Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Kikkerneve
Senior
Senior

Re: Springbank, Longrow en Hazelburn expressies

Ongelezen berichtdoor Kikkerneve » 06 Dec 2017, 18:39

130 is aan de prijs ja. Maar je wil hem hebben of niet. Ik schudt mn portemonnee nog weleens leeg. :HitHead
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 06 Dec 2017, 20:51

dcw schreef:Wel straf dat een slijter even zijn positie gebruikt om op een goedkope manier een zeldzame fles voor zichzelf te reserveren. Zou ik als klant serieus weten te appreciëren... :?

Ik denk dat je er van zou schrikken hoeveel slijters flessen voor zichzelf reserveren.
Er wordt alleen normaal gezien niet over gecommuniceerd.
1 x

Reichenbach
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Dec 2017, 20:59

nigel_tufnel schreef:Ik denk dat je er van zou schrikken hoeveel slijters flessen voor zichzelf reserveren.
Een slijter kan net zo goed liefhebber zijn. Eigenlijk niets mis mee, ik heb het ook wel mee gemaakt. Het is dan inderdaad niet handig dit aan de klant te vertellen.
0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 06 Dec 2017, 22:04

Reichenbach schreef:
nigel_tufnel schreef:Ik denk dat je er van zou schrikken hoeveel slijters flessen voor zichzelf reserveren.
Een slijter kan net zo goed liefhebber zijn. Eigenlijk niets mis mee, ik heb het ook wel mee gemaakt. Het is dan inderdaad niet handig dit aan de klant te vertellen.

Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, ze mogen er zeker ook reserveren voor hunzelf (wat zou je zelf doen?). Echter zijn er ook die het verbrodden voor de rest en dan een half jaar na release in een keer wonderbaarlijk met een doosje van 6 afkomen voor een 'mooi prijsje'.
1 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

Reichenbach
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 06 Dec 2017, 22:13

Mee eens hoor. Als ik de indruk zou krijgen dat mijn slijter die praktijken uitvreet zou ik er mijn geld ook niet meer heen brengen. Kopen is ook een kwestie van gunnen.
1 x

Cor - Vinabc
(Whisky)Professional
(Whisky)Professional

Ongelezen berichtdoor Cor - Vinabc » 06 Dec 2017, 22:38

Dat is ook het grote verschil. Een flesje voor jezelf als je zelf ook liefhebber bent, snap ik. Ben zelf ook slijter én liefhebber. Maar ik kan toch niet iedere week een bijzonder flesje voor mezelf wegzetten. Denk dat degene die me kennen me ook niet geloven als ik ineens een flink rokerige voor mezelf wegzet :P
1 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 07 Dec 2017, 06:17

Reichenbach schreef:Mee eens hoor. Als ik de indruk zou krijgen dat mijn slijter die praktijken uitvreet zou ik er mijn geld ook niet meer heen brengen. Kopen is ook een kwestie van gunnen.

Heb hem achteraf nog een mailtje gestuurd met dat ik vind dat hij niet correct handeld naar de klant toe. Krijg ik een antwoord dat dit een puur commerciele beslissing is. Door dat hij deze flessen voor zichzelf houd zal er geen enkele klant bevoordeeld worden of voorgetrokken worden. Hierdoor zijn alle klanten gelijkwaardig volgens hem. Maar dat hij zichzelf bevoordeeld vergeet hij er even bij te zeggen. :HitHead

In ieder geval mij ziet hij niet meer en dat vind hij spijtig zegt hij. Hij denkt er anders over maar ieder zijn mening sluit hij het berichtje af.
1 x

dcw
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor dcw » 07 Dec 2017, 09:08

Malinois schreef:Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens, ze mogen er zeker ook reserveren voor hunzelf (wat zou je zelf doen?). Echter zijn er ook die het verbrodden voor de rest en dan een half jaar na release in een keer wonderbaarlijk met een doosje van 6 afkomen voor een 'mooi prijsje'.

Exact dit. Als 't is om ze zelf op te drinken mogen ze van mijn part gerust een flesje opzij zetten.
Toon schreef:Heb hem achteraf nog een mailtje gestuurd met dat ik vind dat hij niet correct handeld naar de klant toe. Krijg ik een antwoord dat dit een puur commerciele beslissing is. Door dat hij deze flessen voor zichzelf houd zal er geen enkele klant bevoordeeld worden of voorgetrokken worden. Hierdoor zijn alle klanten gelijkwaardig volgens hem. Maar dat hij zichzelf bevoordeeld vergeet hij er even bij te zeggen.

Geen enkele klant wordt bevoordeeld met de kans om één flesje te kunnen kopen, maar zelf houdt ie er twee.
Dan zie ik ze liever doen zoals bij Master of Malt met hun allocatie van Bowmore Mizunara Casks eerder dit jaar. Een flesje versamplen en de rest in een lottery. Maak je meteen goeie vrienden met je klanten als je een tasting organiseert met een zeldzame fles.
1 x

efde
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor efde » 07 Dec 2017, 10:09

We weten nu dat de local barley-erdities van Springbank telkens problemen opleveren.
Kunnen we afspreken dat elk, bij volgende batch, zich beperkt tot het reserveren van 1 fles bij 1 handelaar?

Dit lijkt me een correcte houding.
1 x

Toon
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Toon » 07 Dec 2017, 10:12

Als ik me niet vergis gebeurd dit toch al? Tenzij je zelf de slijter bent :bigsmile
1 x

Reichenbach
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 07 Dec 2017, 18:42

Gewoon geen ruchtbaarheid geven aan de nieuwe release. Is het 'probleem' ook snel opgelost.
0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 09 Dec 2017, 16:15

Zojuist mijn LB gaan afhalen en onmiddellijk geopend bij het thuiskomen. Snel 1.5cl geprobeerd (want een mens moet nog wat doen op een dag).

Eerste impressie: goede peated whisky die met momenten zoet is maar wel gecounterd wordt. De finish vind ik echt goed aangezien het wat meer een overgang is van peatsmoke naar smoke (en visa versa). Het is een zoetere dram, dus niet iedereen zal het goed vinden. Ik zou het bijna een Kilkerran noemen maar dan Springbank peated.
De neus was de eerste paar minuten echt 'vuil', daarna verdwijnt die wat en komen er zoetere tonen naar boven: suikergebak, barley, peat(smoke).
De smaak start heel kort graan-achtig met zachte peat(smoke) en daarna kickt de zoetheid er weer in: het suikergebak maar alles rolt binnen en is zeker niet overheersend. Dit had ik niet verwacht op deze leeftijd en zeker niet bij dit alcohol%.
Afdronk van medium lengte: peatsmoke, suikergebak en naarmate neemt de zachtere peatsmoke het over en kom ik precies een korte hint van citrus tegen. Nog later daarna komen wat houtinvloeden voor: drogend (tot droog), lichte specerijen

Voor deze eerste korte ontmoeting: het is een goed dram! De neus is 'het minste', maar de smaak en afdronk vind ik nu al meer dan geslaagd. De neus blijft wel evolueren eens hij in het glas is. Ik vermoed dat als de fles even gestaan heeft als hij 50-65% vol is, hij pas echt tot recht gaat komen. Hopelijk blijft de peat(smoke) zijn kracht behouden. Time will tell...
4 x
'Today's rain is tomorrow's whisky' Scottish proverb (Edinburgh bar August 2017)

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Dec 2017, 17:54

Malinois schreef:Zojuist mijn LB gaan afhalen en onmiddellijk geopend bij het thuiskomen. Snel 1.5cl geprobeerd (want een mens moet nog wat doen op een dag).

Eerste impressie: goede peated whisky die met momenten zoet is maar wel gecounterd wordt. De finish vind ik echt goed aangezien het wat meer een overgang is van peatsmoke naar smoke (en visa versa). Het is een zoetere dram, dus niet iedereen zal het goed vinden. Ik zou het bijna een Kilkerran noemen maar dan Springbank peated.
De neus was de eerste paar minuten echt 'vuil', daarna verdwijnt die wat en komen er zoetere tonen naar boven: suikergebak, barley, peat(smoke).
De smaak start heel kort graan-achtig met zachte peat(smoke) en daarna kickt de zoetheid er weer in: het suikergebak maar alles rolt binnen en is zeker niet overheersend. Dit had ik niet verwacht op deze leeftijd en zeker niet bij dit alcohol%.
Afdronk van medium lengte: peatsmoke, suikergebak en naarmate neemt de zachtere peatsmoke het over en kom ik precies een korte hint van citrus tegen. Nog later daarna komen wat houtinvloeden voor: drogend (tot droog), lichte specerijen

Voor deze eerste korte ontmoeting: het is een goed dram! De neus is 'het minste', maar de smaak en afdronk vind ik nu al meer dan geslaagd. De neus blijft wel evolueren eens hij in het glas is. Ik vermoed dat als de fles even gestaan heeft als hij 50-65% vol is, hij pas echt tot recht gaat komen. Hopelijk blijft de peat(smoke) zijn kracht behouden. Time will tell...

En hoe is hij in vergelijking met de 11yo local barley?
Een groot verschil?
0 x

Malinois
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Malinois » 09 Dec 2017, 19:00

nigel_tufnel schreef:
En hoe is hij in vergelijking met de 11yo local barley?
Een groot verschil?

Deze lijkt op het eerste zicht wat meer gepeat te zijn dan de 11yo en vooral veel zoeter. De peat lijkt ook wat meer peat met wat peatsmoke te zijn. Dat komt misschien door de combi van het zoetere deel van de whisky. Bij de 11yo was er precies ook meer graansmaak aan dan bij deze. Ik vermoed dat deze 10yo gebotteld werd omdat hij anders te droog werd in de afdronk. Bij de 11yo had ik de indruk dat die nog een jaartje (of een paar) had kunnen blijven liggen.
Het is ook totaal niet die mineralige stijl die Springbank kan hebben. Sommige vinden dat de 11yo hier wel wat van aan heeft.
Het is eigenlijk weer iets heel anders, zoals eerder gezegd: het lijkt een Kilkerran te zijn maar dan goed gepeat à la Springbank.

Komt er eigenlijk nog een 4de deel uit?
0 x

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 09 Dec 2017, 19:12

Malinois schreef:Komt er eigenlijk nog een 4de deel uit?

Een 4de en een 5de! ;)
1 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”