Glendronach Expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
polley82
Actief lid
Actief lid

Re: Glendronach Expressies

Ongelezen berichtdoor polley82 » 11 Mei 2018, 12:24

Matti schreef:Naar aanleiding van de 'bourbon-y' smaak van de Glendronach 2002 for Whiskybase v3 heb ik even contact gehad met Donald Maclellan van de Benriach Distillery Company. Hieronder zijn reactie:

Donald Maclellan schreef:Dear Matthijs,

Many thanks for your interest I this lovely dram. Indeed your nose is correct – the whisky probably started its life in ex-Bourbon casks before being re-racked into the Sherry cask. Well done picking this!

With best wishes, Donald

Kortom, zoals ik ook al begreep tijdens een tour op de distillery, het gros van de single casks (ik vermoed dat er ergens een vintage-grens ligt waarvoor wel alles direct in sherryvaten werd gevuld, maar geen idee waar precies) is zijn leven begonnen op ex-bourbon vaten en is later ge-rerackt in sherry vaten. Donald laat weinig tot niets los over de verschillende lengtes van maturatie, maar tijdens de tour liet hij tussen neus en lippen 5 a 6 jaar vallen als normale tijd op ex-bourbon.

De vraag dringt zich op of het hier nog wel om een single cask gaat (zeker in dit geval omdat waarschijnlijk 2 hogsheads of 3 barrels in 1 sherry butt zijn overgezet). Ik vind persoonlijk van wel, maar de argumenten voor het tegengestelde zijn ook zeer valide.

Vervolgens heb ik nog even doorgevraagd over het hoe en waarom van het niet zo open zijn over dit reracken. Dat blijkt een combinatie te zijn van SWA-regels (een distiller _mag_ maar 1 leeftijd vermelden op het label) en een gebrek aan noodzaak omdat maar weinig mensen (volgens Donald) geïnteresseerd zijn in dit soort info. (Alleen nerds zoals ik, was de implicatie. En dat klopt waarschijnlijk ook wel ;)).

Ja was hier benieuwd naar, want heb nu single cask van 11y 5552 en 5554 en in de review ervan lees ik een finish in olorosso vaten(staat Ook wel op de doos/koker) maar lees het verder nergens. Nu de 12y review gekeken van onze held Horst en die heeft het ook over bourbon vaten en daarna pas in de andere vaten. Weet iemand hier iets meer over?
0 x

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 11 Mei 2018, 12:33

Niet meer dan wat Matthijs eerder aangaf. De 12 yo is sowieso geen single cask, dus die kan een marriage zijn tussen whiskies uit ex-bourbonvaten en ex-sherryvaten.

Soms zetten ze bij hun single cask bottelingen er op dat de whisky de gehele tijd in dat specifieke vat heeft gerijpt. Dat is dan single cask matured zoals ik het maar benoem.

Overigens denk ik dat er best veel liefhebbers zijn die graag meer duidelijkheid en openheid van de distilleerderijen zouden willen zien.
1 x
Affirmanti incumbit probatio

polley82
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor polley82 » 12 Mei 2018, 06:58

caskstrength schreef:Niet meer dan wat Matthijs eerder aangaf. De 12 yo is sowieso geen single cask, dus die kan een marriage zijn tussen whiskies uit ex-bourbonvaten en ex-sherryvaten.

Soms zetten ze bij hun single cask bottelingen er op dat de whisky de gehele tijd in dat specifieke vat heeft gerijpt. Dat is dan single cask matured zoals ik het maar benoem.

Overigens denk ik dat er best veel liefhebbers zijn die graag meer duidelijkheid en openheid van de distilleerderijen zouden willen zien.

Zie idd verschil, 3x finished in de finest sherrycask 3x matured en 1x fully matured for over twenty years.. cask 3047..
0 x

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 19 Mei 2018, 22:51

Ouders zijn weer op de weg terug.
Proeven was eigenlijk wel een probleem, als je de uitgebreide distillery tour niet deed.
Toch gelukt en mijn vader was erg onder de indruk.
Ik had van te voren aangegeven dat ik echt een sampletje wilde, omdat als ik hem nu eens niet zo lekker zou vinden, ik de fles liever dicht zou houden om door te verkopen.
Dit was ook een groot probleem. Koop je 4 flessen (2 pp) a 250 pond, kan er eigenlijk geen sampletje vanaf.
Maar goed dan kennen ze pa nog niet :bigsmile
Dus er is nu toch een sample onderweg.
Ben zeer benieuwd, dit wordt mijn eerste vintage Glendronach en als ik whiskybase mag geloven is het toch wel iets bijzonders.
2 x
Afbeelding

polley82
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor polley82 » 21 Mei 2018, 17:16

Petrovitski schreef:Ouders zijn weer op de weg terug.
Proeven was eigenlijk wel een probleem, als je de uitgebreide distillery tour niet deed.
Toch gelukt en mijn vader was erg onder de indruk.
Ik had van te voren aangegeven dat ik echt een sampletje wilde, omdat als ik hem nu eens niet zo lekker zou vinden, ik de fles liever dicht zou houden om door te verkopen.
Dit was ook een groot probleem. Koop je 4 flessen (2 pp) a 250 pond, kan er eigenlijk geen sampletje vanaf.
Maar goed dan kennen ze pa nog niet :bigsmile
Dus er is nu toch een sample onderweg.
Ben zeer benieuwd, dit wordt mijn eerste vintage Glendronach en als ik whiskybase mag geloven is het toch wel iets bijzonders.

Goed verhaal! Ben benieuwd!
0 x

dalwinnie
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor dalwinnie » 23 Mei 2018, 10:00

leuk om te lezen staat oa dit in:

The bad news – no more peating is taking place at Glendronach – none, nadda, zip. Brown-Forman have taken the decision that smoky Glendronach is not where they see the brand in the future, so whilst there’s still peated stocks in the warehouses for future releases, in time, these are going to be consigned to the history books.

https://www.thedramble.com/tastings/glendronach/glendronach-18-year-old-allardice/
3 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 23 Mei 2018, 10:20

Hallelujah, wat een slim besluit. Peated en Glendronach vond ik echt geen gelukkige combi. Doen waar je goed in bent hebben ze nu misschien bedacht .
7 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Kikkerneve
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 24 Mei 2018, 09:33

Ik ben ook geen fan van de peated glendronachs. Heb ze niet allemaal op, maar die eerste peated wel en dat beviel maar matig. Geprobeerd en nu weer door :goedgedaan
1 x

thijs100
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor thijs100 » 24 Mei 2018, 10:43

Petrovitski schreef:Proeven was eigenlijk wel een probleem, als je de uitgebreide distillery tour niet deed.

....

En dat is nou precies de reden dat ik daar nog nooit een handfill heb gekocht. Ik vind het echt een triest beleid. Maar goed, fijn voor je dat het je pa wel is gelukt :goedgedaan
1 x
Afbeelding | Afbeelding

Rien68
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Rien68 » 24 Mei 2018, 12:29

Petrovitski schreef:Proeven was eigenlijk wel een probleem, als je de uitgebreide distillery tour niet deed.

Dan heb ik denk ik mazzel gehad. Op het moment dat ik daar was (alleen) kreeg ik na de standaard tour een dram van de door mij gekochte handfilled.
1 x

Petrovitski
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Petrovitski » 24 Mei 2018, 22:29

Ouders zijn inmiddels weer thuis en dat sampletje is gister door tweeën gegaan.
Was wel erg lekker hoor! Drupje water erbij en de geur werd 2x zo vol.
Rond 8 uur gedronken. Daarna thuis nog ergens in de avond een glas cola gehad, maar toen ik rond 12 uur naar bed ging proefde ik nog steeds de nasmaak van de whisky.
Toch wel erg blij dat er een sampletje was.
4 x
Afbeelding

MBC
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor MBC » 13 Jun 2018, 15:35

De eerste shop waar ik de CS Batch 7 zie staan, nu nog even wachten tot ie hier verkrijgbaar is :Slainte

https://www.lochfynewhiskies.com/scotch-whisky/single-malts/speyside/glendronach/glendronach-cask-strength-batch-7
1 x
Melchior

The taste of water increases dramatically when adding large amounts of whisky to it.

polley82
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor polley82 » 13 Jun 2018, 16:21

MBC schreef:De eerste shop waar ik de CS Batch 7 zie staan, nu nog even wachten tot ie hier verkrijgbaar is :Slainte

https://www.lochfynewhiskies.com/scotch-whisky/single-malts/speyside/glendronach/glendronach-cask-strength-batch-7

Zag hem ook al ergens in Italië op een site staan, maar die leveren niet in ons kleine kikkerlandje ;-)

Maar schijnt niet lang meer te duren voor dat wij hem ook hier kunne bestellen...
0 x

Harrie
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Harrie » 14 Jun 2018, 15:47

2 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”