het is je vergeven..HP18 lichter van kleur dan HP12
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
WhiskyInfoPlus schreef::oops: My bad, sorry. Neem mijn woorden terug. Was vroeger anders maar nu inderdaad niet meer.
*zit mezelf in een hoekje te schamen*
Pak er wel een borrel bij
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Xstream schreef:WhiskyInfoPlus schreef::oops: My bad, sorry. Neem mijn woorden terug. Was vroeger anders maar nu inderdaad niet meer.
*zit mezelf in een hoekje te schamen*
Pak er wel een borrel bij
Dank je. Fideel van je.
0 x
Hoe vrij bent u nog?
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Thanks Paul! Het is inderdaad (mede) uit de laboratoriumresultaten na analyse van verschillende samples van verschillende whisky's (inclusief whisky's die wel bijgekleurd) zijn waar ik mijn kennis vandaan haal. Ik ga de rapporten eens opvragen, maar kan niets beloven. Als dat boven water komt dan zijn jullie de eersten die het weten!
At the moment wordt er ook gekeken naar een makkelijkere methode waardoor bijgekleurde whisky's te herkennen zijn (though no thourough research yet, dus pin me er niet op vast): wanneer je flessen whisky in zonlicht bewaart, verliezen bijgekleurde whisky's hun kleur. Whisky's die hun natuurlijke kleur dragen tonen dit (vooralsnog) niet, in ieder geval niet op dezelfde termijn.
Succes met je boek trouwens! Ben erg benieuwd wanneer het af is, kun je ons al een indicatie geven van hoever je bent?
At the moment wordt er ook gekeken naar een makkelijkere methode waardoor bijgekleurde whisky's te herkennen zijn (though no thourough research yet, dus pin me er niet op vast): wanneer je flessen whisky in zonlicht bewaart, verliezen bijgekleurde whisky's hun kleur. Whisky's die hun natuurlijke kleur dragen tonen dit (vooralsnog) niet, in ieder geval niet op dezelfde termijn.
Succes met je boek trouwens! Ben erg benieuwd wanneer het af is, kun je ons al een indicatie geven van hoever je bent?
0 x
- WhiskyInfoPlus
- Actief lid

- Berichten: 33
- Lid geworden op: 20 Nov 2013, 00:43
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Sietseus schreef:Succes met je boek trouwens! Ben erg benieuwd wanneer het af is, kun je ons al een indicatie geven van hoever je bent?
Gaat wel off-topic hier (bedankt voor je interesse), maar om toch kort proberen te antwoorden:
Indeling/structuur is gereed, van de onderwerpen die over productieproces en herkomst smaken/aroma's gaan zit ik op ruim 1/3 gereed (al zal er wel weer een hoop veranderen na herlezen), info over distilleerderijen is per distilleerderij een begin gemaakt met eenvoudig te publiceren info, maar specifieke zaken per distilleerderij nog geen 10% ver.
Mijn grootste uitdaging is, dat ik al mijn eigen foto's wil gebruiken. En sommige bedrijven (zoals Diageo) doen daar nogal kriebelig over. Bovendien "moet" ik daarvoor nog heel vaak naar Schotland. Aangezien ik dat in vakantietijd moet doen, vrees ik dat het nog wat jaren gaat duren.
Ik zit voortdurend in de "research-fase" en ben nog "studerend" in veel materie. Ik ga best diep om het allemaal te begrijpen, en dan weer veel schrappen omdat het té ver voor het boek gaat. Om een voorbeeld te noemen zit ik nu, ongeveer op molecuulniveau, te leren hoe de suikers tijdens mashen reageren. Geweldig interessant voor de whiskyfreak/whiskynerd zoals ik, maar "too much" voor mijn boek. En mijn boek krijgt een wat andere opzet dan andere boeken, dus excuus als ik er nog een beetje geheimzinnig over doe, ik wil niet al mijn ideetjes al bekend maken.
Wat er in ieder geval NIET in komt: reviews over de whisky's.
0 x
Hoe vrij bent u nog?
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Bedankt allemaal voor de nuttige informatie.
Het is in ieder geval duidelijk dat er in mijn fles geen E150 zit
Ik heb 'm overigens gisteren geopend en geproefd: Ik vind 'm zeer goed en complex.
In ieder geval zal ik een whisky nooit meer beoordelen op zijn kleur...
Het is in ieder geval duidelijk dat er in mijn fles geen E150 zit
Ik heb 'm overigens gisteren geopend en geproefd: Ik vind 'm zeer goed en complex.
In ieder geval zal ik een whisky nooit meer beoordelen op zijn kleur...
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
GJR schreef:Sietse, zou die perceptie niet o.a. hier door komen ?
In den beginne keek ik ook vaak op Duitse sites om te kijken of er nu wel of geen kleurstof inzat, totdat iemand me erop wees dat de webshop liever "mit farbstoff" vermelden bij de flessen dan het achteraf te vergeten en tegen een eventuele boete te kunnen oplopen.
Website is inmiddels aangepast, thanks GJR!
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Wivi schreef:Bedankt allemaal voor de nuttige informatie.
Het is in ieder geval duidelijk dat er in mijn fles geen E150 zit![]()
Ik heb 'm overigens gisteren geopend en geproefd: Ik vind 'm zeer goed en complex.
In ieder geval zal ik een whisky nooit meer beoordelen op zijn kleur...
kijk daar gaat het natuurlijk ook om..... Genieten !
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Heb een boekje over Cognacs hier, gaat ook deels over vaten en hoe die gebruikt worden.
Cognacs die jong gebotteld worden, worden vaak in vers hout gerijpt om snel veel smaak op te nemen. Spirit voor oude cognacs wordt in vaten gedaan die eerder zijn gebruikt, om te voorkomen dat het hout gaat overheersen.
Die jonge Cognacs nemen dus veel kleur over van de vaten, bij de oudere hebben de vaten minder invloed.
Nu is dit een heel globaal zijsprongetje, en Cognac is berucht om de toegevoegde karamel en suiker.
Maar het kan in dit geval wel (mede) verklaren waarom een HP12 meer kleur kan hebben dan een HP18; het gebruik van actieve vaten voor meer houtinvloed in korte tijd op de spirit. Houtmanagement
Cognacs die jong gebotteld worden, worden vaak in vers hout gerijpt om snel veel smaak op te nemen. Spirit voor oude cognacs wordt in vaten gedaan die eerder zijn gebruikt, om te voorkomen dat het hout gaat overheersen.
Die jonge Cognacs nemen dus veel kleur over van de vaten, bij de oudere hebben de vaten minder invloed.
Nu is dit een heel globaal zijsprongetje, en Cognac is berucht om de toegevoegde karamel en suiker.
Maar het kan in dit geval wel (mede) verklaren waarom een HP12 meer kleur kan hebben dan een HP18; het gebruik van actieve vaten voor meer houtinvloed in korte tijd op de spirit. Houtmanagement

0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
whiksy schreef:Heb een boekje over Cognacs hier, gaat ook deels over vaten en hoe die gebruikt worden.
Cognacs die jong gebotteld worden, worden vaak in vers hout gerijpt om snel veel smaak op te nemen. Spirit voor oude cognacs wordt in vaten gedaan die eerder zijn gebruikt, om te voorkomen dat het hout gaat overheersen.
Die jonge Cognacs nemen dus veel kleur over van de vaten, bij de oudere hebben de vaten minder invloed.
Nu is dit een heel globaal zijsprongetje, en Cognac is berucht om de toegevoegde karamel en suiker.
Maar het kan in dit geval wel (mede) verklaren waarom een HP12 meer kleur kan hebben dan een HP18; het gebruik van actieve vaten voor meer houtinvloed in korte tijd op de spirit. Houtmanagement
Geen idee of ze dat bij de HP 18 toepassen (volgens mij een combi van first-fill en re-fill sherry casks), maar afgaande op wat Gerry Tosh vertelt in de HP videos op YouTube, dan hebben ze bij, bijvoorbeeld, de HP 30 helemaal geen first-fill sherry casks meer gebruikt omdat het anders door de combinatie van lange rijping en verse vaten teveel een 'snoepjeswinkel' whisky gaat worden.
Bij de HP 15 en 21 (correct me if I'm wrong Sietse, maar die zijn er ondertussen helemaal uit nietwaar?) werd dit ook toegepast, opdat het een iets minder zoete (= iets rokerige) HP zou worden in vergelijking met de HP 12, 18 en 25.
0 x
Re: HP18 lichter van kleur dan HP12
Goodfella schreef:Bij de HP 15 en 21 (correct me if I'm wrong Sietse, maar die zijn er ondertussen helemaal uit nietwaar?) werd dit ook toegepast
Helemaal correct voor Nederland. 15 word mondjesmaat gemaakt voor US/Rusland.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten





