goeie investering?
goeie investering?
Ik had graag eens willen polsen naar jullie mening over de "highland park freya 15years" whisky.
Zou de aankoop van een fles hiervan een zijn waarde behouden?
Ik vroeg me af ook wat nu de waarde hiervan is op dit moment want ik vind zoveel verschillende prijzen.
Ik vroeg me af ook wat nu de waarde hiervan is op dit moment want ik vind zoveel verschillende prijzen.
0 x
Re: goeie investering?
Veance schreef:Ik had graag eens willen polsen naar jullie mening over de "highland park freya 15years" whisky.
Het is hier helaas geen investeringsforum maar liefhebbersforum. Veruit de meesten kopen om te ploppen en ervan te genieten.
Voor investeringsadvies is dit niet de beste plek. Dan kan je beter kijken naar plekken als de World Whisky index in Sassenheim
7 x
De waarde is meestal gelijk aan de laagst aangeboden prijs op de markt en vaak nog een kleine 10% eronder (want wie zegt dat ze voor die bedragen ook echt weggaan). Maar als hij goed te drinken is, dan maakt waardevermindering of -vermeerdering niks uit toch?
Toegegeven: Ik vind het een prettig gevoel als mijn whisky kennelijk in waarde stijgt, maar weet eigenlijk niet waarom. Heb nog nooit iets verkocht. Alleen geruild. Je kan het beter opentrekken uiteindelijk. Kies een mooi moment voor een mooie fles zou ik zeggen.
Toegegeven: Ik vind het een prettig gevoel als mijn whisky kennelijk in waarde stijgt, maar weet eigenlijk niet waarom. Heb nog nooit iets verkocht. Alleen geruild. Je kan het beter opentrekken uiteindelijk. Kies een mooi moment voor een mooie fles zou ik zeggen.
2 x
Veance schreef:Ik had graag eens willen polsen naar jullie mening over de "highland park freya 15years" whisky.
Whisky hoor je te drinken.
Newbie en gelijk vragen over investeren.

3 x
@ whisky.jos :
Wat een hartelijk welkom krijgt deze newbe zeg. Je zou bang worden om jezelf lid te maken van een nieuw forum om de hoge heren niet dwars te gaan zitten met je onwetendheid.
whisky drink ik maar niet alle flessen.
Verschillende mensen hebben verschillende meningen.
Of mag dat niet op dit forum?
Wat een hartelijk welkom krijgt deze newbe zeg. Je zou bang worden om jezelf lid te maken van een nieuw forum om de hoge heren niet dwars te gaan zitten met je onwetendheid.
2 x
@Koning : bedankt voor je tip maar ik wou het gaarg ook specifiek over deze whisky weten?
@Cask1988 : bedankt voor je uitleg. Leuke collectie. Heb je die allemaal?
@BasG94 :Bedankt voor je uitleg.
@Cask1988 : bedankt voor je uitleg. Leuke collectie. Heb je die allemaal?
@BasG94 :Bedankt voor je uitleg.
Laatst gewijzigd door Veance op 22 Jan 2023, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Wat is je gedachtegang dat je overweegt 300+ eurie aan een willekeurige fles uit te geven? En waarom juist deze?
0 x
Veance schreef:@Cask1988 : bedankt voor je uitleg. Leuke collectie. Heb je die allemaal?
Jep en allen voor de plop maar niet allemaal tegelijk
2 x
Voor een inschatting van de actuele waarde kijk je het best bij de resultaten van recente veilingen. En dan ook goed kijken naar de veilingskosten.
0 x
Deze whisky is nou niet echt 1 die je zal opleveren..
Misschien een family cask, of iets van een serie of een whisky met een lagere aankoopprijs die erg goed is (omdat je die zelf hebt gekocht en gedronken).
Succes met de investering.. Zoals sommige al hebt uitgelegd we zijn echt genieters en niet perse investeerders..
Misschien een family cask, of iets van een serie of een whisky met een lagere aankoopprijs die erg goed is (omdat je die zelf hebt gekocht en gedronken).
Succes met de investering.. Zoals sommige al hebt uitgelegd we zijn echt genieters en niet perse investeerders..
0 x
-
Kikkerneve
- Top bijdrager

Hi,
Genoeg gezegd over liefhebbers en investeerders. Laten we het erop houden dat we hier allemaal graag een dram lusten. De meesten hier zien hun favoriete whisky liever niet door investeerders ontdekt worden.
Wat betreft je vraag: recente (vaak UK) veilingen bieden je het beste inzicht. Specifiek voor de fles waar je naar vraagt bijvoorbeeld:
https://whiskyauctioneer.com/december-2022-auction?text=highland+park+freya&sort=auc_high_bid_amt+DESC&items_per_page=40
Persoonlijk denk ik dat de rek wel uit deze specifieke serie is, maar HP series worden veel als investeringen gezien inderdaad. Of zo ongeveer alles wat Macallan uitbrengt. Maar probeer daar maar eens vanaf begin aan retail bij te zijn.
1 x
Veance schreef:@ whisky.jos :
Eens. Maar deze scepsis komt vooral doordat "we" vaak dit soort vragen krijgen van personen welke enkel op het forum komen om een investeringskans te spotten en vervolgens 0.0% bijdrage aan het forum te leveren. Dat MAG uiteraard wel, maar dat maakt wel dat er mensen op het forum zijn welke het dan lastig vinden om nieuwkomers met soortgelijke vragen zonder vooroordelen te bekijken. Hoop dat je dit begrijpt.
Inhoudelijk: er is al goed advies gegeven. Kijk naar veilingen in binnen en buitenland en houd hierbij rekening met de veilingkosten en eventuele heffingen en belastingen. Daarnaast persoonlijk advies: 'investeer' in whisky die je ook graag drinkt. Als de resultaten tegenvallen dan heb je iig nog een mooi glas whisky. Er zijn wel een paar stokerijen bijgekomen in de afgelopen jaren dus er komt nog wel wat vulling voor het lege wiskyloch.
Ik hoop overigens dat de scepsis onterecht was en dat je ook een bijdrage levert in ruil voor de goede adviezen
8 x
Paulini schreef:Veance schreef:@ whisky.jos :
Eens. Maar deze scepsis komt vooral doordat "we" vaak dit soort vragen krijgen van personen welke enkel op het forum komen om een investeringskans te spotten en vervolgens 0.0% bijdrage aan het forum te leveren. Dat MAG uiteraard wel, maar dat maakt wel dat er mensen op het forum zijn welke het dan lastig vinden om nieuwkomers met soortgelijke vragen zonder vooroordelen te bekijken. Hoop dat je dit begrijpt.
Inhoudelijk: er is al goed advies gegeven. Kijk naar veilingen in binnen en buitenland en houd hierbij rekening met de veilingkosten en eventuele heffingen en belastingen. Daarnaast persoonlijk advies: 'investeer' in whisky die je ook graag drinkt. Als de resultaten tegenvallen dan heb je iig nog een mooi glas whisky. Er zijn wel een paar stokerijen bijgekomen in de afgelopen jaren dus er komt nog wel wat vulling voor het lege wiskyloch.
Ik hoop overigens dat de scepsis onterecht was en dat je ook een bijdrage levert in ruil voor de goede adviezen
Beter had ik het niet kunnen omschrijven.
1 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”