Afgelopen weekend hadden we tijdens een thuisproeverij een Bowmore uit 1999 en die had een typische ouderwetse zilt smaak. Die smaak deed me denken aan whisky´s uit de tijd dat ik net begon met whisky proeven, circa 20 jaar geleden. En die typische ziltige smaak had ik al lang niet meer geproefd. Is dit vreemd? En herkennen jullie dit? Of is het iets dat ik me ingebeeld heb tijdens het proeven?
En verder ben ik natuurlijk ook wel nieuwsgierig of er eventueel toch recentere whisky's zijn die jullie kennen waar deze "ouderwetse" zilt smaak aan zit.
Ben benieuwd naar jullie reacties!
Zilt smaak "van vroeger"
- Bartjewhisky
- Actief lid

Re: Zilt smaak "van vroeger"
Zilt en ziltig is machtig mooi als smaaknotitie, wat mij betreft!
Wat voor jou die typische ziltigheid van toen is, dat is lastig te zeggen. Ik zou die Bowmore moeten proeven om me in te leven, want de huidige OB Bowmore is weinig karaktervol..
Maar breder getrokken: geef mij ook een mooie ziltige Islay peater als een ex-refill bourbon Caol Ila van de '90ies/'00ies of de zilte zeelucht van een moderne Ardnamurchan (mijn toppunt van ziltigheid, natte stenen, strand biosfeer), peated en unpeated.
Wat voor jou die typische ziltigheid van toen is, dat is lastig te zeggen. Ik zou die Bowmore moeten proeven om me in te leven, want de huidige OB Bowmore is weinig karaktervol..
Maar breder getrokken: geef mij ook een mooie ziltige Islay peater als een ex-refill bourbon Caol Ila van de '90ies/'00ies of de zilte zeelucht van een moderne Ardnamurchan (mijn toppunt van ziltigheid, natte stenen, strand biosfeer), peated en unpeated.
1 x
- Bartjewhisky
- Actief lid

Thanks!
Die oude Caol Ila's zullen waarschijnlijk moeilijk voor een leuke prijs te krijgen zijn. Misschien op een veiling site?
Heb een jonge Ardnamurchan staan en een sample Ardnamurchan van SMWS, dus zal ze binnenkort eens open trekken. Wel voordat er eerst andere flessen leeg gegaan zijn, want ik heb inmiddels meer dan voldoende open staan.
Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom
Die oude Caol Ila's zullen waarschijnlijk moeilijk voor een leuke prijs te krijgen zijn. Misschien op een veiling site?
Heb een jonge Ardnamurchan staan en een sample Ardnamurchan van SMWS, dus zal ze binnenkort eens open trekken. Wel voordat er eerst andere flessen leeg gegaan zijn, want ik heb inmiddels meer dan voldoende open staan.
Meer tips zijn natuurlijk altijd welkom

1 x
Ik ga meelezen met de tips!
Het is ook de moeite waard om op websites als Dramface.com en whiskynotes te zoeken op 'sea spray', 'seaspray (geen spatie)', 'ocean spray', etc. Maar weinig tasters gebruiken expliciet 'salty' maar ik vind ook niet dat dat woord goed het NL woord 'zilt' omschrijft.
Spoiler alert: ardna komt vaak langs! Springbank ook, verder o.a. Caol Ila, Bowmore 'Atlantic Seasalt' en soms een Ier.
Het is ook de moeite waard om op websites als Dramface.com en whiskynotes te zoeken op 'sea spray', 'seaspray (geen spatie)', 'ocean spray', etc. Maar weinig tasters gebruiken expliciet 'salty' maar ik vind ook niet dat dat woord goed het NL woord 'zilt' omschrijft.
Spoiler alert: ardna komt vaak langs! Springbank ook, verder o.a. Caol Ila, Bowmore 'Atlantic Seasalt' en soms een Ier.
0 x
- defeatless
- Moderator

Old Pulteney stond vroeger ook bekend om zijn zilte toets. Vooral in de 12yo.
Al heel lang deze expressie niet meer op, wel wat IB's maar daar heb ik het niet uit gehaald.
Al heel lang deze expressie niet meer op, wel wat IB's maar daar heb ik het niet uit gehaald.
0 x
- Reichenbach
- Moderator

Als het ziltige tijdens het lageren ontstaat dan zal dat met de grote warenhuizen in de Lowlands waar de grote merken hun vaten opslaan maar weinig meer voorkomen.
Geen idee of er iets zout mee gaat met het destilleren. Zou eigenlijk niet kunnen, of het gaat wel heel wild en moet de wort ook zout zijn.
Geen idee of er iets zout mee gaat met het destilleren. Zou eigenlijk niet kunnen, of het gaat wel heel wild en moet de wort ook zout zijn.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
Ik weet niet meer waar ik het ooit gelezen of gezien heb en wie het was. Maar een whiskymaker hoorde ik ooit zeggen: "Zout in whisky is uitgesloten, als je het al proeft is het de schaduw van zout
.
.
2 x
- squaadgras
- Forum goeroe

Grappig filmpje.
Deze kende ik nog niet. Ik keek vroeger vaak naar de heren van whisky.com. De kans is groot dat ik het daar gezien heb.
Deze kende ik nog niet. Ik keek vroeger vaak naar de heren van whisky.com. De kans is groot dat ik het daar gezien heb.
0 x
Even zoeken in de kennisbank hier leverde een quote van mezelf op
.
Freezeroz @ Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
.Freezeroz @ Het 'Domme Vragen Bestaan Niet'-topic
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”