Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 15 Mei 2018, 21:00

Beter één slak op je etiket dan twee in je hand.
4 x
squaadgras | Whiskydudes | Reviews (@ whiskybase.com)

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 16 Mei 2018, 11:44

Hoor net uit 010, dat de reden dat ze weer te koop zijn is, dat sommigen hun flessen wel bestellen, even de kat uit de boom kijken of het een hype wordt en vervolgens met allerlei smoesjes niet betalen, als dit niet lijkt te gebeuren. In taal van HWF gaat het dus om "flippers" die geen winst meer zien of verwachten.... Om die reden worden banktransfers niet meer geaccepteerd begreep ik (en wordt de release prijs hoog gehouden maar deze opmerking komt geheel voor mijn rekening :bigsmile )
Laatst gewijzigd door sch@ker op 16 Mei 2018, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Mei 2018, 11:54

Zou kunnen.. al ben ik zelf ook iemand die hem wel in z'n winkelmandje heeft gegooid en mij het laatste moment heb bedacht.. kon de prijs gewoon niet (meer) rechtvaardigen (ondanks dat ik de andere 4 wel thuis heb staan (waarvan 2 momenteel open). Het feit dat er minder dan 6 maanden geleden een oudere botteling van Springbank door een andere IB 50% goedkoper op de markt is gebracht helpt daarbij ook niet mee.

Het zegt wat dat betreft ook genoeg dat nu de flessen wél terug de markt op komen - deze nóg steeds niet zijn uitverkocht. Het is gewoon grof geld, en alhoewel ik best een zakcentje over heb voor een mooie fles is ƒ650,- voor een drammetje toch best buitensporig (ja, onbewust reken ik grote aankoopjes nog om... :lol: ).

Overigens gebruik ik nooit banktransfers, ben ik de enige? Vind het altijd zo omslachtig lang klinken anno 2018 :gnif .
Laatst gewijzigd door squaadgras op 16 Mei 2018, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 16 Mei 2018, 12:00

squaadgras schreef:Zou kunnen.. al ben ik zelf ook iemand die hem wel in z'n winkelmandje heeft gegooid en mij het laatste moment hebt bedacht.. kon de prijs gewoon niet (meer) rechtvaardigen (ondanks dat ik de andere 4 wel thuis heb staan (en open).

Het zegt wat dat betreft ook genoeg dat nu de flessen wél terug de markt op komen - deze nóg steeds niet zijn uitverkocht. Het is gewoon grof geld, en alhoewel ik best een zakcentje over heb voor een mooie fles is ƒ650,- voor een drammetje toch best buitensporig (ja, onbewust reken ik grote aankoopjes nog om... :lol: ).

Yess beste Sören, maar er staat ook "sommigen" en omrekenen naar guldens heb ik al lang geleden afgezworen.
En wat de inhoud betreft, als je begrijpt wat ik bedoel, ligt er ergens iets op je te wachten :o
De garoeten,
Herman
1 x

squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 16 Mei 2018, 12:02

Ergens tegen dinsdag zal er ook nog wat leuks aan uw voordeur staan Herman :bigsmile !
1 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 19 Mei 2018, 22:54

Wat me opvalt aan de nieuwe Springbank botteling van Archives (https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/111420) is dat de scores tot dusver enorm divers zijn. Er zit geen gemiddelde in tot dusver.
Wat mij ook opvalt is dat de mensen die de whisky gescoord hebben en de fles ook daadwerkelijk aangeschaft hebben de hoogste scores geven.
Vraag mij dan toch af of dat niet onbewust gaat omdat je dan zoveel knaken hebt besteed dat ie vanzelf lekker gaat smaken, of dat de whisky daadwerkelijk echt lekker is. (Maar goed wat is lekker, dat is persoonsgebonden).
Binnenkort maar eens een sampletje regelen van iemand dan kan ik het zelf ook beoordelen :bigsmile

Maar blijft wel een bijzondere statistiek tot nu toe
2 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 19 Mei 2018, 23:10

Ik heb de nieuwe Archives deze week voor het eerst geproefd.
Ik vond 'm tegenvallen en ben blij dat ik 'm niet gekocht heb.
300 euro is deze imho niet waard.
Hij zit wat qua smaak wat in het straatje van de CoMo botteling alleen was die ouder en een heel stuk goedkoper...
1 x

DavidH.
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor DavidH. » 20 Mei 2018, 00:29

nigel_tufnel schreef:Ik heb de nieuwe Archives deze week voor het eerst geproefd.
Ik vond 'm tegenvallen en ben blij dat ik 'm niet gekocht heb.
300 euro is deze imho niet waard.
Hij zit wat qua smaak wat in het straatje van de CoMo botteling alleen was die ouder en een heel stuk goedkoper...

Ja die prijs van Archives sloeg idd nergens op.
De como zat rond de €200 euro toch? Alsnog veel maar voor een gemiddeld 90 punter tegenwoordig het wel wat meer waard.
0 x
"Too much of anything is bad, but too much of good whisky is barely enough"

Beschikbare flessen: https://www.whiskybase.com/profile/davidh/collection

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Mei 2018, 12:22

Prijs mag je niet meerekenen in je score.

Als een Lagavulin 16 al 86pnt scoort,
dan zou een Port Ellen 37 years Special Release 178pnt moeten krijgen.... (ipv 93pnt)
0 x
Score - 50 × 0,2 = Raportcijfer

Reichenbach
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 20 Mei 2018, 12:28

Breedút_Genietsje schreef:Prijs mag je niet meerekenen in je score.
Als je een hoge prijs hebt betaald en het valt erg tegen zal het voor sommigen lastig zijn om dat toe te geven.
2 x

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 20 Mei 2018, 12:37

Reichenbach schreef:
Als je een hoge prijs hebt betaald en het valt erg tegen zal het voor sommigen lastig zijn om dat toe te geven.

Zou kunnen hangt net als smaak van de persoon af, denk ik.
Wat ik daarnaast ook interessant zou vinden is of diegenen, die hem hebben geproefd maar niet (meer) hebben kunnen krijgen, uit teleurstelling bijvoorbeeld het drankje een lage(re) rating meegeven. Maw als het een (namelijk zij die hem hebben en hem om die reden een hoge waardering geven) waar is, zou het omgekeerde ook waar kunnen zijn :wink:
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mei 2018, 13:42

dan zou een Port Ellen 37 years Special Release 178pnt moeten krijgen.... (ipv 93pnt)

Het gaat hier voornamelijk om het psychologische aspect.
Als je 2.000 euro betaalt voor een fles en deze opendoet ga je denk ik onbewust deze wel hoger raten.
Hij moet dan ook erg goed zijn als je er zoveel geld voor moest betalen.
Enige oplossing blind proeven en punten geven.
Ik ben het eens dat je de prijs niet moet meerekenen in je score.
Maar regelmatig hoor je hier op het forum bij een bfyb dat deze een of twee punten meer krijgt vanwege de lage prijs.
In mijn ogen geeft dit ook een vertekend beeld...
1 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 20 Mei 2018, 13:44

sch@ker schreef:Wat ik daarnaast ook interessant zou vinden is of diegenen, die hem hebben geproefd maar niet (meer) hebben kunnen krijgen, uit teleurstelling bijvoorbeeld het drankje een lage(re) rating meegeven. Maw als het een (namelijk zij die hem hebben en hem om die reden een hoge waardering geven) waar is, zou het omgekeerde ook waar kunnen zijn :wink:

Dit gaat ook zeker en vast het geval zijn.
Maar onderschat ook het aantal hoge scores niet van mensen die de fles hebben gekocht maar niet geproefd...
3 x

Breedút_Genietsje
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Breedút_Genietsje » 20 Mei 2018, 14:05

Dus: Prijs bepaalt mede je smaak.
Met de huidige prijzen kan onze Single Malt alleen maar beter worden! :dancing

Als een goede whisky € 300,- waard is, is een zeer goede whisky dan het dubbele waard ?
Ik heb juist waardering voor bottelaars die een goede whisky voor een bodemprijs op de markt brengen.
Dat hij daarom maar 79pnt scoort is jammer én daar zijn wij zelf verantwoordelijk voor!
0 x
Score - 50 × 0,2 = Raportcijfer

sch@ker
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor sch@ker » 20 Mei 2018, 14:37

nigel_tufnel schreef:

Het gaat hier voornamelijk om het psychologische aspect.
Als je 2.000 euro betaalt voor een fles en deze opendoet ga je denk ik onbewust deze wel hoger raten.
Hij moet dan ook erg goed zijn als je er zoveel geld voor moest betalen.
Enige oplossing blind proeven en punten geven.
Ik ben het eens dat je de prijs niet moet meerekenen in je score.
Maar regelmatig hoor je hier op het forum bij een bfyb dat deze een of twee punten meer krijgt vanwege de lage prijs.
In mijn ogen geeft dit ook een vertekend beeld...

Eens, blind lijkt mij de meest juiste manier maar omdat dit in onze dagelijkse whisky praktijk zelden voorkomt (aanname), gaat het dus eigenlijk om de vraag hoe eerlijk ben je met je beoordeling van een dram. Kan en wil je de prijs, en/of bijvoorbeeld de status van het merk loslaten daarbij? En als we het over "eerlijkheid" hebben zitten we naast de psychologie al snel ook op het terrein van de filosofie. Leuk allemaal om tijdens een tasting te bespreken lijkt mij.
Voorlopig houd ik voor mijzelf maar aan dat ook mijn score een probeersel is om wat ik ruik en proef in een getalswaarde om te zetten en er verder niet zo zwaar aan te tillen :D
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”