Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Jarno
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Jarno » 24 Nov 2025, 19:05

Met de Glendronach 15 is in 2015 mijn liefde voor whisky begonnen.

De nieuwe Glendronachs ook geproefd maar komen imo niet in de buurt van de oude.

Heb nog een 12 uit 2013, 15 uit 2015, 18 en 21 uit 2019 in kast staan.
Heb al wel eens bedacht om hier sample setjes van te maken en hier op het forum aan te bieden.

Ben benieuwd of hier animo voor is?
3 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 24 Nov 2025, 19:40

Jarno schreef:
Ben benieuwd of hier animo voor is?

Afhankelijk van hoe netjes je ze prijst, raak je die hier wel kwijt gok ik zo.
1 x

pedrowhisky
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor pedrowhisky » 25 Nov 2025, 23:20

Jarno schreef:Ben benieuwd of hier animo voor is?

Denk het wel, maar ter overweging; als je nog een paar jaar wacht dan zijn ze bijna niet meer te vinden en kan je aan mensen de mogelijkheid bieden oude Glendronach te proeven die er anders nooit aan zouden kunnen komen en mogelijk ook niet weten waar het over gaat als er word gezegd 'het was vroeger beter'. Zeker als je doel niet winst maken is op andere liefhebbers zal dat tzt zeker gewaardeerd gaan worden.
1 x

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 26 Jul 2026, 09:21

Ik zal wel de enige zijn, maar al een paar maanden houd ik een oogje op de nieuw aangekondigde travel retail flessen van Glendronach. Ze zijn helaas NAS, zoals de trend lijkt te zijn. De prijzen gaan richting wat Macallan durft te vragen voor hun NAS spul...

Afbeelding

The Glendronach introduceert de nieuwe House Editions (travel retail exclusives) ter ere van het 200-jarig bestaan.
Alle drie starten met rijping op PX- en Oloroso-sherryvaten, maar krijgen een eigen derde vat:
  • The Sevillian Room (Palo Cortado, 43%, 1L)
  • The Venetian Room (Amarone-wijnvaten, 46%, 70cl)
  • The Parisian Room (Cognacvaten, 49%, 70cl).

Ik ben zelf wel erg benieuwd naar de Parisian variant met Cognac-invloed. Maar zelfs voor de huidige aanbieding bij D12 van 85 euro vind ik het veel geld voor NAS whisky op 49%. Andere slijters vragen rustig 100+ voor deze fles. Ik weet niet of iemand dat er voor neer gaat tellen.

edit: D12 heeft 'm net naar 83 euro gezet.
Laatst gewijzigd door Slight op 26 Jul 2026, 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding

Yvesss88
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Yvesss88 » 26 Jul 2026, 09:32

Gewoon even de nieuwigheid eraf wachten. Net als met die Ode serie zullen er later leuke aanbiedingen van voorbijkomen.
2 x
Please follow me on Instagram for Whiskyposts, tastingsnotes, information and interaction! >> https://www.instagram.com/whiskyves88/

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Jul 2026, 09:34

Ik denk dat je er goed aan doet om hier met een boog omheen te lopen, en een grote teleurstelling te voorkomen. Iets met een gezegde van Don Vito Corleone, mijn favoriete distilleerderij van weleer, massacred.
1 x
2 ∞ & →

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 26 Jul 2026, 15:46

squaadgras schreef:Ik denk dat je er goed aan doet om hier met een boog omheen te lopen, en een grote teleurstelling te voorkomen. Iets met een gezegde van Don Vito Corleone, mijn favoriete distilleerderij van weleer, massacred.

Op de oude flessen stond de handtekening van Billy Walker met de titel "master distiller". Op de nieuwe flessen die van Rachel Barrie met de titel "master blender". Dat is toch een verschil in focus en positionering. Mikt Rachel meer vaten bij elkaar om een 'smooth' whisky (minder uitgesprokener / saaiere) te creëren?
0 x
Afbeelding

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 26 Jul 2026, 16:05

Ben zelf ook geen onwijze fan van Bilky Walker’s werkwijze, aangezien het niet een heel duurzaam bedrijfsmodel is (een destilleerderij met een goed gevuld warehouse opkopen, de excellente vaten bottelen of op extreme wijze ‘finishen’. Zie ook nu Glenallachie.). Maar er kwamen wel bijzonder goede expressies naar buiten. Nu het (nog grotere) geld erachter zit, is Glendronach helaas niet veel meer dan een schim van wat zij, in een niet zo ver verleden, waren. Maargoed ook BW heeft hier met zijn werkwijze waarschijnlijk een aandeel in.
4 x
2 ∞ & →

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Jul 2026, 23:56

Billy Walker heeft daar tussen 2008 en 2016 de scepter gezwaaid en verkocht dat wat zijn voorgangers hebben gedestilleerd.

Wat ze nu verkopen is vooral hetgeen waarvoor Billy verantwoordelijk is geweest. Je zou kunnen zeggen dat je een Master Blender nodig hebt om nog wat van het product van deze Master Distiller te kunnen maken.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Slight
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Slight » 27 Jul 2026, 17:31

Reichenbach schreef:Wat ze nu verkopen is vooral hetgeen waarvoor Billy verantwoordelijk is geweest. Je zou kunnen zeggen dat je een Master Blender nodig hebt om nog wat van het product van deze Master Distiller te kunnen maken.

:P
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”