar aardbei smakend'.

Uit wikipedia:
"Hoewel er veel verschillende stoffen in vanille zitten, is vanilline (4-hydroxy-3-methoxybenzaldehyde) de belangrijkste aromastof die voor de typische sterke geur zorgt. Omdat echte vanille vrij duur is en de wereldproductie van natuurlijke vanille bij lange na niet voldoende is om de behoefte te dekken wordt vanilline synthetisch gemaakt. Hierbij wordt onder andere gebruikgemaakt van lignine uit hout (meestal houtafval uit de papierindustrie) of van kruidnagelolie."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanille_(aroma)

Namaak-vanille wordt o.a. uit hout gemaakt. Omdat we gewend zijn aan deze vanille en het een populaire smaak is die bovendien gebrek aan karakter verdoezeld, gebruikt de whiskyindustrie graag actieve Bourbon vaten. Ook de Bourbon industrie is overgegaan op het steeds zwaarder branden van vaten (want meer vanille smaak).

Het is net als bij alle gerechten smaakversterker (glutamaat) doen: eigenlijk is het goor en als je ermee stopt duurt het even voordat je gewend aan de echte smaak van eten. Maar daarna proef je veel meer.

Vrijwel alle whiskystokerijen gebruiken hyperactief hout tegenwoordig maar mocht je op een betaalbare manier het verschil willen proeven tussen vanille-houtextract en alle smaken die daardoor verbloemd worden, koop dan eens een fles Zuidam Roggejenever 3 jaar gelagerd en een fles Van Wees 3 jaar oude Roggenaer. Allebei jenever met veel rogge in het recept, allebei 3 jaar gelagerd, allebei deels neutrale alcohol, deel potstill jenever.
Het verschil is dat Zuidam vergist en stookt op een manier dat het destillaat zo zacht mogelijk is (lees: neutraal smakend) en vervolgens erg actieve Bourbonvaten gebruikt om het eindproduct smaak te geven. Van Wees uit Amsterdam is een echte Amsterdams stoker die daarom veel kruiden gebruikt (V.O.C. verleden) en een krachtige, granige basis. Omdat het basisproduct zoveel smaak heeft, gebruiken ze erg oude, inactieve vaten (30 tot 90 jaar oud).
Ik vind Van Wees een van de beste stokers van Nederland, mocht mijn voorkeur nog niet duidelijk zijn.
Maar het maakt niet uit welke je lekkerder vindt (de meeste mensen zullen de voorkeur geven aan Zuidam) maar het is interessant om ze naast elkaar te proeven omdat je dan weet waar veel van de smaak van moderne whisky vandaan komt.

Als je in het najaar naar één van m'n whiskyproeverijen komt (oldspiritslab.com) dan zal je laten proeven dat dat niet altijd zo geweest is ;)

Cheers,
Emile
6 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 21 Jul 2017, 21:39

easmits schreef:
Braveheart schreef:Hoe smaakt "ordinaire vanille"?

Ik doel op het verschil tussen echte vanille van vanille stokjes en het substituut dat wat bijna iedereen kent als 'echte vanille smaak'. Ter illustratie, wanneer je kinderen een siroop van echte aardbeien voorschoteld of van Karvan Cevitam, zullen de meeste kinderen als het gevraagd wordt de Karvan Cevitam aanwijzen als 'echt naar aardbei smakend'.

Uit wikipedia:
"Hoewel er veel verschillende stoffen in vanille zitten, is vanilline (4-hydroxy-3-methoxybenzaldehyde) de belangrijkste aromastof die voor de typische sterke geur zorgt. Omdat echte vanille vrij duur is en de wereldproductie van natuurlijke vanille bij lange na niet voldoende is om de behoefte te dekken wordt vanilline synthetisch gemaakt. Hierbij wordt onder andere gebruikgemaakt van lignine uit hout (meestal houtafval uit de papierindustrie) of van kruidnagelolie."
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vanille_(aroma)

Namaak-vanille wordt o.a. uit hout gemaakt. Omdat we gewend zijn aan deze vanille en het een populaire smaak is die bovendien gebrek aan karakter verdoezeld, gebruikt de whiskyindustrie graag actieve Bourbon vaten. Ook de Bourbon industrie is overgegaan op het steeds zwaarder branden van vaten (want meer vanille smaak).

Het is net als bij alle gerechten smaakversterker (glutamaat) doen: eigenlijk is het goor en als je ermee stopt duurt het even voordat je gewend aan de echte smaak van eten. Maar daarna proef je veel meer.

Vrijwel alle whiskystokerijen gebruiken hyperactief hout tegenwoordig maar mocht je op een betaalbare manier het verschil willen proeven tussen vanille-houtextract en alle smaken die daardoor verbloemd worden, koop dan eens een fles Zuidam Roggejenever 3 jaar gelagerd en een fles Van Wees 3 jaar oude Roggenaer. Allebei jenever met veel rogge in het recept, allebei 3 jaar gelagerd, allebei deels neutrale alcohol, deel potstill jenever.
Het verschil is dat Zuidam vergist en stookt op een manier dat het destillaat zo zacht mogelijk is (lees: neutraal smakend) en vervolgens erg actieve Bourbonvaten gebruikt om het eindproduct smaak te geven. Van Wees uit Amsterdam is een echte Amsterdams stoker die daarom veel kruiden gebruikt (V.O.C. verleden) en een krachtige, granige basis. Omdat het basisproduct zoveel smaak heeft, gebruiken ze erg oude, inactieve vaten (30 tot 90 jaar oud).
Ik vind Van Wees een van de beste stokers van Nederland, mocht mijn voorkeur nog niet duidelijk zijn.
Maar het maakt niet uit welke je lekkerder vindt (de meeste mensen zullen de voorkeur geven aan Zuidam) maar het is interessant om ze naast elkaar te proeven omdat je dan weet waar veel van de smaak van moderne whisky vandaan komt.

Als je in het najaar naar één van m'n whiskyproeverijen komt (oldspiritslab.com) dan zal je laten proeven dat dat niet altijd zo geweest is ;)

Cheers,
Emile

Helder antwoord. Complimenten!
1 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 16 Aug 2017, 12:32

Er is net een nieuw vlog van ralfy (review 675) verschenen over een Glen Scoctia 15 en hij geeft 92 punten aan deze whisky (punten zeggen niet alles maar ben toch wel benieuwd. Iemand ervaring met deze botteling en of Glen Scotia in het algemeen? vond ook deze info :In eerste instantie draait de distilleerderij onder supervisie van Springbank, maar vanaf mei 2000 draait Glen Scotia met eigen personeel.

https://www.youtube.com/watch?v=m1Z0LAnsnuI&t=201s
0 x

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 16 Aug 2017, 16:25

dalwinnie schreef:Er is net een nieuw vlog van ralfy (review 675) verschenen over een Glen Scoctia 15 en hij geeft 92 punten aan deze whisky (punten zeggen niet alles maar ben toch wel benieuwd. Iemand ervaring met deze botteling en of Glen Scotia in het algemeen? vond ook deze info :In eerste instantie draait de distilleerderij onder supervisie van Springbank, maar vanaf mei 2000 draait Glen Scotia met eigen personeel.

Toevallig vanmiddag de review ook bekeken en hij is er wel héél enthousiast over. Zou zomaar zijn Whisky of the Year kunnen worden. Verder voor mij niet direct een reden om deze whisky te bestellen, maar toch wel enigszins benieuwd geworden en iets om in het achterhoofd te houden voor de prijs van iets minder dan 50 euro.
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 16 Aug 2017, 17:39

Tottenham schreef:
dalwinnie schreef:Er is net een nieuw vlog van ralfy (review 675) verschenen over een Glen Scoctia 15 en hij geeft 92 punten aan deze whisky (punten zeggen niet alles maar ben toch wel benieuwd. Iemand ervaring met deze botteling en of Glen Scotia in het algemeen? vond ook deze info :In eerste instantie draait de distilleerderij onder supervisie van Springbank, maar vanaf mei 2000 draait Glen Scotia met eigen personeel.

Toevallig vanmiddag de review ook bekeken en hij is er wel héél enthousiast over. Zou zomaar zijn Whisky of the Year kunnen worden. Verder voor mij niet direct een reden om deze whisky te bestellen, maar toch wel enigszins benieuwd geworden en iets om in het achterhoofd te houden voor de prijs van iets minder dan 50 euro.

Heb net toch maar een fles gehaald ben toch wel benieuwd :bigsmile
1 x

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 16 Aug 2017, 21:33

Na een bezoek een maand of 3 geleden aan Glen Scotia en een warhouse casting ter plekke, ben ik erg enthousiast geworden over het " nieuwe". Glen Scotia. Ik heb daar diverse drams mogen proeven en ik heb er ook de nodige gekocht en geopend. Ik vind ook de Victoriana
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... victoriana een echte aanrader.
1 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 16 Aug 2017, 22:22

gerritbakker57 schreef:

Na een bezoek een maand of 3 geleden aan Glen Scotia en een warhouse casting ter plekke, ben ik erg enthousiast geworden over het " nieuwe". Glen Scotia. Ik heb daar diverse drams mogen proeven en ik heb er ook de nodige gekocht en geopend. Ik vind ook de Victoriana
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... victoriana een echte aanrader.

Dan gaan we die ook maar op het verlanglijstje oke lijst zetten :bigsmile .
Bedankt voor de tip :duimop
0 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 16 Aug 2017, 23:29

92 punten is wel erg genereus, maar dat is Ralfy wel vaker.

Persoonlijk vind ik het een erg goede whisky en ook de beste van de huidige lijn van OB's.
Een beetje een vreemde mix van Bunna en Springbank. Maar er zit ook een 'raar' smaakje aan. Dat wordt niet altijd gewaardeerd.

Mijn fles is net leeg, maar misschien dat ik binnenkort weer eens een nieuwe haal.
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Aug 2017, 00:20

defeatless schreef:92 punten is wel erg genereus, maar dat is Ralfy wel vaker.
Een whisky krijgt bij hem extra punten als het op een ambachtelijke en vakkundige manier is gemaakt. Of punten aftrek als er te veel mee is geknutseld, gekleurd en versiert.

Is deze Glen Scotia in stijl een beetje te vergelijken met Springbank? Of is dit een heel ander type whisky.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Aug 2017, 00:35

Reichenbach schreef:
Een whisky krijgt bij hem extra punten als het op een ambachtelijke en vakkundige manier is gemaakt. Of punten aftrek als er te veel mee is geknutseld, gekleurd en versiert.

Is deze Glen Scotia in stijl een beetje te vergelijken met Springbank? Of is dit een heel ander type whisky.

Ah, ja dat kan natuurlijk.

imho is het niet te vergelijken met een Springbank an sich. Het is qua smaak wel echt andere koek.
2 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 17 Aug 2017, 08:31

Persoonlijk vind ik het een erg goede whisky en ook de beste van de huidige lijn van OB's.
Een beetje een vreemde mix van Bunna en Springbank. Maar er zit ook een 'raar' smaakje aan. Dat wordt niet altijd gewaardeerd.

Mijn fles is net leeg, maar misschien dat ik binnenkort weer eens een nieuwe haal.

Het is inderdaad een aparte whisky niet echt meteen in een hokje te plaatsen. En 92 punten is wel erg veel maar 88-89 is hij denk ik mij wel waard op de duur. Eerst nog een paar drammetjes proberen met wat water en als de fles wat langer open staat.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 17 Aug 2017, 09:22

Bijzonder om te zien wat voor een invloed deze man heeft. Een score van 92 punten is extreem hoog, en bij een normaal gebruik van de 100-punten schaal gereserveerd voor welhaast legendarisch whisky's. Toegegeven, ik heb nog nooit meer dan 1 minuut van Ralfy gekeken (hij doet 't gewoon niet voor me), dus ik weet niet of hij de 100-punten schaal gebruikt zoals de meesten dat doen. Voor het gemak ga ik daar maar even vanuit, want het lijkt er op dat de meesten hier zijn score wel in die context interpreteren.

Overigens, deze whisky heeft 90 (!) beoordelingen van medeliefhebbers op Whiskybase. Eén van die 90 beoordelaars geeft een score van 91, de rest vindt de Glen Scotia 15 geen 90 punten waard. Het gemiddelde ligt onder de 84...
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 17 Aug 2017, 09:50

Ralfy geeft extra punten op basis van prijs, ABV, NCF en natuurlijke kleur volgens mij. Dus echt de 100 pnt schaal gebruiken op basis van alleen geur en smaak alleen doet hij niet. Tevens heeft hij inderdaad een voorkeur voor bepaalde destilleerderijen die 'authentiek' zijn.
Ik neem zijn video's altijd met een korreltje zout.

Daarnaast, ik hou het meestal wel meer dan een minuut uit, maar de laatste keer dat ik een hele review heb uitgezeten kan ik me niet meer herinneren. Die man is erg langdradig...
1 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 17 Aug 2017, 10:08

Wouter1981 schreef:Ralfy geeft extra punten op basis van prijs, ABV, NCF en natuurlijke kleur volgens mij. Dus echt de 100 pnt schaal gebruiken op basis van alleen geur en smaak alleen doet hij niet. Tevens heeft hij inderdaad een voorkeur voor bepaalde destilleerderijen die 'authentiek' zijn.
Ik neem zijn video's altijd met een korreltje zout.

Daarnaast, ik hou het meestal wel meer dan een minuut uit, maar de laatste keer dat ik een hele review heb uitgezeten kan ik me niet meer herinneren. Die man is erg langdradig...

Ik denk dat je elke reviewer met een korrel zout moet nemen, maar informatief is het wel. Deze Ralfy krijgt het blijkbaar wel degelijk klaar dat een hoop mensen gisteren onmiddellijk de fameuze Glen Scotia in huis zijn gaan halen. Mijn eigen interesse verdween bij het vernemen dat er een peaty note in te vinden is. Ik beken wel dat het door zijn reviews onlangs de bourbon Eagle Rare 10 years old heb besteld. Hij was zo overtuigend dat ik de gok maar gewaagd heb.

Al kunnen de reviews van Ralfy langdradig zijn, bij hem word je tenminste niet gekweld door vreselijke mondspoelingsgeluiden, waarin een andere bekende reviewer (en zijn zoon) wereldkampioen zijn. Wanneer ik mijn vriendin echt boos wil krijgen, moet ik slechts een van hun filmpjes opzetten :)
6 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”