Port Ellen expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Port Ellen... maar welke?

Ongelezen berichtdoor totalatool » 31 Aug 2012, 10:56

Yapi schreef:Je hebt ook de officiële versie PE5 op de markt momenteel, zo'n 215 euro voor 50ml ;)

Wat bedoel je met officieel? Die Elements-bottelingen zijn van Speciality Drinks Ltd./TheWhiskyExchange. Alleen de Diageo Special Releases zijn te zien als echte OB's tegenwoordig.
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Port Ellen... maar welke?

Ongelezen berichtdoor Yapi » 31 Aug 2012, 11:02

totalatool schreef:
Yapi schreef:Je hebt ook de officiële versie PE5 op de markt momenteel, zo'n 215 euro voor 50ml ;)

Wat bedoel je met officieel? Die Elements-bottelingen zijn van Speciality Drinks Ltd./TheWhiskyExchange. Alleen de Diageo Special Releases zijn te zien als echte OB's tegenwoordig.

fout van mijn kant, ik verwar ze altijd, omdat ze op koopsites niet alfabetisch bij de Port Ellen staan :?
Dat kan mijn hersenactiviteit soms niet dragen ;)
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Port Ellen voorraad

Ongelezen berichtdoor Piet » 13 Nov 2012, 22:16

Uit Leeftijd whisky: check?
Soundwave schreef:Sorry voor de offtopic, maar geloof dat ik inmiddels al iets interessants heb gevonden over de hoeveelheid PE (al blijft het natuurlijk zeer speculatief en van een jaar geleden)
http://www.allthingswhisky.com/?p=600
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Seamus1880
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Re: Port Ellen expressies

Ongelezen berichtdoor Seamus1880 » 18 Feb 2013, 23:47

Bedankt Piet voor die link, leuke lektuur en misschien wel een tip van de sluier.
Ik ben zelf een Port Ellen adept en heb het genoegen gehad om meerdere keren te proeven.
Ik ben een voorstander van de officiele bottelingen ( hoewel de prijzen nu wel echt de pan uit swingen ).
Ik heb ook eens een botteling kunnen proeven van 1982 en ik moet zeggen dat die voor mij redelijk tegenviel in vergelijking met een officiele botteling. Er is wel degelijk een groot verschil tussen de jaren 1978,1979 en de latere jaren, maar dat is mijn mening natuurlijk.
Dat is het mooie van whisky, iedereen proeft anders en gelukkig heeft niet iedereen dezelfde smaak.
Even off topic een tip: Tobermory is een absolute aanrader !
0 x

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 03 Apr 2013, 21:21

Nou ik ben heel benieuwd, heb ook nog nooit een Port Ellen mogen proeven.
Maar... heb er zojuist een kunnen bemachtigen. Port Ellen 1979 - 22 Year Old - Signatory Vintage.

Zodra deze binnen is, ga ik deze eens heerlijk proeven. :nat
De Port Ellen stond zeer hoog op mijn verlanglijstje, dus ben er echt content mee.

Mvg, Edwin
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 03 Apr 2013, 22:56

EdwinWalker schreef:Nou ik ben heel benieuwd, heb ook nog nooit een Port Ellen mogen proeven.
Maar... heb er zojuist een kunnen bemachtigen. Port Ellen 1979 - 22 Year Old - Signatory Vintage.

Zodra deze binnen is, ga ik deze eens heerlijk proeven. :nat
De Port Ellen stond zeer hoog op mijn verlanglijstje, dus ben er echt content mee.

Mvg, Edwin

Heb mn lijstje niet meteen bij de hand maar ik vermoed dat ik deze PE 79 Signatory al geproefd heb ( samen met Yapi trouwens ) en dat was een verdomd goeie PE :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 03 Apr 2013, 22:57

BWhisky schreef:Heb mn lijstje niet meteen bij de hand maar ik vermoed dat ik deze PE 79 Signatory al geproefd heb ( samen met Yapi trouwens ) en dat was een verdomd goeie PE :)

als het deze is dan heb je toch wel veel geld betaald, niet? Verdorie, wat een dram!
0 x
Afbeelding

EdwinWalker
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor EdwinWalker » 03 Apr 2013, 23:05

Yapi schreef:
BWhisky schreef:Heb mn lijstje niet meteen bij de hand maar ik vermoed dat ik deze PE 79 Signatory al geproefd heb ( samen met Yapi trouwens ) en dat was een verdomd goeie PE :)

als het deze is dan heb je toch wel veel geld betaald, niet? Verdorie, wat een dram!

De prijs viel me idd wel een beetje tegen.

De volgende vier heb ik via veiling gewonnen:

Suntory 12 Year Old
Port Ellen 1979 - 22 Year Old - Signatory Vintage
Springbank 1997 - Batch Number 1
Johnnie Walker Blue Label - Golf Shoe Bag

De PE en de Springbank 1997 batch nr. 1 ging het mij om.
De andere twee heb ik ruim onder winkel prijs erbij kunnen krijgen.

De totale prijs om het tot in mijn woning te krijgen is ruim 500 euro.
Doe het ook niet weer, die euro is geen f*ck meer waard. :boos

Ga er nu gewoon van genieten. :nat

Mvg, Edwin
0 x

liefmans
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor liefmans » 06 Apr 2013, 18:24

signatory heeft in die dumpy's een heel deel port ellen gebotteld uit zowel 78 en 79 op sherry en bourbon.
er staan er hier een paar bij mij in de kast en het verschil kan wel vrij groot zijn.

deze zijn wel bijna allemaal veel beter dan de huidige 82'ers die je nog kunt vinden.
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Apr 2013, 14:42

Zojuist de Port Ellen 1983, 26yo van Provenance binnen. Sherry Butt. Kleur tussen Afbeelding Amber en Mahonie.

Als ik deze kleur vergelijk met de Port Ellen 27yo, 1982/2009, 43%, G&M Connoisseurs Choice (VBT-3 #5) Refill Sherry Casks. Kleur tussen Stro-geel en Goud-geel.

Ben benieuwd naar de sherry invloed qua smaak. Hopelijk is die niet té uitbunding want dat subtiele in de CC vind ik heel aangenaam.

PS: er staat op 26y maar Spring 1983 -Winter 2010 is bij mij 27 jaar oud ! ... of "Winter" moet zijn jan-feb-mrt ... dan komt hij inderdaad een paar maanden te kort.
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 29 Okt 2013, 19:06

Thirty years ago, a distillery died. Now its scotch sells for £1,500 a bottle.
Port Ellen on the island of Islay, just off Scotland's west coast, would seem an unlikely twin for a village in Burgundy or the Loire. The latter are likely to have considerable wealth based on their ancient vineyards, while the former is a rugged – albeit beautiful – fishing village with a couple of pubs, a few shops and an Indian restaurant.

However, a common trait now links these places: both lend their names to extraordinarily expensive drinks. Wines from Gevrey-Chambertin or Pouilly-sur-Loire can sell for eye-watering prices; now Port Ellen is to join this elite club of beverage makers. The drinks conglomerate Diageo will this week release 2,950 bottles of Port Ellen whisky – at £1,500 a bottle. Within days, many will be offered on eBay at twice that price – not bad for a whisky that sold for £30 two decades ago. "Port Ellen's price has soared for a straightforward reason," says Diageo's Nick Morgan. "We don't make it any more. Its scarcity is the driver."
0 x

jelleDW
Actief lid
Actief lid

port ellen prijs

Ongelezen berichtdoor jelleDW » 20 Dec 2013, 21:18

Beste,

Ik heb een tijdje geleden een Port Ellen Signatory Vintage gekocht van 23Y oud cask.N° 5345.
kan er mij iemand vertellen wat deze op dit moment nog waard kan zijn?

Alvast bedank.
Grts Jelle.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: port ellen prijs

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 20 Dec 2013, 21:23

In welk jaar is deze gedistilleerd?

EDIT: gevonden op whiskybase. Ik vermoed toch dat deze richting 500 € gaat.
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 21 Mei 2014, 23:21

ik vermoed zelfs - met een beetje BUMP gevoel - dat elke Port Ellen tegenwoordig richting 500 euro of meer gaat... toch zeker elke nieuwe release. Wat "goed" nieuws is voor de oude versies, indien je deze tenminste als een investering ziet: ze smaken daarom niet beter, of wel?

http://shop.whiskybase.com/55012/port-ellen-1983-mba

die van Old Particular was ook ergens die prijs. Geen Port Ellens meer onder de 500 euro denk ik. 't Zijn toch bedragen zeg, jawadde...
0 x
Afbeelding

Caledonians
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Caledonians » 22 Mei 2014, 10:00

Yapi schreef:ik vermoed zelfs - met een beetje BUMP gevoel - dat elke Port Ellen tegenwoordig richting 500 euro of meer gaat... toch zeker elke nieuwe release. Wat "goed" nieuws is voor de oude versies, indien je deze tenminste als een investering ziet: ze smaken daarom niet beter, of wel?

http://shop.whiskybase.com/55012/port-ellen-1983-mba

die van Old Particular was ook ergens die prijs. Geen Port Ellens meer onder de 500 euro denk ik. 't Zijn toch bedragen zeg, jawadde...

Het bewijs wordt vandaag al geleverd. Nieuwe Maltbarn Port Ellen bij Whiskybase Shop voor €599,-. Was je wellicht zelfs 100 euro te voorzichtig! ;)
0 x
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”