Linkwood expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 26 Aug 2019, 13:23

Bij het lezen van whisky passion, las ik een artikel over de Linkwood distillery, wat op zich wel mijn aandacht trok.
Op het forum weinig te vinden over deze eerder ‘onbekende’ single malt die vnl gebruikt wordt voor blends.

Als ik wat opzoekwerk verricht mbt Linkwood 12 Flora & Fauna serie, vind ik bv nergens terug op welke vaten deze gerijpt is. Iemand een idee want al enkele blogs en sites bekeken en nergens iets van te vinden? Iemand die meer weet?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3980
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Aug 2019, 20:40

Onlangs was Ralfy wel enthousiast over een Linkwood:


Maar wel pas na toevoegen van een sloot water.
2 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 27 Aug 2019, 10:50

Weliswaar vind ik nergens terug op welke vaten de Linkwood 12 heeft gerijpt :Scratch
Bourbon hogshead? First fill/second fill/...?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dre
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3043
Lid geworden op: 16 Dec 2015, 01:03
Locatie: Breda

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Dre » 27 Aug 2019, 11:29

Nuyts schreef:Weliswaar vind ik nergens terug op welke vaten de Linkwood 12 heeft gerijpt :Scratch
Bourbon hogshead? First fill/second fill/...?

Het zijn geen single cask bottelingen dus daar is simpelweg geen antwoord op te geven. Ex-bourbon en minimaal 12 jaar. En best prettig maar ook weer niet overweldigend.
1 x

Gebruikersavatar
Daan
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2757
Lid geworden op: 20 Nov 2015, 10:55
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Daan » 27 Aug 2019, 17:08

Reichenbach schreef:Onlangs was Ralfy wel enthousiast over een Linkwood.. Maar wel pas na toevoegen van een sloot water.


Nou voegt die man overigens wel overal een sloot water aan toe.
Bij hem is het niks druppelen met een pipetje, dat gaat met een lepel of een glas water zelf.. hoppa! :bigsmile
1 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 548
Lid geworden op: 20 Nov 2017, 22:18

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 27 Aug 2019, 18:03

Daan schreef:
Reichenbach schreef:Onlangs was Ralfy wel enthousiast over een Linkwood.. Maar wel pas na toevoegen van een sloot water.


Nou voegt die man overigens wel overal een sloot water aan toe.
Bij hem is het niks druppelen met een pipetje, dat gaat met een lepel of een glas water zelf.. hoppa! :bigsmile

:P abnormaal inderdaad hoeveel eetlepels hij er soms aan toevoegt.
Heb dat ook eens geprobeerd maar mijn whisky was toch volledig naar de kl*te. Laten we het maar gewoon bij een pipetje houden
1 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1627
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 28 Aug 2019, 00:05

Nuyts schreef:
Daan schreef:
Reichenbach schreef:Onlangs was Ralfy wel enthousiast over een Linkwood.. Maar wel pas na toevoegen van een sloot water.


Nou voegt die man overigens wel overal een sloot water aan toe.
Bij hem is het niks druppelen met een pipetje, dat gaat met een lepel of een glas water zelf.. hoppa! :bigsmile

:P abnormaal inderdaad hoeveel eetlepels hij er soms aan toevoegt.
Heb dat ook eens geprobeerd maar mijn whisky was toch volledig naar de kl*te. Laten we het maar gewoon bij een pipetje houden


Tja, dat kan natuurlijk ook niet bij elke whisky, maar bij een sherry bom die boven de 50% zit en waar nog wel eens een vleugje (of soms meer) zwavel aan zit, gaat bij mij ook zo een hele tot zelfs anderhalve pipet (3 tot 5 ml) water hoor. En dan blijft de smaak met gemak overeind.

Hoe het bij deze Linkwood zit weet ik niet, nog nooit tegen gekomen.
1 x

Slight
Actief lid
Actief lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 31 Okt 2023, 22:33
Locatie: Helmond

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Slight » 27 Apr 2024, 21:17

Ik ben nu een sample van deze aan het proeven: Linkwood 2012 SV

Ik dacht dat Linkwood doorgaans niet peated was, maar naar mijn idee heeft deze wel een licht peaty karakter. Weet iemand hier meer over?
0 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Apr 2024, 12:46

Moet eerlijk bekennen dat ik Linkwood links laat liggen na eerdere ervaringen. Heb eens een aantal verschillende Linkwood-samples naast elkaar geproefd en ik werd er niet echt warm van. De drams waren niet slecht, maar gewoon saai. Het is in mijn ogen een generieke en Speysider zonder een uitgesproken eigen karakter zoals vele andere Speysiders dat overigens wél hebben. Het is vrij licht spul, en zal daarom geliefd bij blenders zijn.

Maar ik sta natuurlijk altijd open om mijn mening proefondervindelijk te herzien :Slainte Zijn er forumleden die wél enthousiast van Linkwoord worden?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 621
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Casketje » 28 Apr 2024, 18:23

Ik hou van Linkwood ja, maar net zoals Glen Elgin, Glentauchers, Glenburgie, etc enkel als ze wat leeftijd gekregen hebben; en liefst op refill bourbon zodat de fruitigheid mooi naar voren komt. Cragganmore is nog zo'n mooi voorbeeld - heerlijke whisky maar gezien het Diageo is zie je er amper IB's van en de standaard range is al helemaal om te huilen.
0 x

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Apr 2024, 18:53

Casketje schreef:....Cragganmore is nog zo'n mooi voorbeeld - heerlijke whisky maar gezien het Diageo is zie je er amper IB's van en de standaard range is al helemaal om te huilen.


Off-topic maar even inhaken: Core range mee eens maar paar weken geleden in de distillery deze geproefd en heb echt heel lang getwijfeld om er toch een fles van te kopen. Beviel mij erg goed. Helaas was onze koffer al te ver gevuld met andere flessen. Helaas :Cry
Jaren geleden ook twee family casks geproefd van de McPherson-Grant familie en dat was echt een feest!!
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 621
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Casketje » 28 Apr 2024, 18:58

Ik vond hun "gewone" distillery exclusive (deze) ook zeer lekker toen ik 'm gedronken heb vorig jaar. Ik ben aan het kijken om eventueel vrijdag nogmaals dezelfde Stillman's Tour te doen als vorig jaar, afhankelijk of ik het kan doen passen met het werk - is maar een 20 minuutjes rijden van hier. Het vat 1986 dat we toen hebben mogen proeven was echt wauw. Zeer interessante, ondergewaardeerde distillery. :goedgedaan
1 x

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Apr 2024, 19:05

Wat mij betreft zegt het alles dat de laatste twee posts in dit topic gaan over Cragganmores ipv grijze muis Linkwood :P
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 2478
Lid geworden op: 14 Sep 2011, 11:59
Locatie: Middelharnis (G-O)

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 28 Apr 2024, 19:09

Nee hoor. Ik vind Linkwood zeker geen grijze muis. Ik heb hier meerdere expressies van in huis (gehad) en ben zeker liefhebber van hun overwegend fruitige maar soms ook stevige profiel. Ik herinner me een aantal bottelingen van Adelphi waar ook een vleugje rook in te herkennen was.
2 x
Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 503
Lid geworden op: 15 Nov 2020, 15:45
Locatie: Den Haag

Re: Linkwood expressies

Ongelezen berichtdoor Koning » 28 Apr 2024, 19:12

Casketje schreef:Ik hou van Linkwood ja, maar net zoals Glen Elgin, Glentauchers, Glenburgie, etc enkel als ze wat leeftijd gekregen hebben; en liefst op refill bourbon zodat de fruitigheid mooi naar voren komt. Cragganmore is nog zo'n mooi voorbeeld - heerlijke whisky maar gezien het Diageo is zie je er amper IB's van en de standaard range is al helemaal om te huilen.


Die fruitigheid miste ik dus bij Linkwood, ook bij 20 plussers op refill bourbon kwamen bij mij slechts de standaard appeltjes met wat citrus fruit door. Bij Glentauchers, Glenburgie, maar ook Balvenie(Burnside), Benrinnes, Tormore en vele anderen is het fruitmandje op die leeftijd doorgaans veel rijker. En Cragganmore heeft veel meer karakter dan Linkwood, die 12 zou ik best in een kroeg kunnen bestellen.
1 x
Afbeelding


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten