Strathearn Distillery

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Strathearn Distillery

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 16 Sep 2026, 21:40

Aangezien ik drie bottelingen uit de begintijd van Strathearn open heb getrokken ook maar eens een topic over maken.

Tony Reeman-Clark is de oprichter van deze micro distillery, in productie gegaan in 2013 en in 2019 verkocht aan bottelaar Douglas Laing die hiermee hun eerste whisky distillery verkreeg.
Tony heeft de distillery vooral gebruikt voor experimentele projecten. Kleine vaatjes voor whisky en nog bijzonderder, andere houtsoorten voor rijping. Mijn eerste ontmoeting met hem was bij een inloop proeverij bij de Bodega-van Wijk. Hij liet mij toen een sample proeven van spirit (nog geen 2 jaar oud en gerijpt op kastanjehout) welke mij omver blies! Het vat waar dit sample uit kwam is later gebotteld voor Robertsons of Pitlochry en ik heb hier nog een restantje van staan. Heb uit deze fles zo hier en daar al eens een sample weggegeven en werd positief ontvangen.

Tegenwoordig is Tony betrokken bij de nieuwe Orkney distillery te Kirkwall en ook daar experimenteert hij er lustig op los! Afgelopen mei ontmoetten wij hem daar en hij liet ons spirit proeven uit vaten samengesteld uit kersen, kastanje, acacia en moerbei hout!! Hij strijd nog steeds fier tegen de regelgevingen van SWA om te proberen deze houtsoorten gereguleerd te krijgen. Kom je ooit in Kirkwall ga dan zeker een flight uit deze vaatjes proeven!!

Hoe dan ook, even terug naar het begin. Ik had al twee bottelingen van Strathearn staan, cask 03 van oktober 2013 deze, gebotteld 09/2017 en vat 50-02 van december 2013 gebotteld 08/2018 deze.

Nu kon ik onlangs een andere bottelingen op de kop tikken en tijdens mijn vakantie oppikken in Pitlochry, en dit is een nog specialere botteling.
Het betreft het allereerste vat dat gevuld is bij Strathearn, de allereerste run uit de stills dus zonder ‘heads’ en ‘tails’ uit eerdere batches!! Dit moet dus een unieke stijl voortgebracht hebben. Het vat is ten ruste gelegd bij Phil&Simon Thompson die deze gebotteld hebben in een serie van 7 bottelingen met Strathearn deze.

Lees hier wat de Thompson broers over Tony en deze botteling schrijven.

IMG_3008.jpeg
IMG_3008.jpeg (450.51 KiB) 128 keer bekeken

Bottelingen van na de eigenaars wissel heb ik nog niet geproefd maar ga ik zeker nog een keer proberen!
9 x
Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Re: Strathearn Distillery

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Sep 2026, 08:17

Kijk! Dat is een unieke André!

Ik zou zeggen openen en een samplesetje maken! Aan mij heb je er al eentje verkocht.
2 x

TurboMcKwek
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Strathearn Distillery

Ongelezen berichtdoor TurboMcKwek » 17 Sep 2026, 10:53

Leuke ervaring en flessen. Zo’n setje zou ik ook zeker niet laten staan! :bigsmile
1 x
2 ∞ & →

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”