Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Marshammie
Actief lid
Actief lid

Re: Abhainn Dearg Distillery in Uig, on Lewis.

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 12 Jan 2013, 10:47

Piet schreef:Abhainn Dearg Distillery in Uig, on Lewis.

Western Isles produces its first legal whisky
The first single malt whisky to be legally distilled on the Western Isles has been made available in a limited run of 2,011 bottles.

The three-year-old whisky was made in a former illicit still at Abhainn Dearg Distillery in Uig, on Lewis.

Mark Tayburn got permission to use the still under a licence granted by the HM Revenue and Customs in November 2008.

Leftover malt barley mash from the whisky making process is fed to the distillery's Highland cow herd.
The cows' dung is to be used as fertiliser for local barley crops which could eventually supply the distillery, rather than buying in grain from elsewhere.

The single malt has been launched to coincide with the start of Gaelic's Royal National Mod in Stornoway.

Mr Tayburn said: "We are delighted to launch this special whisky and finally reclaim the heritage of whisky making in the Isle of Lewis which stretches back hundreds of years."...

Introductie tijdens Gaelic Showcase at Mod 2011.

Ik zie dat er nog geen tasting notes zijn van de Abhainn Dearg.
Ik zal mij dit weekeinde eens verdiepen in het format van tasting notes schrijven en dan zal ik mijn ervaringen met deze whisky delen.
En misschien wel de anekdote hoe ik aan deze fles gekomen ben. Want zo te zien zijn er nog niet heel veel flessen van verkocht in Nederland.
Keep you informed :goedgedaan
0 x
Afbeelding

Slainte

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Abhainn Dearg Distillery in Uig, on Lewis.

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 25 Jan 2013, 08:58

Marshammie schreef:Ik zie dat er nog geen tasting notes zijn van de Abhainn Dearg.
Ik zal mij dit weekeinde eens verdiepen in het format van tasting notes schrijven en dan zal ik mijn ervaringen met deze whisky delen.
En misschien wel de anekdote hoe ik aan deze fles gekomen ben. Want zo te zien zijn er nog niet heel veel flessen van verkocht in Nederland.
Keep you informed :goedgedaan

En? :)
0 x
BAM! - ook op Facebook

Piet
Moderator
Moderator

Re: Nieuwe distilleerderijen in Schotland na 2001

Ongelezen berichtdoor Piet » 25 Jan 2013, 09:30

Willem vd K schreef:En?

Staat al even ;) op de plaats waar hij hoort: Abhainn Dearg 2008 ~ 2011, 46% (ook heel snel te zien via de startpagina).
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Marshammie
Actief lid
Actief lid

The Isle of Harris Distillery, Hebrides

Ongelezen berichtdoor Marshammie » 30 Jan 2013, 09:59

Ik lees net dat er vanaf volgend jaar de eerste legale whisky gemaakt gaat worden op het eiland Harris.
Het artikel is te vinden op de Hebriden news.
http://www.hebrides-news.com/harris_malt_whisky_distillery_21113.html
The first legal whisky made on the Isle of Harris is on course to be produced next year.
The Isle of Harris Distillery which is to be built at Tarbert has been awarded £1.9 million from the Food Processing, Marketing and Co-operation grant scheme – one of five businesses to share £2.391 million in this round. A further three firms received £241,000 through the Marketing Development grant scheme.
Work is due to begin on the distillery, which is expected to create around 20 jobs, by the end of this year.

Goed voor de lokale economie en goed voor de rest van de wereld om weer een whisky te kunnen ontdekken van de Hebriden.
Laatst gewijzigd door Piet op 30 Jan 2013, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Citaat toegevoegd
0 x
Afbeelding

Slainte

Piet
Moderator
Moderator

Wolfburn distilleerderij in Thurso, Caithness.

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Mar 2013, 20:52

Inmiddels staat alles op de mooie website:

REBUILDING WOLFBURN, The journey begins
In May 2011 one of our team went to locate the site of the old Wolfburn distillery in Thurso, Caithness. After 150 years of neglect what we found was a barely discernible pile of stones but one thing remained from the yesteryears of Wolfburn distillery; the water. The cold clear waters that fed the mash tun and stills all those years ago were still flowing just as they always had, and if the Wolf Burn was still there then we reckoned the whisky could be too.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 09 Okt 2013, 10:35

Nog een ontbrekende toegevoegd aan de lijst in het eerste bericht hierin. Nummer 15 in de lijst!

Loch Ewe Whisky Distillery, Aultbea, Scotland, geopend in 2004.
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 09 Okt 2013, 10:43

Piet schreef:Nog een ontbrekende toegevoegd aan de lijst in het eerste bericht hierin. Nummer 15 in de lijst!

Loch Ewe Whisky Distillery, Aultbea, Scotland, geopend in 2004.

De eerste (en laatste, want de wet is inmiddels aangepast) officiële distillery met stills van maar 120L.

De zelf-destilleer-vakantie klinkt wel geinig, is er toevallig iemand hier die dat al eens gedaan heeft?
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Piet
Moderator
Moderator

Strathearn distillery in productie in 2013

Ongelezen berichtdoor Piet » 31 Okt 2013, 16:09

In het Malt Whisky Yearbook 2014 lees ik over Strathearn distillery en die kende ik nog niet.

We are just about to put the first low-wines through the spirit still and then into cask 001. What a milestone for the smallest distillery in Scotland.

Een hele kleine met een capaciteit van maar 30.000 liter en nog kleinere stills dan Abhainn Dearg.
De eerste botteling wordt verwacht in september 2016.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Plan voor nieuwe distilleerderij op Islay

Ongelezen berichtdoor Piet » 26 Nov 2013, 10:07

Island of Islay set for ninth whisky distillery.
A French distiller is seeking planning permission for the venture.

Celtic Whisky Company owner Jean Donnay - who runs Glann ar Mor Distillery in Brittany with his wife Martine - has applied for permission to demolish existing outbuildings at Gartbreak Farm, near Bowmore, and build a new distillery.

The planned distillery, which is on the shores of Loch Indaal, is set to open in the spring of 2015.
The venture will be called Gartbreck and will be Islay’s smallest distillery - and the third owned by a French company.

Islay went 125 years without getting a new distillery. Now it is set to have two in a decade, following Kilchoman’s opening in 2005.

Mr and Mrs Donnay have run their small Bretan distillery since 2005
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Longship distillery op Orkney

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Nov 2013, 10:17

Het is nog pril, maar Orkney krijgt zo te zien een derde distillery:

https://www.facebook.com/pages/Longship ... 77?fref=ts

Longship Distillery Ltd is owned 100 % by the Swedish company Grythyttan Whisky AB (publ), a PLC. Grythyttan is owned by 1600 Swedish whisky lovers.
We have been producing single malt whisky since 2010. In November 2013 we released our first Single Malt to our shareholders. [...] Our passion is Single Malt Whisky. Our ambition is to do the best craft spirit on Orkney...;-) (Yes we know HPK and Scapa). We aim to start distilling in May, 2014. Our distillery Equipment will be shipped in January 2014, after being used in our Swedish distillery for 3 years.

Capacity:
Wash Still 900L, Spirit Still 600L. Manufactured by Forsyths, Rothes.
Yearly output (46w): 27 000L @ 63 %.
Wooden fermenters (Oregon Pine) from J Brown Vats, Dufftown.

Longship is dus de Zweedse distillery Grythyttan die zoals het er nu naar uitziet integraal wordt verplaatst naar Orkney.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Longship distillery op Orkney

Ongelezen berichtdoor totalatool » 26 Nov 2013, 11:42

Matti schreef:Longship is dus de Zweedse distillery Grythyttan die zoals het er nu naar uitziet integraal wordt verplaatst naar Orkney.

Merkwaardig. De locatie lijkt me voor distilleren niet zo belangrijk als het is voor het rijpen.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Re: Longship distillery op Orkney

Ongelezen berichtdoor Matti » 26 Nov 2013, 11:45

totalatool schreef:
Matti schreef:Longship is dus de Zweedse distillery Grythyttan die zoals het er nu naar uitziet integraal wordt verplaatst naar Orkney.

Merkwaardig. De locatie lijkt me voor distilleren niet zo belangrijk als het is voor het rijpen.

Ik vermoed dat het de marketing wel een stuk makkelijker maakt...
0 x
Matthijs, whiskynerd.

sebasdal
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor sebasdal » 28 Nov 2013, 21:23

Ik zag dat er bij de Ardnamurchan Distillery slechts staat dat de plannen zijn goedgekeurd. Inmiddels zijn ze al wat verder.
Begin dit jaar zijn ze begonnen te bouwen. Het plan was om voor het einde van 2013 te starten met produceren, maar dat wordt waarschijnlijk lastig. De stills zijn als het goed is deze week gearriveerd.
Komend voorjaar is het de bedoeling dat er een bezoekerscentrum wordt geopend.
Eén en ander is te volgen op de facebook-pagina van Adelphi.

Mijn schoonouders hebben een vakantiehuisje in Ardnamurchan, dus vandaar dat ik wat extra interesse in de distilleerderij heb.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Een nieuwe "jaren 60" malt distilleerderij

Ongelezen berichtdoor Piet » 14 Feb 2014, 21:27

Wellicht nog ver weg maar het zijn ferme plannen.

In de recente WhiskyPassion (1, 2014) staat een artikel (blz.66-69) van Marcel van Gils over "De broertjes Simon en Phil Thompson. Ze runnen het Dornoch Castle Hotel met een welgevulde whiskybar.

Los daarvan hebben ze plannen een eigen distilleerderij te bouwen op Black Isle, een schiereiland net ten noorden van Inverness. Ze zijn nu bezig met watertests en vergunningen en er is veel goede landbouwgrond. Ze willen een "jaren 60" malt gaan maken o.b.v de destijds gebruikte grondstoffen. .... net als in het betreffende artikel: wordt vervolgd.
0 x

Willem vd K
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Een nieuwe "jaren 60" malt distilleerderij

Ongelezen berichtdoor Willem vd K » 16 Feb 2014, 15:18

Piet schreef:Wellicht nog ver weg maar het zijn ferme plannen.

In de recente WhiskyPassion (1, 2014) staat een artikel (blz.66-69) van Marcel van Gils over "De broertjes Simon en Phil Thompson. Ze runnen het Dornoch Castle Hotel met een welgevulde whiskybar.

Los daarvan hebben ze plannen een eigen distilleerderij te bouwen op Black Isle, een schiereiland net ten noorden van Inverness. Ze zijn nu bezig met watertests en vergunningen en er is veel goede landbouwgrond. Ze willen een "jaren 60" malt gaan maken o.b.v de destijds gebruikte grondstoffen. .... net als in het betreffende artikel: wordt vervolgd.

Klinkt goed! Een beetje zoals Daftmill, dus?
0 x
BAM! - ook op Facebook

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”