hallo
ik heb van mn liefje een vivabox van single malts gekregen er zit in
macallan glaasje
degustatie boekje
en 3 gratis bezoeken aan distelerijen
en natuurlijk de whisky
Glenfiddisch van 12 jaar
macallan van 10 jaar
balvenie Doublewood 12 jaar
laphroaig 10 jaar
nu ik heb ze nog niet geproefd maar wel eens aan het flesje geroken en moet zeggen de drie eerste ruiken hetzelfde vind ik maar die laphroaig die ruikt zeer hard naar ontsmettingsmidel van tandarts dus een van deze wiskys wordt mijn eerte ooit die ik proef morgen ga ik dit doen
Groetjes GIl
Vivabox
-
- Moderator
Re: Vivabox
Gil,
De Laphroaig is heel uitgesproken en je moet er van houden of leren houden. Het is vaak love it or hate it.
Deze uitspraak laat twee dingen zien.
Een: je moet ze (en jezelf) ruimte en tijd geven. De whiskies moeten in een (proef)glas en dan langzaam bewegen en lekker snuffelen. Later wellicht een heel klein beetje water toevoegen. En dan opnieuw proeven.
Twee: je kunt nog veel leren. Ga er maar eens goed voor zitten en probeer dan onder woorden te brengen wat je ruikt en proeft. Dan zul je zien dat ook die eerste drie zich van elkaar onderscheiden.
Het is namelijk een hele leuke selectie om juist de verschillen en overeenkomsten te leren kennen, onderkennen en waarderen
De Laphroaig is heel uitgesproken en je moet er van houden of leren houden. Het is vaak love it or hate it.
GIl schreef:....nu ik heb ze nog niet geproefd maar wel eens aan het flesje geroken en moet zeggen de drie eerste ruiken hetzelfde...Groetjes GIl
Deze uitspraak laat twee dingen zien.
Een: je moet ze (en jezelf) ruimte en tijd geven. De whiskies moeten in een (proef)glas en dan langzaam bewegen en lekker snuffelen. Later wellicht een heel klein beetje water toevoegen. En dan opnieuw proeven.
Twee: je kunt nog veel leren. Ga er maar eens goed voor zitten en probeer dan onder woorden te brengen wat je ruikt en proeft. Dan zul je zien dat ook die eerste drie zich van elkaar onderscheiden.
Het is namelijk een hele leuke selectie om juist de verschillen en overeenkomsten te leren kennen, onderkennen en waarderen
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat in de Zen-tuin.
-
- Actief lid
piet heb je mss tasting notes van mensen die de deze al geproefd hebben?
Groetjes GIl
Groetjes GIl
0 x
-
- Moderator
In de forum proefnotities Schotse single malt (Scottish Single Malt) staat de Laphroaig 10yo en de Macallan 10yo.
Er zijn té veel sites om op te noemen met proefnotities. En dat geldt eigenlijk ook voor de vele boeken met proefnotities.
Kijk eens in de geclassificeerde lijsten viewforum.php?f=15 voor meer websites.
Enkele voorbeeld-sites waar je even kunt zoeken op de genoemde whiskies zijn:
Maltmaniacs en Whiskyfun http://www.maltmaniacs.org/
Onversneden http://onversneden.com/ (en zie de verschillende opvattingen van proevers)
WhiskyNotes http://www.whiskynotes.be/
Maar dit is slechts een hele kleine selectie. Misschien moet je eerst eens proeven zonder iets te lezen, want hoe je het ook draait of keert het lezen van andermans notities gaat je beïnvloeden. Dat doen ook de proefnotities op dozen en flessen.
Op zich niet erg want het is óók heel leerzaam. Als je nog zo "onbevangen" bent als jij is het juist interessant om eerst te zien wat je er zelf uit haalt en er van en in vindt, om daarna te kijken hoe de gevorderde en professionele proevers er over denken.
Er zijn té veel sites om op te noemen met proefnotities. En dat geldt eigenlijk ook voor de vele boeken met proefnotities.
Kijk eens in de geclassificeerde lijsten viewforum.php?f=15 voor meer websites.
Enkele voorbeeld-sites waar je even kunt zoeken op de genoemde whiskies zijn:
Maltmaniacs en Whiskyfun http://www.maltmaniacs.org/
Onversneden http://onversneden.com/ (en zie de verschillende opvattingen van proevers)
WhiskyNotes http://www.whiskynotes.be/
Maar dit is slechts een hele kleine selectie. Misschien moet je eerst eens proeven zonder iets te lezen, want hoe je het ook draait of keert het lezen van andermans notities gaat je beïnvloeden. Dat doen ook de proefnotities op dozen en flessen.
Op zich niet erg want het is óók heel leerzaam. Als je nog zo "onbevangen" bent als jij is het juist interessant om eerst te zien wat je er zelf uit haalt en er van en in vindt, om daarna te kijken hoe de gevorderde en professionele proevers er over denken.
0 x
-
- Actief lid
oke piet ik ga niets lezen en mn neus en smaakpapilen haar werk laten doen hopelijk werken ze nog goed hehe:)
0 x
-
- Moderator
Leuk cadeau, Gil!
Bron: originelegeschenken.be
De proefnotitie op dit forum van de MacAllan is de Sherry Oak. Welke heb jij? De Fine Oak serie is meer bekend.
Piet heeft gelijk. Je kunt ruiken aan een fles(je), maar dat geeft niet het juiste beeld weer. Een whisky moet vaak openen (laten staan, zuurstof erbij, etc). Misschien is het je al eens opgevallen dat wanneer je een glas een half uur later nog eens pakt en ruikt er ineens hele andere geuren vrij zijn gekomen.
Een andere goede site voor tasting notes (voor na het proeven) is Whisky Magazine. Tabblad "Whiskies".
Succes en we horen graag bij de proefnotities wat jij er van vond!
Bron: originelegeschenken.be
De proefnotitie op dit forum van de MacAllan is de Sherry Oak. Welke heb jij? De Fine Oak serie is meer bekend.
Piet heeft gelijk. Je kunt ruiken aan een fles(je), maar dat geeft niet het juiste beeld weer. Een whisky moet vaak openen (laten staan, zuurstof erbij, etc). Misschien is het je al eens opgevallen dat wanneer je een glas een half uur later nog eens pakt en ruikt er ineens hele andere geuren vrij zijn gekomen.
Een andere goede site voor tasting notes (voor na het proeven) is Whisky Magazine. Tabblad "Whiskies".
Succes en we horen graag bij de proefnotities wat jij er van vond!
0 x
-
- Actief lid
Hmz is het dan beter een whisky uit te schenken, even te wachten en dan pas te proeven?
Ik ga namelijk straks ook mijn eerste 2 proefjes doen
De Highland Park 18 en Chivas 12yo
Ik ga namelijk straks ook mijn eerste 2 proefjes doen
De Highland Park 18 en Chivas 12yo
0 x
-
- Moderator
Tom schreef:Hmz is het dan beter een whisky uit te schenken, even te wachten en dan pas te proeven?
Tom, John doelde op het snuffelen aan het flesje.
Als je de whisky inschenkt hoef je niet te wachten maar kun je direct aan de slag.
Sterker nog het is beter om niet te lang te wachten met de eerste kennismaking omdat er juist lichte esters in het aroma kunnen zitten die snel kunnen verdwijnen. Daarom kunnen er zich na wat wachten en ook walsen, weer andere geuren aanbieden. Het is dus wel van belang het nuttigen van een glas de tijd te geven en het niet achterover te slaan. Ik doe soms wel een uur of langer over één glas.
Dat heet genieten
0 x
-
- Nieuwkomer
Beste onbekende, het is niet de bedoeling om hier in te loggen en plompverloren een link naar een commerciële website te plaatsen.
Mocht je een echt mens zijn en geïnteresseerd in whisky, stel je netjes voor zodat we je leren kennen en vertel over je ervaringen. Dat komt wat beter over.
Vriendelijke groet, mod Richard
Mocht je een echt mens zijn en geïnteresseerd in whisky, stel je netjes voor zodat we je leren kennen en vertel over je ervaringen. Dat komt wat beter over.
4 x
-
- Top bijdrager
alexisclose schreef:Beste onbekende, het is niet de bedoeling om hier in te loggen en plompverloren een link naar een commerciële website te plaatsen.
alexWASclose
Maar toen was Richard er.
1 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”