Glenfarclas expressies en bottelingen

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Michaël
Senior
Senior

Re: Glenfarclas expressies en bottelingen

Ongelezen berichtdoor Michaël » 15 Dec 2016, 22:16

M'n Glenfarclas 21 yo geopend. De eerste 21-jarige die ik drink. Ik vind 'm al erg lekker, maar ergens toch wel licht in smaak en afdronk. Ik had voor een 21 yo precies meer impact verwacht.. En daarbij de vraag ook wel of 'upgraden' naar de betaalbare 25 yo de moeite is?
0 x

Braveheart
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Braveheart » 16 Dec 2016, 18:24

Michaël schreef:M'n Glenfarclas 21 yo geopend. De eerste 21-jarige die ik drink. Ik vind 'm al erg lekker, maar ergens toch wel licht in smaak en afdronk. Ik had voor een 21 yo precies meer impact verwacht.. En daarbij de vraag ook wel of 'upgraden' naar de betaalbare 25 yo de moeite is?

Verrassend inderdaad; dacht ook dat deze een rijke, volle sherrysmaak zou hebben.......staat ook op m'n wishlist. Ben daarom ook benieuwd naar de ervaring van anderen hier.
2 x

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 17 Dec 2016, 02:12

Vroeger was de 21yo imho de beste qua prijs/kwaliteit. Momenteel is dat de 15yo.

De 25yo is inderdaad een aanrader en al helemaal nu deze in de aanbieding is bij D12. De 25yo heeft wel wat batch variatie, maar in mijn optiek altijd minimaal 90 punten.
Voor het geld zou je ook de 15yo en de 25yo kunnen kopen, er zijn verschillende whisky's die alleen duurder zijn dan deze twee.

Ik zou zeggen, samples stijloze reclame voor mezelf of gewoon kopen.
1 x

Zeeke
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zeeke » 12 Feb 2017, 17:12

Glenfarclas 21 y volle sherry, bij de betere in zijn prijsklasse.
0 x

Berrysaki
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Berrysaki » 21 Feb 2017, 10:50

De eerste Glenfarclas die ik geproefd (en destijds ook gelijk maar gekocht) heb is de 2004 vintage (https://www.whiskybase.com/whisky/74821 ... rclas-2004). Intussen met regelmaat in het glas gehad, en wat een lekkere dram blijft dat, zeg!

Qua prijs-kwaliteit verhouding is het voor mij zeker een bfyb! Ik ben benieuwd wie van jullie deze whisky ook kent en of jullie me andere single casks van Glenfarclas aan kunnen raden.
0 x

Michaël
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Michaël » 21 Feb 2017, 19:42

Berrysaki schreef:De eerste Glenfarclas die ik geproefd (en destijds ook gelijk maar gekocht) heb is de 2004 vintage (https://www.whiskybase.com/whisky/74821 ... rclas-2004). Intussen met regelmaat in het glas gehad, en wat een lekkere dram blijft dat, zeg!

Qua prijs-kwaliteit verhouding is het voor mij zeker een bfyb! Ik ben benieuwd wie van jullie deze whisky ook kent en of jullie me andere single casks van Glenfarclas aan kunnen raden.

Glenfarclas 2004 (een andere expressie dan de jouwe) is bij whiskysite.nl momenteel in promo voor €65. Ik dacht echter de Glendronach 18 y.o. te bestellen samen met de Bunnahabhain 12 y.o. maar had ergens wel twijfel om de Glenfarclas i.p.v. de Glendronach te kopen. Ik heb echter nog geen Glendronach in huis gehad maar wel twee jonge sherry expressies, nl. een Aberlour A'bunadh en de fameuze Edradour door van Wees gebotteld. Om die reden leek het me dus interessanter om eens voor een oudere sherry expressie te gaan. Maar ik las onlangs ook op dit forum dat de CS van Glenfarclas zeer goede expressies zijn... Ik dacht zelf meer aan de 15 y.o. en 25 y.o. in het oog te houden tijdens promoties de komende tijd. De 21 y.o. is dé bfyb uit mijn collectie.
0 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 14 Jan 2018, 21:34

ik heb de hele topic doorgenomen en veel gelezen over de 12, 15, 21 en 105. Maar ik kan niks vinden over de 18 heeft iemand daar ervaring mee?
0 x

WhiskyBart
Nieuwkomer
Nieuwkomer

Ongelezen berichtdoor WhiskyBart » 17 Jan 2018, 12:14

John S schreef:ik heb de hele topic doorgenomen en veel gelezen over de 12, 15, 21 en 105. Maar ik kan niks vinden over de 18 heeft iemand daar ervaring mee?

Naar mijn mening erg lekkere whisky, ik heb altijd een fles van de 18 open. De 18 schenk ik meestal aan gasten die normaal geen whisky drinken en eens een whisky willen proberen en is altijd een succes doordat hij vrij zoet en fruitig is.
Niet overal te koop ("travel retail only") waardoor de meesten deze 18 jaar oude whisky mogelijk niet kennen. De 18 kost hetzelfde als de 15 (bij de bekende online drankwinkels en toevallig deze week in de aanbieding), echter zit de 18 jarige in een literfles en daarmee een stuk goedkoper (en tevens lekkerder) dan de 15.
0 x

JvR
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor JvR » 17 Jan 2018, 14:29

Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met 15,18 en 21. Welke zouden jullie aanraden? De 18 krijgt op whiskybase een relatief slecht cijfer.

Ik ben op zoek naar een ander profiel dan de glendronach 18...
0 x

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 17 Jan 2018, 17:09

WhiskyBart schreef:
John S schreef:ik heb de hele topic doorgenomen en veel gelezen over de 12, 15, 21 en 105. Maar ik kan niks vinden over de 18 heeft iemand daar ervaring mee?

Naar mijn mening erg lekkere whisky, ik heb altijd een fles van de 18 open. De 18 schenk ik meestal aan gasten die normaal geen whisky drinken en eens een whisky willen proberen en is altijd een succes doordat hij vrij zoet en fruitig is.
Niet overal te koop ("travel retail only") waardoor de meesten deze 18 jaar oude whisky mogelijk niet kennen. De 18 kost hetzelfde als de 15 (bij de bekende online drankwinkels en toevallig deze week in de aanbieding), echter zit de 18 jarige in een literfles en daarmee een stuk goedkoper (en tevens lekkerder) dan de 15.

Bedankt Bart, wat jij beschrijft komt aardig overeen met de omschrijving van de online shop D12. Waar deze inderdaad in de aanbieding is, heb gelijk een fles besteld. Zodra ik een paar drammetjes er van geproefd hebt, zal ik het hier laten weten. :hoera :duimop
0 x

Nuyts
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Nuyts » 28 Jan 2018, 12:47

Afgelopen vrijdag een gratis drammetje gekregen in restaurant "De Pastorale"...
https://www.whiskybase.com/whiskies/whi ... rclas-1968 :respect :respect :respect

Ze hadden nog over van een speciale tasting en de maître had opgemerkt dat ik heel geïnteresseerd was in whisky na 2 verschillende drammetjes te hebben besteld.
Ja wadde seg, wat een fles om te mogen proeven als beginner!!
Hierbij een korte samenvatting van mijn ervaring:

Een neus waar het sherry-vat z’n stempel op drukt, maar meer dan genoeg ruimte laat voor het fruit. De balans tussen de drogere sherrytonen en het zoete fruit is super. Geroosterde noten, cake, marsepein, dadels en honing, bitterzoete appelsienen, maar ook chocolade (geen al te bittere), en iets van oud geboend leder. Misschien ook wat munt?

Zacht op de tong. De sherry vertaalt zich hier in chocolade (melk), pruimen en vijgen. Daarna eik, zwarte bessen en kruiden. Alsook zoetere en fruitigere tonen, knappe evolutie. Koffie noteer ik nog, net als tabak. De eik overheerst nooit, wat zorgt voor een zeer leuke balans. Ook in de lange afdronk niet: eik en kruiden in harmonie met honing en fruit.
8 x
Afbeelding

polley82
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor polley82 » 19 Feb 2018, 12:54

Ik heb de 18y ook open staan en vind hem gewoon goed. Maar de bijv. 15 en 17 y zouden beter moeten zijn. Dit omdat hier voor betere vaten worden gebruikt en omdat de 18y vroeger alleen voor op de luchthaven/boot was werden hier niet de beste vaten voor gebruikt.

Of dit daadwerkelijk de waarheid is durf ik niet te zeggen, maar via via is mijn dit verhaal ooit te voren gekomen...
0 x

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 26 Feb 2018, 13:06

Hallo allen,

na vorig jaar een geslaagde intro-proeverij voor mijn collega's gegeven te hebben, wilde ik dit jaar inzoomen op 1 destilleerderij om zo de invloed van leeftijd te laten proeven. Hier is m.i. Glenfarclas (zeker als het om de prijs gaat) zeer geschikt voor
Ik heb nu een lijstje met de 8, 10, 12, 15, 17, 18, 21, 25 en de 105 staan, maar dat is iets te veel van het goede. De 105 heb ik zelf nog wel staan dus die wordt dan voor de liefhebbers die op het einde nog even wat pit willen.

Als ik de verhalen hier zo lees moeten de 12, 15, 21 en 25 er zeker op komen en ik zou graag op 6 flessen uitkomen. Welke 2 zouden jullie er nog bij aanraden?

mvg Roy :Slainte
0 x
Afbeelding

John S
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor John S » 01 Mar 2018, 16:51

roylubbers schreef:Hallo allen,

na vorig jaar een geslaagde intro-proeverij voor mijn collega's gegeven te hebben, wilde ik dit jaar inzoomen op 1 destilleerderij om zo de invloed van leeftijd te laten proeven. Hier is m.i. Glenfarclas (zeker als het om de prijs gaat) zeer geschikt voor
Ik heb nu een lijstje met de 8, 10, 12, 15, 17, 18, 21, 25 en de 105 staan, maar dat is iets te veel van het goede. De 105 heb ik zelf nog wel staan dus die wordt dan voor de liefhebbers die op het einde nog even wat pit willen.

Als ik de verhalen hier zo lees moeten de 12, 15, 21 en 25 er zeker op komen en ik zou graag op 6 flessen uitkomen. Welke 2 zouden jullie er nog bij aanraden?

mvg Roy :Slainte

Ik zou de 18 er zeker aan toevoegen voor de sherry liefhebbers. Tja, dan blijft er nog 1 over, misschien een jonge aan toevoegen om het rijtje compleet te maken.
Ik ben benieuwd wat het gaat worden.

Groet, John :nat
1 x

roylubbers
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor roylubbers » 02 Mar 2018, 13:31

Dag John, bedankt voor je reactie.
Ik was inderdaad van plan om een jonge (8 of 10) en een oude (17/18) te kiezen en hoop hier info te krijgen die die keuze vergemakkelijkt :)

ik begrijp dat de 18 wat meer gesherried is dan de 17 (ook meer in het profiel van de 12-15-21-25 past?)
1 x
Afbeelding

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”