Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Lakerfield
Senior
Senior

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 01 Apr 2021, 11:06

Ik dacht even aan een slechte 1 aprilgrap, maar er duiken steeds meer foto's op van Glendronach tubes van o.a. de 12yo en 15yo waarbij het 'non chill filtered' is weggehaald. Tevens is het 'natural colour' vervangen door 'natural cask-imparted colour' op de tube van de 15yo. Het zijn geen stockfoto's waarmee gerommeld is maar zijn gemaakt door mensen zoals jij en ik.
Dit tezamen met een e-mail (van onbevestigde bron weliswaar) waarin het volgende wordt gemeld:

Thank you very much for your email and for your interest in The GlenDronach.

We have removed 'Non Chill Filtered' from our packaging to provide the flexibility in our processes to optimise consistently exceptional quality, flavour, clarity and stability. Please be reassured that our much-loved whiskies continue to be crafted to the highest standards, and the update marks no change to the taste of our award-winning..

En daar houdt de screenshot op. Er gaat van alles door me heen: waarom koud filteren op 46%? Waarom je reputatie te grabbel gooien? En de timing, ik zou wederom bijna zeggen een 1 aprilgrap maar dan is het wel heel goed opgezet (en dat heeft wat moeten kosten met een zooi nieuwe tubes). Nu ben ik ervan overtuigd dat men met blind proeven het verschil niet merkt tussen een gefilterde en ongefilterde whisky, maar ze krijgen nu wel een golf van verontwaardiging over zich heen..
6 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 01 Apr 2021, 17:23

Je was me net voor, ik wilde dit sneue nieuws ook gaan delen maar ik wachtte nog even af of het toch geen 1 aprilgrap was.
Ik was vanmiddag bij Cor in de winkel en we hadden het hier nog even over. Waarom zou je dit inderdaad doen?
Snap het oprecht niet.

Ps. mocht het een 1 aprilgrap zijn, dan is het niet eens grappig.
4 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 01 Apr 2021, 19:07

Ach, als ik zeg €€€€€€€€€€ is er dan iemand verbaasd?

Zelfde als hun veelgeprezen single cask. Altijd een vatted die tenminste 6 maanden samen in hetzelfde vat gelegen hebben. En zolang het top whisky oplevert vind ik het allemaal best. Maar op het moment dat je het einde van non-chill filtered aankondigt om jezelf meer ‘vrijheden’ te kunnen permitteren zet ik m’n vraagtekens er ook bij... :Scratch
0 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

AquaVitae
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor AquaVitae » 01 Apr 2021, 19:28

Tja, met Brown-Forman als eigenaar mag je nog van geluk spreken dat ze niet direct zijn overgegaan op houtskoolfiltering.

De massa wil nu eenmaal liever goed merk dan een goed product.
2 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 01 Apr 2021, 20:51

Dronach is al langer een zinkend schip. Niets nieuws toch. Valt wel te prijzen dat ze t gewoon eerlijk toegeven in die mail :P
0 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 01 Apr 2021, 21:11

Dat zie je toch altijd als een kwaliteitsmerk wordt opgekocht door geldmakers. Of dat nu om auto's, kleding, elektronica of in dit geval whisky gaat. Het zal niet meteen een slecht product worden, maar de meeste glans gaat er dan wel van af. Een Rolls Rolls-Royce is tegenwoordig ook een veredelde BMW.
1 x

Koning
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Koning » 07 Apr 2021, 19:26

Lakerfield schreef:Ik dacht even aan een slechte 1 aprilgrap, maar er duiken steeds meer foto's op van Glendronach tubes van o.a. de 12yo en 15yo waarbij het 'non chill filtered' is weggehaald. Tevens is het 'natural colour' vervangen door 'natural cask-imparted colour' op de tube van de 15yo. Het zijn geen stockfoto's waarmee gerommeld is maar zijn gemaakt door mensen zoals jij en ik.
Dit tezamen met een e-mail (van onbevestigde bron weliswaar) waarin het volgende wordt gemeld:

Thank you very much for your email and for your interest in The GlenDronach.

We have removed 'Non Chill Filtered' from our packaging to provide the flexibility in our processes to optimise consistently exceptional quality, flavour, clarity and stability. Please be reassured that our much-loved whiskies continue to be crafted to the highest standards, and the update marks no change to the taste of our award-winning..

En daar houdt de screenshot op. Er gaat van alles door me heen: waarom koud filteren op 46%? Waarom je reputatie te grabbel gooien? En de timing, ik zou wederom bijna zeggen een 1 aprilgrap maar dan is het wel heel goed opgezet (en dat heeft wat moeten kosten met een zooi nieuwe tubes). Nu ben ik ervan overtuigd dat men met blind proeven het verschil niet merkt tussen een gefilterde en ongefilterde whisky, maar ze krijgen nu wel een golf van verontwaardiging over zich heen..

Zie nu tot mijn schrik dat Glendronach al langer 'cask-imparted colour' gebruikt, ook voor de single casks. Zie op WB dat ze die term vanaf batch 17 (2019) gebruiken ipv 'natural colour'. Zo lang het niet betekent dat ze e150 in hun whiskies flikkeren is er nog weinig aan de hand wat kleur betreft, maar wat betekent deze wijziging nu echt? Dat ze de casks nog even 'seasonen' met koffiekleurige PX voordat ze hem afvullen met spirit? De 'natural colour' werd bij Glendronach toch al grotendeels bepaald door de sherryvaten, maar ik kan me voorstellen dat de goede (lees: échte) sherryvaten ook bij hun opraken en dat ze net als de meeste andere distilleries toevlucht hebben gezocht tot 'seasoned oak casks''.
3 x
Afbeelding

Lakerfield
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Lakerfield » 07 Apr 2021, 20:11

Koning schreef:Zie nu tot mijn schrik dat Glendronach al langer 'cask-imparted colour' gebruikt, ook voor de single casks. Zie op WB dat ze die term vanaf batch 17 (2019) gebruiken ipv 'natural colour'.

Ze hebben sindsdien ook de term 'single cask' ingeruild voor 'cask bottling'. Dit was een reactie op het vermeende re-racken dat vermoedelijk plaatsvond. Sommige opbrengsten uit een zgn. single cask waren zo hoog dat het leek alsof er vrijwel geen angels' share was.. Compleet stuk daarover hier.

Koning schreef:Zo lang het niet betekent dat ze e150 in hun whiskies flikkeren is er nog weinig aan de hand wat kleur betreft, maar wat betekent deze wijziging nu echt? Dat ze de casks nog even 'seasonen' met koffiekleurige PX voordat ze hem afvullen met spirit?

E150 zullen ze er niet in gooien, niet ongemerkt in elk geval. Wat het echt betekent en wat ze er anders door doen is giswerk, maar het geeft ze wel meer vrijheid in het proces. Donker spul verkoopt goed en met zo'n losse term als single cask kan je nog makkelijk even je spul 6 maanden parkeren in een gesausd vat.

Koning schreef:De 'natural colour' werd bij Glendronach toch al grotendeels bepaald door de sherryvaten, maar ik kan me voorstellen dat de goede (lees: échte) sherryvaten ook bij hun opraken en dat ze net als de meeste andere distilleries toevlucht hebben gezocht tot 'seasoned oak casks''

Ik denk dat dat al een lange tijd aan de gang is, anders ga je gewoon de boot in door het vraag/aanbod kwestie. Het valt en staat overigens compleet met wat voor een kwaliteit sherry (of iets dat daar op lijkt) je seasoned.

Het wordt naar mijn idee hoe dan ook een verhaaltje Macallan met deze distillery.. En dat is pijnlijk om te zien.
4 x
Afbeelding

Mijn sample aanbod vind je hier (met oplopende korting!) > Samplelijst Lakerfield (50+ samples!)

Koning
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Koning » 07 Apr 2021, 20:41

Lakerfield schreef:
Koning schreef:Zie nu tot mijn schrik dat Glendronach al langer 'cask-imparted colour' gebruikt, ook voor de single casks. Zie op WB dat ze die term vanaf batch 17 (2019) gebruiken ipv 'natural colour'.

Ze hebben sindsdien ook de term 'single cask' ingeruild voor 'cask bottling'. Dit was een reactie op het vermeende re-racken dat vermoedelijk plaatsvond. Sommige opbrengsten uit een zgn. single cask waren zo hoog dat het leek alsof er vrijwel geen angels' share was.. Compleet stuk daarover hier.

Ook zo'n sneaky aanpassing, dank voor de interessante link!

Koning schreef:De 'natural colour' werd bij Glendronach toch al grotendeels bepaald door de sherryvaten, maar ik kan me voorstellen dat de goede (lees: échte) sherryvaten ook bij hun opraken en dat ze net als de meeste andere distilleries toevlucht hebben gezocht tot 'seasoned oak casks''

Lakerfield schreef:Ik denk dat dat al een lange tijd aan de gang is, anders ga je gewoon de boot in door het vraag/aanbod kwestie. Het valt en staat overigens compleet met wat voor een kwaliteit sherry (of iets dat daar op lijkt) je seasoned.

Het wordt naar mijn idee hoe dan ook een verhaaltje Macallan met deze distillery.. En dat is pijnlijk om te zien

Zou zomaar kunnen, nu nog een eindeloze reeks aan NASty decanters. De cash cow wordt momenteel in ieder geval maximaal uitgemolken, de single casks cask bottlings van batch 18 zijn 50% duurder dan die van batch 17. En tegelijktijdig zijn ze óf eerlijker over hun producten door de nieuwe termen die ze gebruiken (positieve uitleg), óf ze verlagen hun kwaliteitstandaarden door de mogelijkheden die de nieuwe termen bieden [negatieve uitleg].
0 x
Afbeelding

Johnson
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Johnson » 13 Apr 2021, 17:16

Ik heb het nieuws nu pas vernomen via een review van Ralfy.

Het is jammer dat na de overname van de distillerij vooral op kwantiteit wordt gezet. Men wil de productie verhogen en dat gaat blijkbaar niet met unchillfiltered . Ik heb nog een unchillfiltered in de box. Ik zal hem bewaren.

Gelukkig zijn er anderen die het nog waard zijn te drinken : Arran, Glencadam, Glenfarclas, Aultmore, Deanston of Glen Garioch en anderen.
Laatst gewijzigd door Johnson op 13 Apr 2021, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Apr 2021, 19:01

Johnson schreef:Ik heb het nieuws nu pas vernomen via een review van Ralfy.
....
Ach ja, niets is eeuwig. En zoals gezegd er zijn genoeg nieuwe te ontdekken parels op de markt. Alleen duiken en zoeken.
0 x

Cask1988
Aanbod sub-moderator
Aanbod sub-moderator

Ongelezen berichtdoor Cask1988 » 13 Apr 2021, 19:39

Wat we al wisten hè... In politie termen zou er gesproken worden over ‘de brute moord op Glendronach’.
Dit bewijst eigenlijk 2 dingen:
- het romantische plaatje dat wij er graag op nahouden bestaat niet. Of in ieder geval niet in die mate zoals we die er graag aan toe wijzen
- ook voor Billy Walker is het uiteindelijk gewoon geld en een rekensommetje, anders verkoop je je ziel niet aan de duivel zoals hij nu heeft gedaan. Is natuurlijk wel slim: Zet een nitwit distillery op de kaart met een onuitwisbare indruk en gooit m daarna in de verkoop voor de waarde die het vandaag de dag opbrengt vanwege de enorme ontstane hype. Goed business model :bigsmile
3 x
Afbeelding

HWF Thuisfestival SubForum

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Apr 2021, 20:14

Eigenlijk danken we de kwaliteit van afgelopen jaren aan Teachers/Allied die de kwaliteit heeft gefabriceerd die Billy Walker heeft vermarkt. Nu oogsten ze de voorraden die Chivas in het warenhuis heeft gestald. En binnenkort zullen ze aan de vaten van Peter beginnen en zijn daar op aan het voorsorteren.
Cask1988 schreef:...Goed business model :bigsmile
Maar of hem dat weer gaat lukken bij Glenallachie is nog maar de vraag.
0 x

Oogadal
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Oogadal » 13 Apr 2021, 20:47

Nou, Richard, ik denk dat de markt het antwoord op die vraag al gegeven heeft...; alles wat bij Glenallachie de poort uitgaat is spul wat voor de blend bestemd was, maar waar Billy z’n bekende (Glendronach) saus over uitgiet; lekker re-racken in allerlei ex sherry vaten (ook weer van fantastische kwaliteit uiteraard) en er niet al te duidelijk over zijn. Inmiddels heeft Billy ook ontdekt dat als je er wat water bij doet, maar nog steeds op een % uitkomt wat niet in 1 oogopslag te herkennen is als afgewaterd (46,48,50%) je meer volume kunt halen uit een vat en dus meer kunt verdienen. Mooi marketing verhaal er bij over ‘fantastische’ whisky die nog fantastischer is geworden door Billy fantastische vakmanschap en zijn schat aan ervaring. Uiteraard nauwgezet gemonitord en met de grootst mogelijke passie blended tot de volgende fantastische batch. En met re-racken is niks mis, maar wees er eerlijk en duidelijk over. Inmiddels staan de termen ‘single cask’ en ‘cask strenght’ niet meer op het label als het dat niet is, maar lijken de meeste mensen daar overheen te kijken. Maar zolang de SWA op hun handen blijft zitten en geen regels stelt over wat je moet doen om consumenten correct te informeren gaat er niks veranderen.

En het verkoopt als broodjes. En laten we helder zijn; Glenallachie kan niet in de schaduw staan van de (wel fantastische) whisky’s die Billy Walker bij Glendronach aan z’n cv heeft toegevoegd.
8 x
Whiskydudes
Whiskydudes Facebook
Life is too short to drink shitty Scotch!

Casketje
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Casketje » 13 Apr 2021, 21:27

Ik snap die blinde adoratie voor Billy Walker als "Master Distiller" ook niet echt. Hij is imo gewoon een slimme investeerder & business man die perfect weet dat de vraag naar donkere sherrysoepen en finishes in exotische vaten momenteel zelfs groter is dan het aanbod - en hij bedient de markt daar uiteraard zeer graag mee.

De whisky op zich staat bijlange niet op het het niveau van Glendronach, want daar "lukte" het hem ook enkel met de oude stock vaten die er nog lag bij de overname. Lang gedestilleerd voor z'n tijd dus, toen de stills nog verwarmd werden met kolen. Laat staan dat hij wonderen kan verrichten met een verzameling (refill) bourbonvaten van matige kwaliteit.

Als je sommige review(er)s mag geloven moet Billy nog maar eens gluren naar een vat en het verandert al in goud, maar spijtig genoeg is de realiteit toch net iets anders.
3 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”