Bunnahabhain expressies
Re: Bunnahabhain expressies
Bedankt voor deze info. Ik houd niet van peated, dus de 2007 valt dan af. De 2009 zal ik wel gaan bekijken. Gezien de reviews op whiskybase is de stiuireadair ook afgevallen.
1 x
caskstrength schreef:Er komt een nieuwe Bunna: de Stiuireadair. NAS, combi van rijping op 1st en 2nd full sherry. Meer info (in het Duits): https://whiskyexperts.net/neu-von-bunna ... uireadair/
Wat een lekker drammetje is dit...afgelopen weekend met wat vrienden geproefd. prijs/kwaliteit verhouding echt subliem.
Zijn geld dubbel en dwars waard

0 x
MacErik schreef:caskstrength schreef:Er komt een nieuwe Bunna: de Stiuireadair. NAS, combi van rijping op 1st en 2nd full sherry. Meer info (in het Duits): https://whiskyexperts.net/neu-von-bunna ... uireadair/
Wat een lekker drammetje is dit...afgelopen weekend met wat vrienden geproefd. prijs/kwaliteit verhouding echt subliem.
Toch wel een 'schokkend' lage score van 79 op WB en heb er vooral mindere verhalen over gehoord, maar interessant dat er blijkbaar ook mensen erg enthousiast over zijn.
0 x
Dit brengt mij ook weer in verwarring. Ik ga hem zelf eerst maar eens proeven adhv een sample. Dan sluit ik een miskoop uit. Ik ben toch wel nieuwsgierig.
0 x
Tottenham schreef:MacErik schreef:caskstrength schreef:Er komt een nieuwe Bunna: de Stiuireadair. NAS, combi van rijping op 1st en 2nd full sherry. Meer info (in het Duits): https://whiskyexperts.net/neu-von-bunna ... uireadair/
Toch wel een 'schokkend' lage score van 79 op WB en heb er vooral mindere verhalen over gehoord, maar interessant dat er blijkbaar ook mensen erg enthousiast over zijn.
Ik denk dat je je niet te vaak mag laten (mis)leiden door scores. Daardoor dreigt er het gevaar leuke en mooie whisky's te mislopen. Ik heb vorig jaar uit nieuwsgierigheid The Dalmore 12 gekocht omdat ik daar quasi enkel slechte dingen over las. Ik wou zelf ervaren of dit werkelijk zo'n slechte whisky is. Mijn antwoord hierop kreeg ik al vanaf mijn eerste glaasje: nee. Ik was toen nog geen jaar bezig met mijn whiskyhobby en deze Dalmore liet me met een profiel kennismaken dat ik voordien nog niet zo was tegengekomen. Inmiddels heb ik ook de Aberlour A'Bunadh en Glendronach 18 Allardice in huis. Dat is inderdaad wel een andere kwaliteit, maar in zulke heftige uitgesproken whisky's heb ik niet altijd zin. Dan is het grijpen naar een glaasje Dalmore geen schande. Hetzelfde lijkt me voor deze Stiuiredair. Gewoon lekker in huis halen en zelf je mening vormen. Slecht zal hij zeker niet zijn.
3 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Michaël schreef:Tottenham schreef:MacErik schreef:
Ik denk dat je je niet te vaak mag laten (mis)leiden door scores. Daardoor dreigt er het gevaar leuke en mooie whisky's te mislopen. Ik heb vorig jaar uit nieuwsgierigheid The Dalmore 12 gekocht omdat ik daar quasi enkel slechte dingen over las. Ik wou zelf ervaren of dit werkelijk zo'n slechte whisky is. Mijn antwoord hierop kreeg ik al vanaf mijn eerste glaasje: nee. Ik was toen nog geen jaar bezig met mijn whiskyhobby en deze Dalmore liet me met een profiel kennismaken dat ik voordien nog niet zo was tegengekomen. Inmiddels heb ik ook de Aberlour A'Bunadh en Glendronach 18 Allardice in huis. Dat is inderdaad wel een andere kwaliteit, maar in zulke heftige uitgesproken whisky's heb ik niet altijd zin. Dan is het grijpen naar een glaasje Dalmore geen schande. Hetzelfde lijkt me voor deze Stiuiredair. Gewoon lekker in huis halen en zelf je mening vormen. Slecht zal hij zeker niet zijn.
Vandaag een positieve review van Serge.
85 pnt is dan misschien niet een topscore, maar als je kijkt naar wat deze fles kost is het zeker niet slecht.
En ver boven de 79 pnt op WB.
Ik heb hem zelf nog niet geproefd, maar zou een glaasje op basis van deze review zeker niet afslaan.
0 x
Wouter1981 schreef:Michaël schreef:Tottenham schreef:Toch wel een 'schokkend' lage score van 79 op WB en heb er vooral mindere verhalen over gehoord, maar interessant dat er blijkbaar ook mensen erg enthousiast over zijn.
Vandaag een positieve review van Serge.
85 pnt is dan misschien niet een topscore, maar als je kijkt naar wat deze fles kost is het zeker niet slecht.
Ik heb hem zelf nog niet geproefd, maar zou een glaasje op basis van deze review zeker niet afslaan.
Ik zag daarnet ook deze review van Serge verschijnen. Voor €32 toch niet twijfelen? In België betaal je dan quasi voor een fles Chivas 12.
0 x
- Wouter1981
- Whisk(e)y goeroe

Michaël schreef:Wouter1981 schreef:Vandaag een positieve review van Serge.
Ik zag daarnet ook deze review van Serge verschijnen. Voor €32 toch niet twijfelen? In België betaal je dan quasi voor een fles Chivas 12.
Ik twijfel ook niet of ik hem ga kopen. Ik ga hem namelijk niet kopen.
Maar dat ligt niet aan deze whisky (nou ja, uiteindelijk wel natuurlijk), maar aan mijzelf en het punt waar ik in mijn 'whisky reis' ben aanbeland.
2, misschien zelfs wel 1 jaar geleden had ik deze whisky misschien wel gekocht. Maar inmiddels heb ik een leuke voorraad en ben ik ontzettend kritisch over mijn aankopen geworden. Ik koop gewoonweg liever geen <85 pnt whisky meer, ook niet voor die prijs. Elke fles die er bij komt moet gewoon top kwaliteit zijn. Ik ben bang dat die <85pnt whisky straks alleen maar stof staat te vangen, omdat ik die uiteindelijk toch niet open maak.
Daarnaast zijn die >88 pnt flessen vaak een stukje duurder helaas, dus spaar ik die 30 euro liever uit om te gebruiken voor een top whisky.
Voorbeeld: in Frankrijk op vakantie stonden er in de supermarkt een aantal flessen Glenlivet 18y voor 40 euro. Mijn eerste reactie is: WAT!? Dat is goedkoop, ik neem er 2 mee. Het is 15-20 euro goedkoper dan in NL.
Ik heb in het verleden zo'n fles gehad en ik vond het best een aangename whisky, maar geen top whisky, 84 pnt heb ik hem gescoord.
Dus ik heb ze laten staan. Bij thuiskomst dook de Inchmurrin 2003 Sherry van Whisky Nerds opeens op, die ik achteraf gezien met het geld dat die 2 GL18 me gekost zouden hebben kon afrekenen (nou ja, ongeveer dan hè).
Punt van mijn verhaal is, ik kan niet alle whisky kopen, dus wat ik wel koop moet gewoon top kwaliteit zijn. Kwaliteit boven kwantiteit.
Om terug te komen op deze Stiuireadair, ja ik zou hem na deze review wel willen proeven, nee ik koop er niet direct een fles van, ook al is hij maar 30 euro.
5 x
Ik begrijp je standpunt helemaal. Mogelijk ben je al in een verder stadium dan mezelf. Ik ben deze zomer twee jaar bezig met deze hobby en heb nog veel te leren. Ik zeg er ook graag bij dat ik het drinken erg beperkt houd (ik werk in het avondonderwijs en ben meestal laat terug) dus het proeven gebeurt vooral in het weekend.
Ik heb daarnet van de promoties op whiskysite geprofiteerd en een kleine bestelling gedaan: Arran 18 yo, Cooper's Choice - Glenrothes Sherry Bomb en deze Stiuireadair. Ik ben toch te nieuwsgierig aangezien in de standaard 12 yo zo'n mooie whisky vind. Ik heb zo'n beetje het gevoel dat Bunnahabhain een kleine hype aan het worden is.. ?
Ik heb daarnet van de promoties op whiskysite geprofiteerd en een kleine bestelling gedaan: Arran 18 yo, Cooper's Choice - Glenrothes Sherry Bomb en deze Stiuireadair. Ik ben toch te nieuwsgierig aangezien in de standaard 12 yo zo'n mooie whisky vind. Ik heb zo'n beetje het gevoel dat Bunnahabhain een kleine hype aan het worden is.. ?
Laatst gewijzigd door Michaël op 17 Aug 2017, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x
- defeatless
- Moderator

Afgelopen weekend geproefd. Ik kan me volledig vinden in de review van Serge.
Het is echt een typische bunna. En voor een NAS met deze prijs helemaal niet verkeerd.
Waar wij het wel over hadden dit weekend is dat dit batch #1 is. Waarbij natuurlijk iedereen die iets heeft met bunna dit wil proeven. Ze willen hun core klanten niet wegjagen dus hebben ze nu echt een goede prijs-kwaliteit. Maar dit is dus de nieuwe NAS instapper om zo de druk op de 12yo te verlichten (en uiteindelijk ook op de 18 en 25).
Of deze prijs-kwaliteit in de toekomst ook haalbaar blijft, hoopten we, maar we zijn licht sceptisch.
Het is echt een typische bunna. En voor een NAS met deze prijs helemaal niet verkeerd.
Waar wij het wel over hadden dit weekend is dat dit batch #1 is. Waarbij natuurlijk iedereen die iets heeft met bunna dit wil proeven. Ze willen hun core klanten niet wegjagen dus hebben ze nu echt een goede prijs-kwaliteit. Maar dit is dus de nieuwe NAS instapper om zo de druk op de 12yo te verlichten (en uiteindelijk ook op de 18 en 25).
Of deze prijs-kwaliteit in de toekomst ook haalbaar blijft, hoopten we, maar we zijn licht sceptisch.
2 x
- defeatless
- Moderator

Dikke kans dat dit in ieder geval voor de USA een peated NAS instapper wordt.
Volgens mij hebben we die ceobanach die ongeveer hetzelfde is, althans zo op t eerste oog
Volgens mij hebben we die ceobanach die ongeveer hetzelfde is, althans zo op t eerste oog
0 x
Een special realease van Bunnahabhain
Bunnahabhain 2008 Mòine Bordeaux Red Wine Cask Matured
https://bunnahabhain.com/our-whisky/2008-moine-bordeaux-red-wine-cask-matured
Cask strength, 58.1% abv Non-chillfiltered Natural colour
With a gorgeous deep red gold colour, a delightful balance between sweet grape, toffee, espresso and a warming peppery smoke, our 2008 Mòine Bordeaux Red Wine Cask Matured Edition is a rich and truly unique Bunnahabhain.
WB https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/114949/bunnahabhain-2008
Bunnahabhain 2008 Mòine Bordeaux Red Wine Cask Matured
https://bunnahabhain.com/our-whisky/2008-moine-bordeaux-red-wine-cask-matured
Cask strength, 58.1% abv Non-chillfiltered Natural colour
With a gorgeous deep red gold colour, a delightful balance between sweet grape, toffee, espresso and a warming peppery smoke, our 2008 Mòine Bordeaux Red Wine Cask Matured Edition is a rich and truly unique Bunnahabhain.
WB https://www.whiskybase.com/whiskies/whisky/114949/bunnahabhain-2008
0 x
-
Cor - Vinabc
- (Whisky)Professional

Die is idd 2 weken geleden uitgekomen in Nederland. Ging vrij rap. Volgens mij op in Nederlandse webshops niet meer te krijgen, maar er komt nog wel een klein beetje aan.
0 x
http://www.vinabc.nl - voor online whisky bestellen.
Cor - Vinabc schreef:Die is idd 2 weken geleden uitgekomen in Nederland. Ging vrij rap. Volgens mij op in Nederlandse webshops niet meer te krijgen, maar er komt nog wel een klein beetje aan.
Kan ik deze toevallig reserveren?
0 x
Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”