Port Ellen expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Blackmoresknight
Actief lid
Actief lid

Port Ellen expressies

Ongelezen berichtdoor Blackmoresknight » 17 Jun 2011, 16:10

Hoi, als er een geschikte plek is om deze vraag te stellen... Ik heb een paar jaar geleden een zoektocht gehouden op zoek naar whisk(e)y dat op mijn geboortedag is gedestilleerd (11 April 1975). Ik heb ooit een fles Dallas Dhu gevonden maar dat was in een whiskybar en die was bijna op... :-( (overigens wel een fantastische whisky - denk lente in een fles).

Ik heb ooit een fles gevonden (toen al ver boven mijn budget) gedestilleerd op 8 April 1975 en nog een Port Ellen (mijn favoriet) ook!! Ben nu van plan om de PE3 te kopen, maar het idee dat ik ooit deze Signatory zou kunnen vinden (voor onder de 300,-) zit in mijn achterhoofd.

Mijn vraag is: Heeft er iemand ervaring met deze whisky (proefnotities o.i.d.) en wie heeft er suggesties waar ik het beste zou kunnen zoeken?

Ben benieuwd... groeten,

Richard
0 x
Stem op Richard en Michael - Make it 2 Bushmills - http://www.bushcamp.nl (stemmen via facebook)

turfsmurf
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Re: Port Ellen - Signatory 1975 - 23 years old

Ongelezen berichtdoor turfsmurf » 17 Jun 2011, 18:38

Er staat er nu 1 te koop op whiskyauction.com.
De veiling sluit morgenavond.
0 x
Afbeelding
"I'd rather have a full bottle in front of me, than a full frontal lobotomy." (Tom Waits)

betse_be
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Port Ellen expressies

Ongelezen berichtdoor betse_be » 18 Okt 2011, 21:17

beste leden,

ik kan 2 flessen port ellen kopen, het betreft:
Port Ellen single cask Distilled 1983, Bottled 2005 ;22 Years; from Douglas Laing .
Dit is één van de 659 bottles filled from cask.

Port Ellen single cask Distilled 1979 finished in Rum cask, Bottled 2006; 26 years; from Douglas Laing
Dit is één van de 342 bottles filled from cask.

Het zijn beide originele, autenthieke flessen, distilled at Port Ellen distillery .

ik vroeg me nu af wat een eerlijke prijs is voor beide flessen...

graag jullie reactie

groeten en alvast bedankt!
0 x

I_SPEY
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Port Ellen sc Distilled 1983, Bottled 2005;22yo

Ongelezen berichtdoor I_SPEY » 18 Okt 2011, 21:37

De eerste is ongeveer € 130,- waard en de tweede ongeveer € 150,- ; overigens, deze bedragen zijn absoluut vrijblijvend en dus niet bindend! Je kent 't bekende spreekwoord toch wel "wat een gek er voor geeft". Informatie uit http://www.whiskybase.com gehaald.
0 x
Afbeelding
René - Friend of Ardbeg - Caol Ila - Lagavulin - Laphroaig and many Others
"Every closed eye is not sleeping, and every open eye is not seeing!"

totalatool
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: port ellen

Ongelezen berichtdoor totalatool » 18 Okt 2011, 22:14

Tja, die prijsindicaties zijn dan nu inderdaad niet echt meer ergens op gebaseerd. Wat je zegt, het is wat de gek ;) ervoor geeft nu.
0 x
Afbeelding

LikesWhisky
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Port Ellen uit 1983 MoS op Aquavite beurs Essen (Dld)

Ongelezen berichtdoor LikesWhisky » 21 Okt 2011, 14:59

Vorige week tijdens de Aquavitae beurs in Essen (Dld) een Port Ellen uit 1983 afgevuld door Malts of Scotland gekocht. Uiteraard pas na deze geproefd te hebben. Heel bijzonder. Ben benieuwd wat hij gaat doen.
0 x

OJH
Senior
Senior

Re: Aquavite

Ongelezen berichtdoor OJH » 21 Okt 2011, 15:46

Welkom,

Denk niet dat de whisky zelf heel veel activiteiten gaat ondernemen, denk dat je toch echt zelf aan het drinken moet, mocht je hulp nodig hebben dan houd ik me natuurlijk aanbevolen :Slainte ;)
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Re: Port Ellen uit 1983 MoS op Aquavite beurs Essen (Dld)

Ongelezen berichtdoor Piet » 21 Okt 2011, 15:52

LikesWhisky schreef:...Ben benieuwd wat hij gaat doen.

"Doen" in welk opzicht ?
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Port Ellen expressies

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Apr 2012, 21:21

Ik vind in deze sectie nog geen algemeen topic over Port Ellen, dus bij deze.

De distilleerderij sloot in '83 zijn deuren, volgend jaar dus 30 jaar geleden...
Hoelang denken jullie dat er nog redelijk wat IB's beschikbaar zullen zijn? Momenteel kost de goedkoopste toch al snel 150 euro... Gaan ze nog betaalbaar zijn?
Ik heb altijd een zwak gehad voor dergelijke verschijnselen... sluiten van in dit geval distilleerderij, schaarste, vraag en aanbod, aanbod valt binnen x aantal jaar terug op quasi nihil... ik ben reuze benieuwd, en ik aarzel dan ook niet om wanneer ik kan wat flessen in te slaan ( :goedgedaan mister x). Al is het maar om binnen 30 jaar, bij mijn pensioen, als God 't belieft, enkele heerlijke PE's te kunnen kraken :o

Momenteel heb ik een bestelling lopen, en een OMC en een Provenance in huis. Nog grote fans?
0 x
Afbeelding

Wimster
Actief lid
Actief lid

Re: Port Ellen expressies

Ongelezen berichtdoor Wimster » 17 Apr 2012, 21:51

Yapi schreef:Ik vind in deze sectie nog geen algemeen topic over Port Ellen, dus bij deze.

De distilleerderij sloot in '83 zijn deuren, volgend jaar dus 30 jaar geleden...
Hoelang denken jullie dat er nog redelijk wat IB's beschikbaar zullen zijn? Momenteel kost de goedkoopste toch al snel 150 euro... Gaan ze nog betaalbaar zijn?
Ik heb altijd een zwak gehad voor dergelijke verschijnselen... sluiten van in dit geval distilleerderij, schaarste, vraag en aanbod, aanbod valt binnen x aantal jaar terug op quasi nihil... ik ben reuze benieuwd, en ik aarzel dan ook niet om wanneer ik kan wat flessen in te slaan ( :goedgedaan mister x). Al is het maar om binnen 30 jaar, bij mijn pensioen, als God 't belieft, enkele heerlijke PE's te kunnen kraken :o

Momenteel heb ik een bestelling lopen, en een OMC en een Provenance in huis. Nog grote fans?

hier een behoorlijke fan...

ooit in restaurant The Hielander mijn eerste Port Ellen gedronken en ik was verkocht. Daarna er flink op los gegoogled en cliché maar ook bij mij heeft PE iets...ja, magisch? mythisch? nou, je snapt me wel, de whisky maakte indruk!

net naar aanleiding van dit draadje een Port Ellen ingeschonken. Een OMC uit 1978. Smullen!

verder een dichte 4th Release staan die ook nog wel even dicht blijft. Nieuwe PE's zullen er waarschijnlijk niet komen...te duur voor mijn huidige knip. :cry: maar ik koester wat ik heb!

groet, Wim
0 x
Afbeelding

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Apr 2012, 21:57

gelijk heb je!

ja dit weekend mijn eerste sampletje, had 2,5 cl ingeschonken, maar moest gewoon de andere helft ook hebben vlak er na. Was geweldig lekker!!! Turf, zoetje, coastal, ziltig, echt heerlijk!
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2012, 22:02

Als je op de whisky-monitor kijkt dan is de gemiddelde score welhaast extreem hoog en de marges naar beneden zeer klein. Dat betekend dat de kwaliteit dus heel hoog wordt ingeschat en je qua kwaliteit nauwelijks een miskoop kunt doen. En dat dan in combinatie met het feit dat ze schaars en oud zijn....

Ik heb overigens het genoegen van een PE nog nooit mogen proeven.
Laatst gewijzigd door Piet op 17 Apr 2012, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: PC = PE
0 x

Yapi
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Yapi » 17 Apr 2012, 22:07

Piet schreef:Als je op de whisky-monitor kijkt dan is de gemiddelde score welhaast extreem hoog en de marges naar beneden zeer klein. Dat betekend dat de kwaliteit dus heel hoog wordt ingeschat en je qua kwaliteit nauwelijks een miskoop kunt doen. En dat dan in combinatie met het feit dat ze schaars en oud zijn....

Ik heb overigens het genoegen van een PC nog nooit mogen proeven.

Meen je dat Piet (ik neem aan dat je PE ipv PC bedoelt)? Jij, nog nooit?

Je hebt nog iets heel erg lekkers om naar uit te kijken dan! Ik was serieus onder de indruk van het smaken en geurenpallet

inderdaad, als ik potentiële aankopen PE bekijk op de monitor, kom ik steeds aan whisky's boven 83 uit, en meestal steil eind de 80, begin 90. Dan alleen nog de afweging geld maken tov fles, en we kunnen verder :smullen
0 x
Afbeelding

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 17 Apr 2012, 22:11

Yapi schreef:Meen je dat Piet (ik neem aan dat je PE ipv PC bedoelt)? Jij, nog nooit?

O oo, aangepast PE ... als rechtgeaarde zoetekauw zoek ik ook wat minder in de peated hoek ... afgelopen week wel een Ardbeg Uigeadail binnen gekregen .. dus ik probeer het wel hoor.
0 x

johan brugge
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor johan brugge » 17 Apr 2012, 23:55

Yapi schreef:ja dit weekend mijn eerste sampletje, had 2,5 cl ingeschonken

Welke PE was het dan?
0 x
The only thing that tastes good in whisky is more whisky.

Les injures sont les raisons de ceux qui ont tort

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”