Glentauchers expressies

Hier beperken we ons tot Schotse single malt, dus afkomstig van één distilleerderij.
Len
Senior
Senior
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 Jul 2016, 00:20
Locatie: Blankenberge

Glentauchers expressies

Ongelezen berichtdoor Len » 06 Dec 2016, 21:12

Heb daarnet de Glentauchers 8yo van whiskybroker gedronken. Ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening over deze distillery, ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Vond hier en daar wel iets op het forum, hij wordt dus best wel veel gedronken?

Ik blijf verbaasd door de troebelheid van deze whisky, de eerste keer dat ik zoiets zie! Hij is wel lekker zoet, vind hem niet mis voor die prijs. Uiteindelijk ben ik zeer tevreden over deze aankoop.

Wat vonden jullie ervan? En hoe is die kleur te verklaren? Welke andere expressies van deze distillery zijn aangeraden?

Thanks :-D :-D
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Glentauchers expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Dec 2016, 22:01

https://www.whiskybase.com/whisky/87616 ... s-2008-whb

Vanuitgaande dat het deze fles is die je bedoelt: troebelheid komt waarschijnlijk door het (toegevoegde) water dat reageert met de aanwezige houtoliën van het vat (A'Bunadhs doen dit ook wanneer je er een plonsje bijgooit). Heb enkele Glentauchers op die vallen binnen de range - mhew > tot meer dan prima. Vind altijd de sinaasappelachtige aroma's in de neus typisch voor GT. Voor de prijs is het een prima drammetje schat ik (niet op), vergelijkbaar met de recent gebottelde CWC (link)

Geniet ervan zou ik zeggen..
0 x
2 ∞ & →

Len
Senior
Senior
Berichten: 366
Lid geworden op: 21 Jul 2016, 00:20
Locatie: Blankenberge

Re: Glentauchers expressies

Ongelezen berichtdoor Len » 06 Dec 2016, 22:17

Whoops,link vergeten toe te voegen.
Dat is hem inderdaad, bedankt voor de info :)
Nu dacht ik wel dat het zoiets zou zijn. Is dit dan omdat de whisky un-chillfiltered is? Mijn vraag is dan eerder: wat is het verschil tussen een whisky die wel of niet troebel wordt na toevoeging van water.

Misschien hoort dit bij het 'domme vragen bestaan niet' topic :roll:
0 x

Gebruikersavatar
squaadgras
Forum goeroe
Forum goeroe
Berichten: 3942
Lid geworden op: 21 Jun 2015, 23:04

Re: Glentauchers expressies

Ongelezen berichtdoor squaadgras » 06 Dec 2016, 22:26

Klopt. Koud filtering wordt gebruikt om residu gemakkelijk te verwijderen en het product er esthetisch verantwoord uit te laten zien (uniform). (link). Veel gebruikt bij toegankelijke blends en single malts voor de 'grote markt'.

Uiteindelijk zal het altijd neerkomen op de invloed die het vat op de spirit heeft gehad. De ene cask is de andere niet. Zet meerdere single cask - cask strength - unchillfiltered whiskies naast elkaar en voeg er wat water aan toe: niet alle zullen zij troebel worden. Over het algemeen zie ik troebelheid (na zelf toevoegen van water) als een pluspunt. Pure whisky, met in zich het karakter van het vat diep verscholen.
2 x
2 ∞ & →

Gebruikersavatar
GlenPiWi
Senior
Senior
Berichten: 228
Lid geworden op: 05 Jun 2014, 13:37
Locatie: BE

Re: Glentauchers expressies

Ongelezen berichtdoor GlenPiWi » 07 Dec 2016, 08:54

In dit geval komt het niet omdat er water is bijgevoegd. Je moet de Facebook post van WhB maar eens lezen hierover.
Het heeft te maken met niet genoeg te filteren, was blijkbaar een hele 'vuile' whisky.
Mijn fles was ongelofelijk troebel toen ie geleverd werd, nu is ie helderder en als je op de bodem kijkt zie je een laagje residu liggen. Vooral de laatste flessen van de botteling hadden daar naar het schijnt last van.

Ik heb hem ook en vind hem echt speciaal, zeker niet slecht. Voor mij zit er een bittertje/zuurtje bij het zoete dat je noemt.
1 x
Afbeelding

bas1996
Actief lid
Actief lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 Jan 2016, 20:06

Re: Glentauchers expressies

Ongelezen berichtdoor bas1996 » 07 Dec 2016, 19:57

Hij is inderdaad erg troebel maar het zijn geen kleine stukjes die je verneemt in je mond ik vind hem juist heel lekker zo ik hou de fles altijd even op de kop zodat het weer verdeeld is en niet alles op de bodem ligt het is een keer wat anders
0 x


Terug naar “Schotse single malt (Scottish Single Malt)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten