Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Wouterk
Top bijdrager
Top bijdrager

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Wouterk » 30 Sep 2024, 14:09

JeffreyRotterdam schreef:De Ardbeg 17 years old, is te koop in Nederland voor €190.

Hij gaat over de toonbank als een Ardbeg Committee Exclusive, en hij is chill filtered en 40%.

Ik ben als (Ardbeg liefhebber) niet heel er happig op deze uitgave maar ben wel benieuwd wie van jullie hem wel gaat kopen/proeven, en wat jullie ervan vinden.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/260781

Ik was altijd al van vd oude 17 en de nieuwe 17..... komt waarachtig zeer goed in de buurt. Eerlijk gezegd: ik vind het een zeer prettige dram. Ja, hij is wat ligt. Ja, hij "mist" wat punch edoch is het gewoon de oude 17. Het hoeft niet altijd een klap in je gezicht te zijn hoor....
Just fucking love it. En eenieder die jankt over de 40% - de Ardbeg fan heeft steen en been geklaagd over het verdwijnen vd 17.... nu is ie terug in al z'n glorieusheid.... is het weer niet goed hahahaahahah.
2 x
There is more to the picture than meets the eye (NY on HH, MM)

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 30 Sep 2024, 16:09

Tja, €190 voor koud gefilterd spul op 40% blijft gestoord wat mij betreft en ook op 46% was de prijs al te hoog geweest. Maar blijkbaar wijkt Ardbeg destillaat van 17 jaar terug (rond 2006/2007) nauwelijks af van dat van eind jaren 70 / begin jaren 80, dat is in elk geval positief.
Ik geloof er alleen geen flikker van... :bigsmile
2 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 30 Sep 2024, 16:42

Wouterk schreef:
JeffreyRotterdam schreef:De Ardbeg 17 years old, is te koop in Nederland voor €190.

Hij gaat over de toonbank als een Ardbeg Committee Exclusive, en hij is chill filtered en 40%.

Ik ben als (Ardbeg liefhebber) niet heel er happig op deze uitgave maar ben wel benieuwd wie van jullie hem wel gaat kopen/proeven, en wat jullie ervan vinden.

https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/260781

Ik was altijd al van vd oude 17 en de nieuwe 17..... komt waarachtig zeer goed in de buurt. Eerlijk gezegd: ik vind het een zeer prettige dram. Ja, hij is wat ligt. Ja, hij "mist" wat punch edoch is het gewoon de oude 17. Het hoeft niet altijd een klap in je gezicht te zijn hoor....
Just fucking love it. En eenieder die jankt over de 40% - de Ardbeg fan heeft steen en been geklaagd over het verdwijnen vd 17.... nu is ie terug in al z'n glorieusheid.... is het weer niet goed hahahaahahah.

De oude heb ik zelf nog nooit op maar heb gister een sampletje in ontvangst genomen 3 cl dus vrijdag avond ga ik eens kijken wat ik ervan vind...... maar hij moet wel verdomd goed zijn wil ik er een fles van gaan kopen!
En er eens een goede dram van gehad te hebben kan ook alleen leuk zijn.
0 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 02 Okt 2024, 15:58

Iemand de 17 al open en ready to share? Erg benieuwd
0 x
"Volo et Valeo"

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 02 Okt 2024, 20:05

Ik had van jou als Ardking toch wel verwacht dat je deze fles zelf open had :o
4 x

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 04 Okt 2024, 21:38

Zojuist geproefd de 17.

Op de reuk fris, citrus, nieuw hout, lichte rook, lichtjes vanile.

Smaak, weer fris citrus, menthol (drop), rokerige as, romig.

Afdronk, weer fris, menthol, as. maar niet erg lang.

Ik zou zou er geen fles van kopen, wel leuk om geproefd te hebben.
Laatst gewijzigd door JeffreyRotterdam op 04 Okt 2024, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 04 Okt 2024, 23:03

Opvallend dat die 8YO For Discussion nu gedumpt (OK, misschien wat overdreven woordkeuze) wordt, is toch echt een prima Ardbeg die veel van de Still Young weg heeft. Er zijn de laatste jaren volgens mij heel wat bottelingen van mindere kwaliteit geweest voor hogere prijzen.
3 x
Afbeelding

JeffreyRotterdam
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor JeffreyRotterdam » 05 Okt 2024, 00:00

Kay schreef:Opvallend dat die 8YO For Discussion nu gedumpt (OK, misschien wat overdreven woordkeuze) wordt, is toch echt een prima Ardbeg die veel van de Still Young weg heeft. Er zijn de laatste jaren volgens mij heel wat bottelingen van mindere kwaliteit geweest voor hogere prijzen.

Yep, mindere kwaliteit voor hogere prijs mee eens!

Ook wel gunstig om te zien dat de 8 Yo voor deze prijzen weg kunnen toch?
Ardbeg day releases worden ook beetje bij beetje iets lager geprijsd, laat die trend maar doorzetten leuke prijzen voor leuke kwaliteit. (heavy vapours, en de Spectaculair vond ik niet zo goed)

De recent uitgebrachte 13 en 14 jaar van de anathology serie zijn wel lekker.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 05 Okt 2024, 11:01

Kay schreef:Opvallend dat die 8YO For Discussion nu gedumpt (OK, misschien wat overdreven woordkeuze) wordt, is toch echt een prima Ardbeg die veel van de Still Young weg heeft. Er zijn de laatste jaren volgens mij heel wat bottelingen van mindere kwaliteit geweest voor hogere prijzen.

Dat moet NL dan nog bereiken denk ik, ik zie zo snel prijzen tussen de 120 en 200 euro.
0 x

dannyp44
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor dannyp44 » 05 Okt 2024, 11:23

JvR schreef:

Dat moet NL dan nog bereiken denk ik, ik zie zo snel prijzen tussen de 120 en 200 euro.

https://www.whiskysite.nl/nl/ardbeg-8-y ... coQAvD_BwE

70,-

Ps vergeet de 15% korting niet…
Laatst gewijzigd door dannyp44 op 05 Okt 2024, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 05 Okt 2024, 12:53

JvR schreef:

Daar zijn er al honderden (een paar duizend misschien zelfs wel, want ik weet hoeveel Woudenberg er verkocht heeft en als ik dat keer 7 doe....) van verkocht bij de Ardbeg Ambassy's in Nederland. Inderdaad +/- €70,-. De originele releaseprijs was €130 meen ik.
0 x

JvR
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor JvR » 05 Okt 2024, 16:46

@defeatless, ik bedoelde de dumpprijzen. Ik vind 70e voor een 8yo ardbeg nog steeds geen dumpprijs overigens, maar dat zal aan mij liggen.
1 x

Ruud2612
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Ruud2612 » 05 Okt 2024, 18:37

JvR schreef:@defeatless, ik bedoelde de dumpprijzen. Ik vind 70e voor een 8yo ardbeg nog steeds geen dumpprijs overigens, maar dat zal aan mij liggen.

Eens..
0 x

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 05 Okt 2024, 20:18

defeatless schreef:Ik had van jou als Ardking toch wel verwacht dat je deze fles zelf open had :o

Haha de 40% en €190 euro gaan bij mij niet samen maar kan de nieuwsgierigheid niet bedwingen
1 x
"Volo et Valeo"

bodevami
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor bodevami » 06 Okt 2024, 16:17

Gisteren deze Ardbeg van Murray McDavid mogen proeven.
https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/256401/ardbeg-2008-mm
Heerlijke Ardbeg, knalt echt uit je glas. Smaak is ook erg lekker, echt wel een whisky om van te genieten.
Meteen associaties met een BBQ, kruidig, maar ook wel weer typisch Ardbeg.

Kijk ik dan naar het prijskaartje....dat is dan weer een beetje jammer.
En om even een klein uitstapje te maken naar beoordelingen en het hierin meenemen van de prijzen, dat doe ik zelf niet.
Het gaat erom of je de whisky lekker vindt of niet en van deze heb ik zeker genoten!
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”