Glenfarclas core range

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
SecondHandPants
Senior
Senior

Glenfarclas core range

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 23 Mar 2019, 14:53

Hier een dedicated topic voor de Glenfarclas Core Range.

Heb inmiddels een zestal verschillende drams geproefd, en sad to say, ben ik eigenlijk nog geen enkele keer onder de indruk geweest. Zelfs niet van de 18 jaar oude, en daar had ik wel iets van verwacht, gezien zijn leeftijd. Oh nee, da's niet waar - de 105 vond ik dit keer juist wél lekker! Toen ik net begon met whisky vond ik die veel te heftig en intens, maar een jaar of wat later vind ik hem eigenlijk wel goed. Zelfs zonder water is ie vol en warm en vol goede fruitige zachte sherry-invloeden.

De gemene deler bij de rest is dat de neus bij de meeste varianten wel goed is, maar de smaak het vaak laat afweten. Alhoewel, de neus van de 12-yo vond ik ook niet geweldig. Bij de 2007 FMC, de 12 year old én de 18 year old merkte ik op dat de smaak vrij dun, vlak en waterig is met teveel invloeden van hout. De 15-yo is een prima daily dram, niks bijzonders, beetje gemiddelde whisky op sherry-vaten. Niks bijzonders aan op te merken.

2007 FMC
neus: fruitig, warm, intens, klein zuurtje
tong: beetje waterig, peperig, sherry, bruine suiker
finish: kort, snel weg

12-yo
neus: wat flauw, groene appel, moutig, verder niets.
tong: tannines, bittertje, waterig, eik, kers
finish: eik, sherry, medium lang

Gisteravond de 2004 Vintage CS in mijn glas - dat was nog de minste tot nog toe.

Neus: sherry, vol, rood fruit, rozijn, appel, warm, honing - lekker!
Tong: oei, heet! alcohol brandt op mijn tong - proef weinig. ook wat eik, peper, sherry invloeden. Met water erbij wordt ie ronduit vies. Bitter, wrang, bah.
Nasmaak: bitter, romig, eik.
1 x

Implar
Senior
Senior

Re: Glenfarclas core range

Ongelezen berichtdoor Implar » 23 Mar 2019, 16:55

Ik vond de 105 en de 25 best lekkere drams, van alle anderen was ik vrij teleurgesteld.
Ik wil ze nog eens allemaal samen proeven om de subtielere verschillen te ontdekken.

Ik heb bij veel van deze range de indruk dat de vaten gewoon “op” zijn.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Mar 2019, 20:51

Implar schreef:Ik heb bij veel van deze range de indruk dat de vaten gewoon “op” zijn.

Bedoel je te vaak (her)gebruikt? In vergelijking met vroeger of..?
En waar merk je dit aan?

Vind dit wel een interessant punt namelijk. Ik heb nog niet vaak mensen horen klagen over het "cask-management" bij een distillery (al is het een soort van algemene kennis dat goede sherryvaten zeldzaam zijn en dat nou ongeveer hetgeen is waarop GF doorgaans rijpt).
0 x
The glass can be half empty or half full. As long as there's whisky in it.

Afbeelding

Mermur
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Mermur » 23 Mar 2019, 22:04

Daan schreef:al is het een soort van algemene kennis dat goede sherryvaten zeldzaam zijn en dat nou ongeveer hetgeen is waarop GF doorgaans rijpt.

Ik heb eerder het idee dat Glenfarclas de beste vaten voor de Family Casks reserveert. Ik heb verschillende Family Casks gehad en die staken qua kwaliteit ver boven de core range uit.
2 x
Afbeelding

SecondHandPants
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor SecondHandPants » 31 Mar 2019, 15:04

Glenfarclas 21 year old

Geur: vooral zoet, suiker, sherry, wat rood fruit
Smaak: eik, zoetstof (aspartaam?), tannines, bloemig en fruitig, sherryig, zoet
Nasmaak: drogend, soepel maar vrij veel tannines op den duur

Al met al best ok, maar laat geen langdurige indruk op me achter. Had meer verwacht van een 21-jarige Glenfarclas eerlijk gezegd.
1 x

Swoek
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Swoek » 31 Mar 2019, 20:38

Zelf heb ik alleen de 105 in de kast staan. Die bevalt mij erg goed. Zowel op caskstrenght (hoewel dan kleine slokjes en lang in de mond houden). Maar met een beetje water komt ie nog beter tot zijn recht. My 2 cents.
0 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 23 Mei 2019, 19:58

Heb nu een Glenfarclas 25 in het glas, dus tijd om wat bij te dragen aan dit topic.

Glenfarclas 25yo

Neus : Opvallend licht voor zo'n oude whisky. Rozijntjes, krentjes, cake en een pepertje. Ook bespeur ik hier en daar wat hout.

Smaak : Zacht en soepel in de mond (maar hij is dan ook niet heel sterk). Hier komt vooral de sherry en rozijn naar voren, maar eigenlijk ook niet heel uitgesproken. Om eerlijk te zijn vind ik hem wat ingetogen en eentonig voor zo'n oude whisky (zeker vergeleken met bijvoorbeeld de Glengoyne 25, waar van alles gebeurde).

Finish : Wat bitter. Het pepertje blijft hangen. Na een tijdje merk ik ook een houtsmaak. Op zich niet onaangenaam maar ook niet geweldig.
Ik denk dat het vooral aan het lage alcoholpercentage ligt dat hij niet echt blijft hangen.

Vooral een makkelijke whisky. Niet al te sterk of al te complex. Enkel de zachtheid is hier een aanwijzing voor de hoge leeftijd (de scherpe randjes zijn wel weg), maar als je me had verteld dat ik hier een zachte 15yo blend aan het drinken was had ik het ook geloofd. Van mij had er wat meer body in mogen zitten. Er werd al eerder opgemerkt dat iemand vond dat de vaten "op" waren; dat beschrijft mijn gevoel wel een beetje na het drinken van deze whisky. Dit is m.i. absoluut geen actief vat geweest. Het is geen slechte whisky, maar voor een 25yo verwacht ik wel meer dan dit eigenlijk.

Voor mij: 87 - 86 - 85 = 86
2 x

Afbeelding

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 17 Okt 2019, 20:54

Moet zeggen dat ik glenfarcas, muv de 105, een beetje een vlakke whisky vindt.

Niet slecht maar ook geen wauw factor. Ruikt niet slecht, smaakt niet slecht maar blaast je ook niet weg zoals ik wel had bij enkele glengoyne uit de range share.

Beetje alsof je met kermis kansloos bier staat te tanken terwijl je een heerlijk bockbiertje of speciaaltje wilt..
Je drinkt het wel maar je denkt er niet bij na
1 x
Whisky, BBQ’s & af en toe een mooie longfiller

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 17 Okt 2019, 22:58

De buuk schreef:Beetje alsof je met kermis kansloos bier staat te tanken terwijl je een heerlijk bockbiertje of speciaaltje wilt..
Als Heineken dus, tenminste dat is wat in mij opkwam toen je dit schreef:
..., een beetje een vlakke whisky vindt.

Niet slecht maar ook geen wauw factor. Ruikt niet slecht, smaakt niet slecht maar blaast je ook niet weg...
1 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

Dre
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Dre » 17 Okt 2019, 23:16

De buuk schreef:Moet zeggen dat ik glenfarcas, muv de 105, een beetje een vlakke whisky vindt.

Niet slecht maar ook geen wauw factor. Ruikt niet slecht, smaakt niet slecht maar blaast je ook niet weg zoals ik wel had bij enkele glengoyne uit de range share.

Zelf heb ik ook een beetje een tweeledig gevoel bij Glenfarclas. Ik ben het helemaal met je eens betreffende de betaalbare core range expressies, waarbij de 105 voor mij één van mijn favoriete 'daily drams' is en waar ik al de nodige litertjes van weg heb getikt, en de overigen vaak toch wat teleurstellen.
Tegelijkertijd betreffen mijn huidige twee beste ratings beiden een Glenfarclas, maar dan dus wel een Premium Cask uit '61 en een Family Casks uit '73, met daarbij nog een paar hele hoge scores voor (voornamelijk wat) Family Casks van andere (oudere) jaargangen. Maar dan heb je het gelijk over hele dure tot zelfs peperdure flessen.
Voor mijn gevoel zit er dus een (te) groot verschil tussen de standaard en high-end bottelingen. Echter, ga er eens een tour doen, zie de betrokkenheid en verwevenheid van de medewerkers, het feit dat ze nog maar één van de weinigen onafhankelijke distilleries zijn, en ik vergeef ze de matige standaard reeks. Dan maar af en toe de knip trekken voor een sample of dram van zo'n oudere fles, het kan erger he ;) .
4 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 18 Okt 2019, 08:31

Reichenbach schreef:
De buuk schreef:Beetje alsof je met kermis kansloos bier staat te tanken terwijl je een heerlijk bockbiertje of speciaaltje wilt..
Als Heineken dus, tenminste dat is wat in mij opkwam toen je dit schreef:
..., een beetje een vlakke whisky vindt.

Niet slecht maar ook geen wauw factor. Ruikt niet slecht, smaakt niet slecht maar blaast je ook niet weg...

Haha voor mij hertog jan
0 x

De buuk
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor De buuk » 18 Okt 2019, 20:35

Dre schreef:
De buuk schreef:Moet zeggen dat ik glenfarcas, muv de 105, een beetje een vlakke whisky vindt.

Zelf heb ik ook een beetje een tweeledig gevoel bij Glenfarclas. Ik ben het helemaal met je eens betreffende de betaalbare core range expressies, waarbij de 105 voor mij één van mijn favoriete 'daily drams' is en waar ik al de nodige litertjes van weg heb getikt, en de overigen vaak toch wat teleurstellen.
Tegelijkertijd betreffen mijn huidige twee beste ratings beiden een Glenfarclas, maar dan dus wel een Premium Cask uit '61 en een Family Casks uit '73, met daarbij nog een paar hele hoge scores voor (voornamelijk wat) Family Casks van andere (oudere) jaargangen. Maar dan heb je het gelijk over hele dure tot zelfs peperdure flessen.
Voor mijn gevoel zit er dus een (te) groot verschil tussen de standaard en high-end bottelingen. Echter, ga er eens een tour doen, zie de betrokkenheid en verwevenheid van de medewerkers, het feit dat ze nog maar één van de weinigen onafhankelijke distilleries zijn, en ik vergeef ze de matige standaard reeks. Dan maar af en toe de knip trekken voor een sample of dram van zo'n oudere fles, het kan erger he ;) .

Klopt, die 105 hoort eigenlijk gewoon standaard in de collectie. Dat vind ik ook het mooie van die range share’s, erachter komen wat je lekker vindt.
1 x

Casketje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Casketje » 16 Dec 2019, 19:44

Ik zag op de facebook pagina van Cor een 25-jarige "dark sherry" op vatsterkte gebotteld voor Nederland voorbij komen. Leek me wel interessant, iemand al geproefd? Al weet ik niet hoe je kan weten of het dark sherry is gezien de fles op zich al donkerbruin is. ;)
1 x

Daan
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Daan » 16 Dec 2019, 19:53

Casketje schreef:Al weet ik niet hoe je kan weten of het dark sherry is gezien de fles op zich al donkerbruin is. ;)

Ja dat viel me ook al op ;) Ben ook wel benieuwd hoe deze bevalt. De prijs-kwaliteit verhouding is heel netjes maar de standaard 25yo vond ik niet echt geweldig (misschien had ik pech met de batch). Deze is een stuk sterker..
0 x

Afbeelding

Ardking
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Ardking » 16 Dec 2019, 20:08

Casketje schreef:Ik zag op de facebook pagina van Cor een 25-jarige "dark sherry" ......... Al weet ik niet hoe je kan weten of het dark sherry is gezien de fles op zich al donkerbruin is. ;)

Verwijst dark sherry niet naar het soort sherry?
Ik ga er vanuit dat het dan oloroso cask is, gezien die de donkerste kleur heeft van de sherry soorten.
Interessant...iemand meer info?
0 x
"Volo et Valeo"

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”