Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 30 Jun 2022, 21:41

Met zo'n object voor speculatie als Springbank blijft het altijd speculeren.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
defeatless
Moderator
Moderator
Berichten: 3200
Lid geworden op: 11 Jun 2014, 23:45
Locatie: Wageningen

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor defeatless » 01 Jul 2022, 00:24

Laat ik het anders zeggen. Het is een bevriende slijter die een Mitra runt. Hun kopen voornamelijk bij De Monnik in (soort van moederbedrijf, technisch verhaal).
Geen idee hoe en wat verder, maar hij had zich ingeschreven op een fles en kreeg te horen dat hij ingeloot was. En de RRP kwam ook via die verloting.
Nu weet ik niet of die loterij bij De Monnik was en dat zij er maar 3 hebben, zou maar zo kunnen natuurlijk.

Het kan natuurlijk ook maar zo dat jij (Cor) via andere kanalen inkoopt en dat daar er meer zijn en er een andere RRP gehanteerd wordt.

Desalniettemin, ze staan nu voor 5000,- op WB...... :o :?
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1170
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 01 Jul 2022, 08:03

Die constructie via de Monnik/Mitra geloof ik wel. Ze zijn een grote speler, dus zullen wel een paar flessen krijgen van Fourcroy. Grootste deel verdeelt Fourcroy onder zijn eigen klanten.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Anton
Senior
Senior
Berichten: 221
Lid geworden op: 31 Jan 2020, 22:58

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Anton » 01 Jul 2022, 14:44

defeatless schreef:
Cor - Vinabc schreef:
Sander79 schreef:Info uit de mail:
200 BOTTLES AVAILABLE VIA THE SOCIETY BALLOT
1400 BOTTLES AVAILABLE WORLDWIDE


Daarvan een fles of 50 in Nederland naar ik begreep.


Van een andere slijter, die is ingeloot, hoorde ik net 3 stuks naar NL. RRP €1500,-


Ik weet hier in BE in een straal van pakweg 20km al 3 slijters die er ééntje gehad hebben, lijkt me dus inderdaad sterk dat heel NL er maar 3 krijgt.

Hier stond er 1 te koop voor 1400€.
0 x

green-hornet
Senior
Senior
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 Nov 2020, 16:52

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 01 Jul 2022, 22:40

De SB 30.... gehoord uit betrouwbare bron... inkoop slijter rond de 300 EX btw :HitHead
1 x

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Jul 2022, 22:44

green-hornet schreef:De SB 30.... gehoord uit betrouwbare bron... inkoop slijter rond de 300 EX btw :HitHead

Nou das dan pakweg 550-600 retail. Als je daar een sb 30 voor kan krijgen… Koopje :bigsmile de 21 is al het dubbele van die 600.
Laatst gewijzigd door Cask1988 op 01 Jul 2022, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Jul 2022, 22:46

green-hornet schreef:De SB 30.... gehoord uit betrouwbare bron... inkoop slijter rond de 300 EX btw :HitHead

Mooi toch? Dan kunnen ze dit jaar ook weer op vakantie en een biertje bestellen op het terras.
Dat je als koper dit jaar thuis moet blijven, je kan in ieder geval naar je doosje met fles kijken.
3 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3765
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Jul 2022, 22:48

Reichenbach schreef:
green-hornet schreef:De SB 30.... gehoord uit betrouwbare bron... inkoop slijter rond de 300 EX btw :HitHead

Mooi toch? Dan kunnen ze dit jaar ook weer op vakantie en een biertje bestellen op het terras.

Drinken slijters zelf alcohol dan?
Don’t get high on your own supply…
…was toch het aloude gezegde? :gnif
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1170
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 02 Jul 2022, 00:35

green-hornet schreef:De SB 30.... gehoord uit betrouwbare bron... inkoop slijter rond de 300 EX btw :HitHead


Ik weet wat ie werkelijk kost, heb het zwart op wit van de importeur, maar die bron is alles behalve betrouwbaar. Het zit ook niet een klein beetje bij de werkelijkheid vandaan. Maareh, was die betrouwbare bron een juicekanaal? :P
10 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Gebruikersavatar
Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 615
Lid geworden op: 02 Jan 2018, 12:51
Locatie: Gent

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Casketje » 02 Jul 2022, 10:34

green-hornet schreef:De SB 30.... gehoord uit betrouwbare bron... inkoop slijter rond de 300 EX btw :HitHead

850 inkoop in BE, zwart of wit op factuur gezien...
1 x

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 02 Jul 2022, 19:04

Wat maakt het uit wat de inkoopprijs is geweest? Dat is toch een zaak van de slijter met zijn leverancier. De een zal een betere inkoop kunnen bedingen dan de ander. Wie weet heeft hij de fles wel bij de voedselbank opgeduikeld.

Voor de consument is van belang wat hij moet betalen en wat hij bereid is te betalen. Als de prijs te hoog is koop je niet en heeft de slijter geen handel.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3971
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Jul 2022, 17:27

aar aanleiding van de opmerking in het aanbod topic:
avdboom schreef:...Deze Springbank heeft niet alleen een ander label, maar de smaak is net als het etiket mee veranderd... Nog steeds een top dram, maar wel anders. Persoonlijk vind ik de oude beter, meer tropisch fruit. En voor een 10yo is deze SB gewoon een belachelijk goede dram....

Op zich kan ik me wel in de eerste opmerking vinden, met de oranje etiketten is de smaak inderdaad veranderd.

Maar mijn persoonlijke mening is dan weer iets anders.
Ten eerste is de batch variatie van de Springbank 10 zowel toen als nu behoorlijk groot. Het heeft zijn charme, maar consistentie is ook een kwaliteit en gebrek daaraan staat sommigen ook tegen. Niet filteren is leuk, maar rond zwevende splinters hout in het sap zit ik ook niet op te wachten.

Ondanks dat heb ik al jaren de SB10 als 'daily dram' boven aan mijn lijstje staan.
Naar mijn ervaring zit er in de loop der jaren, ondanks de behoorlijke variatie, toch een stijgende lijn in de kwaliteit. De oranje etiketten waren voor mij zeker geen stap terug.
Had ik bij mijn laatste fles wel weer een dipje. Als deze mijn eerste kennismaking zou zijn geweest had ik me ook afgevraagd waar al die drukte voor nodig is.

Vraag ik me dat trouwens nog steeds af; 130 pond voor een ouwe doos. :Scratch
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 869
Lid geworden op: 18 Jul 2014, 17:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor avdboom » 06 Jul 2022, 23:21

Reichenbach schreef:aar aanleiding van de opmerking in het aanbod topic:
avdboom schreef:...Deze Springbank heeft niet alleen een ander label, maar de smaak is net als het etiket mee veranderd... Nog steeds een top dram, maar wel anders. Persoonlijk vind ik de oude beter, meer tropisch fruit. En voor een 10yo is deze SB gewoon een belachelijk goede dram....

Op zich kan ik me wel in de eerste opmerking vinden, met de oranje etiketten is de smaak inderdaad veranderd.

Maar mijn persoonlijke mening is dan weer iets anders.
Ten eerste is de batch variatie van de Springbank 10 zowel toen als nu behoorlijk groot. Het heeft zijn charme, maar consistentie is ook een kwaliteit en gebrek daaraan staat sommigen ook tegen. Niet filteren is leuk, maar rond zwevende splinters hout in het sap zit ik ook niet op te wachten.

Ondanks dat heb ik al jaren de SB10 als 'daily dram' boven aan mijn lijstje staan.
Naar mijn ervaring zit er in de loop der jaren, ondanks de behoorlijke variatie, toch een stijgende lijn in de kwaliteit. De oranje etiketten waren voor mij zeker geen stap terug.
Had ik bij mijn laatste fles wel weer een dipje. Als deze mijn eerste kennismaking zou zijn geweest had ik me ook afgevraagd waar al die drukte voor nodig is.

Vraag ik me dat trouwens nog steeds af; 130 pond voor een ouwe doos. :Scratch

Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak. De nieuwe versie heb ik er één van op, die was mineraler en directer dan alle oudere (+/- 2014/2016) die ik op heb. De oude vond ik persoonlijk consistent goed. Over de nieuwe kan ik dus niet teveel zeggen maar mijn bevinding strookte wel met wat ik van anderen las. Maar dat de nieuwe 10yo nog steeds een top dram is beaam ik direct!
1 x
Afbeelding

green-hornet
Senior
Senior
Berichten: 136
Lid geworden op: 12 Nov 2020, 16:52

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor green-hornet » 15 Jul 2022, 12:37

Wat een rust hier.... nu ze worden uitgeleverd :HitHead
0 x

Gebruikersavatar
DvdB
Top bijdrager
Top bijdrager
Berichten: 581
Lid geworden op: 04 Nov 2016, 09:46
Locatie: Kattûk

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor DvdB » 15 Jul 2022, 23:28

Vanmiddag de SB30 in m'n handen gehad .. en daar bleef het dan ook bij :lol: :lol: :lol:
5 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten