Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
defeatless
Moderator
Moderator

Re: Wat zijn volgens jou de klassiekers van de toekomst?

Ongelezen berichtdoor defeatless » 12 Jul 2017, 20:59

Whisky-ettenleur schreef:Leuk topic om te volgen!

Heb geen glazen bol, maar ik HOOP is dat de Glenfiddich 18 één van de klassiekers wordt.
En, chauvinistisch als ik ben, mag Millstone nog een lange toekomst hebben waarin de 5yo, 5yo lightly peated de klassiekers worden. :goedgedaan

Ik heb um ook niet voor niks genomineerd! Zeker bij een blind tasting gaat deze erbovenuit schieten!
1 x

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Jul 2017, 10:45

defeatless schreef:

Heb geen glazen bol, maar ik HOOP is dat de Glenfiddich 18 één van de klassiekers wordt.
En, chauvinistisch als ik ben, mag Millstone nog een lange toekomst hebben waarin de 5yo, 5yo lightly peated de klassiekers worden. :goedgedaan

Ik heb um ook niet voor niks genomineerd! Zeker bij een blind tasting gaat deze erbovenuit schieten!

Hoe vergelijk jij hem met zijn tegenhanger, Glenlivet 18, Alex?
Heb de Glenfiddich 18 nog nooit op, maar vond de Glenlivet 18 een prima dram voor zijn geld. Niet spectaculair, maar waar vind je nog een kwalitatief betere OB van 18 jaar of ouder voor die prijs.
In Frankrijk is die GL18 bij de Leclerc trouwens te vinden voor slechts 40(!) Euro. Dan is het helemaal een koopje.

De GF 15 Solera heb ik als onervaren whisky drinker eens gehad en die vond ik toen ook erg lekker. Zoveel beter als de 12y dat je als leek inderdaad gaat denken: "hé, de ene whisky is de andere niet"
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

defeatless
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor defeatless » 13 Jul 2017, 11:11

Wouter1981 schreef:
defeatless schreef:

Hoe vergelijk jij hem met zijn tegenhanger, Glenlivet 18, Alex?
Heb de Glenfiddich 18 nog nooit op, maar vond de Glenlivet 18 een prima dram voor zijn geld. Niet spectaculair, maar waar vind je nog een kwalitatief betere OB van 18 jaar of ouder voor die prijs.
In Frankrijk is die GL18 bij de Leclerc trouwens te vinden voor slechts 40(!) Euro. Dan is het helemaal een koopje.

De GF 15 Solera heb ik als onervaren whisky drinker eens gehad en die vond ik toen ook erg lekker. Zoveel beter als de 12y dat je als leek inderdaad gaat denken: "hé, de ene whisky is de andere niet"

Oewh, de GL18 is echt zolang geleden, daar zou ik geen uitspraken over durven doen! Maar als ik um voor dat geld tegen zou komen, is die fles meteen verkocht!
0 x

Tottenham
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Tottenham » 13 Jul 2017, 12:08

Wouter1981 schreef:
defeatless schreef:

Misschien een keer de Tomatin 18 die ook voor minder dan 60 euro te verkrijgen is.
Laatst gewijzigd door Tottenham op 13 Jul 2017, 12:14, 2 keer totaal gewijzigd.
0 x

Zolt
Actief lid
Actief lid

Ongelezen berichtdoor Zolt » 13 Jul 2017, 12:10

Ik heb ooit eens de GF Solera rechtstreeks uit het solera vat mogen drinken. Dan weet je echt niet wat je proeft. Ik vind de GF solera zowiezo al een heerlijke whisky, maar op vatsterkte is het een topper.

M.b.t. klassiekers denk ik dat het segment rond 18 jaar wel eens zou kunnen verdwijnen in de toekomst bij een aantal distilleries en daardoor wellicht klassiekers worden.
Springbank zou wel een een klassieker kunnen worden als ze niks aan onderhoud doen. Toen ik de laatste keer daar was viel me echt op het allemaal wel redelijk vergane glorie was. Hopelijk blijft de boel overeind staan. ;)
0 x
Afbeelding

Kay
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor Kay » 13 Jul 2017, 12:28

GlenDronach 15 inderdaad, begint die status al behoorlijk de krijgen als je de prijsontwikkeling ziet

En van de vorige editie van de Aberfeldy 21 zullen we ons volgens mij massaal achter de oren krabben waarom we daar geen hele dozen van hebben aangeschaft. Doe ik nu eigenlijk al, erg ondergewaardeerde whisky.

Verde een paar Longrows: 14, 18 en Red.
0 x
Afbeelding

Wouter1981
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor Wouter1981 » 13 Jul 2017, 14:15

Tottenham schreef:Misschien een keer de Tomatin 18 die ook voor minder dan 60 euro te verkrijgen is.

Heb ik laatst op een festival gedronken, inderdaad erg lekker en in dezelfde categorie wat mij betreft.
Maar eerlijk gezegd (en zonder als een snob over te willen komen) ben ik die fase wel voorbij. Ga nu meer voor single cask cask strength.
Maar dat is verder wat off topic, die zullen niet snel klassiekers worden vanwege de lage oplage.
0 x
"Whisky, because no great story ever started with someone eating a salad"

Afbeelding

avdboom
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor avdboom » 13 Jul 2017, 14:45

Ik denk dat als de Bunna 12/18, Springbank 10/12, Benromach 10/10 100 proof en Compass Box The Spice Tree ooit discuntinued worden of van karakter veranderen er een hoop mensen verdrietig worden. En dat maakt het in potentie een klassieker van de toekomst.

Leuke vraag!
0 x
Afbeelding

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 13 Jul 2017, 21:40

Zolt schreef:Springbank zou wel een een klassieker kunnen worden als ze niks aan onderhoud doen. Toen ik de laatste keer daar was viel me echt op het allemaal wel redelijk vergane glorie was. Hopelijk blijft de boel overeind staan. ;)
Zou dat ook niet een deel van hun image zijn? Geen computers, gewichtjes aan een touwtje, duiven in het hok en relatief veel handwerk? Ondertussen zijn hun prijzen best wel marktconform:
https://drankdozijn.nl/artikel/fles-spr ... -2017-70cl
Maar daarnaast maken ze ook wel goede whisky.
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

nigel_tufnel
Whisk(e)y goeroe
Whisk(e)y goeroe

Ongelezen berichtdoor nigel_tufnel » 13 Jul 2017, 22:29

Reichenbach schreef:Zou dat ook niet een deel van hun image zijn? Geen computers, gewichtjes aan een touwtje, duiven in het hok en relatief veel handwerk? Ondertussen zijn hun prijzen best wel marktconform:
https://drankdozijn.nl/artikel/fles-spr ... -2017-70cl
Maar daarnaast maken ze ook wel goede whisky.

Wederom: ik denk dat dat echt wel meevalt.
Uiteraard is het ondertussen hun image maar het is vooral ook hun manier van werken en leven.
En wat de prijzen betreft valt het ook best nog mee.
Ze kunnen makkelijk meer produceren, verkopen en exporteren. Maar ze kiezen bewust om dit niet te doen.
De prijzen van een slijter (drankdozijn) zijn niet de prijzen van Springbank.
Als je de prijzen bij Springbank en Cadenhead zelf bekijkt hebben ze een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.
0 x

Reichenbach
Moderator
Moderator

Ongelezen berichtdoor Reichenbach » 14 Jul 2017, 03:44

nigel_tufnel schreef:Als je de prijzen bij Springbank en Cadenhead zelf bekijkt hebben ze een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.
Daar ben ik dan wel benieuwd naar. Of moet je daarvoor naar Campbeltown?
0 x
"Een fles in de week?" - "O nee dokter dat haal ik niet... Een week"

caskstrength
Forum goeroe
Forum goeroe

Ongelezen berichtdoor caskstrength » 14 Jul 2017, 06:52

Reichenbach schreef:
nigel_tufnel schreef:Als je de prijzen bij Springbank en Cadenhead zelf bekijkt hebben ze een zeer goede prijs/kwaliteitverhouding.

Helaas wel.
0 x
Affirmanti incumbit probatio

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 16 Jul 2017, 13:45

Voor mij denk ik:
Kilkerran 12
Springbank 15
Bunnahabhain 18
0 x
Afbeelding

Shinji
Senior
Senior

Ongelezen berichtdoor Shinji » 16 Jul 2017, 13:48

caskstrength schreef:
Reichenbach schreef:

Helaas wel.

Scheelt dat zo veel ja? Ik ga in Mei 2018 naar Campbeltown om de distilleerderijen te bezoeken.
Denk dat ik dan nog maar een beetje extra ga sparen.. :bigsmile
0 x
Afbeelding

Mark
Top bijdrager
Top bijdrager

Ongelezen berichtdoor Mark » 18 Jul 2017, 14:05

Goed om te weten, ik ga volgend jaar ook naar Schotland :bigsmile :goedgedaan

Maar back on topic.
Bij klassiekers van de toekomst denk ik aan de Caol Ila 12 en 18, Lagavulin 16, Talisker 10 en 18, Glendronach Cask Strenght's en waarschijnlijk mis ik er nog wel wat.
0 x

Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”