Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 13 Jan 2018, 19:16

whisky4wood schreef:Bedankt, geen speld tussen te krijgen. Vaak vind ik van die hoge prijzen dat kwaliteit en prijs steeds meer buiten verhouding is. Nu weet ik dat de local barley een limited release is, maar dat wil niet zeggen dat hij daarom automatische lekker(der) is. Ga er nog even over nadenken voor ik dit bedrag er aan uitgeef. Er zijn namelijk nog heel veel andere flessen die ook heel lekker zijn. Ook van SB zelf. gr

Precies. Zoals boven mij ook aangeven, probeer eerst eens een sample. Er zijn diverse leden die de LB10 hebben en als sample aanbieden.
Als ik boven de €100 aan een fles ga uitgeven wil ik deze vaak eerst geproefd hebben, soms neem ik wel een gok zonder te proeven, maar meestal houd ik mij aan de eerst proeven dan kopen regel ;)
1 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Jan 2018, 20:46

DavidH. schreef:...Ja, het is voor mij een bizar bedrag voor een 10-jarige, buiten proportie zelfs,
Ben je niet bang voor de FoMO of ben je bereid voor de hype te betalen?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Jan 2018, 21:13

Reichenbach schreef:Ben je niet bang voor de FoMO of ben je bereid voor de hype te betalen?

Tja, er is inderdaad meer commotie rond deze releases.
Maar het blijft een vrij kleine, ambachtelijke stokerij.
Ze brengen kwaliteit en als hun profiel je ligt...
Het klopt dat deze releases duurder zijn.
Maar dit is nu eenmaal deels het resultaat van de flippers.
Persoonlijk vind ik de whisky’s van Kilchoman nog meer overpriced en jonger, maar soit...
Iedereen moet voor zich uitmaken of je ze wil kopen.
1 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 13 Jan 2018, 21:26

Reichenbach schreef:
DavidH. schreef:...Ja, het is voor mij een bizar bedrag voor een 10-jarige, buiten proportie zelfs,
Ben je niet bang voor de FoMO of ben je bereid voor de hype te betalen?

Ik ga niet voor een hype betalen als het niet mijn ding/smaak is. En zelfs al zou ik gek zijn van Springbank dan nog zou ik deze laten lopen, vind zulke bedragen voor jonge whiskies van het zotte.
Wat ik vaak merk aan jonge whiskies is dat ie in het begin wel leuk smaakt maar de verrassing is er al snel af bij de volgende slokken. Maar dat is ook logisch, is kwestie van rijping. Daarom zou ikzelf nooit jonge whiskies kopen boven de €50/fles.
Maar goed zoals gezegd, iedereen staat hier anders in en je moet natuurlijk voor jezelf weten of het voor jou waard is. Ik geef alleen mijn mening en vind het ook helemaal prima als iemand zo'n fles koopt, als ik het interessant vind dan neem ik wel een sampletje af ;)
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Toontje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Toontje » 13 Jan 2018, 21:26

Ik heb ‘m open en wil best een sample tegen kostprijs naar je sturen. Pb maar als je interesse hebt. Ik heb nog wel meer flessen open om evt de verzendkosten te drukken. Waaronder de LB 11. De 16 is op, die was geweldig :lol:
1 x

Khajuraho
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Khajuraho » 13 Jan 2018, 22:31

Ik ga niet voor een hype betalen

Hype heeft naar mijn inziens meer te maken met de flippers.

Meestal bereiken deze uitgaves niet eens de winkel, maar heeft het betrekking op de relatie met de slijter, en de slijter met de de importeur (hoeveel Springbank heeft u verkocht dit jaar).

Ik heb een flesje kunnen kopen voor €115, wat ik heb kunnen volgen was de verkoop op het vaste land tussen de €90 en 115,-. Deze gaat de vrouw morgen open trekken (vind ze leuk:=)

Sommige kopen deze (blind) om lekker te drinken, anderen om te sampletjes van te maken, anderen in het archief, anderen vinden het een hype, te duur, te flipper, mooiste is dat iemand deze wil delen tegen kostprijs omdat deze open staat :duimop

Idd een duur flesje, maar je kunt klagen over de prijs (of een sample proberen), maar het is wat het is... en ieder zal voor zich zelf kunnen beslissen ik kan niet in de portemonnee van een ander kijken.

En in België staat deze nog steeds te koop voor € 112,80, ex verzendkosten

:hoedaf
2 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 26 Jan 2018, 09:22

hallo, iemand recent ervaring met de springbank 13 yo green, biologische malt. Ik vraag me af of je dat proeft aan de whisky. Ik vind het een mooie fles en wil deze graag in mijn collectie. Is ie de moeite waard en zo ja, waarmee kun je deze het best mee vergelijken?
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 26 Jan 2018, 14:25

whisky4wood schreef:hallo, iemand recent ervaring met de springbank 13 yo green, biologische malt. Ik vraag me af of je dat proeft aan de whisky. Ik vind het een mooie fles en wil deze graag in mijn collectie. Is ie de moeite waard en zo ja, waarmee kun je deze het best mee vergelijken?

Yup, ik heb de fles open en vind hem bijzonder goed. Sherry invloeden zijn erg goed terug te ruiken/proeven. Dus ik zou hem aanraden net als de 12yo bourbon variant! Ik scoor de bourbon 87 en de sherry 88 pnt op whiskybase, maar goed....dat zegt niks ;-)
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 26 Jan 2018, 21:26

Zegt dat niks, hoezo, twijfel je over je eigen kwaliteit van proeven en scoren? Ik niet dus. Natuurlijk is ieder zijn smaak anders, maar dat het geen azijnpis is dat mag duidelijk zijn. Dank en ik denk dat ik de fles maar ga bestellen/halen. Houd heel veel van sherry invloeden. Nogmaals dank :Proost
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 26 Jan 2018, 22:05

whisky4wood schreef:Zegt dat niks, hoezo, twijfel je over je eigen kwaliteit van proeven en scoren? Ik niet dus. Natuurlijk is ieder zijn smaak anders, maar dat het geen azijnpis is dat mag duidelijk zijn. Dank en ik denk dat ik de fles maar ga bestellen/halen. Houd heel veel van sherry invloeden. Nogmaals dank :Proost

Net wat je zegt....als ik 88 scoor, kan jij hem wel 79 vinden, maar mss ook wel 91 ;-)
Ik twijfel nooit over mijn scoren en kwaliteit van proeven :-)
0 x

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 27 Jan 2018, 23:09

Pellie schreef:
whisky4wood schreef:hallo, iemand recent ervaring met de springbank 13 yo green, biologische malt. Ik vraag me af of je dat proeft aan de whisky. Ik vind het een mooie fles en wil deze graag in mijn collectie. Is ie de moeite waard en zo ja, waarmee kun je deze het best mee vergelijken?

Yup, ik heb de fles open en vind hem bijzonder goed. Sherry invloeden zijn erg goed terug te ruiken/proeven. Dus ik zou hem aanraden net als de 12yo bourbon variant! Ik scoor de bourbon 87 en de sherry 88 pnt op whiskybase, maar goed....dat zegt niks ;-)

Vind je hem beter als de 15yr? Dat vind ik zo’n fantastische Springbank. Ik heb de 13 eigenlijk nooit gehaald om dat ik een afhaakte op dat biologische.. dacht dat het zo’n vegan achtige hype was en vond dat dat niet thuis hoorde in het “mannelijke” whisky drinken.. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Pellie
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Pellie » 27 Jan 2018, 23:36

Hij is niet beter dan de 15, maar doet ook niet veel onder. Ik vind de sherry invloed van de 13 green fantastisch, vooral de neus is magnifiek! En helemaal voor de prijs die je ervoor betaald. Vind hem beter dan sommige 100 euro plus whiskies die ik heb staan. En dat biologische.......daar merk je geen reet van.... ;)
2 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 28 Jan 2018, 00:06

Pellie schreef: En dat biologische.......daar merk je geen reet van.... ;)
Is ook niet biologisch; maar groen. Het voldoet niet aan de eisen om het stempel biologisch te dragen. Misschien maar goed ook.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

efde
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor efde » 29 Jan 2018, 14:40

Iets anders... Ik lees af en toe iets over 'cage bottles' die enkel kunnen gekocht worden in hun winkel in Campbeltown.

Hebben jullie ervaringen?
Zijn al deze flessen goed, of zitten daar sporadisch 'mislukkelingen' tussen?
En zijn ze aan de juiste prijs?
Zijn er bepaalde flessen die er positief uitspringen (bvb. sherrycasks) ?

Ik kijk uit naar de reacties. Thanks!
0 x

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 10 Feb 2018, 20:45

De nieuwe Longrow Red en de Springbank CS batch 16 zijn onderweg! :bigsmile
Beide vorige bottelingen waren echt fantastisch! Ben vooral benieuwd naar de Longrow. De Malbec heeft me echt verrast!
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”