Ardbeg Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mei 2021, 19:23

Ik denk dat whisky de enige tak van handel is waar zowel slijters als consumenten zich koppelverkoop op laten leggen. Tis van de zotte: koop eerst iets wat je niet wilt en dan MAG je pas kopen wat je wel wilt.
Als je naar de Efteling wilt hoef je toch ook niet verplicht eerst twee uur te gaan Wadlopen??
Ik heb nog nooit iets gekocht met koppelverkoop met items die ik niet wil hebben en dat blijft ook zo. Dan maar niet. Inderdaad in Duitse shops is dit ook al s toegepast met een Longrow of SB. Moet je 3 flessen kopen waarvan er eentje degene is die je wilde. Nou, dan maar niet.
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Mei 2021, 19:29

Volgens mij is dat wel op meer gebieden zo, dat wordt in de horlogewereld en exclusievere auto's toch ook gedaan?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mei 2021, 19:53

Zou kunnen, shop meestal segmentje lager… :Scratch

Maar we hebben het hier niet over een exclusieve Ferrari van 2 miljoen waar er 10 van gemaakt worden en die je alleen mag kopen als je schuur al volstaat met nog wat van hetzelfde merk. Of over een dikke Rolex van 50K.
Nee, we hebben het over een fokking flesje whisky van 4 of 5 tientjes en degene die je wilt kost misschien iets meer als het dubbele. What’s next; de visboer die je straks eerst een Lekkerbek door je strot duwt voordat je 5 Hollandse Nieuwe mag kopen? Volslagen idioterie.
6 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Mei 2021, 20:08

Oogadal schreef:... What’s next; de visboer die je straks eerst een Lekkerbek door je strot duwt voordat je 5 Hollandse Nieuwe mag kopen?
Is dat vaak wel de praktijk; een haring aan de staart als vooraf aan de gebakken vis.
Eigenlijk zou je dan nog een heupflesje korenwijn op zak moeten hebben.
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Mei 2021, 20:18

Reichenbach schreef:
Oogadal schreef:... What’s next; de visboer die je straks eerst een Lekkerbek door je strot duwt voordat je 5 Hollandse Nieuwe mag kopen?
Is dat vaak wel de praktijk; een haring aan de staart als vooraf aan de gebakken vis.
Eigenlijk zou je dan nog een heupflesje korenwijn op zak moeten hebben.

Nee die moet je er dan óók bij kopen als je die haring en lekkerbek wilt :HitHead

Eigenlijk moeten dit soort dingen in ‘waar kan jij om lachen’ want ik lach m’n eigen echt scheel dat mensen zich vrijwillig zo laten naaien. :P

Ze hebben trouwens een woord voor dit soort praktijken: Kartelvorming :roll: Misschien niet helemaal exact hetzelfde maar het komt dicht in de buurt
1 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
Reichenbach
Moderator
Moderator
Berichten: 3945
Lid geworden op: 11 Feb 2017, 18:53
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Mei 2021, 20:40

Koppelverkoop is een beetje een dubieuze praktijk, het is nog net niet verboden, tenzij je als leverancier een sterke marktpositie hebt.
Je bent als whiskyliefhebber niet verplicht om Ardbeg te kopen. En als je als liefhebber ook nog principes hebt zou je hierin nog verder kunnen gaan.

Maar liefhebber zijn en principes hebben is nogal rekbaar ervaar ik zelf.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 06 Mei 2021, 20:49

Mijn Ardbeg principe is heel simpel:
Ik heb standaard een fles Uigeadail in huis, voor de rest kunnen ze optiefen :bigsmile
8 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

Gebruikersavatar
WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 4840
Lid geworden op: 24 Feb 2015, 09:06
Locatie: Drenthe

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 06 Mei 2021, 22:34

Reichenbach schreef:Koppelverkoop is een beetje een dubieuze praktijk, het is nog net niet verboden, tenzij je als leverancier een sterke marktpositie hebt.
Je bent als whiskyliefhebber niet verplicht om Ardbeg te kopen. En als je als liefhebber ook nog principes hebt zou je hierin nog verder kunnen gaan.

Maar liefhebber zijn en principes hebben is nogal rekbaar ervaar ik zelf.


In het geval van iets waar mensen makkelijk zonder kunnen is er wettelijk niks aan de hand. De wetgeving beschermt meer tegen Microsoft achtige praktijken.
En dit is een gevalletje ‘daar kunnen we prima zonder.’ :lol:
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Gebruikersavatar
Kapre
Senior
Senior
Berichten: 180
Lid geworden op: 04 Jan 2011, 12:11
Locatie: Utrecht

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Kapre » 07 Mei 2021, 07:46

Op zich is die koppelverkoop een verwerpelijk iets natuurlijk, maar het kan in dit geval ook positief uitwerken.
Wellicht is dit ook de gedachte erachter, dat weet ik verder niet.

Deze limited release is nu vooral interessant voor liefhebbers die de whisky ook drinken.
Mensen die Ardbeg lekker vinden, zullen er vaak geen probleem mee hebben om ook een core-range fles aan te schaffen (10, U of C) naast die special release, die drinken ze immers toch wel.
Voor beleggers/flippers is het een stuk minder interessant, want de uitgave aan die core-range fles gaat van hun winst af, ze drinken het niet dus willen ze die extra fles ook helemaal niet.
En zo komen deze flessen voornamelijk bij liefhebbers terecht die hem gaan drinken.
Of is dit te kort door de bocht ?
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3764
Lid geworden op: 11 Dec 2018, 20:14

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 07 Mei 2021, 07:59

Kapre schreef:Of is dit te kort door de bocht ?

Jup. Die Special releases gaan zóvaak over de kop dat een flesje van 4-5 tientjes ze echt niet tegen houdt. Sterker nog, dat douwen ze gewoon bij de prijs op. 90% van die special releases wordt überhaupt nooit gedronken. Verdwijnen allemaal in de kasten van de verzamelaars..
En een bedrijf als LMVH draait op ‘exclusiviteit’ en ‘collectability’ anders maak je ook geen handtassen van 20k+. Iets doen tegen flikkers ehh flippers is wel het laatste wat in hun bedrijfsbeleid past. Dus nee dit is echt geen gerichte actie om flippen te voorkomen. Gewoon een sluwe manier om omzet te pushen.
4 x
Afbeelding
________________________________________
Whisky, what else? Well eh… A good cigar, big chunks of meat on a smoker bbq, a smoldering campfire and some good music to go with it for example?

De buuk
Senior
Senior
Berichten: 403
Lid geworden op: 28 Jun 2018, 21:36

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor De buuk » 07 Mei 2021, 17:15

Cask1988 schreef:Mijn Ardbeg principe is heel simpel:
Ik heb standaard een fles Uigeadail in huis, voor de rest kunnen ze optiefen :bigsmile



Vind de standaard Ten ook niet slecht maar dan zou ik eerder een Laphroaigh Ten kopen voor 29,- in de aanbieding.

De Uigeadail is redelijk onaantastbaar :respect
0 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Nikola
Senior
Senior
Berichten: 360
Lid geworden op: 24 Jul 2020, 09:44

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Nikola » 20 Mei 2021, 12:32



Heeft iemand hier ervaring mee? :hoedaf
0 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional
Berichten: 1166
Lid geworden op: 11 Nov 2015, 11:47
Contact:

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 20 Mei 2021, 22:26

Nikola schreef:https://m.youtube.com/watch?v=OA0qMNaocQo

Heeft iemand hier ervaring mee? :hoedaf


De committee release niet
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Ardking
Senior
Senior
Berichten: 442
Lid geworden op: 06 Feb 2019, 13:35

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor Ardking » 03 Jun 2021, 14:40

Iemand de scorch OB al op?
Sample beschikbaar?

Hoor het graag!
0 x
"Volo et Valeo"

Gebruikersavatar
HammerHead
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07 Jan 2016, 13:10
Locatie: Delft
Contact:

Re: Ardbeg Expressies

Ongelezen berichtdoor HammerHead » 03 Jun 2021, 19:02

Was vanmiddag (heel even) beschikbaar in de WB-shop, net als de Glenfarclas 185. Meestal ben ik ruim te laat bij hun wekelijkse update, dit keer niet, maar deze heb ik beiden bewust laten staan. NAS-whisky voor €100+ zonder proeven daar begin ik niet aan.
3 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten