Diageo Bottling Codes

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Matti
Moderator
Moderator

Diageo Bottling Codes

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Okt 2013, 18:24

Na mijn recente aankoop van een aantal wat oudere Diageo flessen ben ik benieuwd of ik via de bottling codes te weten kan komen uit welke jaren deze flessen stammen. Via internet kom ik niet veel verder dan 'ergens tussen 1990 en 2010', dus hoop ik dat hier mensen rondhangen met een neus voor dit soort dingen :)

Het gaat om een 4-tal codes die beginnen met L15X (waar X een letter is, bijvoorbeeld H of M) en twee oudere (denk ik) codes die repectievelijk beginnen met LLJH en LLJM.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

JayDie
Moderator
Moderator

Re: Diageo Bottling Codes

Ongelezen berichtdoor JayDie » 02 Okt 2013, 19:46

Je had vast Google al geraadpleegd? Daar op hit 1 eenzelfde vraag bij collega's van Connosr. Wellicht zit de bottel-locatie er ook nog in verwerkt.

Anders even vragen via Dennis of Ronald?
0 x
Slainte Mhath ([Slawncha-Va]), John

Afbeelding / Hobbybrouwer / Untappd / Hobbybrouwerij Jusk!

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 02 Okt 2013, 19:49

JayDie schreef:Je had vast Google al geraadpleegd? Daar op hit 1 eenzelfde vraag bij collega's van Connosr. Wellicht zit de bottel-locatie er ook nog in verwerkt.

Jup, die thread (en nog een tweede bij whisky magazine) is de enige concrete informatie die ik heb kunnen vinden. Daaruit blijkt in ieder geval dat de flessen van voor 2002 zijn, maar dat wist ik al :)

Ik heb er ook een mailtje naar Diageo op gewaagd, maar gezien de reacties die anderen gekregen hebben (van 'eh, geen idee' tot 'dat is gevoelige bedrijfsinformatie en die geven we niet') heb ik daar niet veel hoop.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Okt 2013, 10:38

Matti schreef:Na mijn recente aankoop van een aantal wat oudere Diageo flessen ben ik benieuwd of ik via de bottling codes te weten kan komen uit welke jaren deze flessen stammen. Via internet kom ik niet veel verder dan 'ergens tussen 1990 en 2010', dus hoop ik dat hier mensen rondhangen met een neus voor dit soort dingen :)

Het gaat om een 4-tal codes die beginnen met L15X (waar X een letter is, bijvoorbeeld H of M) en twee oudere (denk ik) codes die repectievelijk beginnen met LLJH en LLJM.

Tegenwoordig zijn de codes van de vorm LydddCM000, waarbij de y het laatste cijfer van het jaartal is, en de ddd de dag in dat jaar waarop deze batch gebotteld is. Dat doen ze zeker al sinds 2005, want ik heb codes gezien van het formaat L5dddCM000.
Mijn sterke vermoeden is dus dat een L15... een botteling is van in ieder geval voor 2005, maar heel veel zegt dat dus nog niet. Mogelijk geldt ook voor die reeks dat het eerste cijfer het jaar aangeeft? Dan zou het 2001 kunnen zijn.

Ik heb zelf een LL1H... fles, die ik op basis van andere informatie in elk geval ergens in de eerste helft van de jaren '90 kan plaatsen. Dat helpt wellicht nog niet veel, maar het kan wel een hint zijn voor jouw LL-flessen.

Is het een idee om eens een soort overzicht te krijgen door bottelingcodes van Diageo Rare Malts flessen te verzamelen? Dat zijn steeds uitgaven waarvan precies bekend is in welk jaar ze gebotteld zijn. Ik zal vanavond mijn Millburn 1975/2001 eens bestuderen.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Okt 2013, 11:52

totalatool schreef:Is het een idee om eens een soort overzicht te krijgen door bottelingcodes van Diageo Rare Malts flessen te verzamelen? Dat zijn steeds uitgaven waarvan precies bekend is in welk jaar ze gebotteld zijn. Ik zal vanavond mijn Millburn 1975/2001 eens bestuderen.

Da's geen slecht plan. (Sterker nog: da's een uitstekend plan).
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Okt 2013, 12:57

Matti schreef:
totalatool schreef:Is het een idee om eens een soort overzicht te krijgen door bottelingcodes van Diageo Rare Malts flessen te verzamelen? Dat zijn steeds uitgaven waarvan precies bekend is in welk jaar ze gebotteld zijn. Ik zal vanavond mijn Millburn 1975/2001 eens bestuderen.

Da's geen slecht plan. (Sterker nog: da's een uitstekend plan).

Ik krijg het zeer sterke vermoeden dat juist de vierde letter aangeeft welk jaar het was, bij codes van de vorm LL[x][y]. De derde letter geeft mogelijk de bottelinglocatie aan (zoals naar het schijnt bijvoorbeeld CM of de M een locatie aanduidt in de huidige serie codes).

Mijn onderzoekje tot nu toe:
LLXH = 1995
LLXJ = 1996
LLXK = 1997
LLXL = 1998
LLJL = 1998

Dan is dus een LLJH gebotteld in 1995 (code geprint op het achterlabel) en een LLJM in 1999 (code geprint op het glas), denk ik.
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Okt 2013, 14:35

Ik heb het even grondig aangepakt en een spreadsheet aangelegd van Rare Malts bottelingen. Dit zijn de conclusies (die jou onderzoekje bevestigen):

LLX-codes zijn gebruikt van minstens 1995 tot mei 1998

LLXH = 1995
LLXJ = 1996 (I slaan ze over, logisch)
LLXK = 1997
LLXL = 1998
LLJL = 1998

De getallen na de eerste 4 karakters geven hoogstwaarschijnlijk de botteling-run aan. Kleiner getal is vroeger in het jaar.

Vervolgens stapte men over op een ander systeem (waarschijnlijk na de fusie van Guiness en Grand Metropolitan tot Diageo), L{x}{x}{y} (waar x getallen zijn en y een letter, vanaf dit punt idd geprint op het glas ipv het achterlabel). Ik heb daar weinig datapunten voor, maar vemoed dat het 4e karakter nog steeds het jaar aangeeft. Ik heb voor bottelingen in october 2000 zowel L15N als L19N codes, dus geven karakters 2 (misschien) en 3 (vrij zeker) waarschijnlijk bottling locaties aan.

De code na de eerste 4 karakters is geen simpele bottling-run code meer, maar ik heb te weinig datapunten om eventuele verbanden te kunnen zien.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Okt 2013, 14:40

Als dit klopt heb ik dus een Talisker Map Label uit 1995 staan. Ik blij.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Okt 2013, 18:32

totalatool schreef:Ik zal vanavond mijn Millburn 1975/2001 eens bestuderen.

Zo te zien is 2001 met een P: L19P...
0 x
Afbeelding

rikb
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor rikb » 03 Okt 2013, 18:34

Matti schreef:Als dit klopt heb ik dus een Talisker Map Label uit 1995 staan. Ik blij.

Graag gedaan ;)
0 x

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Okt 2013, 20:14

rikb schreef:
Matti schreef:Als dit klopt heb ik dus een Talisker Map Label uit 1995 staan. Ik blij.

Graag gedaan ;)

Ik kijk er naar uit om hem naast de huidige botteling te zetten en een vergelijkend warenonderzoek te plegen, dusseh: tnx :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 03 Okt 2013, 20:29

Interessant stukje info: ik heb begrepen dat Diageo vanaf 1999 (toen ze de codes hebben veranderd) tot 2005 (toen ze zijn overgestapt op het huidige systeem) is gaan werken met 2 letters per jaar. Of in ieder geval ergens in die periode, want ik heb wel een fles met een N-code uit 2000, dus 1999 is nog gewoon M.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor totalatool » 03 Okt 2013, 20:42

Matti schreef:Interessant stukje info: ik heb begrepen dat Diageo vanaf 1999 (toen ze de codes hebben veranderd) tot 2005 (toen ze zijn overgestapt op het huidige systeem) is gaan werken met 2 letters per jaar. Of in ieder geval ergens in die periode, want ik heb wel een fles met een N-code uit 2000, dus 1999 is nog gewoon M.

Bron?
0 x
Afbeelding

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Okt 2013, 00:51

totalatool schreef:
Matti schreef:Interessant stukje info: ik heb begrepen dat Diageo vanaf 1999 (toen ze de codes hebben veranderd) tot 2005 (toen ze zijn overgestapt op het huidige systeem) is gaan werken met 2 letters per jaar. Of in ieder geval ergens in die periode, want ik heb wel een fles met een N-code uit 2000, dus 1999 is nog gewoon M.

Bron?

C_I op Levenswater.
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Matti
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Matti » 04 Okt 2013, 12:44

n.a.v. eigen onderzoek naar de post-2000 codes:

4e karakter is een:

N = 2000
O = ? (waarschijnlijk niet gebruikt i.v.m. verwarring met 0)
P = 2001
Q = ? (wellicht niet gebruikt i.v.m. verwarring met 0 en O)
R = 2002
S = ?
T = 2003
U = ? (waarschijnlijk niet gebruikt i.v.m. verwarring met V)
V = ? (idem)
W = ?
X = 2004

Oftewel, als iemand een fles heeft met een S of W-code hoor ik dat graag :)
0 x
Matthijs, whiskynerd.

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”