Kilchoman expressies en releases

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Kilchoman expressies en releases

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 08 Sep 2014, 13:37

Winner schreef:. Zo hebben wij net een nieuwe Kilchoman for WIN uit een Oloroso vat binnen gekregen. Dit is wat mij betreft de lekkerste Kilchoman die ik t.n.t. geproefd heb. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Daar zal ik dan ook naar uit gaan kijken
Tot morgen in Leiden
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 09 Sep 2014, 10:05

Winner schreef:Deze speciale tastings zijn bij de volgende slijter:
• Mon 8th The Netherlands Purmerend Glen Drammor
• Tues 9th The Netherlands Leiden Druiventuin
• Wed 10th The Netherlands Breda La Barrique
• Thurs 11th The Netherlands Enschede Berendsen

Voor diegene die naar een van de komende sessies gaan...heel veel plezier.
Gisteravond was in ieder geval geslaagd (beetje druk) maar zeer geslaagd.

:Slainte

Kilchoman-Glen Drammor 4.JPG
Kilchoman-Glen Drammor 4.JPG (48.18 KiB) 1493 keer bekeken

vlnr;
100% Islay
Machir Bay
Loch Gorm
Machir Bay European Tour Edition (Cask Strenght)
Portwood
WIN Sherry Cask Edition
Laatst gewijzigd door edwinedje op 10 Sep 2014, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 09 Sep 2014, 23:48

De Port wood Kilchoman op 55 % is echt heel speciaal, heerlijk en echt anders als al het andere van Kilchoman tot nu toe.
Prachtige kleur ook en gelukkig 1 op de plank kunnen zetten ... zal wel tijdje duren voordat die open gaat :duimop
0 x

Roland...
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Roland... » 10 Sep 2014, 09:37

JacobaEd schreef:De Port wood Kilchoman op 55 % is echt heel speciaal, heerlijk en echt anders als al het andere van Kilchoman tot nu toe.
Prachtige kleur ook en gelukkig 1 op de plank kunnen zetten ... zal wel tijdje duren voordat die open gaat :duimop

Is de Port Wood al te koop?
Of kan je 'm alleen op die tasting aanschaffen...?
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Sep 2014, 10:48

Roland... schreef:Is de Port Wood al te koop?
Of kan je 'm alleen op die tasting aanschaffen...?

Tijdens de European Tour zit hij in de tasting session.
- Tweede van rechts op mijn foto in mijn eerdere post.

Het is maar een zeer gelimiteerde oplage en het hangt van de slijter af hoe hij ze verdeeld.

Waar ik was in Purmerend kon je je inschrijven op de Portwood omdat hij nog niet wist hoeveel flessen hij zou krijgen.
Op basis van de inschrijvingen zouden ze kijken of ze een 'Wedstrijd' en/of 'Loting' ging opzetten om ze te verdelen.
De prijs was overigens E95,-* mocht hij minder gegadigden hebben dan flessen. {yeah, right}

* Als ik mij goed herinner / goed gelezen heb na 6 glaasjes Whisky :oops:
0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Sep 2014, 11:02

edwinedje schreef:Waar ik was in Purmerend kon je je inschrijven op de Portwood omdat hij nog niet wist hoeveel flessen hij zou krijgen.
Op basis van de inschrijvingen zouden ze kijken of ze een 'Wedstrijd' en/of 'Loting' ging opzetten om ze te verdelen.
De prijs was overigens E95,-* mocht hij minder gegadigden hebben dan flessen. {yeah, right}

Hét grote nadeel van Kilchoman naar mijn mening: veel te duur. Ze hebben bij mijn weten nog niets gebotteld dat ouder is dan zes jaar, ondanks dat ze al sinds 2005 produceren en er dus met gemak een acht jaar oud vat te vinden zou moeten zijn, maar hun prijzen liggen op het niveau van vele 10, 12 of zelfs 18 jaar oude malts.
De Machir Bay is de goedkoopste, maar ik vind vier tientjes voor een vijf jaar oude whisky al echt heel veel.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Sep 2014, 13:26

totalatool schreef:Hét grote nadeel van Kilchoman naar mijn mening: veel te duur. ---8<---
De Machir Bay is de goedkoopste, maar ik vind vier tientjes voor een vijf jaar oude whisky al echt heel veel.

Tsja, ik heb toch liever the Machir Bay voor 4 tientjes dan een Aberlour a'bunadh van 5 tientjes waar mogelijke 2 druppels in zitten van 25 jaar oude vaten. Maar dat is dan weer mijn mening. ;)

0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Sep 2014, 13:34

edwinedje schreef:
totalatool schreef:Hét grote nadeel van Kilchoman naar mijn mening: veel te duur. ---8<---

Tsja, ik heb toch liever the Machir Bay voor 4 tientjes dan een Aberlour a'bunadh van 5 tientjes waar mogelijke 2 druppels in zitten van 25 jaar oude vaten. Maar dat is dan weer mijn mening. ;)

Ik vind de A'bunadh ook redelijk prijzig, maar die schat ik toch alsnog wel iets ouder in dan de Machir Bay, en hij is bovendien cask strength en de normale Machir Bay is dat zeker niet.
Neemt sowieso ook niet weg dat bijna €100 voor drie jaar oude (gelukkig nu wel cask strength) whisky wel nog eens ruim het dubbele is he, want ik noemde dan ook nog een keer de goedkoopste Kilchoman.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 10 Sep 2014, 14:58

totalatool schreef:Ik vind de A'bunadh ook redelijk prijzig, maar die schat ik toch alsnog wel iets ouder in dan de Machir Bay, en hij is bovendien cask strength en de normale Machir Bay is dat zeker niet.
Neemt sowieso ook niet weg dat bijna €100 voor drie jaar oude (gelukkig nu wel cask strength) whisky wel nog eens ruim het dubbele is he, want ik noemde dan ook nog een keer de goedkoopste Kilchoman.

Maar die is dan ook wel volledig in een Port Pipe gematureerd he....is geen finish...en very very limited edition...
Je krijgt er echter voor dat geld gewoon een karton doosje om, en geen fraai gehandwerkt houten framepje :bigsmile
Maar we dwalen af.

0 x

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Sep 2014, 15:11

edwinedje schreef:
totalatool schreef:Neemt sowieso ook niet weg dat bijna €100 voor drie jaar oude (gelukkig nu wel cask strength) whisky wel nog eens ruim het dubbele is he, want ik noemde dan ook nog een keer de goedkoopste Kilchoman.

Maar die is dan ook wel volledig in een Port Pipe gematureerd he....is geen finish...en very very limited edition...

Nou ja, 6000 stuks vind ik niet uitzonderlijk gelimiteerd. Dat is bijvoorbeeld niet veel minder dan de Arran Devils en die waren ouder en goedkoper, en wel voorzien van een aansprekende verpakking. ;)
Goed, ieder zo zijn mening. :)
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 10 Sep 2014, 18:46

Ik snap de discussie over leeftijden. Maar juist bij Islay is het aandeel leeftijd in de smaak minder groot dan bijvoorbeeld bij Highlands. Tevens heeft het kilchoman personeel ons gisteren op de tasting uitgelegd dat de zachte fruitige peated whisky van kilchoman zeer waarschijnlijk op zijn best is na 8 jaar en dat komt o.a door de korte stills die ze hebben in combinatie met het feit dat ze hele vaten importeren ipv vaten die aan stukken worden geslagen aan de ene kant van de zee en na een bootreis weer worden opgebouwd aan de andere kant van de zee. En natuurlijk was dat ook een verkooppraatje en natuurlijk zijn er fans en geen fans van een bepaalde whisky... maar de 3 jaar oude 55% Kilchoman Port wood was echt heel lekker en prachtig van kleur enz enz. Ik heb heus ooit nog een nog betere whisky op en die was ook niet onder de 100 euro
0 x

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 11 Sep 2014, 10:17

JacobaEd schreef:Ik snap de discussie over leeftijden. Maar juist bij Islay is het aandeel leeftijd in de smaak minder groot dan bijvoorbeeld bij Highlands. Tevens heeft het kilchoman personeel ons gisteren op de tasting uitgelegd dat de zachte fruitige peated whisky van kilchoman zeer waarschijnlijk op zijn best is na 8 jaar en dat komt o.a door de korte stills die ze hebben in combinatie met het feit dat ze hele vaten importeren ipv vaten die aan stukken worden geslagen aan de ene kant van de zee en na een bootreis weer worden opgebouwd aan de andere kant van de zee. En natuurlijk was dat ook een verkooppraatje en natuurlijk zijn er fans en geen fans van een bepaalde whisky... maar de 3 jaar oude 55% Kilchoman Port wood was echt heel lekker en prachtig van kleur enz enz. Ik heb heus ooit nog een nog betere whisky op en die was ook niet onder de 100 euro

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat van de vaten niet echt geloof, maargoed dat is hun "ding" :)
Nu zou ik toch graag eens wijzen op een lekkere oude, oh let's say, bowmore 68, dat profiel krijg je niet na 8 jaar in een vat hoor. (Ardbeg 74/72/laphroaig jaren 60/...) Ik kom wat veel terug op die bowmore :p
That said, ik heb ook de tour botteling en de single cask PX gekocht ;)
0 x

Bishlouk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bishlouk » 11 Sep 2014, 10:24

jdoucet schreef:That said, ik heb ook de tour botteling en de single cask PX gekocht ;)

De PX cask ? In Belgie ? De eene voor The Nectar ? Het was een preview, het is nog niet op de markt (zou begin November normaal gezien). Of bedoeld U de Port Cask misschien ?
0 x
Het Nederlands is niet mijn moedertaal, mijn excuses voor de fouten

Samples te ruilen of verkopen
Mijn whiskyblog (in het Frans)

jdoucet
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor jdoucet » 11 Sep 2014, 10:30

Bishlouk schreef:
jdoucet schreef:That said, ik heb ook de tour botteling en de single cask PX gekocht ;)

De PX cask ? In Belgie ? De eene voor The Nectar ? Het was een preview, het is nog niet op de markt (zou begin November normaal gezien). Of bedoeld U de Port Cask misschien ?

Neen, ik bedoel wat ik zei, de PX ;-)
Die werd besteld en betaald, dus ze is van mij :p
Anders zal ik Mario wel eens onder zijn voeten geven.
0 x

Bishlouk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Bishlouk » 11 Sep 2014, 10:58

jdoucet schreef:
Bishlouk schreef:

Neen, ik bedoel wat ik zei, de PX ;-)
Die werd besteld en betaald, dus ze is van mij :p
Anders zal ik Mario wel eens onder zijn voeten geven.

Wat ik heb gehoord (van goede bronen ;) ) is dat de PX cask zal voor TasTToe en Drankenshop Broekmans gebotteld worden, en dat The Nectar zal een Oloroso cask bottelen. Wait and see ;)
0 x
Het Nederlands is niet mijn moedertaal, mijn excuses voor de fouten

Samples te ruilen of verkopen
Mijn whiskyblog (in het Frans)

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”