Ben Nevis expressies
Re: Ben Nevis expressies
1996 (en 1997) zijn voor veel distilleerderijen trouwens goede jaren geweest: clynelish, glenrothes, glenlivet, ben nevis. Waren er destijds bijzondere omstandigheden of is het toeval?
0 x
Cask1988 schreef:Vast veel regen gevallen dat jaar
Today's rain is tomorrow's whisky!

2 x
Cask1988 schreef:Daan schreef:Today's rain is tomorrow's whisky!
Daanspeare
Haha ik zou willen dat ik er credit voor kon nemen maar het is een best bekend Schots gezegde

1 x
Interessant! Maar wat ik me dus eigenlijk afvraag; kunnen we de komende jaren nog nieuwe IB’s verwachten van 20-25 jaar oude Ben Nevis?
Of is het nu afgelopen omdat de latere productie in de blend verdwenen is, of naar Japan, of op jongere leeftijd al gebotteld is?
Of is het nu afgelopen omdat de latere productie in de blend verdwenen is, of naar Japan, of op jongere leeftijd al gebotteld is?
0 x
Gezien de markt worden 20-25yo IB’s sowieso schaarser en schaarser. De trend is om snel en jong ge bottelen en als er dan iets van die leeftijd komt, zeker bij BN, ga je ook direct sky high met de prijs vrees ik.. 
1 x
Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85.

0 x
Nikola schreef:Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85.
Als je puur verhouding leeftijd/prijs ziet dan zou ik voorheen sowieso al afhaken, maar goed, tijden zijn veranderd, jonge whisky wordt ook steeds duurder, en als ie heel volwassen smaakt en erg goed is, tja...
Maar als ik verder kijk naar de kleur, het Abv, de leeftijd en dán de prijs: Dan is mijn eerste indruk/vooroordeel dat dit weer zo'n oversherriede hypewhisky is, vast zeer intens van smaak maar waarschijnlijk wel zeer in lijn met al die andere vergelijkbaar gekleurde intense sherrybommen (lees: amper tot geen distilleryprofiel meer waar te nemen).
Dus voor mij persoonlijk zeker geen blinde aanschaf of bij voorbaat de moeite waard, maar ik zou hem uiteraard wel graag willen proeven als ik de kans krijg. Ik stel mijn vooroordeel dan eventueel heel graag bij
.
3 x
Dre schreef:Nikola schreef:Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85.
Als je puur verhouding leeftijd/prijs ziet dan zou ik voorheen sowieso al afhaken, maar goed, tijden zijn veranderd, jonge whisky wordt ook steeds duurder, en als ie heel volwassen smaakt en erg goed is, tja...
Maar als ik verder kijk naar de kleur, het Abv, de leeftijd en dán de prijs: Dan is mijn eerste indruk/vooroordeel dat dit weer zo'n oversherriede hypewhisky is, vast zeer intens van smaak maar waarschijnlijk wel zeer in lijn met al die andere vergelijkbaar gekleurde intense sherrybommen (lees: amper tot geen distilleryprofiel meer waar te nemen).
Dus voor mij persoonlijk zeker geen blinde aanschaf of bij voorbaat de moeite waard, maar ik zou hem uiteraard wel graag willen proeven als ik de kans krijg. Ik stel mijn vooroordeel dan eventueel heel graag bij.
https://www.whiskysite.nl/nl/adelphi-be ... 70417.html

0 x
Ik heb mij laten verleiden door de kleur en hem maar besteld bij van Zuylen. Kon het niet laten 

1 x
Ik heb zelden tot nooit een 5 jarige Whisky in mijn glas gehad die ook met de recht de naam Whisky kon dragen.
Met 7 jaar misschien, liever minstens 10 of 12 jaar, maar 5 jaar ga ik mijn geld niet aan verspillen ook niet als het een peated en/of sherried malt is.
Met 7 jaar misschien, liever minstens 10 of 12 jaar, maar 5 jaar ga ik mijn geld niet aan verspillen ook niet als het een peated en/of sherried malt is.
1 x
Noem me een snob, maar ik drink eigenlijk ook geen whisky onder de tien jaar. Er is zo ontzettend veel whisky, honderden releases per jaar. Het is niet bij te houden en niet allemaal te proeven. Dan kies ik voor whiskies waarvan de kans groter is dat het goede whiskies zijn.
Zijn er goede jongen whiskies? Ja
Zijn er slechte oude whiskies? Ja
Maar ik denk wel dat we mogen stellen dat gemiddeld gezien whiskies van 15 jaar beter zijn dan die van 5 jaar.
Zijn er goede jongen whiskies? Ja
Zijn er slechte oude whiskies? Ja
Maar ik denk wel dat we mogen stellen dat gemiddeld gezien whiskies van 15 jaar beter zijn dan die van 5 jaar.
1 x
- Reichenbach
- Moderator

Wel erg boud.
Ik ben van mening dat, mits goed ontworpen, een goede spirit op jongere leeftijd best aantrekkelijk kan zijn. Natuurlijk brengt leeftijd meer complexiteit, diepgang en wijsheid, maar jonge frisheid, enthousiasme en energie zijn ook kwaliteiten. Maar als je de trainees al moet gaan betalen alsof ze al 25 jaar in dienst zijn?
Ik ben van mening dat, mits goed ontworpen, een goede spirit op jongere leeftijd best aantrekkelijk kan zijn. Natuurlijk brengt leeftijd meer complexiteit, diepgang en wijsheid, maar jonge frisheid, enthousiasme en energie zijn ook kwaliteiten. Maar als je de trainees al moet gaan betalen alsof ze al 25 jaar in dienst zijn?
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Dre schreef:Nikola schreef:Er is Adelphi Ben Nevis 5 Years Old Bottled For Whisky Import Nederland.
Is het de moeite waard?
Voor die prijs 80-85.
Dus voor mij persoonlijk zeker geen blinde aanschaf of bij voorbaat de moeite waard, maar ik zou hem uiteraard wel graag willen proeven als ik de kans krijg. Ik stel mijn vooroordeel dan eventueel heel graag bij.
Kan je je de 6 jaar oude Glenrothes van Adelphi voor WIN nog herinneren? Waanzinnige whisky was dat en dat voor een GR van 6 jaartjes jong. Ik proef de BN binnenkort maar zal mij niet verbazen als dit óók erg goed blijkt te zijn. De GR was toentertijd ook niet echt goedkoop, 65-75 euro als ik t me goed herinner.
Laatst gewijzigd door Wouterk op 11 Dec 2020, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”