Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Toon
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Toon » 11 Okt 2018, 13:42

Toon schreef:
sch@ker schreef:De nieuwe Springer voor de Nerds laat nog even op zich wachten hoor ik net.
"Moet nog gebotteld worden".
Maar dannnnnn...................... :hoera[/quote

Enig idee hoelang nog dat we vol ongeduld moeten wachten?
:bigsmile

Vandaag onderstaand antwoord gekregen van een Nederlandse slijter die de flessen gaat verkopen.

We verwachten over een week of 5 dat de Springbank hier moet zijn/naar Nederland kan komen.
Ze komen eraan dus maar het is nog even geduld hebben, het schijnt wel echt een plaatje te zijn die aan Springbanks uit de jaren 60/70 doet denken.
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Okt 2018, 20:56

Belooft weinig goeds dan. Ik meen dat Springbank juist net zo'n distilleerderij waarbij de recente uitvoeringen kwalitatief een stuk beter zijn dan die uit het verleden.

Maar Springbank uit de jaren '60 en '70; ik denk dat de meesten hier toen nog niet de leeftijd hadden dat ze al whisky dronken (al lag de acceptatie voor alcohol drinken door de wat oudere kinderen en tieners destijds een stuk ruimer dan nu).
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 11 Okt 2018, 21:22

sch@ker schreef:De nieuwe Springer voor de Nerds laat nog even op zich wachten hoor ik net.
"Moet nog gebotteld worden".
Maar dannnnnn...................... :hoera

Toon schreef:Vandaag onderstaand antwoord gekregen van een Nederlandse slijter die de flessen gaat verkopen.

We verwachten over een week of 5 dat de Springbank hier moet zijn/naar Nederland kan komen.
Ze komen eraan dus maar het is nog even geduld hebben, het schijnt wel echt een plaatje te zijn die aan Springbanks uit de jaren 60/70 doet denken.

Wat bedoel je met plaatje? De smaak of het etiket?
Ik heb trouwens ook gezien dat het prijskaart van rond de 300 euro al verschoven is naar 330-350 euro... :Cry
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 12 Okt 2018, 08:36

Reichenbach schreef:Belooft weinig goeds dan. Ik meen dat Springbank juist net zo'n distilleerderij waarbij de recente uitvoeringen kwalitatief een stuk beter zijn dan die uit het verleden.

Maar Springbank uit de jaren '60 en '70; ik denk dat de meesten hier toen nog niet de leeftijd hadden dat ze al whisky dronken (al lag de acceptatie voor alcohol drinken door de wat oudere kinderen en tieners destijds een stuk ruimer dan nu).

:o
Ik denk dat sommigen hier kunnen bevestigen dat dit absoluut wél veel goeds belooft. Springbank distillaat '60s en '70s is in 95% van de gevallen superieur aan wat er nu gedestilleerd wordt (en dat is ook geen kattenpis).

Vreemde redering mbt de leeftijd trouwens.. ik kan vandaag toch ook gewoon '60s / '70s springbank drinken ( als ik daar het geld voor heb)?
3 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 12 Okt 2018, 10:06

Volgens wie 'schijnt' het dan?
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 12 Okt 2018, 10:24

JvR schreef:Volgens wie 'schijnt' het dan?

De bottelaars/verkopers waarschijnlijk hé. ;)
0 x

JvR
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor JvR » 12 Okt 2018, 11:34

nigel_tufnel schreef:
JvR schreef:Volgens wie 'schijnt' het dan?

De bottelaars/verkopers waarschijnlijk hé. ;)

Precies.
0 x

DvdB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DvdB » 12 Okt 2018, 12:05

BWhisky schreef: .. Vreemde redenering mbt de leeftijd trouwens..

Dat is maar hoe je rekent en van welke kant je het bekijkt :bigsmile Tussen een 12 jarige Springbank uit 1985 en een 40(+)jarige van nu zit wel degelijk een verschil lijkt me, terwijl ze toch beide in de 70's zijn gedistilleerd. Er zullen er niet veel op dit forum zijn (gok ik) die rond 1985 al aan de 60's/70's Springbank zaten.

Dirk
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 12 Okt 2018, 12:25

DvdB schreef:
BWhisky schreef: .. Vreemde redenering mbt de leeftijd trouwens..

Dat is maar hoe je rekent en van welke kant je het bekijkt :bigsmile Tussen een 12 jarige Springbank uit 1985 en een 40(+)jarige van nu zit wel degelijk een verschil lijkt me, terwijl ze toch beide in de 70's zijn gedistilleerd. Er zullen er niet veel op dit forum zijn (gok ik) die rond 1985 al aan de 60's/70's Springbank zaten.

Dirk

Maar je kan op vandaag ook 'makkelijk' een 12jarige springbank, bottled in 1985 proeven toch? Die moet je natuurlijk wel staan hebben of gaan zoeken maar ik heb het persoonlijk wel al eens langs mijn smaakpapillen weten passeren en ik was nog niet geboren in 1985 :)
0 x
Afbeelding

"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough." (Mark Twain)

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 12 Okt 2018, 17:46

BWhisky schreef:Maar je kan op vandaag ook 'makkelijk' een 12jarige springbank, bottled in 1985 proeven toch?
1985 is toch al weer een decennium later dan de jaren '60/'70. En 'makkelijk' is ook relatief. Bovendien doen de jaren in de fles ook wel iets met de whisky. Én natuurlijk de 'wetenschap' dat vroeger alles beter was.

Nee, ik denk dat je de relatie met whisky uit een 'ver' verleden vooral moet interpreteren als commerciële kletspraat. Kan ook makkelijk in dit geval.
0 x

BWhisky
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor BWhisky » 13 Okt 2018, 00:32

Reichenbach schreef:
BWhisky schreef:Maar je kan op vandaag ook 'makkelijk' een 12jarige springbank, bottled in 1985 proeven toch?
1985 is toch al weer een decennium later dan de jaren '60/'70. En 'makkelijk' is ook relatief. Bovendien doen de jaren in de fles ook wel iets met de whisky. Én natuurlijk de 'wetenschap' dat vroeger alles beter was.

Nee, ik denk dat je de relatie met whisky uit een 'ver' verleden vooral moet interpreteren als commerciële kletspraat. Kan ook makkelijk in dit geval.

Ok.

Ik raad je toch aan om eerst eens springbank '60/'70 te proeven alvorens er de termen 'commerciële kletspraat' en ''wetenschap'' bij te sleuren.
4 x
Afbeelding

defeatless
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Okt 2018, 08:31

Ik vermoed dat er hier niemand op het forum zit die genoeg SB uit 60/70 op heeft om hier een eerlijk oordeel over te geven.
De flessen die nu nog te krijgen zijn uit die tijd, waren destijds ook de toppers en daar wordt nu deze langs gelegd.

Ze leggen de lat dan misschien wel heel erg hoog, maar er is in de jaren 60/70 ook vast wel mindere whisky bij SB vandaan gekomen, dan de flessen die er nu uitgebracht worden.

Plus ze doen wel degelijk een beroep op het 'vroeger was alles beter' sentiment aangezien je, redelijkerwijs, maar een heel klein groepje mensen hebt die hier ervaring mee hebben.
Hoe vaak ik al niet gehoord heb van een private bottelaar of een slijter die een vaatje bottelt: 'Echt een ouderwetse XXX, zoals ze vroeger alleen maar gemaakt werden'.

Het is gewoon een gerucht/mening verspreiden in de hoop dat anderen dan enthousiast raken, erover praten en kopen. Commerciële praat dus.

Kun je kort of lang over zijn, het is ze wel gelukt. Wij hebben het erover. Maar als ik de vermoedelijke prijsstelling lees, dan sla ik even over, had met de Staatsloterij maandag namelijk weer eens niks.
2 x
Afbeelding

Het altijd 50 samples van Defeatless topic! Klik hier!

10% korting op je whisky tot de volgende update! niet op de verzendkosten natuurlijk

Tom2
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Tom2 » 13 Okt 2018, 11:37

defeatless schreef:Ik vermoed dat er hier niemand op het forum zit die genoeg SB uit 60/70 op heeft om hier een eerlijk oordeel over te geven.

Beste whiskyvriend,

Ik kan u bevestigen dat dit vermoeden fout is, en dan spreek ik niet uit persoonlijke tittel, maar wel voor 2 mensen die actief deelnemen aan deze discussie.

defeatless schreef:Hoe vaak ik al niet gehoord heb van een private bottelaar of een slijter die een vaatje bottelt: 'Echt een ouderwetse XXX, zoals ze vroeger alleen maar gemaakt werden'.

Het is gewoon een gerucht/mening verspreiden in de hoop dat anderen dan enthousiast raken, erover praten en kopen. Commerciële praat dus.

Beste whiskyvriend,

Hier ligt de waarheid ergens in het midden.
Dit zal inderdaad als commercieel argument gebruikt worden, maar ik ben er ook van overtuigd dat er ook een deel van waarheid in schuilt.
Zoals de WN, de neus van een van hun recente bottelingen deed me denken aan een zeker destilaat uit 1968. Niet dat dit exact hetzelfde was, maar het kwam er toch dit in de buurt qua geur. Ik begrijp dus wel dat soms de link met bepaalde bottelingen uit het verleden gelegd wordt.
0 x
Afbeelding

DvdB
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor DvdB » 13 Okt 2018, 14:11

De vraag die bij mij een beetje blijft hangen is: Was een SB12 gebotteld in 1985 (gedist. 1973) nu echt (zoveel) genialer dan een huidige SB10-12-15 (gedist. 2003-2008) ? Of speelt toch stiekem een beetje het verhaal mee 'dat vroeger alles beter was' .. :Scratch

Want (voor degene die het daadwerkelijk hebben meegemaakt) destijds een SB12 in 1985 openmaken en proeven, lijkt me een minder 'ingrijpende' gebeurtenis, dan dat je vandaag een SB12 uit 1985 geseald en wel in je handen krijgt om open te maken en te proeven. Deze heeft immers ruim 30j op de plank gestaan en brengt een bepaalde romantiek, geschiedenis, mystiek enz met zich mee, waardoor de verwachtingen anders zullen zijn dan dat je even 'gewoon' een drammetje van een huidige SB10-12-15 inschenkt.

:violin
Dirk
0 x

MikerG
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MikerG » 14 Okt 2018, 12:14

Gisteravond de nieuwe spring society fresh port HHD geopend..
best goeie dram al zeg ik het zelf :)

IMG_1572.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen te bekijken van dit bericht.
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”