Talisker expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
WhiskyLiam
Senior
Senior

Re: Talisker expressies

Ongelezen berichtdoor WhiskyLiam » 28 Okt 2016, 01:16

Dr.rick schreef:Dan zou je voor de grap eens een brodir moeten proberen van laphroaig. Misschien dat die qua port wel in de smaak valt! Vond de port ruighe al top en toen kwam de brodir om de hoek...

Die heb ik al eens gehad en nogal wat gedoe mee gehad. Bij openen van de fles heerlijk maar oxideerde op een bijzonder negatieve manier en werd zelfs vies. Weet nog altijd niet of dat normaal is bij die whisky. De volgende peated port finish whisky op m'n lijstje is de Benriach Solstice.
0 x

Dr.rick
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Dr.rick » 28 Okt 2016, 08:15

WhiskyLiam schreef:
Dr.rick schreef:Dan zou je voor de grap eens een brodir moeten proberen van laphroaig. Misschien dat die qua port wel in de smaak valt! Vond de port ruighe al top en toen kwam de brodir om de hoek...

Die heb ik al eens gehad en nogal wat gedoe mee gehad. Bij openen van de fles heerlijk maar oxideerde op een bijzonder negatieve manier en werd zelfs vies. Weet nog altijd niet of dat normaal is bij die whisky. De volgende peated port finish whisky op m'n lijstje is de Benriach Solstice.

Hij oxideerde wel iets maar niet zoals jij het nu verteld naar mijn idee. Heel appart, maar wel typisch voor port :D, laat dat een ruby een paar weken openstaan en die ijzertoon begint als snel de bovenhand te voeren. Ik heb hem gister meerdere keren voorbij zien komen, kende hem niet maar ik begin inmiddels wel erg nieuwsgierig te raken!
0 x

Erik1908
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Erik1908 » 29 Jan 2017, 12:27

Zijn er eigenlijk interessante en betaalbare IB's van Talisker te vinden?
0 x
Days up and down they come, like rain on a conga drum. Forgotten most, remember some but don't turn none away (Townes van Zandt).
Afbeelding

MacErik
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor MacErik » 29 Jan 2017, 12:41

Hangt een beetje af wat je onder betaalbaar verstaat.
Ze zijn er zeker wel onder de 100 Euro. Kijk maar op whiskybase: marketplace.
(staan ook veel (te) dure) :Pipersmile
0 x
Afbeelding

Geten
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Geten » 29 Jan 2017, 13:00

Ik vind persoonlijk de Talisker 2008 HL of DL zeer goede flesjes. Beiden tussen 70 en 80 euro.
Aanraders.
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 29 Jan 2017, 13:49

De kritiek die ik nogal eens hoor en lees is dat deze bottelingen vanwege hun jeugdigheid nogal rauw en scherp zijn. Vond jij dat ook, of viel dat wel mee?
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Geten
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Geten » 29 Jan 2017, 15:43

Je proeft zeker dat het een jonge whisky is die scherp is door de abv (HL 50%, de DL 46%: deze laatste is dus volgens mij niet op vatsterkte gehouden).
Maar grauw vind ik het zeker niet: de smaak is eerder een aangename combinatie van zoete en rokerige smaken. Gaat wat naar de Talsiker 10y, maar de smaken zijn een pak expressiever. De afdronk vind ik zelfs verrassend stevig en lang voor een 7y en 8y.

Mogelijke tip: bij Dram 242 (BE) stond de DL nog open om te proeven. Aangename verkoper die vanuit zijn enthousiasme de goede flesjes laat zien.
1 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 15 Apr 2017, 01:50

Momenteel staat op de wishlist een Talisker (die kan er gelijk elke ander natuurlijk nog heel lang op blijven staan).
Dus heb ik een vraagje voor degene die al wat meer geproefd hebben:
Welke krijgt de voorkeur: Talisker 25yo Refill Sherry 57.5% of Talisker 30yo 45.8%? Ze zijn beide ongeveer even duur..
Zelf heb ik altijd voorkeur voor CS, maar soms kan een iets teruggebrachte oudere versie altijd heel goed zijn. Dus daarmee de vraag
0 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Kapre
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kapre » 04 Apr 2018, 07:49

Ik las net in de metro dat er onlangs vele dino-pootafdrukken zijn gevonden op het eiland Skye.
Daar moet het marketing-team van Taliker toch iets mee kunnen :)

De nieuwe NAS expressies zullen gaan heten:
Taliker Jurrasic Storm
Taliker Tyrannosaurus Rex
Talisker Prehistoric Footprint Edition
7 x
Afbeelding

Mark
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Mark » 18 Apr 2018, 12:58

Malinois schreef:Momenteel staat op de wishlist een Talisker (die kan er gelijk elke ander natuurlijk nog heel lang op blijven staan).
Dus heb ik een vraagje voor degene die al wat meer geproefd hebben:
Welke krijgt de voorkeur: Talisker 25yo Refill Sherry 57.5% of Talisker 30yo 45.8%? Ze zijn beide ongeveer even duur..
Zelf heb ik altijd voorkeur voor CS, maar soms kan een iets teruggebrachte oudere versie altijd heel goed zijn. Dus daarmee de vraag

Een wilde gok van mijn kant want ik heb ze helaas nooit mogen proeven, maar zou de 30yo niet meer richting de klassieke Talisker smaak gaan en de 25 meer een sherrie(zoet) met rooksmaak zijn? Een beetje zoals het verschil tussen een 10yo en de DE?
0 x

Holkers
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Holkers » 10 Jul 2018, 18:48

Talisker heeft begin deze maand een nieuwe top-whisky uitgebracht: een 40-jarige (2000 flessen) welke de eerste van de zogenaamde Bodega Series is. Deze whisky is 35 jaar gerijpt in de normale (sherry refill) vaten maar aan het einde 5 jaar in ex-amontillado vaten.

Prijs van deze fles met een houten kist is rond de 3000 euro (mag wat kosten) en het leuke is dat je bij drankdozijn er nu een gratis etentje bij New York Basement in Rotterdam bij krijgt (mag wel voor dat geld)

If i only had the money...
1 x
Afbeelding

andre8x8
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor andre8x8 » 10 Jul 2018, 23:35

Is een leuke voor een breek de week van D12
1 x
Afbeelding

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 11 Jul 2018, 11:09

Holkers schreef:Talisker heeft begin deze maand een nieuwe top-whisky uitgebracht: een 40-jarige (2000 flessen) welke de eerste van de zogenaamde Bodega Series is. Deze whisky is 35 jaar gerijpt in de normale (sherry refill) vaten maar aan het einde 5 jaar in ex-amontillado vaten.

Prijs van deze fles met een houten kist is rond de 3000 euro (mag wat kosten) en het leuke is dat je bij drankdozijn er nu een gratis etentje bij New York Basement in Rotterdam bij krijgt (mag wel voor dat geld)

If i only had the money...

Dat zal wel mooi spul zijn. En dat voor slechts 3k.... :HitHead
0 x

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 11 Jul 2018, 20:03

Kikkerneve schreef:Dat zal wel mooi spul zijn. En dat voor slechts 3k.... :HitHead
Voor dat geld zullen er niet veel flesjes van open gaan. Er kan dus een middelmatig goedje inzitten. De 'liefhebber' die toch een fles open trekt zal de whisky de hemel in prijzen omdat hij anders last krijgt van de zogenaamde cognitieve dissonantie. Of hij lengt het aan wat jus d'orange omdat hij dat altijd doet met whisky.
1 x

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 12 Jul 2018, 09:43

Reichenbach schreef:
Kikkerneve schreef:Dat zal wel mooi spul zijn. En dat voor slechts 3k.... :HitHead
Voor dat geld zullen er niet veel flesjes van open gaan. Er kan dus een middelmatig goedje inzitten. De 'liefhebber' die toch een fles open trekt zal de whisky de hemel in prijzen omdat hij anders last krijgt van de zogenaamde cognitieve dissonantie. Of hij lengt het aan wat jus d'orange omdat hij dat altijd doet met whisky.
\

Kijk, naast mijzelf nog iemand boordevol aannames :lol:
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”