Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Reichenbach
Moderator
Moderator

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 24 Okt 2021, 21:27

defeatless schreef:...nu worden slijters in NL gebeld met de vraag om het per doos tegen €10-€15 per fles extra op te sturen naar Azië....
Dat lijkt me best wel een verklaring. Ook voor de extreme prijzen die de twaalf dozenschuiver voor de Springbank durft te vragen en er mee weg komt.
Niet alleen Springbank, maar ook de Lagavulin 16 heb ik al een aardig tijdje niet meer in de schap van de slijter zien staan.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 07 Nov 2021, 20:03

Hallo, mijn slijter zegt dat hij de SB 10 en 15 zonder verpakking heeft binnengekregen. Herkennen jullie dit? Ik vind de 15 kopen zonder verpakking toch wel armoedig. Betaal er ook nog 90 euro voor. Doen? De 10 gaat bij mij toch wel op. Maar ik heb nog twee flessen 15 staan. Dus ik twijfel.
0 x
Afbeelding

MisterMonkeyDonkey
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor MisterMonkeyDonkey » 07 Nov 2021, 20:14

whisky4wood schreef:Hallo, mijn slijter zegt dat hij de SB 10 en 15 zonder verpakking heeft binnengekregen. Herkennen jullie dit? Ik vind de 15 kopen zonder verpakking toch wel armoedig. Betaal er ook nog 90 euro voor. Doen? De 10 gaat bij mij toch wel op. Maar ik heb nog twee flessen 15 staan. Dus ik twijfel.

De 12 idem. Springbank levert die vanaf nu zonder verpakking. Voor mij overigens geen probleem. Wat in de fles zit telt.
3 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Nov 2021, 20:33

whisky4wood schreef:Hallo, mijn slijter zegt dat hij de SB 10 en 15 zonder verpakking heeft binnengekregen. Herkennen jullie dit? Ik vind de 15 kopen zonder verpakking toch wel armoedig. Betaal er ook nog 90 euro voor. Doen? De 10 gaat bij mij toch wel op. Maar ik heb nog twee flessen 15 staan. Dus ik twijfel.

Ik zou zeggen, lekker laten staan.
Het ontneemt je immers het genoegen de dozen bij het oud papier te kunnen zetten.

Zelf vind ik het een ontwikkeling die navolging verdient. Doosjes, kokers of gefiguurzaagde installaties zijn mijns inziens onnodige opsmuk wat niets toevoegt aan de kwaliteit. Het geld daarvoor kunnen ze beter in de kwaliteit van de gerst en vaten steken.

Oh ja, hopelijk worden zo de flessen voor de investeerders minder aantrekkelijk. Maar die hoop zal wel ijdel zijn.

Is 90 euro voor de 15 best wel stevig aan de prijs helaas.
1 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Nov 2021, 23:32

Reichenbach schreef:

Zelf vind ik het een ontwikkeling die navolging verdient. Doosjes, kokers of gefiguurzaagde installaties zijn mijns inziens onnodige opsmuk wat niets toevoegt aan de kwaliteit. Het geld daarvoor kunnen ze beter in de kwaliteit van de gerst en vaten steken.

Oh ja, hopelijk worden zo de flessen voor de investeerders minder aantrekkelijk. Maar die hoop zal wel ijdel zijn.

Nou ik wil de feestvreugde niet bederven maar zoals jullie weten levert Springbank al jaren met een standaard omdoos zonder dat daar een specifieke botteling op staat. Dat de 12 en 15 (en volgens mij ook Hazelburn en Longrow) zonder doos worden geleverd heeft puur met een tekort aan dozen te maken door alle brexit ellende. Dus de milieuvriendelijke bullcrap die erbij wordt verzonnen is puur om het marketingtechnisch positief te laten lijken. In werkelijkheid is het dus gewoon een kwestie van: of de flessen niet uitleveren totdat er weer dozen zijn, of de flessen zonder doos leveren en zo de fans en cashflow tevreden houden. De dozen worden nu ingezet voor de meer premium kant (18yo bv). De rest is zonder omdoos.
Zo komen andere producenten flessen tekort om het in te kunnen doen en hebben weer anderen last ervan dat ze het niet vervoerd krijgen door een extreem chauffeurstekort. Kortom: de hele logistieke chain ligt op z’n bilnaad.

Lees zelf maar:
https://www.thespiritsbusiness.com/2021 ... its-trade/
(En zo zijn er nog wel meer vergelijkbare artikelen)

En geheeeeeel toevallig is Springbank nu ineens begaan met het milieu en zweren ze verpakkingen af. Uhuh… :bigsmile
3 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 08 Nov 2021, 07:10

Dan zijn de omdozen van de 10, 12 en 15 allemaal tegelijk op.

Dat kan natuurlijk. Is het milieuargument altijd wel handig om de keus te verklaren.
0 x

whisky4wood
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor whisky4wood » 08 Nov 2021, 07:25

Daarnaast zit de 18 jarige dus in een koker. Dat is raar als je alleen voor het milieu gaat of niet. Ik lees inderdaad her
en der over papierschaarste en zo, maar dat dit voortaan altijd zo zal zijn? Zal mij benieuwen. En zullen straks flessen met verpakking nog duurder worden, omdat dat dan ineens bijzonder wordt…de markt is al verpest. Ik hoop echt volgend jaar weer op normaal, wat dat dan ook is. De fles kost trouwens 80 voor de 15yo. Maar nog. De koker
Voor de 18 vond ik eigenlijk wel mooi op zich. Fijne dag
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Nov 2021, 08:19

Reichenbach schreef:Dan zijn de omdozen van de 10, 12 en 15 allemaal tegelijk op.

Dat kan natuurlijk. Is het milieuargument altijd wel handig om de keus te verklaren.

Bij de nieuwste releases had je idd kleurtjes (rood, groen enz.) Maarja die lui bestellen echt niet de ene week groen en de andere week rood. Die krijgen een vrachtwagen vol met pallets doosjes. En als die op is heb je vandaag de dag gewoon een fiks probleem.
0 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Nov 2021, 08:23

whisky4wood schreef:Daarnaast zit de 18 jarige dus in een koker. Dat is raar als je alleen voor het milieu gaat of niet. Ik lees inderdaad her
en der over papierschaarste en zo, maar dat dit voortaan altijd zo zal zijn? Zal mij benieuwen. En zullen straks flessen met verpakking nog duurder worden, omdat dat dan ineens bijzonder wordt…de markt is al verpest. Ik hoop echt volgend jaar weer op normaal, wat dat dan ook is. De fles kost trouwens 80 voor de 15yo. Maar nog. De koker
Voor de 18 vond ik eigenlijk wel mooi op zich. Fijne dag

80 voor de 15yo is een 5-10 duurder dan voorheen, dat valt dus nog wel mee. Bij Springbank is de verpakkingskeuze wel definitief denk ik. Anders zetten ze zichzelf wel te kakken met hun milieu blabla natuurlijk ;) tenzij ze onderhand met een lulverhaal komen over volledig gerecycled karton ofzo. De markt is verpest maar dat komt niet door de verpakkingen maar door de idiote vraag die prijzen als €150 voor een 11yo CS ‘rechtvaardige’. Met name de IB markt is knetter overspannen.
1 x
Afbeelding

Freezeroz
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Freezeroz » 08 Nov 2021, 08:35

Cask1988 schreef:Lees zelf maar:
https://www.thespiritsbusiness.com/2021 ... its-trade/
(En zo zijn er nog wel meer vergelijkbare artikelen)

Heftig verhaal hoor. Er is dus niet alleen een tekort aan papier, maar ook aan glas, containers, zee, spoor èn weg transport :domdom.
0 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Nov 2021, 09:23

Freezeroz schreef:
Heftig verhaal hoor. Er is dus niet alleen een tekort aan papier, maar ook aan glas, containers, zee, spoor èn weg transport :domdom.

Te kort aan zee?!? :o :shock:
2 x
Afbeelding

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Nov 2021, 09:54

Fat Bastard! schreef:
Freezeroz schreef:

…transport :domdom :P
1 x
Afbeelding

Fat Bastard!
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Fat Bastard! » 08 Nov 2021, 10:39

Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:

.....zee-, spoor- én wegtransport......Maar bedankt voor het serieus nemen van mijn opmerking hoor Arthur :cool:
0 x
Afbeelding

HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 08 Nov 2021, 11:37

Fat Bastard! schreef:
Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:

.....zee-, spoor- én wegtransport......Maar bedankt voor het serieus nemen van mijn opmerking hoor Arthur :cool:

Weg transport dekt de lading anders vrij behoorlijk, maar momenteel is het blijkbaar ook weg papier, weg glas en weg containers.
0 x

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 08 Nov 2021, 13:11

Fat Bastard! schreef:
Cask1988 schreef:
Fat Bastard! schreef:
Te kort aan zee?!?

:P Ik neem álles wat jij zegt bloedserieus, je weet toch :bigsmile
0 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”