Littlemill expressies
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Re: Littlemill expressies
Ik snap dat het voor sommigen erg vervelend is om mis te grijpen ondanks dat mensen de lijntjes bij hun huisslijter hadden uitstaan... Kennelijk te laat op de hoogte dat deze er aan zat te komen..? Voor mij geldt dat ik een goede maand geleden Bram gevraagd heb een lijntje uit te gooien bij zijn slijter, de kans dat deze botteling voor België eerder in NL beschikbaar zou zijn was vrij klein tenslotte.. Kennelijk was Bram de 1e die om deze fles vroeg bij zijn slijter aangezien het uiteindelijk de enige fles was die de slijter ging krijgen. Retail prijzen mag een IB trouwens adviseren zonder gelijk voor malafide te worden uitgemaakt, het is aan de retailer om die prijs te volgen. Of niet. Maar € 285 voor een 1990 Littlemill tov bedragen dik over de € 300 voor de zoveelste 1993 Glendronach halleluja hype vind ik zelfs een koopje. En de € 330 ook, die zag ik op de mail binnenkomen van Wannahavemalts. (dus iedereen die een beetje op heeft zitten letten had deze fles kunnen scoren) Zijn dat dan woekeraars omdat ze € 45 meer vragen als de advies retail? Lijkt me niet. Want elke whiskyliefhebber weet dat Littlemills toch op beginnen te raken en dat er een bijzonder grote fanschare is die deze flessen opkopen puur voor de investering.
Ik zie wat er nu al gebeurt en ik laat m’n flesje nog wel even dicht, niet dat ik er om verlegen zit te cashen, maar wie weet meldt zich iemand die nog wat in z’n collectie heeft staan waar ik geen weerstand aan kan bieden....
En wat Bram zegt; tis maar een fles whisky he
Ik zie wat er nu al gebeurt en ik laat m’n flesje nog wel even dicht, niet dat ik er om verlegen zit te cashen, maar wie weet meldt zich iemand die nog wat in z’n collectie heeft staan waar ik geen weerstand aan kan bieden....
6 x
- Whisky4all
- Actief lid

Oogadal schreef:En wat Bram zegt; tis maar een fles whisky he
Thanks Oogadal en Bram, fijn om te zien dat rust & redelijkheid ook aanwezig zijn
En leuk om te melden: morgenavond gaat-ie in het glas hoor, deze Littlemill. Bij het maken van de samples heb ik al een paar veelbelovende druppels kunnen proeven (de neus wat atypisch, de smaak karakteristiek), ik ben erg benieuwd.
3 x
Mijn >300 open flessen voor bottle share (voor een account, stuur me een bericht met je mailadres):
https://whisky4all.nl/bottleshare/
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Whisky4all schreef:Als 2 kanten (waarvan ik de ene) beweren zonder te bewijzen, dan lijkt dit me toch de mooiste conclusie. Toch nog even een inhoudelijke aanvulling: er is bij mijn weten nooit een adviesprijs geweest.
Als je rechtstreeks van de importeur kon kopen en de verkoopprijs daar 260 euro was dan is dat voor mij de retailprijs.
Dat de rest geen adviesprijs heeft gekregen kan, maar is voor mij dan bijzaak.
Dat wil zeggen dat de “slimme opkopers” er 260 euro voor betaald hebben.
6 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Oogadal schreef:Ik snap dat het voor sommigen erg vervelend is om mis te grijpen ondanks dat mensen de lijntjes bij hun huisslijter hadden uitstaan... Kennelijk te laat op de hoogte dat deze er aan zat te komen..? Voor mij geldt dat ik een goede maand geleden Bram gevraagd heb een lijntje uit te gooien bij zijn slijter, de kans dat deze botteling voor België eerder in NL beschikbaar zou zijn was vrij klein tenslotte.. Kennelijk was Bram de 1e die om deze fles vroeg bij zijn slijter aangezien het uiteindelijk de enige fles was die de slijter ging krijgen. Retail prijzen mag een IB trouwens adviseren zonder gelijk voor malafide te worden uitgemaakt, het is aan de retailer om die prijs te volgen. Of niet. Maar € 285 voor een 1990 Littlemill tov bedragen dik over de € 300 voor de zoveelste 1993 Glendronach halleluja hype vind ik zelfs een koopje. En de € 330 ook, die zag ik op de mail binnenkomen van Wannahavemalts. (dus iedereen die een beetje op heeft zitten letten had deze fles kunnen scoren) Zijn dat dan woekeraars omdat ze € 45 meer vragen als de advies retail? Lijkt me niet. Want elke whiskyliefhebber weet dat Littlemills toch op beginnen te raken en dat er een bijzonder grote fanschare is die deze flessen opkopen puur voor de investering.
Opmerkelijk Edwin, ik wist trouwens niet dat je iets met Littlemill had.
Zeker als je kijkt hoe je er vroeger tegenover stond:
Oogadal schreef:Ik blijf me verbazen; iedereen hier schijnt heel erg gelukkig te zijn dat ze een fles whisky mogen kopen van zowat € 300 die ze nog niet hebben geproefd.
En tegelijk maar klagen dat het allemaal zo duur wordt, nou, newsflash; dat werken jullie dus zelf in de hand met z'n allen
En waarom? Omdat er Littlemill opstaat?? Gesloten distillery dus goed?? Ik blijf het heel bijzonder vinden hoor, er zijn Littlemills zat die echt de moeite amper waard zijn(tov de belachelijke prijs) en toch vliegt het weg. Voor Springbank geldt zo ongeveer hetzelfde, maar daar ligt het kwaliteit niveau imho ook echt hoger.
Littlemill wordt zo de nieuwe Port Ellen; dat wilde in de jaren 90 zowat niemand zuipen omdat het niks bijzonders was voor 90% van wat er uit kwam. En nu kost hetzelfde € 2000 en staan de ratings op WB al boven de 94 met 100 man zonder dat iemand ook maar een druppel heeft geproefd.
How times have changed...
4 x
nigel_tufnel schreef:Oogadal schreef:Ik snap dat het voor sommigen erg vervelend is om mis te grijpen ondanks dat mensen de lijntjes bij hun huisslijter hadden uitstaan... Kennelijk te laat op de hoogte dat deze er aan zat te komen..? Voor mij geldt dat ik een goede maand geleden Bram gevraagd heb een lijntje uit te gooien bij zijn slijter, de kans dat deze botteling voor België eerder in NL beschikbaar zou zijn was vrij klein tenslotte.. Kennelijk was Bram de 1e die om deze fles vroeg bij zijn slijter aangezien het uiteindelijk de enige fles was die de slijter ging krijgen. Retail prijzen mag een IB trouwens adviseren zonder gelijk voor malafide te worden uitgemaakt, het is aan de retailer om die prijs te volgen. Of niet. Maar € 285 voor een 1990 Littlemill tov bedragen dik over de € 300 voor de zoveelste 1993 Glendronach halleluja hype vind ik zelfs een koopje. En de € 330 ook, die zag ik op de mail binnenkomen van Wannahavemalts. (dus iedereen die een beetje op heeft zitten letten had deze fles kunnen scoren) Zijn dat dan woekeraars omdat ze € 45 meer vragen als de advies retail? Lijkt me niet. Want elke whiskyliefhebber weet dat Littlemills toch op beginnen te raken en dat er een bijzonder grote fanschare is die deze flessen opkopen puur voor de investering.
Opmerkelijk Edwin, ik wist trouwens niet dat je iets met Littlemill had.
Zeker als je kijkt hoe je er vroeger tegenover stond:Oogadal schreef:Ik blijf me verbazen; iedereen hier schijnt heel erg gelukkig te zijn dat ze een fles whisky mogen kopen van zowat € 300 die ze nog niet hebben geproefd.
En tegelijk maar klagen dat het allemaal zo duur wordt, nou, newsflash; dat werken jullie dus zelf in de hand met z'n allen
En waarom? Omdat er Littlemill opstaat?? Gesloten distillery dus goed?? Ik blijf het heel bijzonder vinden hoor, er zijn Littlemills zat die echt de moeite amper waard zijn(tov de belachelijke prijs) en toch vliegt het weg. Voor Springbank geldt zo ongeveer hetzelfde, maar daar ligt het kwaliteit niveau imho ook echt hoger.
Littlemill wordt zo de nieuwe Port Ellen; dat wilde in de jaren 90 zowat niemand zuipen omdat het niks bijzonders was voor 90% van wat er uit kwam. En nu kost hetzelfde € 2000 en staan de ratings op WB al boven de 94 met 100 man zonder dat iemand ook maar een druppel heeft geproefd.
How times have changed...
Zo zie je maar weer hoe wisselvallig het weer en de mens is.

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

Dat mensen de moeite nemen om het forum af te zoeken naar hoe iemand er 2 jaar geleden tegenaan keek...
Waarschijnlijk niks te doen verder? Ik heb niet eens zin het uit te leggen Kris, maar ik denk dat je het zelf wel snapt als je prijzen en prijsontwikkeling naast elkaar legt van de afgelopen jaren. Het lastige met ‘discussiëren’ met jou is dat je heel selectief leest en telkens hetzelfde standpunt herhaald, alleen anders geformuleerd en tekstueel steeds langer. Ik denk dat anno nu een 28 yo op 1st fill sherry voor €285 geen rare prijs is toch? Alleen daar lees je overheen voor het gemak.
‘Monologen’ was de term die Bram er gisteren aanhing. Gelijk willen krijgen om het gelijk hebben. Nou, proficiat Kris, bij deze geef ik je 100% gelijk. Ook alvast voor toekomstige monologen trouwens.
Waarschijnlijk niks te doen verder? Ik heb niet eens zin het uit te leggen Kris, maar ik denk dat je het zelf wel snapt als je prijzen en prijsontwikkeling naast elkaar legt van de afgelopen jaren. Het lastige met ‘discussiëren’ met jou is dat je heel selectief leest en telkens hetzelfde standpunt herhaald, alleen anders geformuleerd en tekstueel steeds langer. Ik denk dat anno nu een 28 yo op 1st fill sherry voor €285 geen rare prijs is toch? Alleen daar lees je overheen voor het gemak.
‘Monologen’ was de term die Bram er gisteren aanhing. Gelijk willen krijgen om het gelijk hebben. Nou, proficiat Kris, bij deze geef ik je 100% gelijk. Ook alvast voor toekomstige monologen trouwens.

Laatst gewijzigd door WhiskyDudes op 24 Dec 2018, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x
-
nigel_tufnel
- Whisk(e)y goeroe

Oogadal schreef:Dat mensen de moeite nemen om het forum af te zoeken naar hoe iemand er 2 jaar geleden tegenaan keek...![]()
Waarschijnlijk niks te doen verder? Ik heb niet eens zin het uit te leggen Kris, maar ik denk dat je het zelf wel snapt als je prijzen en prijsontwikkeling naast elkaar legt van de afgelopen jaren. Het lastige met ‘discussiëren’ met jou is dat je telkens hetzelfde standpunt herhaald, alleen anders geformuleerd en tekstueel steeds langer. ‘Monologen’ was de term die Bram er gisteren aanhing. Gelijk willen krijgen om het gelijk hebben. Nou, proficiat Kris, bij deze geef ik je 100% gelijk. Ook alvast voor toekomstige monologen trouwens.
Ik heb het hele forum gelukkig niet moeten afzoeken.
Ik bedacht me gewoon dat je al eens eerder iets gezegd had over mensen die per se Littlemill willen kopen.
En hoe absurd je dit vindt.
Me beschuldigen van monologen schrijven is in dit geval naast de kwestie.
Ik schreef 3 regeltjes en de rest van de "monoloog" zijn teksten van jou.
Ik herhaal mijn standpunt alleen als er geen fatsoenlijk antwoord komt of mensen de boodschap niet (willen) begrijpen.
Alvast bedankt om gelijk te geven.

2 x
- WhiskyDudes
- (Whisky)Professional

En leuk om te melden: morgenavond gaat-ie in het glas hoor, deze Littlemill. Bij het maken van de samples heb ik al een paar veelbelovende druppels kunnen proeven (de neus wat atypisch, de smaak karakteristiek), ik ben erg benieuwd.
Wat is je eindverdict over het flesje

0 x
- Whisky4all
- Actief lid

Toon schreef:Wat is je eindverdict over het flesje
Sorry voor de late reactie: ik vind het een prachtige. Afgelopen zaterdag is hij nog eens in het glas gegaan, tijdens een byob met 5 vrienden bij me thuis. We waren het er allemaal wel over eens dat hij in de neus wat atypisch is (zeker niet vies, maar niet zo karakteristiek LM), in de smaak juist onmiskenbaar LM op ex-sherryvat. Als gezegd, een prachtige! Ik ben er blij mee, heb 'm 90 punten gegeven.
2 x
Mijn >300 open flessen voor bottle share (voor een account, stuur me een bericht met je mailadres):
Ja wadde... Stel je voor dat je deze mag open "ploppen".
De Loch Lomond Group brengt een van de oudste Littlemill’s ooit uit. Van de Littlemill 40yo Celestial Edition zijn maar 250 flessen beschikbaar, die 6.000 pond per stuk kosten.
Littlemill is een van de oudste distilleerderijen van Schotland, maar is al sinds 1994 gesloten. De gebouwen werden in 2004 verwoest door een brand, waardoor een heropening uit den boze is. “Deze nieuwe Littlemill is een mooie manier om het gedachtegoed van Duncan Thomas te eren’, zegt Michael Henry, master blender van de Loch Lomond Group.
Duncan Thomas is de voormalig eigenaar van Littlemill, en een echte pionier in de Schotse whiskyindustrie. Een van zijn uitvindingen was de straight-necked pot still: een combinatie van een traditionele pot still met elementen van kolomdistillatie. Deze ketels werden gebruikt om Littlemill te produceren en staan tegenwoordig nog steeds in de Loch Lomond distilleerderij.
Op de houten doos waarin de Littlemill 40yo Celestial Edition zich bevindt, staat de sterrenhemel zoals die boven de voormalige distilleerderij te zien was. Elke fles wordt ook geleverd met een sample van vijf centiliter, zodat de whisky te proeven is zonder dat gelijk de hele fles geopend hoeft te worden.
Officiële proefnotitie
Neus: Bloemig met kamperfoelie en vlierbloesem, met een subtiele geur van zoete honing, gevolgd door elegante kaneel- en nootmuskaataroma’s.
Smaak: Allereerst fruitig, met groene appel en verse ananas, gevolgd door grapefruit en limoen. Daarna gedroogd fruit zoals rozijnen, maar ook vanille toffee.
Finish: Lang en gelaagd met fruit en kruiden. Groen fruit, kruisbes, kiwi, kaneel en kruidnagel.
De Loch Lomond Group brengt een van de oudste Littlemill’s ooit uit. Van de Littlemill 40yo Celestial Edition zijn maar 250 flessen beschikbaar, die 6.000 pond per stuk kosten.
Littlemill is een van de oudste distilleerderijen van Schotland, maar is al sinds 1994 gesloten. De gebouwen werden in 2004 verwoest door een brand, waardoor een heropening uit den boze is. “Deze nieuwe Littlemill is een mooie manier om het gedachtegoed van Duncan Thomas te eren’, zegt Michael Henry, master blender van de Loch Lomond Group.
Duncan Thomas is de voormalig eigenaar van Littlemill, en een echte pionier in de Schotse whiskyindustrie. Een van zijn uitvindingen was de straight-necked pot still: een combinatie van een traditionele pot still met elementen van kolomdistillatie. Deze ketels werden gebruikt om Littlemill te produceren en staan tegenwoordig nog steeds in de Loch Lomond distilleerderij.
Op de houten doos waarin de Littlemill 40yo Celestial Edition zich bevindt, staat de sterrenhemel zoals die boven de voormalige distilleerderij te zien was. Elke fles wordt ook geleverd met een sample van vijf centiliter, zodat de whisky te proeven is zonder dat gelijk de hele fles geopend hoeft te worden.
Officiële proefnotitie
Neus: Bloemig met kamperfoelie en vlierbloesem, met een subtiele geur van zoete honing, gevolgd door elegante kaneel- en nootmuskaataroma’s.
Smaak: Allereerst fruitig, met groene appel en verse ananas, gevolgd door grapefruit en limoen. Daarna gedroogd fruit zoals rozijnen, maar ook vanille toffee.
Finish: Lang en gelaagd met fruit en kruiden. Groen fruit, kruisbes, kiwi, kaneel en kruidnagel.
0 x
....en jawel hoor, voor 399 te koop op WB (nr. 121209) ........ 
niet allemaal tegelijk
niet allemaal tegelijk
0 x
sch@ker schreef:....en jawel hoor, voor 399 te koop op WB (nr. 121209) ........
niet allemaal tegelijk
Blijkbaar lag hij ook te koop in sommige slijterijen tussen 330 en 400
dus op zich geen al te hoge vraagprijs 
1 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

sch@ker schreef:....en jawel hoor, voor 399 te koop op WB (nr. 121209) ........
niet allemaal tegelijk
Ik laat toch passeren. Voor je het weet krijg je een hele discussie om zo'n fles
2 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”