Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Apr 2021, 21:35

Casketje schreef:De whisky op zich staat bijlange niet op het het niveau van Glendronach, want daar "lukte" het hem ook enkel met de oude stock vaten die er nog lag bij de overname. Lang gedestilleerd voor z'n tijd dus, toen de stills nog verwarmd werden met kolen.

Precies ;) De dronachs van 20yo+ die hij uit het warehouse toverde kregen ook gewoon een finish op een sherrybomvaatje hoor. Kijk en het werkt, dat is waar, maarja om nou te zeggen dat hij hoogstpersoonlijk die whisky heeft gemaakt... als dat het geval was, was het hem ook gelukt bij Benriach eenzelfde hype te creëren. En Glenglassaugh...tja ook zo’n succesverhaal, not. Gewoon een gevalletje juiste plek en juiste tijd. Een kapotte klok heeft ook 2x per dag gelijk :lol: Het is ook heus geen pannenkoek hoor maar zoals een whisky met marketing wordt bedwelmd kan een persoon ook gewoon met marketing worden opgehemeld natuurlijk.

Casketje schreef: Als je sommige review(er)s mag geloven moet Billy nog maar eens gluren naar een vat en het verandert al in goud, maar spijtig genoeg is de realiteit toch net iets anders.

Ja toch, je weet toch! The Whisky Wisperer :respect
:lol:
0 x
Afbeelding

WhiskyDudes
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor WhiskyDudes » 13 Apr 2021, 21:51

En dan de titel ‘Single Malt of the Year’ wel binnenslepen... Dan rijst bij mij de vraag; waren er zo weinig inzendingen? Of is dit inmiddels een vooraf geregisseerd toneelstukje waarbij de titel te koop is...? :Scratch
Want als je die binnen hebt kun je de prijzen verhogen en staan de mensen alsnog buigend in de rij om je te bedanken voor zoveel gecreëerd genot... :lol:
1 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Apr 2021, 21:59

PW als whisky impresario is eigenlijk wel een juiste benaming. Dan heeft hij met Glendronach een goede artiest in zijn portefeuille gehad.

En wat dat soort prijzenfestijnen betreft; vaak zijn dat er zo veel met nog eens zoveel categorieën dat je het wel heel bont moet maken om niet ergens een bronzen, zilver of gouden medaille in te winnen.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Cask1988
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Apr 2021, 22:09

Jep en al die prijzen worden flinke bedragen voor betaald hoor. Multinationals betalen er goed voor om met hun inzendingen een prijs in de wacht te slepen.. als er iets vertieft corrupt is zijn het die verkiezingen wel. Dat heeft echt nul met objectieve meningen te maken.
1 x
Afbeelding

Geert
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Geert » 13 Apr 2021, 22:55

Inderdaad erg jammer! Blij dat ik in de loop der jaren een mooie voorraad flessen Glendronach heb aangeschaft. Binnenkort maar weer deze toppert inschenken:

https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... onach-1995
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 14 Apr 2021, 11:21

Glenallachie kan inderdaad niet in de schaduw van Glendronach staan.
Maar de wonderen zijn de wereld natuurlijk nog niet uit. :gnif
Groet Cor
0 x

Amsterdam
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor Amsterdam » 14 Apr 2021, 13:07

De eerste signalen waren op 1 april.
Ik geloof er nog steeds niets van.
Aanvullende bewijzen?
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 14 Apr 2021, 14:53

Amsterdam schreef:De eerste signalen waren op 1 april.
Ik geloof er nog steeds niets van.
Aanvullende bewijzen?

1. Als het een grap was, was het een hele slechte
2. Het feit dat er sindsdien niet op teruggekomen is (wat je met een 1 april grap normaliter doet)
3. Als zelfs Ralfy (toch wel redelijk bekend in het wereldje) er een review aan wijdt kun je er donder op zeggen dat het ook gewoon zo is

Oh ja, en dan van hun eigen site:

https://www.glendronachdistillery.com///our-whisky/revival-aged-15-years/

(je moet even goed kijken, maar normaal stonden er 2 regels op de koker, namelijk non-chill filtered en natural color, nu enkel nog over de kleur)
3 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 25 Apr 2021, 18:29

Vandaag bij m'n lokale "dealer" de nieuwe flessen van de 15 gezien. Non-Chill Filtered is inderdaad van de verpakking gehaald, er staat enkel nog Natural Colour. Het is dus zeker geen fabeltje, ik schrok er zelfs van dat ze al zo snel in omloop zijn.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 25 Apr 2021, 19:56

Casketje schreef:Vandaag bij m'n lokale "dealer" de nieuwe flessen van de 15 gezien. Non-Chill Filtered is inderdaad van de verpakking gehaald, er staat enkel nog Natural Colour. Het is dus zeker geen fabeltje, ik schrok er zelfs van dat ze al zo snel in omloop zijn.

Da's inderdaad wel heel snel, binnen een maand..
0 x

Afbeelding

Koning
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Koning » 25 Apr 2021, 20:11

Casketje schreef:Vandaag bij m'n lokale "dealer" de nieuwe flessen van de 15 gezien. Non-Chill Filtered is inderdaad van de verpakking gehaald, er staat enkel nog Natural Colour. Het is dus zeker geen fabeltje, ik schrok er zelfs van dat ze al zo snel in omloop zijn.

Wel raadselachtig waarom ze hier nog wél van ‘natural colour’ reppen, maar bij de single casks cask bottlings de term hebben vervangen door ‘cask-imparted colour’…
0 x
Afbeelding

fritsk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor fritsk » 26 Apr 2021, 08:53

Koning schreef:

Wel raadselachtig waarom ze hier nog wél van ‘natural colour’ reppen, maar bij de single casks cask bottlings de term hebben vervangen door ‘cask-imparted colour’…

Dan kunnen eerst het vat drenken in caramel voordat ze de whisky er in doen.
Zo lang ze niet expliciet zeggen dat er geen kleur is toegevoegd kunnen ze de boel fudgen.
0 x

cor0566
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor cor0566 » 26 Apr 2021, 09:01

Hierboven het nodige gelezen waarvan ik ga zeggen:
" Op hoop van zegen " voor deze bottelingen.
Groet Cor
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 26 Apr 2021, 09:18

fritsk schreef:Dan kunnen eerst het vat drenken in caramel voordat ze de whisky er in doen.
Zo lang ze niet expliciet zeggen dat er geen kleur is toegevoegd kunnen ze de boel fudgen.

Dat betwijfel ik, aangezien die caramelkleuring expliciet vermeld moe(s)t worden.
Daarnaast kun je niet echt spreken van een "natural cask color" als je hem volpropt met E150a.
Enige waar ik door twijfel, is of dat een SWA-regel is, een EU-regel (e-nummer vermelden) of beide.

Als het enkel een EU-regel is, is de situatie interessant.
Schotland en het VK zitten immers niet meer in de EU, maar het zou kunnen betekenen dat met dit soort "truukjes" dergelijke whisky niet meer op onze markt wordt toegelaten omdat ze niet voldoen aan de voedselstandaarden hier.
0 x

Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 26 Apr 2021, 09:48

Daan schreef:Dat betwijfel ik, aangezien die caramelkleuring expliciet vermeld moe(s)t worden.
Daarnaast kun je niet echt spreken van een "natural cask color" als je hem volpropt met E150a.
Enige waar ik door twijfel, is of dat een SWA-regel is, een EU-regel (e-nummer vermelden) of beide..
Volgens mij hoeven er in Europa voor drank geen ingrediënten te worden vermeld dus ook niet dat er E150 in zit (wel voor de Duitse markt 'mit farbstoff').

Bij het bestellen van de vaten voor de bourbon kun je de mate van toasting opgeven. Ik stel me zo voor dat je bij het bestellen van sherryvaten voor whisky meteen opgeeft hoe donker en zoet je het resultaat na een jaar finischen wil hebben. Zorgen ze daar in Jerez wel dat de tonnetjes met de juiste siroop worden afgevuld.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”