totalatool schreef:Er is daar wel iemand geweest die niet kan rekenen. Volgens mij gaat het artikel in de berekeningen uit van sluiting in 1994, terwijl het 1996 was.
De 12 is ook nu nog van 1996 of ouder, want de opening was pas op 14 mei 2002 en de 12 kan dus tot en met 13 mei 2014 nog niet gemaakt worden met whisky van na de heropening. "Worst case" wordt de 12 nu gebotteld van whisky van eind 1996 en is hij dus minimaal 17 jaar en enkele maanden oud, en was hij in 2012 dus gegarandeerd 15+ en niet 18.
Ik kon trouwens zo snel niet vinden wanneer GD exact gesloten is, het lijkt me namelijk sterk dat dat exact op 1 januari 1996 was.
Het scheelt inderdaad twee jaar. Maar feit is dan nog dat de huidige 12yo (gebotteld in 2013) eigenlijk volledig uit 17yo whisky bestaat. Dat is leuk om te weten. Verklaart denk ik ook gedeeltelijk waarom Glendronach zo goed gewaardeerd wordt. Het is gewoon volwassener dan de leeftijdsaanduiding doet vermoeden. Enkel de Octarine en de CS zijn dus volledig van na de sluiting.
Maareh, peated Glendronach??