Macallan - Speyside of Highland?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Macallan - Speyside of Highland?

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 10 Jun 2011, 17:22

Hey Whisky-vrienden!

Ik zit met de volgende vraag; altijd heb ik gedacht dat Macallan uit de Speyside komt, dit staat ook op Wikipedia en talloze websites. Toch staat op de meeste Macallan Whisky's, net als de door mij kortgeleden gereviewde Macallan Fifties, Highland (zie bijlage/foto).

Betekend dit dat Macallan zowel Speyside als Highland Whisky's maakt of is er een andere reden? Zijn de reguleringen wat betreft deze aanduiding bijvoorbeeld niet zo sterk?

Hoor het graag!

Groeten,

Whiskyreview

Macallan highland.jpg
Macallan highland.jpg (42.7 KiB) 1568 keer bekeken
0 x

liefmans
Senior
Senior

Re: Macallan - Speyside of Highland?

Ongelezen berichtdoor liefmans » 10 Jun 2011, 17:33

hier is 1 heel eenvoudig antwoord voor, the speyside is een regio binnen de highlands.
0 x
Afbeelding

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 10 Jun 2011, 21:26

liefmans schreef:hier is 1 heel eenvoudig antwoord voor, the speyside is een regio binnen de highlands.

Plausibel verhaal, wel vind ik dat dit onduidelijkheid schept over de herkomst... Zijn hier geen betere regels voor? :Slainte

Thanks!
0 x

Piet
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Piet » 10 Jun 2011, 21:48

Whiskyreview schreef:Plausibel verhaal, wel vind ik dat dit onduidelijkheid schept over de herkomst... Zijn hier geen betere regels voor?

Tsja, het is zo onduidelijk als ze het maken (ik vind het eigenlijk niet zo vreemd hoor !).

In Scotch whisky regulations 2009 staat in 8. Locality and regional geographical indications als toelichting bij de toepassing van de regel onder 8.1:

It should be noted that:-
  • although only the five traditional localities and regions have been defined and protected in the
    SWR, it is still permitted to use, in exactly the same way, another Scottish locality or regional
    name as long as the Scotch Whisky was entirely distilled in that place. For example, Single
    Malt Scotch Whiskies distilled in Orkney may be sold described as “Orkney Single Malt Scotch
    Whisky” (with the words appearing in exactly that order) .
  • Speyside falls within the borders of the Highland region and therefore Scotch Whiskies distilled
    in the Speyside area may either be described as “Highland” or as “Speyside”.
  • it is illegal to use a locality or regional geographical name in relation to a Scotch Whisky which
    has not been distilled in the locality or region in question. There are, however, certain
    exceptions to this rule -
0 x
Piet, voor whisky-intimi Peat

Whiskyreview
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Whiskyreview » 11 Jun 2011, 09:20

Duidelijk!

Dank voor de verdieping Piet!
0 x

Fi-Wi