Perry Veenendaal schreef:Leuk onderwerp! Hierbij mijn Hp selffulfilling prophecy theorie, maar eerst dit:
Ik ben ooit begonnen om van gelimiteerde uitgaven er twee te kopen. 1 om te drinken en 1 om te bewaren. Maar door de gekke prijsstijgingen is verworden tot 1 drinken/verzamelen, 1 verkopen. Maar als prijzen tot boven 300€ stijgen drink ik het er niet meer af. Vandaar dat mijn serie ook te koop staat.
Wat opvalt is dat hp bij deze serie steeds kleinere aantallen op de markt brengt tegen steeds hogere prijzen en dat die steeds sneller uitverkocht raken.
Mijn theorie is dat hp zelf, eventueel via stromannen, zelf bieder is op veilingen en de prijs opdrijft. En waarom? Iedere whiskyverzamelaar/ speculant/ investeerder wilde volgende serie ook hebben omdat de prijzen van hp lekker snel stijgen. Hp kan daardoor voor de volgende uitgaaf weer meer geld vragen en is weer sneller uitverkocht, en de illusie blijft in stand! Een relatief goedkope marketing truc!
Denk dat het simpeler ligt; met een serie van 4 kan zelfs een kind nagaan dat vooral op de laatste uit de reeks juist de speculanten er op duiken als een beer op een bak honing; iedereen de de eerste 3 al heeft staan heeft dit gedaan om de verzameling compleet te krijgen. Ik schat dat nog geen 10% van de Valhalla's open staat. En als je al dik geld voor de 1e drie hebt betaald dan wil je perse die laatste er ook bij hebben.
En je hebt groot gelijk dat je boven een bepaald bedrag zegt; nu drink ik het niet meer aan af. Alleen met een vintage die een bepaalde emotionele waarde heeft (geboortejaren ect) is het de moeite waard om te openen op een hele speciale gelegenheid.
Een ander manier is om een dure fles toch te openen en in plaats van hem in je eentje leeg te slobberen 'm hier aan te bieden in een samples collectie. Ik trek binnenkort ook een Laphroaig 31 yo open en gezien de prijs van die fles denk ik dat veel mensen best een sample willen, is ook logisch met flessen waar dat soort prijzen (€ 270) aan bungelen. Maakt nog al een verschil of je die voor € 15 kunt proeven en dat je niet direct een hele fles hoeft te kopen. En als je er 10 samples uit doorverkoopt hebben er 11 mensen plezier van en blijft het ook een beetje te behappen