HP18 lichter van kleur dan HP12

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1271
Lid geworden op: 16 Mar 2014, 12:45
Locatie: Nijmegen

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Tomh » 10 Sep 2014, 19:49

:gnif het is je vergeven..
0 x
Afbeelding

Xstream
Senior
Senior
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 Jan 2013, 10:40

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Xstream » 10 Sep 2014, 22:36

WhiskyInfoPlus schreef::oops: My bad, sorry. Neem mijn woorden terug. Was vroeger anders maar nu inderdaad niet meer.
*zit mezelf in een hoekje te schamen*

Pak er wel een borrel bij :D
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
WhiskyInfoPlus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor WhiskyInfoPlus » 10 Sep 2014, 22:59

Xstream schreef:
WhiskyInfoPlus schreef::oops: My bad, sorry. Neem mijn woorden terug. Was vroeger anders maar nu inderdaad niet meer.
*zit mezelf in een hoekje te schamen*

Pak er wel een borrel bij :D

Dank je. Fideel van je. :duimop
0 x
Hoe vrij bent u nog?

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 11 Sep 2014, 00:17

Thanks Paul! Het is inderdaad (mede) uit de laboratoriumresultaten na analyse van verschillende samples van verschillende whisky's (inclusief whisky's die wel bijgekleurd) zijn waar ik mijn kennis vandaan haal. Ik ga de rapporten eens opvragen, maar kan niets beloven. Als dat boven water komt dan zijn jullie de eersten die het weten!

At the moment wordt er ook gekeken naar een makkelijkere methode waardoor bijgekleurde whisky's te herkennen zijn (though no thourough research yet, dus pin me er niet op vast): wanneer je flessen whisky in zonlicht bewaart, verliezen bijgekleurde whisky's hun kleur. Whisky's die hun natuurlijke kleur dragen tonen dit (vooralsnog) niet, in ieder geval niet op dezelfde termijn.

Succes met je boek trouwens! Ben erg benieuwd wanneer het af is, kun je ons al een indicatie geven van hoever je bent?
0 x

Gebruikersavatar
WhiskyInfoPlus
Actief lid
Actief lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor WhiskyInfoPlus » 11 Sep 2014, 09:52

Sietseus schreef:Succes met je boek trouwens! Ben erg benieuwd wanneer het af is, kun je ons al een indicatie geven van hoever je bent?

Gaat wel off-topic hier (bedankt voor je interesse), maar om toch kort proberen te antwoorden:
Indeling/structuur is gereed, van de onderwerpen die over productieproces en herkomst smaken/aroma's gaan zit ik op ruim 1/3 gereed (al zal er wel weer een hoop veranderen na herlezen), info over distilleerderijen is per distilleerderij een begin gemaakt met eenvoudig te publiceren info, maar specifieke zaken per distilleerderij nog geen 10% ver.
Mijn grootste uitdaging is, dat ik al mijn eigen foto's wil gebruiken. En sommige bedrijven (zoals Diageo) doen daar nogal kriebelig over. Bovendien "moet" ik daarvoor nog heel vaak naar Schotland. Aangezien ik dat in vakantietijd moet doen, vrees ik dat het nog wat jaren gaat duren. :cry:

Ik zit voortdurend in de "research-fase" en ben nog "studerend" in veel materie. Ik ga best diep om het allemaal te begrijpen, en dan weer veel schrappen omdat het té ver voor het boek gaat. Om een voorbeeld te noemen zit ik nu, ongeveer op molecuulniveau, te leren hoe de suikers tijdens mashen reageren. Geweldig interessant voor de whiskyfreak/whiskynerd zoals ik, maar "too much" voor mijn boek. En mijn boek krijgt een wat andere opzet dan andere boeken, dus excuus als ik er nog een beetje geheimzinnig over doe, ik wil niet al mijn ideetjes al bekend maken.

Wat er in ieder geval NIET in komt: reviews over de whisky's.
0 x
Hoe vrij bent u nog?

Wivi
Actief lid
Actief lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 09 Sep 2014, 14:48

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Wivi » 11 Sep 2014, 13:13

Bedankt allemaal voor de nuttige informatie.
Het is in ieder geval duidelijk dat er in mijn fles geen E150 zit :goedgedaan
Ik heb 'm overigens gisteren geopend en geproefd: Ik vind 'm zeer goed en complex.
In ieder geval zal ik een whisky nooit meer beoordelen op zijn kleur...
0 x

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 11 Sep 2014, 15:31

GJR schreef:Sietse, zou die perceptie niet o.a. hier door komen ?

In den beginne keek ik ook vaak op Duitse sites om te kijken of er nu wel of geen kleurstof inzat, totdat iemand me erop wees dat de webshop liever "mit farbstoff" vermelden bij de flessen dan het achteraf te vergeten en tegen een eventuele boete te kunnen oplopen.


Website is inmiddels aangepast, thanks GJR!
0 x

Gebruikersavatar
khildare
Actief lid
Actief lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 06 Apr 2013, 12:59
Locatie: Veldhoven

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor khildare » 11 Sep 2014, 20:39

Wivi schreef:Bedankt allemaal voor de nuttige informatie.
Het is in ieder geval duidelijk dat er in mijn fles geen E150 zit :goedgedaan
Ik heb 'm overigens gisteren geopend en geproefd: Ik vind 'm zeer goed en complex.
In ieder geval zal ik een whisky nooit meer beoordelen op zijn kleur...



kijk daar gaat het natuurlijk ook om..... Genieten !
0 x
Peter

Always do sober what you said you’d do drunk. That will teach you to keep your mouth shut. (Ernest Hemingway)
Afbeelding

whiksy
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 839
Lid geworden op: 26 Jun 2013, 20:05

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor whiksy » 11 Sep 2014, 22:44

Heb een boekje over Cognacs hier, gaat ook deels over vaten en hoe die gebruikt worden.
Cognacs die jong gebotteld worden, worden vaak in vers hout gerijpt om snel veel smaak op te nemen. Spirit voor oude cognacs wordt in vaten gedaan die eerder zijn gebruikt, om te voorkomen dat het hout gaat overheersen.
Die jonge Cognacs nemen dus veel kleur over van de vaten, bij de oudere hebben de vaten minder invloed.

Nu is dit een heel globaal zijsprongetje, en Cognac is berucht om de toegevoegde karamel en suiker.
Maar het kan in dit geval wel (mede) verklaren waarom een HP12 meer kleur kan hebben dan een HP18; het gebruik van actieve vaten voor meer houtinvloed in korte tijd op de spirit. Houtmanagement :Tongue
0 x

Gebruikersavatar
Goodfella
Senior
Senior
Berichten: 116
Lid geworden op: 20 Dec 2013, 19:56

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Goodfella » 12 Sep 2014, 12:06

whiksy schreef:Heb een boekje over Cognacs hier, gaat ook deels over vaten en hoe die gebruikt worden.
Cognacs die jong gebotteld worden, worden vaak in vers hout gerijpt om snel veel smaak op te nemen. Spirit voor oude cognacs wordt in vaten gedaan die eerder zijn gebruikt, om te voorkomen dat het hout gaat overheersen.
Die jonge Cognacs nemen dus veel kleur over van de vaten, bij de oudere hebben de vaten minder invloed.

Nu is dit een heel globaal zijsprongetje, en Cognac is berucht om de toegevoegde karamel en suiker.
Maar het kan in dit geval wel (mede) verklaren waarom een HP12 meer kleur kan hebben dan een HP18; het gebruik van actieve vaten voor meer houtinvloed in korte tijd op de spirit. Houtmanagement :Tongue


Geen idee of ze dat bij de HP 18 toepassen (volgens mij een combi van first-fill en re-fill sherry casks), maar afgaande op wat Gerry Tosh vertelt in de HP videos op YouTube, dan hebben ze bij, bijvoorbeeld, de HP 30 helemaal geen first-fill sherry casks meer gebruikt omdat het anders door de combinatie van lange rijping en verse vaten teveel een 'snoepjeswinkel' whisky gaat worden.

Bij de HP 15 en 21 (correct me if I'm wrong Sietse, maar die zijn er ondertussen helemaal uit nietwaar?) werd dit ook toegepast, opdat het een iets minder zoete (= iets rokerige) HP zou worden in vergelijking met de HP 12, 18 en 25.
0 x
Afbeelding

Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity.

Gebruikersavatar
Sietseus
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 194
Lid geworden op: 16 Jul 2010, 12:27

Re: HP18 lichter van kleur dan HP12

Ongelezen berichtdoor Sietseus » 15 Sep 2014, 11:42

Goodfella schreef:Bij de HP 15 en 21 (correct me if I'm wrong Sietse, maar die zijn er ondertussen helemaal uit nietwaar?) werd dit ook toegepast


Helemaal correct voor Nederland. 15 word mondjesmaat gemaakt voor US/Rusland.
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten