Macallan expressies
-
Koning
- Top bijdrager

Re: Macallan expressies
Misschien een leuk idee om de samplepaketjes voor de volgende HWF tasting in zulke tasjes te distribueren? Dan gaat de samplesetprijs met 100 euro omhoog maar dat zal niemand erg vinden.
3 x
-
Wouterk
- Top bijdrager

Ruud2612 schreef:Meerdere die hem aangeboden krijgen en ‘m laten staan?
Heb ook zo n invite gekregen. Twijfel er nog over. Toch leuk. 950 euro voor eigenlijk heel weinig,
0 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)
-
cor0566
- Whisk(e)y goeroe

-
Ruud2612
- Top bijdrager

Wouterk schreef:Ruud2612 schreef:Meerdere die hem aangeboden krijgen en ‘m laten staan?
Heb ook zo n invite gekregen. Twijfel er nog over. Toch leuk. 950 euro voor eigenlijk heel weinig,

0 x
-
Nelis277
- Nieuwkomer

Ik heb me laten vertellen dat het botteljaar van een macallan bepaald kan worden aan de hand van letter in de batchnummering. Dit gezien de botteljaren niet terug te vinden zijn op de fles of doos. Is er hier wellicht iemand die me kan vertellen hoe ik vanuit de letter het botteljaar kan bepalen? Zijn deze vertaalslag ergens vastgelegd?
0 x
-
defeatless
- Moderator

Hoioi,
Het zit niet in de letter, want dat is eigenlijk altijd een L (althans, iemand ooit iets anders gezien?).
Het cijfer daarna is vaak het laatste cijfer van het jaar, dus als er een 4 staat is het 2024, als je weet dat het een relatief recente botteling is. Daarna volgen er nog een paar cijfers, maar ik weet nooit waar je naar moet kijken. Soms staan de volgende 3 cijfers voor de dag van dag jaar, maar dat kan soms ook de productiedag zijn. En de 1e productiedag van het jaar is natuurlijk nooit 1 januari. Dus daar kom je dan niet meer uit.
Met oudere bottelingen, dus 10 jaar of ouder, wordt het allemaal nog lastiger.
Veelal is goed zoeken op WB het makkelijkst.
Het zit niet in de letter, want dat is eigenlijk altijd een L (althans, iemand ooit iets anders gezien?).
Het cijfer daarna is vaak het laatste cijfer van het jaar, dus als er een 4 staat is het 2024, als je weet dat het een relatief recente botteling is. Daarna volgen er nog een paar cijfers, maar ik weet nooit waar je naar moet kijken. Soms staan de volgende 3 cijfers voor de dag van dag jaar, maar dat kan soms ook de productiedag zijn. En de 1e productiedag van het jaar is natuurlijk nooit 1 januari. Dus daar kom je dan niet meer uit.
Met oudere bottelingen, dus 10 jaar of ouder, wordt het allemaal nog lastiger.
Veelal is goed zoeken op WB het makkelijkst.
1 x
-
Dawisknie
- Senior

Ik ben best wel een lief hebber van Macallan.
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld.
Vandaag the Harmony Jing open getrokken.
Nou, ik kan jullie vertellen. Het etiket zegt honing en thee.
De honing proef ik wel. En is best wel lekker in combi met whisky. Maar de thee overheerst en laat ik nou net een koffie drinker zijn..
Mijn advies: sla deze maar gerust over.
Daar zijn de meningen natuurlijk over verdeeld.
Vandaag the Harmony Jing open getrokken.
Nou, ik kan jullie vertellen. Het etiket zegt honing en thee.
De honing proef ik wel. En is best wel lekker in combi met whisky. Maar de thee overheerst en laat ik nou net een koffie drinker zijn..
Mijn advies: sla deze maar gerust over.
1 x
-
Reichenbach
- Moderator

Ook een koffie drinker, maar naar aanleiding hiervan een pot lapsang souchong gezet, met een GlenDronach Hielan er naast.Dawisknie schreef:... Maar de thee overheerst en laat ik nou net een koffie drinker zijn...
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"
-
Jimbeau
- Senior

Oef hier zojuist ook een sample van gehad. Thee vooral in de finish en die finish eindigt ook echt wel flink bitter..
Not my cup of tea tbh.. pun intended..
Not my cup of tea tbh.. pun intended..
1 x
-
Ruud2612
- Top bijdrager

Nieuwe Macallan ballot gezien? ‘ Diamonds Are Forever 55th Anniversary Release’ €695,- pittig prijsje voor een 18 jarige (hij is gedestilleerd in ‘007).
Volgens mij zijn er 25.000 exemplaren van…
Wie doet er mee?
Volgens mij zijn er 25.000 exemplaren van…
Wie doet er mee?

2 x
-
brayen27
- Senior

Ruud2612 schreef:Meerdere die hem aangeboden krijgen en ‘m laten staan?
Poef wat een geld zeg!!!
1 x
-
Paulini
- Top bijdrager

Dit "draadje" hangt enkel aan elkaar van macallan bashen of info ophalen voor "investeren" Zonde.
Een special release welke nu wel meer info geeft over leeftijd, wat mij betreft een zeer goede beweging. Daarnaast lees ik ook dat deze op rode wijnvaten heeft gelegen; dat is wel weer wat anders en heb ik ze nog niet eerder zien doen.
Een special release welke nu wel meer info geeft over leeftijd, wat mij betreft een zeer goede beweging. Daarnaast lees ik ook dat deze op rode wijnvaten heeft gelegen; dat is wel weer wat anders en heb ik ze nog niet eerder zien doen.
0 x
-
Ruud2612
- Top bijdrager

Paulini schreef:Dit "draadje" hangt enkel aan elkaar van macallan bashen of info ophalen voor "investeren" Zonde.
Dat hebben ze toch echt aan zichzelf te danken! Ik vind het veel geld voor deze whisky. Maar mocht je hem opentrekken dan houd ik mij warm aanbevolen voor een sample!
Laatst gewijzigd door Ruud2612 op 05 Feb 2026, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
-
defeatless
- Moderator

Paulini schreef:Dit "draadje" hangt enkel aan elkaar van macallan bashen of info ophalen voor "investeren" Zonde.
Wat mij betreft kan er niet genoeg 'geïnvesteerd' worden in de gesloten stokerij die Macallan is.
Dit draadje beschouw ik dan ook als een 'ken je vijanden' topic
2 x
-
Paulini
- Top bijdrager

defeatless schreef:Paulini schreef:Dit "draadje" hangt enkel aan elkaar van macallan bashen of info ophalen voor "investeren" Zonde.
Wat mij betreft kan er niet genoeg 'geïnvesteerd' worden in de gesloten stokerij die Macallan is.
Dit draadje beschouw ik dan ook als een 'ken je vijanden' topic![]()
ik heb geen idee wat je bedoelt.
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”