HP Odin: voor de liefhebber of de investeerder?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
mozes
Actief lid
Actief lid

Re: HP Odin: voor de liefhebber of de investeerder?

Ongelezen berichtdoor mozes » 13 Mar 2015, 12:24

Aan al die zogezegde leuke 'whiskyliefhebbers' die hun flessen hier (en op andere fora/auctions) voor grof geld verkopen :

Ik hoop dat jullie op een keer eens goed tegen de lamp gaan lopen met jullie praktijken, en dat de belastingsdiensten erachter komen dat het whiskywereldje zo een lucratieve markt is. Want bij mijn weten moeten er nog steeds belastingen betaald worden op de winst die je maakt bij doorverkoop!!

Een beetje informatie voor onze Belgische 'whiskyvrienden' (lees : handelaars/speculanten/...). Ik weet niet of dit voor Nederland exact hetzelfde is, maar kan me niet van de indruk ontdoen dat er daar ook wel enkel gelijkaardige regels zullen zijn...

http://euro-bijverdienen.be/fiscaliteit ... verdienen/

slainte aan diegenen die het wel goed menen :Proost
0 x

Peter87
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Peter87 » 13 Mar 2015, 14:24

mozes schreef:Aan al die zogezegde leuke 'whiskyliefhebbers' die hun flessen hier (en op andere fora/auctions) voor grof geld verkopen :

Ik hoop dat jullie op een keer eens goed tegen de lamp gaan lopen met jullie praktijken, en dat de belastingsdiensten erachter komen dat het whiskywereldje zo een lucratieve markt is. Want bij mijn weten moeten er nog steeds belastingen betaald worden op de winst die je maakt bij doorverkoop!!

Een beetje informatie voor onze Belgische 'whiskyvrienden' (lees : handelaars/speculanten/...). Ik weet niet of dit voor Nederland exact hetzelfde is, maar kan me niet van de indruk ontdoen dat er daar ook wel enkel gelijkaardige regels zullen zijn...

En ik hoop dat jij nog lang en gelukkig leeft.
6 x
Afbeelding
Whiskydudes

Whisky drinken is net als Bbqen. Als je haast hebt moet je er niet aan beginnen!

Well I woke up Sunday morning, with no way to hold my head that didn’t hurt
And the beer I had for breakfast wasn’t bad so I had one more for dessert.-Johnny Cash

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Highland Park Odin te ruil/te koop

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 13 Mar 2015, 17:24

mer1973 schreef:Ben het compleet eens met nigel_tufnel.
Hoop dat deze "liefhebbers/investeerders" eens flink op hun bek gaan, en dat de whiskybubble eens flink ontploft.

Zodat de echte liefhebbers weer eens normale prijzen kunnen betalen voor whisky die ze graag drinken.

:Slainte :schotland

Maar beste mer1973, de mensen die dit doen - door jou genoemd als "liefhebbers/investeerders" - doen in feite niets wat niet mag! Het is inmiddels toch al heel lang bekend dat deze (zo genaamde) "whiskyliefhebbers" anders denken over "hun zgn hobby"(om over passie nog maar te zwijgen!)dan de echte whiskyaficionado's! En op hun bek gaan doen zo ook niet, want wat zij doen zien ze als volkomen legale praktijken. En die whiskybubble ontploft echt niet, hoor! Er is helemaal géén whiskybubble! Het punt is dat de echte liefhebber heel allert moet reageren. En dat gebeurt en soms niet. Is het 'n punt van levensbelang? Dacht het niet. En die normale prijzen zijn er aanvankelijk wel, alleen die zgn. "liefhebbers" gooien roet in de whisky!

Dus mijn slogan luidt: "whisky-aficionado, zorg dat je er echt héél snel bij bent". Maak afspraken met je leveranciers, bel ze regelmatig, bestel per telefoon(tenslotte loopt iedere (whisky)liefhebber met een mobieltje op zak) of vraag wanneer "die speciale Lagavulin" arriveert en reserveer op tijd. Wij moeten dus véél sneller gaan reageren, sneller dan de snelste (whisky)investeerder! :bigsmile
1 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Mar 2015, 20:17

mozes schreef:Aan al die zogezegde leuke 'whiskyliefhebbers' die hun flessen hier (en op andere fora/auctions) voor grof geld verkopen :

Ik meen het ook goed, maar in tegenstelling tot wat jij vindt kan ik een beetje huis-tuin en keuken ondernemerschap wel waarderen...
Nu was Mozes een leraar en, no offense voor leraren, m'n pa was er ook 1, die hebben wel een beetje de neiging om andere mensen te vertellen wat ze goed of fout doen....
En ik denk dat er wel belangrijker dingen in de wereld zijn om je over op te winden toch? :Slainte
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gt3luke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gt3luke » 13 Mar 2015, 20:57

He ik vraag geen grof geld hoor. Ik stuur mijn flessen naar een veiling, dat daar bieders tussen zitten die mijn aanbod kunnen waarderen met een leuk bod, wat kan ik daar nou aan doen. Dat heet nou marktwerking, moraalridder :P
4 x

Perry Veenendaal
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Perry Veenendaal » 15 Mar 2015, 13:38

Leuk onderwerp! Hierbij mijn Hp selffulfilling prophecy theorie, maar eerst dit:

Ik ben ooit begonnen om van gelimiteerde uitgaven er twee te kopen. 1 om te drinken en 1 om te bewaren. Maar door de gekke prijsstijgingen is verworden tot 1 drinken/verzamelen, 1 verkopen. Maar als prijzen tot boven 300€ stijgen drink ik het er niet meer af. Vandaar dat mijn serie ook te koop staat.

Wat opvalt is dat hp bij deze serie steeds kleinere aantallen op de markt brengt tegen steeds hogere prijzen en dat die steeds sneller uitverkocht raken.
Mijn theorie is dat hp zelf, eventueel via stromannen, zelf bieder is op veilingen en de prijs opdrijft. En waarom? Iedere whiskyverzamelaar/ speculant/ investeerder wilde volgende serie ook hebben omdat de prijzen van hp lekker snel stijgen. Hp kan daardoor voor de volgende uitgaaf weer meer geld vragen en is weer sneller uitverkocht, en de illusie blijft in stand! Een relatief goedkope marketing truc!
0 x

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 15 Mar 2015, 14:49

Perry Veenendaal schreef:Leuk onderwerp! Hierbij mijn Hp selffulfilling prophecy theorie, maar eerst dit:

Ik ben ooit begonnen om van gelimiteerde uitgaven er twee te kopen. 1 om te drinken en 1 om te bewaren. Maar door de gekke prijsstijgingen is verworden tot 1 drinken/verzamelen, 1 verkopen. Maar als prijzen tot boven 300€ stijgen drink ik het er niet meer af. Vandaar dat mijn serie ook te koop staat.

Wat opvalt is dat hp bij deze serie steeds kleinere aantallen op de markt brengt tegen steeds hogere prijzen en dat die steeds sneller uitverkocht raken.
Mijn theorie is dat hp zelf, eventueel via stromannen, zelf bieder is op veilingen en de prijs opdrijft. En waarom? Iedere whiskyverzamelaar/ speculant/ investeerder wilde volgende serie ook hebben omdat de prijzen van hp lekker snel stijgen. Hp kan daardoor voor de volgende uitgaaf weer meer geld vragen en is weer sneller uitverkocht, en de illusie blijft in stand! Een relatief goedkope marketing truc!

Denk dat het simpeler ligt; met een serie van 4 kan zelfs een kind nagaan dat vooral op de laatste uit de reeks juist de speculanten er op duiken als een beer op een bak honing; iedereen de de eerste 3 al heeft staan heeft dit gedaan om de verzameling compleet te krijgen. Ik schat dat nog geen 10% van de Valhalla's open staat. En als je al dik geld voor de 1e drie hebt betaald dan wil je perse die laatste er ook bij hebben.
En je hebt groot gelijk dat je boven een bepaald bedrag zegt; nu drink ik het niet meer aan af. Alleen met een vintage die een bepaalde emotionele waarde heeft (geboortejaren ect) is het de moeite waard om te openen op een hele speciale gelegenheid.
Een ander manier is om een dure fles toch te openen en in plaats van hem in je eentje leeg te slobberen 'm hier aan te bieden in een samples collectie. Ik trek binnenkort ook een Laphroaig 31 yo open en gezien de prijs van die fles denk ik dat veel mensen best een sample willen, is ook logisch met flessen waar dat soort prijzen (€ 270) aan bungelen. Maakt nog al een verschil of je die voor € 15 kunt proeven en dat je niet direct een hele fles hoeft te kopen. En als je er 10 samples uit doorverkoopt hebben er 11 mensen plezier van en blijft het ook een beetje te behappen :bigsmile
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

gt3luke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gt3luke » 18 Mar 2015, 20:05

:hoera
Gister mijn flesje Odin bemachtigt. 179excl.
0 x

jimvs85
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor jimvs85 » 18 Mar 2015, 20:08

Lang leve je ex werkgever.
0 x

gt3luke
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor gt3luke » 18 Mar 2015, 21:19

Oh yeah. Nu nog een fles proberen te bemachtigen dan heb ik twee setjes compleet. :lekker
0 x

Nielsvanp
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Nielsvanp » 19 Mar 2015, 15:46

De Odin en Valhalla setjes worden nu al flink aangeboden hier op het forum in ieder geval. Lijkt er op dat iedereen die flessen probeert te lozen voordat ze weer in waarde gaan dalen :P
0 x
I love scotch. Scotchy, scotch, scotch. Here it goes down, down into my belly - Ron Brurgundy

Tom2
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 19 Mar 2015, 20:21

mozes schreef:

Wat dan met het principe van de goede huisvader :bottomsup
0 x
Afbeelding

gerritbakker57
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor gerritbakker57 » 19 Mar 2015, 21:51

Het is net als met concert kaartjes. Er zijn mensen bezig met de handel in "zeldzame" producten. Helaas zijn ze slimmer en sneller dan ik en hebben er misschien ook meer tijd voor of betere connecties. Ik neem het ze niet kwalijk dat ze geld verdienen, vind het alleen jammer dat o.a. daardoor de prijzen van sommige whisky's sky rocketing gaan. Heb ook bewust niet naar de Odin gekeken omdat dit helemaal nergens meer over gaat. Gelukkig zijn er ook nog heel veel mooie whisky's voor redelijke prijzen te koop. :Slainte
2 x

Wilco1988
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Wilco1988 » 24 Mar 2015, 12:37

Ik ben van mening dat iedereen inderdaad zelf moet weten waar/hoe hij zijn whisky koopt/verkoopt.
Als je de prijs van een fles dusdanig ziet stijgen dat je 'm zelf toch niet meer lostrekt, waarom dan niet verkopen.

Ben zelf niet zo van de berichten plaatsen, maar het mooie van een forum als deze is dat er veel informatie te lezen valt over alle soorten whisky. Tegenwoordig zijn hier ook samples te koop. Zelf nog geen gebruik van gemaakt maar een uitgelezen kans om toch net die ene whisky te proeven die anders de portemonnee te boven gaat! En wat is er nou leuker dan een mooie fles whisky over de post krijgen die na veel speurwerk voor een acceptabel prijsje in de kast staat te pronken? :D
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”