Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Feb 2014, 17:19

totalatool schreef:Er is daar wel iemand geweest die niet kan rekenen. Volgens mij gaat het artikel in de berekeningen uit van sluiting in 1994, terwijl het 1996 was.
De 12 is ook nu nog van 1996 of ouder, want de opening was pas op 14 mei 2002 en de 12 kan dus tot en met 13 mei 2014 nog niet gemaakt worden met whisky van na de heropening. "Worst case" wordt de 12 nu gebotteld van whisky van eind 1996 en is hij dus minimaal 17 jaar en enkele maanden oud, en was hij in 2012 dus gegarandeerd 15+ en niet 18.
Ik kon trouwens zo snel niet vinden wanneer GD exact gesloten is, het lijkt me namelijk sterk dat dat exact op 1 januari 1996 was.

Het scheelt inderdaad twee jaar. Maar feit is dan nog dat de huidige 12yo (gebotteld in 2013) eigenlijk volledig uit 17yo whisky bestaat. Dat is leuk om te weten. Verklaart denk ik ook gedeeltelijk waarom Glendronach zo goed gewaardeerd wordt. Het is gewoon volwassener dan de leeftijdsaanduiding doet vermoeden. Enkel de Octarine en de CS zijn dus volledig van na de sluiting.

Maareh, peated Glendronach?? :|
0 x
BAM! - ook op Facebook

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 10 Feb 2014, 17:46

Willem vd K schreef:Het scheelt inderdaad twee jaar. Maar feit is dan nog dat de huidige 12yo (gebotteld in 2013) eigenlijk volledig uit 17yo whisky bestaat. Dat is leuk om te weten. Verklaart denk ik ook gedeeltelijk waarom Glendronach zo goed gewaardeerd wordt. Het is gewoon volwassener dan de leeftijdsaanduiding doet vermoeden. Enkel de Octarine en de CS zijn dus volledig van na de sluiting.

Ik meen dat de CS nog steeds vaten van voor de sluiting bevat.
0 x
Afbeelding

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Feb 2014, 17:50

totalatool schreef:
Willem vd K schreef:Het scheelt inderdaad twee jaar. Maar feit is dan nog dat de huidige 12yo (gebotteld in 2013) eigenlijk volledig uit 17yo whisky bestaat. Dat is leuk om te weten. Verklaart denk ik ook gedeeltelijk waarom Glendronach zo goed gewaardeerd wordt. Het is gewoon volwassener dan de leeftijdsaanduiding doet vermoeden. Enkel de Octarine en de CS zijn dus volledig van na de sluiting.

Ik meen dat de CS nog steeds vaten van voor de sluiting bevat.

Sorry, je hebt helemaal gelijk ;)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 10 Feb 2014, 18:13

Wat is de reden dat GD de 12yo verkoopt als 12yo, en niet als 15yo? Image-building (inderdaad, de hoge waarderingen/scores behalen)? Of dat ze alvast in willen zetten om de 12yo in hun assortiment, terwijl ze eigenlijk geen 12 jaar oude whisky hebben? Ze kunnen de 12yo nu eigenlijk ook verkopen als de 15yo (revival).
Het kan dus goed zijn dat de 'echte' 12yo straks minder hoog gewaardeerd wordt, lijkt me.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 10 Feb 2014, 18:56

Harrie schreef:Wat is de reden dat GD de 12yo verkoopt als 12yo, en niet als 15yo? Image-building (inderdaad, de hoge waarderingen/scores behalen)? Of dat ze alvast in willen zetten om de 12yo in hun assortiment, terwijl ze eigenlijk geen 12 jaar oude whisky hebben? Ze kunnen de 12yo nu eigenlijk ook verkopen als de 15yo (revival).
Het kan dus goed zijn dat de 'echte' 12yo straks minder hoog gewaardeerd wordt, lijkt me.

Combinatie van imagebuilding en positionering denk ik. Als ik een 15-jarige whisky zie staan voor de prijs van de 12yo vraag ik me toch automatisch af wat er mis mee is :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 10 Feb 2014, 19:15

Matti schreef:
Harrie schreef:Wat is de reden dat GD de 12yo verkoopt als 12yo, en niet als 15yo? Image-building (inderdaad, de hoge waarderingen/scores behalen)? Of dat ze alvast in willen zetten om de 12yo in hun assortiment, terwijl ze eigenlijk geen 12 jaar oude whisky hebben? Ze kunnen de 12yo nu eigenlijk ook verkopen als de 15yo (revival).

Combinatie van imagebuilding en positionering denk ik. Als ik een 15-jarige whisky zie staan voor de prijs van de 12yo vraag ik me toch automatisch af wat er mis mee is :)

Ja maar ik snap Harrie's vraag wel. Waarom zou je dan niet gewoon in z'n geheel geen 12yo whisky verkopen en alleen maar hogere leeftijd? Het is zonde om 15 jaar oude whisky te verkopen voor de prijs van een 12 jaar oude (met 12yo op het label). Maar het heeft inderdaad alles te maken met marketing. Als je alleen maar dure, oude whisky verkoopt sluit je een heel groot deel van de markt buiten en dat doet je merk als geheel geen goed denk ik. Dan maar water bij de wijn (whisky ;)) en oude stock als goedkoop en jong verkopen. Zo krijg je ook wel een positief imago (wat ze nu dus hebben) :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 11 Feb 2014, 12:08

Het enige nadeel is dan natuurlijk wel weer dat zodra er weer 12 jaar oude whisky van na de sluitingsperiode beschikbaar is (binnenkort dus) dat mensen dan wel eens kunnen klagen van: "goh, hij is toch niet meer zo goed als voorheen" :(
Dan zou hij dus kunnen gaan tegenvallen, en op dat moment is het weer minder gunstig voor het imago.

Een verschil is trouwens nog wel dat de 12 yo whisky bevat van olorosso & PX vaten, en de 15 yo alleen olorosso, als ik het goed begrepen heb, dus de 12 yo is wat dat betreft weer vergelijkbaar met de 21 yo.
0 x
Afbeelding

bowardbunkilad
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor bowardbunkilad » 11 Feb 2014, 14:06

Er is daar wel iemand geweest die niet kan rekenen. Volgens mij gaat het artikel in de berekeningen uit van sluiting in 1994, terwijl het 1996 was.
De 12 is ook nu nog van 1996 of ouder, want de opening was pas op 14 mei 2002 en de 12 kan dus tot en met 13 mei 2014 nog niet gemaakt worden met whisky van na de heropening. "Worst case" wordt de 12 nu gebotteld van whisky van eind 1996 en is hij dus minimaal 17 jaar en enkele maanden oud, en was hij in 2012 dus gegarandeerd 15+ en niet 18.
Ik kon trouwens zo snel niet vinden wanneer GD exact gesloten is, het lijkt me namelijk sterk dat dat exact op 1 januari 1996 was.

Volgens mij is er met de berekeningen helemaal niks mis, ik heb die tabel eens goed bestudeerd, geen speld tussen te krijgen en wat hieronder staat is ook niks tegen in te brengen (copy-paste van whisky etc.). De laatste twee zinnen zijn natuurlijk wel belangrijk.........
De meest opzienbarende conclusies: De 12-jarige was in 2013 18 jaar oud, de 15-jarige is in 2016 21 jaar, de 18-jarige zal in 2019 24 jaar zijn en de 21-jarige zal in 2022 maar liefst 27 jaar zijn. Voor dit jaar (2014) levert de 12-jarige geen voordeel meer op, de 21 jarige dus pas vanaf 2017, maar tel uit je winst voor de andere twee, beide nu minstens 19 jaar oud. Als we de samenstelling van de gebruikte vaten even vergeten, betekent dit dat in 2014 de 15 en 18 even oud zijn, beide 19 jaar. Bij alle berekeningen is er wel van uitgegaan dat er in 1996 geen whisky meer geproduceerd is. Of zo weinig dat die voorraad inmiddels al wel op zal zijn.
0 x

thijs100
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 11 Feb 2014, 14:28

bowardbunkilad schreef:Volgens mij is er met de berekeningen helemaal niks mis, ik heb die tabel eens goed bestudeerd, geen speld tussen te krijgen.

Dat klopt, ik heb contact met Bert Rutkowski gehad en hij heeft de boel aangepast. Gisteren waren de berekeningen niet in orde.

Kapre schreef:Het enige nadeel is dan natuurlijk wel weer dat zodra er weer 12 jaar oude whisky van na de sluitingsperiode beschikbaar is (binnenkort dus) dat mensen dan wel eens kunnen klagen van: "goh, hij is toch niet meer zo goed als voorheen"

Dat is ook wat ik me afvraag. Er komt straks een moment dat ze wel 12yo, 15yo, 18yo (etc.) whisky hebben van na de sluiting. Wat voor een effect heeft dan dan op de kwaliteit? Ik kan me niet voorstellen dat het plan is om tot in de eeuwigheid whisky te bottelen die eigenlijk een jaar of drie ouder is dan op het label staat.
0 x
Afbeelding | Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 11 Feb 2014, 16:48

bowardbunkilad schreef:Volgens mij is er met de berekeningen helemaal niks mis, ik heb die tabel eens goed bestudeerd, geen speld tussen te krijgen en wat hieronder staat is ook niks tegen in te brengen (copy-paste van whisky etc.). De laatste twee zinnen zijn natuurlijk wel belangrijk.........
Bij alle berekeningen is er wel van uitgegaan dat er in 1996 geen whisky meer geproduceerd is. Of zo weinig dat die voorraad inmiddels al wel op zal zijn.

Ok, ik reken nog een keer. Op 1 januari 2013 was de 12-jarige dus volgens deze aanname gedistilleerd ergens in het jaar 1995. Dat maakt dat hij bij aanvang van 2013 nog steeds geen 18 jaar oud is, maar 17. En dat is dan als je ook nog zeker weet dat er geen enkel vat uit 1996 in zit. Zit dat er wel in, dan is hij op 1 januari 2013 echt pas 16.

Nog een fout: hoe kan de 15 bij release 14 jaar oud zijn geweest, zoals de tabel lijkt te suggereren?
0 x
Afbeelding

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 12 Feb 2014, 09:34

thijs100 schreef:
bowardbunkilad schreef:Volgens mij is er met de berekeningen helemaal niks mis, ik heb die tabel eens goed bestudeerd, geen speld tussen te krijgen.

Dat klopt, ik heb contact met Bert Rutkowski gehad en hij heeft de boel aangepast. Gisteren waren de berekeningen niet in orde.

Ze zijn nog steeds niet in orde. Geen idee hoe het kan dat dit niet gecorrigeerd wordt.
Ik ben geboren in 1975. Ben ik nu op dit moment in begin 2014 39 jaar oud (2014-1975), of misschien toch nog 38? Hint: ik ben eind december pas jarig.

GlenDronach is gesloten ergens in 1996, maar in ieder geval na 23 februari want er zijn single casks van die dag. Is een Original of Revival dan in het prille begin van 2014 al gegarandeerd 18 jaar oud (2014-1996) , of misschien toch nog 17? De tabel suggereert zelfs 19, en dan heb ik het nog niet over de fout dat de 12 nu weer een 12 zou zijn, want dat is nog niet mogelijk.

Het is toch de taak van een journalist/schrijver om zijn informatie te verifiëren? Nu je het deelt op je blog en op Facebook, worden er heel veel mensen onjuist geïnformeerd. Leeftijd van whisky wordt niet naar boven afgerond, maar is gelijk aan de naar beneden afgeronde leeftijd van het jongste (laatst gedistilleerde) vat.
0 x
Afbeelding

Jeronimoss
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Jeronimoss » 12 Feb 2014, 14:50

Feit blijft toch dat de werkelijke leeftijd aanzienlijk ouder is dan de leeftijd op het etiket suggereert. En dát is nu nog in ons aller voordeel. Het wordt pas spannend wanneer de etiket-leeftijden weer aktueel gaan worden. Gaat dan de kwaliteit, waar we aan gewend zijn geraakt, omlaag?
0 x
Whisky is meer dan alleen een sterke drank, sterker nog, het is een hobby.

Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 14 Jul 2014, 15:26

Glendronach batch 10 single cask komt er aan.....
Is al te bestellen bij Abbey.com

http://glendronachdistillery.com/news/index.php
0 x

Mel
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mel » 18 Okt 2014, 23:03

Kan het zijn dat de GlendRonach 8 Octarine niet meer leverbaar is? Geen enkele webwinkel heeft hem in voorraad, behalve Drankgigant voor 59,99! Deze is echt al geruime tijd nergens meer voorradig. Dat zou wel erg jammer zijn. Vind het een prima whisky, zeker voor rond de 30,- wat de gangbare prijs was.
0 x
Afbeelding

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 18 Okt 2014, 23:07

0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”