Macallan expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Macallan expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Feb 2026, 20:52

Ach, een whisky voor iedere doelgroep; Door de een voel je jezelf meer aangesproken dan de andere.
Heb ik zelf veel stooksels van verschillende stokerijen aangeschaft en genuttigd en nog veel meer te gaan. Heb ik mezelf wel voorgenomen dat Macallan de laatste zal zijn (al ga ik vast eerder dood).
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 07 Feb 2026, 12:19

1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Feb 2026, 15:13

Tsja, de beschouwing van een whisky liefhebber. Je moet er even de tijd voor nemen, net als voor een goed glas.
Passen de laatste minuten echt voor het lachen topic. :P
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 09 Feb 2026, 10:34

Reichenbach schreef:Ach, een whisky voor iedere doelgroep; Door de een voel je jezelf meer aangesproken dan de andere.
Heb ik zelf veel stooksels van verschillende stokerijen aangeschaft en genuttigd en nog veel meer te gaan. Heb ik mezelf wel voorgenomen dat Macallan de laatste zal zijn (al ga ik vast eerder dood).

de toilet thuis zal wel mooi schoon zijn met zulk azijn pissers :P
0 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 09 Feb 2026, 12:58

deze is ook wel interessant. Zie hem al wel op veilingen voorbij komen maar is (regulier) geloof ik nog niet te koop.

De "opvolger" van de 10yo CS, nu een 110proof 12yo. Komen echt wel tegemoet aan de oproep van leeftijd statement én vaststerkte cq high proof.
Wel benieuwd hoe deze is.

https://www.themacallan.com/en/single-m ... /110-proof
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 09 Feb 2026, 17:51

Paulini schreef:De "opvolger" van de 10yo CS, nu een 110proof 12yo. Komen echt wel tegemoet aan de oproep van leeftijd statement én vaststerkte cq high proof.
Deze komt ook voorbij in de vlog van Roy. Hij is er niet negatief over. Eigenlijk helemaal niet over de kwaliteit van de producten van Macallan, zeker niet uit die van de oude distileerderij. De problemen liggen op een ander vlak.
1 x

Paulini
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Paulini » 11 Feb 2026, 09:25

gelukkig gaat dit forum niet over whisky :?
0 x

brayen27
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor brayen27 » 26 Mei 2026, 18:49

1 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 26 Mei 2026, 19:23

:violin
0 x

sanders_spirit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 02 Sep 2026, 09:28

Gisteren deze maar eens besteld:
https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/ ... -m-2008-sv
Nieuwste release uit de exceptional cask range van de 100 proof, 18 jaar oud, 90 euro... Voor het geld ben ik nu wel heel nieuwsgierig, al zit ik ziek thuis sinds het weekend dus moet even geduld hebben.
Niet veel van Macallan geproefd na de start van mijn hobby, het was mij altijd te duur,. Heb er hier 1 staan uit de unchillfiltered, die bevalt prima. Deze is nog 3 jaartjes ouder.
5 x

Uridium
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Uridium » 02 Sep 2026, 18:05

Heb precies dezelfde besteld; voor 3 euro meer, maar goed; lijkt me nog steeds een goede deal :duimop
1 x
Afbeelding

Quintessential
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Quintessential » 14 Sep 2026, 21:37

sanders_spirit schreef:Gisteren deze maar eens besteld:
https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/ ... -m-2008-sv
Nieuwste release uit de exceptional cask range van de 100 proof, 18 jaar oud, 90 euro... Voor het geld ben ik nu wel heel nieuwsgierig, al zit ik ziek thuis sinds het weekend dus moet even geduld hebben.
Niet veel van Macallan geproefd na de start van mijn hobby, het was mij altijd te duur,. Heb er hier 1 staan uit de unchillfiltered, die bevalt prima. Deze is nog 3 jaartjes ouder.

Dank voor de tip Sanders! Heb hem ook besteld n.a.v. jouw bericht en hij is net vandaag binnengekomen. Ben ook erg benieuwd en voor deze prijs kon ik hem niet laten liggen (was eerder al gecharmeerd van deze jongen: https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/266517). Gaan hem binnenkort maar eens ploppen :bottomsup
2 x

kekno
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor kekno » 16 Sep 2026, 11:15

Ben benieuwd naar de notities.
0 x

hjkuijken
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor hjkuijken » 16 Sep 2026, 17:13

1 x

sanders_spirit
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor sanders_spirit » 17 Sep 2026, 21:24

Ok, here goes:
(https://www.whiskybase.com/nl/whiskies/ ... -m-2008-sv)
De whisky had na 8 ratings op WB een 90.60 gemiddeld. Ik vermoed dat hier vroeg een bot aan het werk was of een handelaar, want er kwamen 2 'batches' ratings binnen ongeveer tegelijk van 3 ratings met beide totaal 271 punten. Inmiddels na 18 staat de teller op een meer realistische 88.20.

Neus:
Erg verfijnd, goed geïntegreerde alcohol op 57,1%, hij brandt totaal niet. Klassiek sherry boeket, maar in balans en mooi, wel een beetje wat je van Macallan verwacht. Rood fruit domineert, leer, iets wasachtigs met een lichte zoetigheid erachter en een beetje kruidnagel.
Smaak:
Zelfde als de neus. Klassiek sherry, fruitig, zoet (snoepjes en vanille), hagelmix (ja zoals op brood). Het voelt warm, vrolijk en is erg goed in balans. De alcohol is zeer fijn geïntegreerd ook hier. Drinkt makkelijk weg, maar daagt genoeg uit om het niet weg te slobberen.
Afdronk:
Zoet en lang, warm, hout, wat licht kruidig en leer, naar het einde ook cacaoboon en wat droger.

88/89/89
Met een beetje fantasie kun je hier nog een puntje bij doen, maar zonder twijfel 89/100 voor de score. Zeer solide expressie uit een goed vat. De afdronk is een beetje funky en moet je wel liggen denk ik, dit is niet standaard. Beetje aan de droge kant en daagt wat uit, ik hou daar juist wel van.

Onder de € 100,- wat mij betreft een must-buy als je van een goede sherry whisky houdt! Doe jezelf een lol...
4 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”