Kilchoman expressies en releases

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Kilchoman expressies en releases

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 27 Jul 2014, 08:26

turfsmurf schreef:Ik heb ooit op een tasting een prototype Kilchoman Port Wood geproefd. Net 3 jaar oud, knalrood en 60%. Ik vond hem verrassend lekker. Niet scherp en de port zat niet in de weg.

kijk er nu al naar uit, zal wel weer een verkoop hit ala loch gorm worden denk ik.
0 x

Winner
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Winner » 28 Jul 2014, 11:11

Voor de Kilchoman liefhebbers kan ik melden dat er over 3 weken een nieuwe speciale botteling voor NL binnen gaat komen. Dit zal een 5 jaar oude whisky uit een Oloroso vat zijn. Voor diegenen die enkele maanden geleden de proeverijen van Peter Wills hebben bijgewoond is dit geen onbekende. Het was de favoriete sample fles.

In september en oktober zal er eerst een cask strength versie naar Nederland komen en daarna een versie gerijpt op Port vaten. Geen finish, maar zijn hele leven gerijpt op Port vaten.

Verder is er natuurlijk de Machir Bay 2014.

En misschien volgt er nog wel een single cask botteling voor het eind van het jaar.
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 12 Aug 2014, 15:53

[quote="Winner"]Voor de Kilchoman liefhebbers kan ik melden dat er over 3 weken een nieuwe speciale botteling voor NL binnen gaat komen. Dit zal een 5 jaar oude whisky uit een Oloroso vat zijn.

Okay goed om te weten, waar te koop ?, is dit mogelijk de 11e WIN versie ofzo ??
0 x

Winner
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Winner » 13 Aug 2014, 10:20

De Kilchoman Oloroso for WIN zal begin september binnen komen en beschikbaar zijn bij de betere slijter. Op http://www.whisky-import.nl vind je een lijst voor de dichtst bijzijnde slijter. Hij zal te proeven zijn tijdens de European Tasting Tour van James en Peter Wills, evenals de speciale Cask Strength Machir Bay en de nieuwe (allereerste) Port Cask botteling.

Deze speciale tastings zijn bij de volgende slijter:
Mon 8th The Netherlands Purmerend Glen Drammor
• Tues 9th The Netherlands Leiden Druiventuin
• Wed 10th The Netherlands Breda La Barrique
• Thurs 11th The Netherlands Enschede Berendsen

Helaas is alles zeer beperkt beschikbaar.
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 31 Aug 2014, 09:23

Dank je winner, ik ben er trouwens bij in Leiden op 9 sept, misschien tot dan.. :smullen
0 x

Winner
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Winner » 02 Sep 2014, 09:58

Ik zal daat inderdaad ook zelf bij zijn, samen met James en Peter. Wordt vast gezellig en lekker.
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 04 Sep 2014, 18:23

Het viel me op dat er recentelijk diverse Kilchomans op dit forum van de hand worden gedaan.
Ik heb hier al 1x mijn voordeel mee gedaan en ben nog bezig met een 2e :duimop

Winner schreef:Deze speciale tastings zijn bij de volgende slijter:
• Mon 8th The Netherlands Purmerend Glen Drammor

Ik zal bij deze aanwezig zijn overigens....

:Slainte
0 x
Afbeelding / Mijn Website met mijn Distillery Visits

Ik wil niet veel willen, want dan krijg je maar een deel...
...maar van de dingen die je niet wil krijg je altijd lekker veel. {Def P.}

Ik ben mezelf in principe dus dan ben ik in feite mij {Brainpower}

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 05 Sep 2014, 10:00

[quote="edwinedje"]Het viel me op dat er recentelijk diverse Kilchomans op dit forum van de hand worden gedaan.

Ook op auctions en op whiskybase is veel handel in kilchoman, voor zo een jonge distilery met in verhouding maar weinig oplage is dat bijzonder. Ik denk dat het komt omdat ze vrij unieke plek hebben op Islay, ze zijn immers de enige farm distilery. Dat trekt verzamelaars aan en met name de OB lopen aardig op in prijs merk ik
0 x

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 05 Sep 2014, 11:58

JacobaEd schreef:
edwinedje schreef:Het viel me op dat er recentelijk diverse Kilchomans op dit forum van de hand worden gedaan.

Ook op auctions en op whiskybase is veel handel in kilchoman, voor zo een jonge distilery met in verhouding maar weinig oplage is dat bijzonder. Ik denk dat het komt omdat ze vrij unieke plek hebben op Islay, ze zijn immers de enige farm distilery. Dat trekt verzamelaars aan en met name de OB lopen aardig op in prijs merk ik

Met dien verstande dat ik ze aanschaf om te drinken ...uniek of niet... ze zijn lekker :duimop
En ze zijn van origine ook al niet goedkoop door hun idd kleine oplages.

Hier op het forum help ik (je) er iemand mee die ik (je) "ken(t)" en die dan weer verder kan met zijn voortschrijdend inzicht in smaak en sensatie.

Volgens mij heeft Kilchoman voornamelijk Original Bottles. Voor zover ik begrepen heb van een eerdere Masterclass verkopen ze weinig tot niets aan Blenders en Bottelaars. Dus de Independent Bottles zou je met een zaklamp moeten zoeken.
Wat ze wel doen is vaten bottelen waarvan de flessen exclusief voor WIN (Whisky Import Nederland) zijn. Maar of dat nu echt als een IB telt daar mag een expert een ei over leggen. :)

PS: Side note 9 IB's volgens Whiskybase waarvan 5 door een en dezelfde Bottelaar.
0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 05 Sep 2014, 12:39

Wat ik begreep van een eilander (Islay) is dat ook Kilchoman vaten aan particulieren verkopen. Hij had (als buurman van de destilleerderij) een eigen vat in hun warehouse liggen. Ik denk dat de zelfstandige bottelaars simpelweg meer geduld hebben (/kunnen hebben!). Laat staan wat er over een paar jaar nog allemaal in de winkel kan komen. Het lijkt me ook dat er oudere releases gaan komen van vaten die nu hun beurt aan het afwachten zijn :duimop. Enorm interessant als je ziet hoe de (relatief) jonge whisky van nu smaakt... Wie weet houden ze het voornamelijk op NAS releases, ook mogelijk.
0 x
Afbeelding

edwinedje
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor edwinedje » 05 Sep 2014, 14:02

Tomh schreef:. Wie weet houden ze het voornamelijk op NAS releases, ook mogelijk.

Nogmaals van horen zeggen op een Masterclass...

Hun standaard bottelingen Machir Bay en 100% Islay zijn nu "groeiende".
Waar ze eerst alleen maar 3 jarige whisky konden gebruiken zijn in opvolgende bottelingen 3 en 4 jarige en daarna 4 en '5' jarige vaten gebruikt.

Op mijn vraag of ze een eindleeftijd in gedachte hadden was het antwoord dat ze dit nog niet exact wisten.
Het was een kwestie van veel proeven en vergelijken maar het idee is om op een 8 to 10 jarige uit te komen.
Maar dit kon net zo makkelijk 6-8 of 10-12 jaar zijn....het ging om kwaliteit.
- Of dit dan uiteindelijk op de fles komt is natuurlijk vers 2.

0 x

Tomh
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tomh » 05 Sep 2014, 14:10

Goed nieuws dus, er van uitgaande dat ze in die extra tijd op het vat beter gaan worden :lol: !
0 x
Afbeelding

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 05 Sep 2014, 17:10

In de regel is langer op het vat goed voor de smaak, maar juist bij Islay hoef je eigenlijk niet langer dan 8 jaar te gaan.
Want dan bestaat ook weer de kans dat de kracht van de peat smaller wordt doordat het hout te veel gaat afgeven aan de smaak van de whisky, en natuurlijk zijn daar ook weer een heleboel andere theorieën over... maar een goede Islay hoeft echt niet 12+ jaar op vat te hebben gelegen
0 x

JacobaEd
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor JacobaEd » 05 Sep 2014, 17:37

Volgens mij heeft Kilchoman voornamelijk Original Bottles. Voor zover ik begrepen heb van een eerdere Masterclass verkopen ze weinig tot niets aan Blenders en Bottelaars.

Dat klopt inderdaad, ik bedoelde eigenlijk de "normale"bottelingen en niet al die single casks.
Want kilchoman brengt erg veel single casks uit, echt niet leuk meer om dat te proberen bij t ehouden
Ik verzamel sowieso in ieder geval de normale bottelingen zoals de 100 Islay en de loch gorm ect ect.
Natuurlijk trek ik ook geregeld een Kilchoman open, waarschijnlijk dit weekend nog een spring 2011 omdat mijn winter 2010 op is
0 x

Winner
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Winner » 08 Sep 2014, 12:40

Kilchoman wordt uitsluitend gebotteld door de distilleerderij zelf. Er is ooit 1 botteling van Kilchoman door een onafhankelijke bottelaar geweest en dat was de eerste en meteen laatste. Ook prive vaten zullen door Kilchoman gebotteld worden met een rood etiket en een rode doos en de vermelding "Private Cask". Als je dus in de toekomst independent Kilchoman tegen denkt te komen, wees dan zeer kritisch op de herkomst hiervan.

Ook wij als importeur hebben geen vaten die wij onder eigen label kunnen bottelen. Wel kunnen wij samples van vaten opvragen en daar een eigen selectie in doen. Dit vat wordt dan speciaal voor ons gebotteld en zal ook als zodanig te herkennen zijn. Zo hebben wij net een nieuwe Kilchoman for WIN uit een Oloroso vat binnen gekregen. Dit is wat mij betreft de lekkerste Kilchoman die ik t.n.t. geproefd heb. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”